Οι ερευνητές που ανέπτυξαν μια από του στόματος ινσουλίνη η οποία έχει αποδειχθεί αποτελεσματική στη μείωση της γλυκόζης στο αίμα και στην αποφυγή της υπογλυκαιμίας σε ποντίκια, αρουραίους και μπαμπουίνους πρόκειται να οδηγήσουν το φάρμακό τους σε κλινικές δοκιμές σε ανθρώπους μόλις το 2025. Ελπίζουν ότι σε λίγα χρόνια θα είναι διαθέσιμο σε όλους.

Οι επιστήμονες και οι ερευνητές επενδύουν στην ανάπτυξη της βρώσιμης ινσουλίνης, δεδομένου ότι, το 2021, υπήρχαν 537 εκατομμύρια ενήλικες στον κόσμο που ζούσαν με διαβήτη -δηλαδή ένας στους 10- με τον αριθμό να αναμένεται να αυξηθεί σε 643 εκατομμύρια μέχρι το 2030. Όμως, παρά τις προσπάθειές τους, καμία από του στόματος ινσουλίνη δεν είναι διαθέσιμη στην αγορά.

Τώρα, οι ερευνητές του UiT The Arctic University of Norway συνεργάστηκαν με ερευνητές του Πανεπιστημίου του Σίδνεϊ για να αναπτύξουν μια από του στόματος ινσουλίνη που έχει ήδη αποδειχθεί αποτελεσματική σε ζωικά μοντέλα και πρόκειται να προχωρήσει σε κλινικές δοκιμές σε ανθρώπους ήδη από το 2025.

«Αυτός ο τρόπος λήψης της ινσουλίνης είναι πιο ακριβής, επειδή μεταφέρει την ινσουλίνη γρήγορα στις περιοχές του σώματος που την χρειάζονται περισσότερο», δήλωσε ο Peter McCourt, ένας από τους συν-συγγραφείς της μελέτης. «Όταν λαμβάνετε ινσουλίνη με σύριγγα, αυτή διασκορπίζεται σε όλο το σώμα, όπου μπορεί να προκαλέσει ανεπιθύμητες παρενέργειες».

Οι διαβητικοί που χρησιμοποιούν ενέσιμη ινσουλίνη ή συνεχή έγχυση ινσουλίνης μέσω αντλίας το κάνουν για να διατηρήσουν αυστηρό έλεγχο της γλυκόζης στο αίμα (γλυκαιμικό έλεγχο), μειώνοντας έτσι την πιθανότητα μακροπρόθεσμων επιπλοκών όπως καρδιαγγειακές παθήσεις ή νεφρικές, νευρολογικές και οφθαλμικές παθήσεις. Αλλά πρέπει επίσης να παρακολουθούνται για οξείες ανεπιθύμητες ενέργειες όπως η υπερ- (υψηλή) και η υπογλυκαιμία (χαμηλή γλυκόζη αίματος), οι οποίες ενέχουν σημαντικούς κινδύνους για την υγεία.

Οι ερευνητές είχαν προηγουμένως διαπιστώσει ότι η μεταφορά φαρμάκων στο ήπαρ ήταν δυνατή με τη χρήση νανοφορέων. Στους υγιείς ανθρώπους, στο ήπαρ δρα το μεγαλύτερο μέρος της ινσουλίνης που εκκρίνεται από το πάγκρεας. Όμως το σύστημα χορήγησης έπρεπε να μπορεί να επιβιώσει από τις κακουχίες της υψηλής οξύτητας του στομάχου και τη δράση των πεπτικών ενζύμων, τα οποία μπορούν να καταστήσουν τα φάρμακα αναποτελεσματικά.

«Δημιουργήσαμε μια επίστρωση για να προστατεύσουμε την ινσουλίνη από τη διάσπαση από το οξύ του στομάχου και τα πεπτικά ένζυμα κατά τη διαδρομή της μέσω του πεπτικού συστήματος, διατηρώντας την ασφαλή μέχρι να φτάσει στον προορισμό της, δηλαδή στο ήπαρ», δήλωσε ο McCourt.

Η ευαίσθητη στο pH και στα ένζυμα επίστρωση των ερευνητών, ένα συμπολυμερές χιτοζάνης και γλυκόζης, εφαρμόζεται στην ινσουλίνη που είναι συνδεδεμένη με κβαντικές κουκίδες θειούχου αργύρου (Ag2S). Η επίστρωση διασπάται στο ήπαρ από ένζυμα που ενεργοποιούνται μόνο όταν η γλυκόζη στο αίμα είναι υψηλή, απελευθερώνοντας ινσουλίνη για να προκαλέσει την αποθήκευση γλυκόζης στο ήπαρ, τους μυς και το λίπος, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως πηγή ενέργειας, απομακρύνοντάς την από το αίμα.

«Αυτό σημαίνει ότι όταν το σάκχαρο στο αίμα είναι υψηλό, υπάρχει ταχεία απελευθέρωση ινσουλίνης και, ακόμη πιο σημαντικό, όταν το σάκχαρο στο αίμα είναι χαμηλό, δεν απελευθερώνεται καμία ινσουλίνη», δήλωσε ο Nicholas Hunt, επικεφαλής και συν-συγγραφέας της μελέτης.

Οι ερευνητές δοκίμασαν τη νέα από του στόματος ινσουλίνη τους σε C. elegans, ποντίκια και αρουραίους προτού προχωρήσουν στους μπαμπουίνους, οι οποίοι προτιμούσαν να παίρνουν την ινσουλίνη τους με σοκολάτα.

«Προκειμένου να κάνουμε την από του στόματος ινσουλίνη εύγευστη, την ενσωματώσαμε σε σοκολάτα χωρίς ζάχαρη- η προσέγγιση αυτή έτυχε καλής υποδοχής», ανέφερε ο Hunt.

Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν την από του στόματος ινσουλίνη τους σε 20 υγιείς, μη διαβητικούς μπαμπουίνους. Η θεραπεία με πέντε διεθνείς μονάδες (IU)/kg και 10 IU/kg από του στόματος ινσουλίνης παρήγαγε 10% και 13% μείωση της γλυκόζης στο αίμα, αντίστοιχα, με παρατηρήσιμα αποτελέσματα μεταξύ 15 και 30 λεπτών. Δεν εμφανίστηκε υπογλυκαιμία σε κανέναν μπαμπουίνο. Παρόλο που οι μπαμπουίνοι δεν ήταν διαβητικοί, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι αρουραίοι και τα ποντίκια, που ήταν, επίσης δεν είχαν υπογλυκαιμικά συμβάντα μετά τη χορήγηση του φαρμάκου.

Εκτός του ότι είναι πιο πρακτικό και φιλικό προς τον ασθενή – δεν χρειάζεται ενέσεις, είναι πιο διακριτικό, δεν απαιτεί ψύξη – οι ερευνητές λένε ότι η μέθοδος δράσης του φαρμάκου τους μιμείται περισσότερο τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η ινσουλίνη στους υγιείς ανθρώπους.

«Όταν κάνετε ένεση ινσουλίνης κάτω από το δέρμα με σύριγγα, πολύ περισσότερη από αυτήν πηγαίνει στους μυς και τους λιπώδεις ιστούς, κάτι που θα συνέβαινε κανονικά αν απελευθερωνόταν από το πάγκρεας, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει στη συσσώρευση λιπών», δήλωσε ο Hunt. «Μπορεί επίσης να οδηγήσει σε υπογλυκαιμία, η οποία μπορεί δυνητικά να είναι επικίνδυνη για τα άτομα με διαβήτη».

Το μόνο που απομένει είναι οι ερευνητές να δοκιμάσουν την από του στόματος ινσουλίνη τους σε ανθρώπους.

«Οι δοκιμές σε ανθρώπους θα ξεκινήσουν το 2025, με επικεφαλής την spin-out εταιρεία Endo Axiom Pty Ltd», δήλωσε ο Hunt. «Οι κλινικές δοκιμές διεξάγονται σε τρεις φάσεις- στη φάση Ι θα διερευνήσουμε την ασφάλεια της από του στόματος ινσουλίνης και θα εξετάσουμε κριτικά τη συχνότητα εμφάνισης υπογλυκαιμίας σε υγιείς και διαβητικούς ασθενείς τύπου 1. Η ομάδα μας είναι πολύ ενθουσιασμένη να δει αν μπορούμε να αναπαράγουμε τα αποτελέσματα της απουσίας υπογλυκαιμίας που παρατηρήθηκαν στους μπαμπουίνους στους ανθρώπους, καθώς αυτό θα ήταν ένα τεράστιο βήμα προς τα εμπρός. Τα πειράματα ακολουθούν αυστηρές απαιτήσεις ποιότητας και πρέπει να διεξάγονται σε συνεργασία με γιατρούς, ώστε να διασφαλίζεται ότι είναι ασφαλή για τα πειραματόζωα. Μετά από αυτή τη φάση Ι, θα γνωρίζουμε ότι είναι ασφαλές για τους ανθρώπους και θα διερευνήσουμε πώς μπορεί να αντικαταστήσει τις ενέσεις για τους διαβητικούς ασθενείς σε δοκιμές φάσης 2».

Οι ερευνητές ελπίζουν ότι η από του στόματος ινσουλίνη τους θα είναι διαθέσιμη για χρήση σε δύο έως τρία χρόνια.

Πηγή: The New Atlas