Το Twitter δεν ήταν ποτέ απλώς μια πλατφόρμα. Ήταν μια συνήθεια, ένας ρυθμός, ένα δημόσιο νεύρο που πάλλονταν σε πραγματικό χρόνο. Ήταν το σημείο όπου η είδηση συναντούσε το σχόλιο πριν ακόμη κατασταλάξει, όπου η πολιτική, ο πολιτισμός, το χιούμορ και η οργή στριμώχνονταν σε 280 χαρακτήρες. Όταν ο Έλον Μασκ αποφάσισε το 2023 να “αποχαιρετήσει το brand Twitter” και να το αντικαταστήσει με το άχρωμο, αφηρημένο X, δεν άλλαξε απλώς ένα όνομα, έκοψε ένα νήμα συλλογικής μνήμης κι ας μη γελιόμαστε αυτός ήταν ο στόχος του. 

Σε αυτό το κενό έρχεται τώρα η Operation Bluebird, μια νεοφυής εταιρεία που επιχειρεί κάτι που μοιάζει ταυτόχρονα νομικά ψύχραιμο και πολιτισμικά φορτισμένο: να αναστήσει το Twitter, διεκδικώντας τα εμπορικά σήματα “Twitter” και “tweet” με το επιχείρημα ότι η X Corp. τα εγκατέλειψε, επειδή ο ιδιοκτήτης τους τα βαρέθηκε. Η κίνηση μοιάζει τεχνική, αλλά δεν είναι. Είναι μια πράξη αντίστασης στη λογική ότι τα brands, οι ψηφιακοί χώροι και οι δημόσιες συνήθειες μπορούν να διαγράφονται με μια ιδιοτροπία δισεκατομμυριούχου. Η Operation Bluebird δεν λέει απλώς “θέλουμε το όνομα”, λέει θέλουμε πίσω τι αίσθημα της κοινότητας”. 

Αυτό ακριβώς έχασε το Twitter μετά τη μετονομασία του: τη λειτουργία του ως κοινός τόπος. Το X δεν είναι δημόσια πλατεία. Είναι ένα εργοτάξιο σε μόνιμη ανακαίνιση, χωρίς σαφείς κανόνες, χωρίς πολιτισμικό κέντρο βάρους, χωρίς κοινή γλώσσα. Εκεί όπου κάποτε υπήρχε μια αίσθηση συμμετοχής στη ζωντανή ροή του κόσμου σήμερα υπάρχει σύγχυση, τοξικότητα και ένα αίσθημα ότι κάτι διαλύεται αντί να εξελίσσεται. 

Η Operation Bluebird ποντάρει ακριβώς σε αυτή τη ρωγμή. Στο ότι παρά τις προσπάθειες των Threads, το Bluesky ή το Mastodon τίποτα δεν κατάφερε να αντικαταστήσει πραγματικά το Twitter ως χώρο δημόσιου διαλόγου. Υπάρχουν εναλλακτικές, αλλά δεν υπάρχει ισοδύναμο. Αυτό το κενό ελπίζει να καλύψει αυτή η εταιρεία και είναι στο χέρι της να το καταφέρει εφόσον κερδίσει την εμπορική εκμετάλλευση των σημάτων. 

Το Twitter ήταν το μέρος όπου ένας άγνωστος μπορούσε να απαντήσει σε έναν πρόεδρο, όπου μια φράση μπορούσε να γίνει παγκόσμιο γεγονός μέσα σε λεπτά, όπου η επικαιρότητα γραφόταν συλλογικά, ακατέργαστα. 

*Mε στοιχεία από το Wired 

 

 

 Ακολουθήστε το OLAFAQ στο Facebook, Bluesky και Instagram.