Φανταστείτε το εξής σενάριο: ο «Γιώργος» έχει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο (EV) και φωτοβολταϊκά πάνελ στη στέγη του σπιτιού του, αναφέρει το εκτενές αφιέρωμα του ΑΠΕ.
Κάθε μέρα φορτίζει τη μπαταρία του αυτοκινήτου του εντελώς δωρεάν, χάρη στην ενέργεια από τα φωτοβολταϊκά. Στη συνέχεια πηγαίνει στη δουλειά, που βρίσκεται σε σχετικά κοντινή απόσταση από το σπίτι του, όπου το όχημα θα μείνει σταθμευμένο -και αχρησιμοποίητο- στο ιδιωτικό πάρκινγκ της εταιρείας για τουλάχιστον οκτώ ώρες. Αχρησιμοποίητο ως προς την κινητικότητα, αλλά όχι αδρανές, αφού θα συνδεθεί στο τοπικό δίκτυο όχι για να φορτίσει, αλλά για να διαθέσει ηλεκτρική ενέργεια, για την οποία ο «Γιώργος» θα πληρωθεί από τον πάροχο! Η στιγμή που ένα EV συνδέεται στο δίκτυο θα γίνεται σταδιακά αμφίδρομη διαδικασία, με τα οχήματα να μην φορτίζουν απλά από αυτό, αλλά και να του διαθέτουν ενέργεια, την ώρα που δεν χρησιμοποιούνται, χάρη στην τεχνολογία «Vehicle-to-Grid».
«Το ίδιο το ΙΧ γίνεται εν ολίγοις μέρος του δικτύου» σημείωσε σήμερα, στη Θεσσαλονίκη, ο Φρανκ Μίλερ (Frank Muller), ανώτερος σύμβουλος του Γερμανικού Ομοσπονδιακού Συνδέσμου Ηλεκτροκίνησης (Bundesverband eMobilität eV), που διαθέτει 450.000 μέλη, μεταξύ των οποίων και οργανισμοί όπως τα γερμανικά «ΚΤΕΛ». Μιλώντας σε ημερίδα στο πλαίσιο επιχειρηματικής αποστολής γερμανικών εταιρειών «πράσινης» ενέργειας, που διοργανώνουν το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομίας και Προστασίας του Κλίματος (BMWK) και το Ελληνογερμανικό Εμποροβιομηχανικό Επιμελητήριο, ο κ.Μίλερ αναφέρθηκε και σε άλλα «θέλγητρα» των ηλεκτρικών οχημάτων: μπορεί να στοιχίζει περισσότερο να τα αγοράσεις, είπε, αλλά το συνολικό κόστος τους είναι πολύ χαμηλότερο από ό,τι ενός συμβατικού αυτοκινήτου και θα μειωθεί περαιτέρω. Κι αυτό διότι, αν υπάρχει κάποιο φωτοβολταϊκό, το EV μπορεί να φορτίζει δωρεάν, ενώ παράλληλα οι επισκέψεις στα συνεργεία είναι πολύ λιγότερες και δεν χρειάζονται αλλαγές λαδιών ή φίλτρων. «Μόνο αναβάθμιση λογισμικού και λειτουργεί όπως την πρώτη ημέρα που το πήρα» είπε ο Φρανκ Μίλερ, επικαλούμενος και την προσωπική του εμπειρία από τη χρήση EV, το οποίο οδηγεί χρόνια, έχοντας διανύσει πάνω από 75.000 χλμ. Επιπλέον, πρόσθεσε, είναι αθόρυβο και έχει πολύ καλή επιτάχυνση. Σε κάθε περίπτωση όμως, η ηλεκτροκίνηση θα μπορέσει να αναπτυχθεί πλήρως, μόνο αν συνδεθεί στενά με τις Ανανέωσιμες Πηγές Ενέργειας, ξεκαθάρισε.
Πλοία και αεροπλάνα με …μπαταρία
Πάντως, η ηλεκτροκίνηση δεν σταματά στα επιβατικά αυτοκίνητα. Οι εξελίξεις εκτιμάται ότι θα είναι ραγδαίες τα επόμενα χρόνια, στις οδικές μεταφορές με φορτηγά και ρυμουλκούμενα (πχ., μέσω τεχνολογιών όπως το eTrailer), στη ναυσιπλοΐα και τις αερομεταφορές. Κατά τον κ.Μίλερ, εντός των εγχώριων υδάτων της Ολλανδίας λειτουργούν ήδη δύο-τρία ηλεκτρικά πλοία με μπαταρία, μεταξύ των οποίων ένα που πραγματοποιεί τακτικά δρομολόγια για λογαριασμό της γνωστής ζυθοποιίας «Heineken» (σ.σ. πρόκειται για το «Alphenaar», που πραγματοποίησε το παρθενικό του ταξίδι τον Σεπτέμβριο του 2021, από το Alphen aan den Rijn στο Moerdijk των Κάτω Χωρών, για λογαριασμό της Heineken. Το «Alphenaar» χρησιμοποιεί μάλιστα «swappable» σωρευτές, κάτι που σημαίνει ότι στην έναρξη του ταξιδιού του τοποθετούνται σε αυτό πλήρως φορτισμένες μπαταρίες και όταν φτάσει στον προορισμό του, αφαιρούνται και τοποθετούνται στη θέση τους δύο «φρέσκες», σε μόλις 15 λεπτά της ώρας!).
Αντίστοιχα, στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον, πραγματικότητα θα είναι κατά τον κ.Μίλερ και τα ηλεκτρικά αεροπλάνα, με πρωτοπόρο τη Νορβηγία: «στα επόμενα επτά έως δέκα χρόνια εκτιμάται ότι θα έχουμε τα πρώτα αεροπλάνα για μικρές διαδρομές, που θα πετούν με μπαταρία. Μάλιστα, η Νορβηγία έχει ως στόχο να καλύψει όλο το δίκτυο εγχώριων πτήσεών της με μικρά ηλεκτρικά αεροπλάνα» γνωστοποίησε ο σύμβουλος της ισχυρής «Bundesverband eMobilität eV» (σ.σ. εν έτει 2018 η Νορβηγία είχε αποκαλύψει τον στόχο της μέχρι το 2040 όλες οι- σύντομης διάρκειας- πτήσεις στη χώρα να γίνονται με ηλεκτρικά αεροπλάνα).
Αναφερόμενος στην κλιματική κρίση, που πυροδοτεί και τη στροφή στην ηλεκτροκίνηση, εξέφρασε την πεποίθηση ότι η πραγματική κατάσταση είναι πολύ χειρότερη από ό,τι συζητάμε στην καθημερινότητά μας. Έχει δύο κόρες, είπε, και δεν ξέρει πώς θα είναι ο κόσμος στον οποίο θα ζουν σε 30-40 χρόνια από σήμερα. Διατύπωσε την εκτίμηση ότι η έκβαση της κλιματικής κρίσης θα κριθεί στην Ασία, όπου ζουν 4,5 δισ. άνθρωποι και το 1 δισεκατομμύριο εισέρχεται στη μεσαία τάξη, κάτι που σημαίνει ότι θα χρησιμοποιούν αεροπορικές πτήσεις μαζικότερα και συχνότερα, ότι θα καταναλώνουν περισσότερο κρέας και εισαγόμενα τρόφιμα κτλ. «Αν κάτι δεν αλλάξει στην Ασία ως προς την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης, δεν θα έχουμε καλές εξελίξεις. Δεν θα μιλάμε πια για αύξηση θερμοκρασίας κατά 1,5 ή 2,5 βαθμούς Κελσίου, θα έχουμε συνεχή άνοδο… Προσπαθώντας να κάνουμε ό,τι μας αναλογεί (για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής), πιστεύω ότι μπορούμε να πράξουμε πολλά σε τοπικό επίπεδο. Η ηλεκτροκίνηση, για παράδειγμα, είναι μια μεγάλη ευκαιρία γιατί τα ηλεκτρικά οχήματα δεν έχουν εκπομπές ρύπων και άρα δεν μολύνουν τον αέρα» είπε, επικαλούμενος και το παράδειγμα του Όσλο, όπου η ηλεκτροκίνηση σε μαζική κλίμακα βελτίωσε όντως την ποιότητα του αέρα. «Στη Γερμανία δεν είμαστε και τρομερό πρότυπο, υπό την έννοια ότι μόνο το 2%-3% των αυτοκινήτων στους δρόμους μας είναι ηλεκτρικά, αλλά το θετικό είναι ότι το 50% των νέων αυτοκινήτων είναι είτε υβριδικά είτε “plug-in” και οι υποδομές αποθήκευσης ενέργειας γίνονται ολοένα καλύτερες» επισήμανε.
Κατά τον χαιρετισμό του στην εκδήλωση, ο Αντρέας Χοπφ (Andreas Hopf), εκ μέρους του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Οικονομίας και Προστασίας του Κλίματος (BMWK) της Γερμανίας, επισήμανε τη βαρύτητα που η χώρα του αποδίδει στην πράσινη ενεργειακή μετάβαση, σε μια «εξαιρετικά θυελλώδη εποχή», γνωστοποιώντας ότι στην τρέχουσα αποστολή μετέχουν οκτώ γερμανικές εταιρείες, ο μέγιστος δυνατός αριθμός. Κατά μέσο όρο, στις αντίστοιχες αποστολές στο εξωτερικό μετέχουν 6,1 εταιρείες, αλλά στην Ελλάδα είχαν διάθεση να έρθουν ακόμα περισσότερες από τις οκτώ, οι οποίες είναι οι: EURABUS GmbH (φωτοβολταϊκά και συστήματα μεταφορών για βιώσιμες μεταφορές), EGS Stromatankstellen GmbH (κινητοί και συνδεδεμένοι σταθμοί ταχείας φόρτισης), Α.Εberle GmbH & Co KG (τεχνολογία μέτρησης και ελέγχου για υποδομές φόρτισης), Horizonte Technik GmbH (συστήματα διαχείρισης δικτύου φόρτισης), Αpollo Green Solutions UG (διαφανή φωτοβολταϊκά σε συνδυασμό με συστήματα μπαταριών και σταθμούς φόρτισης), Εnerbar GmbH (μικρά φωτοβολταϊκά με συστήματα αποθήκευσης ενέργειας), LUMENION GmbH (παραγωγή και αποθήκευση θερμικές ενέργειας από ρεύμα, θερμότητα για τη βιομηχανία χωρίς CO2) και H2 Greenforce Deutschland GmbH (παραγωγή πράσινου υδρογόνου από ΑΠΕ)