Όσοι κυκλοφορούμε όλη μέρα με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, πέρα από οθόνες κινητών που αναβοσβήνουν με μανία ενώ συμβαίνει ένα ατελείωτο σκρολάρισμα σε συρμούς και αποβάθρες, βλέπουμε να περνούν από δίπλα μας πολλά βιβλία. Είτε ebooks είτε στη φυσική τους μορφή.
Ο χρόνος που τρέχει σε μόνιμη βάση, δεν αφήνει κάποιους να ολοκληρώσουν τις ιστορίες στο σπίτι αλλά και να συμβαίνει αυτό, είναι μια καλύτερη λύση να αντιμετωπίσουν την αναμονή ανάμεσα στους σταθμούς. Και κάθε φορά που προσπαθούμε να δούμε τι σελίδες διαβάζει ο καθένας, φτιάχνουμε και τα προσωπικά μας σενάρια για το κοινωνιολογικό του προφίλ, όπως έχει γράψει και η Χριστιάννα εδώ.
Όμως, η μάχη μεταξύ του internetικού σύμπαντος και των χάρτινων σελίδων είναι κάπως άνιση και τις περισσότερες φορές, οι δεύτερες βγαίνουν χαμένες με αποτέλεσμα οι πωλήσεις στα βιβλιοπωλεία να μοιάζουν με καρδιογράφημα. Αυτό το άδικο σκορ, ήρθε να ισορροπήσει η συμμαχία του TikTok, που πλέον είναι η πιο δημοφιλής πλατφόρμα ξεπερνώντας ακόμα και τη Google, με τους βιβλιοφάγους χρήστες του. Έχουν δημιουργήσει την online λογοτεχνική λέσχη #BookTok, που πλέον μετράει πάνω από 50 δισεκατομμύρια views, ανεβάζουν βίντεο με προτάσεις αγαπημένων τους βιβλίων, φτιάχνουν λίστες με τα καλύτερα του μήνα, σχολιάζουν την πλοκή και τους αγαπημένους τους χαρακτήρες δίνοντας μια διαφορετική οπτική και διάφοροι συγγραφείς μοιράζονται τις κριτικές τους. Όλα είναι έως 60 δευτερόλεπτα οπότε δεν προλαβαίνεις να βαρεθείς και παρατηρείς πως αυτή η αλληπίδραση έχει πάει σε άλλη διάσταση την έννοια της κοινότητας.
Τώρα, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Dazed, το #BookTok βοήθησε τις πωλήσεις των εκδοτικών οίκων στην Αγγλία ανεβάζοντας τα συνολικά κέρδη στο τεράστιο ποσό των 6.7 δισεκατομμυρίων λιρών και το 2021 στην Αμερική, έφυγαν από τα ράφια 825 εκατομμύρια βίβλία, κάτι που προφανώς είναι νέο ρεκόρ. Επίσης, έγιναν best sellers κάποια που δεν είχαν προσέξει οι αναγνώστες την περίοδο που βγήκαν και οι ιδιοκτήτες βιβλιοπωλείων, όπως τα WHSmith και Blackwell, έφτιαξαν δικες τους ενότητες στο TikTok για να διευκολύνουν τους πελάτες τους να βρίσκουν τους τίτλους που θέλουν και η Gen Z διαβάζει περισσότερο από ποτέ.
«Το #BookTok έχει επηρεάσει θετικά την βιομηχανία των εκδόσεων και πολλές κατηγορίες όπως τα βιβλία φαντασίας και τα ρομαντικά μυθιστορήματα, έχουν επωφεληθεί. Οι εκδότες επικοινωνούν με BookTokkers για να δημιουργούν το δικό τους περιεχόμενο αλλά ουσιαστικά, όλο αυτό που βλέπουμε το έχουν καταφέρει η τεράστια κοινότητα των φαντατικών αναγνωστών της πλατφόρμας. Είναι ελπιδοφόρο και ενθαρρυντικό να ενώνονται οι αναγνώστες της νέας γενιάς με έναν πιο αυθεντικό τρόπο», ανέφερε o διευθυντής του Publishers Association, Stephen Lotinga.
Εκεί μπορείς να βρεις και πιο εξειδικευμένα προφίλ με πάρα πολλούς followers όπως το Kate’s library, που επικεντρώνεται σε βιβλία «για να σε κρατάνε ξύπνιο στις 2 το βράδυ» και το Endless book world, το οποίο συμπάσχει με όσους δεν έχουν αρκετό χώρο στο σπίτι για τα βιβλία τους. H 22χρονη BookToker Valeria, η οποία άρχισε να ποστάρει για τις αγαπημένες τις λογοτεχνικές ιστορίες πέρσι το καλοκαίρι και μαζί με τους συμμαθητές της είναι φανατικοί του Twilight και των Hunger Games, προσθέτει πως είναι πολύ ωραίο να ξέρεις ότι μπορείς να μιλήσεις με ανθρώπους που αγαπούν με ίδιο πάθος τα βιβλία και χαρακτηρίζει αυτή την την κοινότητα σαν το καταφύγιο της.
Μία γειτονιά παρακάτω βρίσκεται η 29χρονη Hana. Τρέχει μαζί με την 26χρονη αδερφή της την TikTok σελίδα Books on the bed side και όπως λέει χαρακτηριστικά στην ίδια συνέντευξη, είχαν πάντα πάθος με τα βιβλία και χαίρονται πολύ που κατά τη διάρκεια της πανδημίας, μπόρεσαν να επικοινωνήσουν τόσοι άνθρωποι μεταξύ τους ώστε να μάθουν περισσότερα για τον κόσμο των βιβλίων. «Τώρα μπορείς να τελειώσεις το διάβασμα και να μπεις online να συζητήσεις τα πάντα με άτομα που σε καταλαβαίνουν και είναι πρόθυμοι να κάνουν διάλογο. Το #BookTok είναι μία από τις λίγες γωνιές του internet, όπου μπορεί η πλειονότητα των ανθρώπων να είναι ανοιχτοί και καλοί».
Όπως συμβαίνει σε πολλές πλατφόρμες στο διαδίκτυο, έτσι κι εδώ, κυκλοφορεί ο κίνδυνος του εθισμού και η Hana συμπληρώνει πως υπάρχει και η παγίδα να χαζεύεις περισσότερο τι λένε για τις αμέτρητες λογοτεχνικές ιστορίες και τελικά να μη διαβάζεις ενώ δημιουργείται και ένα περιττό άγχος σε αρκετούς χρήστες όταν βλέπουν άλλους να παρουσιάζουν τα βιβλία που ολοκλήρωσαν σε έναν μήνα αλλά εκείνοι, έχουν λιγότερα. Και φυσικά μην ξεχνάμε και τους ψευτοδιανοούμενους αφού πολλοί προμοτάρουν αρκετά βιβλία γιατί τους κάνουν να φαίνονται πιο έξυπνοι και ενδιαφέροντες χωρίς να τα έχουν μελετήσει στην πραγματικότητα.
Στο τέλος βέβαια, όσες έρευνες και να γίνουν και όσα hastags και αν ακολουθούμε, καταλήγουμε πως ό,τι μέσο και αν επιλέγει ο καθένας, το θέμα είναι να διαβάζουμε. «Πάντα φανταζόμουν τον παράδεισο σαν ένα είδος βιβλιοθήκης» είχε πει ο Jorge Luis Borges και συμπάσχουμε.