Με την εκρηκτική άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου να διαμορφώνει νέα δεδομένα σε όλο τον κόσμο, η Λατινική Αμερική δεν αποτελεί εξαίρεση. Εκεί το TikTok Shop έχει αρχίσει να σφραγίζει την παρουσία του, μπαίνοντας σε άμεσο ανταγωνισμό με τους καθιερωμένους γίγαντες του fast fashion και των ηλεκτρονικών αγορών Shein και Temu. Η μάχη αυτή λαμβάνει χώρα σε μια περιοχή που ήδη έχει γίνει πεδίο σκληρών μονομαχιών ανάμεσα σε παίκτες με τεράστια πελατειακή βάση και ισχυρές υποδομές.
Στο Μεξικό, μια χώρα όπου οι πωλήσεις μέσω διαδικτύου αναπτύσσονται με ταχύτατους ρυθμούς, το TikTok Shop έκανε το ντεμπούτο του τον περασμένο Φεβρουάριο. Μια από τους πρώτους που αγκάλιασαν αυτή τη νέα πλατφόρμα ήταν η Yareth Zuñiga, μια απλή δημόσια υπάλληλος και ταυτόχρονα επιχειρηματίας που κατάφερε να μετατρέψει το TikTok Shop σε μια αξιόλογη πηγή εισοδήματος. Η ίδια δηλώνει ότι η πλατφόρμα την βοήθησε να αυξήσει το κοινό της και να διευρύνει το πελατολόγιό της, εκμεταλλευόμενη το τεράστιο κοινό των 46.000 ακολούθων της.
Η επιτυχία του TikTok Shop βασίζεται μεταξύ άλλων, και στην απλότητα που προσφέρει στους πωλητές: δεν χρειάζεται να διατηρούν αποθέματα ή να αντιμετωπίζουν την ταλαιπωρία των αποστολών. Αυτό το νέο μοντέλο έρχεται να αλλάξει τους κανόνες του παιχνιδιού, δίνοντας τη δυνατότητα σε μικρούς επιχειρηματίες και ιδιώτες να εκμεταλλευτούν την τεράστια πλατφόρμα του TikTok για να προωθήσουν προϊόντα και να κερδίσουν χρήματα.
Αυτή η δυναμική έχει φέρει εκατοντάδες πωλητές στο TikTok Shop στο Μεξικό, παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η ίδια η εφαρμογή στις ΗΠΑ λόγω πολιτικών και ρυθμιστικών περιορισμών. Η πίεση από την κυβέρνηση των ΗΠΑ προς την εταιρεία ByteDance, μητρική του TikTok, έχει προκαλέσει αβεβαιότητα, με τον πρώην Πρόεδρο Τραμπ να αναβάλλει τρεις φορές την απαγόρευση της εφαρμογής. Η εταιρεία στρέφει πλέον το βλέμμα της προς το νότο, με την αγορά της Λατινικής Αμερικής να θεωρείται ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξή της.
Σύμφωνα με στοιχεία της Payments and Commerce Market Intelligence, η αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου στη Λατινική Αμερική αναμένεται να ξεπεράσει το 1 τρισεκατομμύριο δολάρια μέχρι το 2027 — διπλάσια σε μέγεθος από το 2023. Το TikTok, με περισσότερους από 111 εκατομμύρια χρήστες στη Βραζιλία και 81 εκατομμύρια στο Μεξικό, έχει σημαντικό προβάδισμα σε σχέση με τους ανταγωνιστές της Shein και Temu, οι οποίοι έχουν εδραιωμένη παρουσία αλλά καλούνται τώρα να αντιμετωπίσουν μια πλατφόρμα που ήδη «τραβάει» μεγάλο οργανικό traffic.
Η μάχη όμως δεν είναι εύκολη. Οι γίγαντες του ηλεκτρονικού εμπορίου στη Λατινική Αμερική, όπως η MercadoLibre που κυριαρχεί στην περιοχή, αλλά και η Amazon, παραμένουν ισχυροί παίκτες με βαθιές τσέπες και εξαιρετικά ανεπτυγμένες υποδομές. Ειδικά η Shein που έχει καταφέρει να γίνει σχεδόν συνώνυμο της γρήγορης μόδας στο Μεξικό, διατηρεί τεράστια βάση πωλητών, οι οποίοι έχουν ενσωματώσει τα προϊόντα της σε εκατομμύρια αποθέματα και αγορές.
Η επιτυχία της Shein, ωστόσο, έχει φέρει και την αντίδραση του μεξικανικού κράτους. Προκειμένου να προστατευθούν οι τοπικές βιομηχανίες από την εισβολή φτηνών ασιατικών προϊόντων, τον Δεκέμβριο επιβλήθηκε ένας φόρος 19% σε είδη που προέρχονται από χώρες με τις οποίες το Μεξικό δεν έχει συμφωνία ελεύθερου εμπορίου, μεταξύ αυτών και η Κίνα. Η κίνηση αυτή έχει δυσκολέψει σημαντικά τους πωλητές της Shein και Temu, οι οποίοι αντιμετωπίζουν αυξημένα κόστη και καθυστερήσεις.
Εκεί ακριβώς μπορεί να βρει η πλατφόρμα του TikTok Shop το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα. Σύμφωνα με τον Χαβιέρ Ουέρτα, υπεύθυνο σε εταιρεία που υποστηρίζει ηλεκτρονικές πληρωμές, το TikTok Shop έχει τη δυνατότητα να παρακάμψει αυτά τα εμπόδια μέσω στρατηγικών όπως το cross-docking, όπου τα προϊόντα παρακάμπτουν την παραδοσιακή αποθήκευση, ή πωλώντας προϊόντα που ήδη βρίσκονται εντός Μεξικού, ανεξάρτητα από τη χώρα προέλευσής τους. Έτσι, μπορεί να προσελκύσει πωλητές που τώρα «αιμορραγούν» στις πλατφόρμες των ανταγωνιστών.
Μια άλλη πλευρά που ενισχύει την ανάπτυξη του TikTok Shop είναι η υποστήριξη από ψηφιακές εταιρείες marketing, όπως η IndiePro Marketing, που δημιουργεί ομάδες συζήτησης και εκπαιδευτικά προγράμματα ώστε οι πωλητές να μάθουν πως να αξιοποιήσουν στο έπακρο τις δυνατότητες της πλατφόρμας, κάνοντας χρήση κοινοτήτων και δημιουργών περιεχομένου που ήδη έχουν χτίσει πιστό κοινό.
Στη Βραζιλία, η δυναμική είναι αντίστοιχη. Εκτιμήσεις της Banco Santander κάνουν λόγο για το ενδεχόμενο το TikTok Shop να «κλέψει» σχεδόν το 10% της αγοράς ηλεκτρονικού εμπορίου έως το 2028, παλεύοντας σκληρά με τους νικητές MercadoLibre και Temu. Παρότι όμως το περιβάλλον είναι ανταγωνιστικό, η πλατφόρμα καλείται να αντιμετωπίσει και πολιτικές προκλήσεις, με τη σύζυγο του Προέδρου της Βραζιλίας να εκφράζει δημόσια ανησυχίες για τις επιπτώσεις του TikTok στα παιδιά και τις γυναίκες, ενώ το Ανώτατο Δικαστήριο της χώρας έχει θέσει αυστηρές ευθύνες για το περιεχόμενο των χρηστών.
Παρά τα εμπόδια, το TikTok Shop εμφανίζεται ως ένας από τους πιο φιλόδοξους και δυναμικούς παίκτες στη Λατινική Αμερική, που φαίνεται να παίζει στα δάχτυλα τη νέα εποχή του ηλεκτρονικού εμπορίου στην περιοχή. Ο ρόλος της Λατινικής Αμερικής είναι κρίσιμος για την παγκόσμια στρατηγική του TikTok και η μάχη για το «ψηφιακό καλάθι» των καταναλωτών μόλις ξεκίνησε.
*Mε στοιχεία από το Rest Of World.
➪ Ακολουθήστε το OLAFAQ στο Facebook, Bluesky και Instagram.