Η δυσλεξία είναι η πιο συχνή μαθησιακή δυσκολία στον κόσμο, και έως και το 15-20% του πληθυσμού έχει αυτή τη μαθησιακή δυσκολία -αν δεν έχετε δυσλεξία εσείς οι ίδιοι, πιθανότατα γνωρίζετε κάποιον που έχει.
Η δυσλεξία χαρακτηρίζεται από δυσκολίες στην ανάγνωση, τη γραφή και την ορθογραφία. Όπως και άλλες μαθησιακές δυσκολίες, τα άτομα με δυσλεξία επεξεργάζονται τις πληροφορίες και μαθαίνουν διαφορετικά.
Παρόλο που οι μαθησιακές δυσκολίες συχνά χαρακτηρίζονται ως «παιδικό πρόβλημα», πρόκειται για δια βίου καταστάσεις που ακολουθούν τους ανθρώπους στον εργασιακό χώρο. Τα άτομα με δυσλεξία δυσκολεύονται περισσότερο να βρουν δουλειά και συχνά αντιμετωπίζουν προκλήσεις όταν προσληφθούν λόγω της μαθησιακής τους δυσκολίας.
Η δυσλεξία μπορεί να οδηγήσει σε προκλήσεις στην οργάνωση, τη διαχείριση του χρόνου, την ανάγνωση και τη γραφή, την αποτελεσματική επικοινωνία και την κατανόηση περίπλοκων οδηγιών. Αυτές οι προκλήσεις μπορεί να επιδεινωθούν εάν οι εταιρείες δεν διαθέτουν διευκολύνσεις για τα άτομα με αναπηρία.
Αλλά τα άτομα με δυσλεξία συχνά φέρνουν και μοναδικά πλεονεκτήματα στον εργασιακό χώρο. Οι εργοδότες χάνουν ανεκμετάλλευτες δυνατότητες όταν παραβλέπουν ή προεξοφλούν τις ικανότητές τους στον εργασιακό χώρο.
Παρανοήσεις και στιγματισμός
Οι παρανοήσεις και το στίγμα συχνά δυσκολεύουν τα άτομα να αποκαλύψουν ότι πάσχουν από δυσλεξία.
Ενώ μπορεί να υπάρξουν θετικές επιπτώσεις αν το αποκαλύψουν, όπως η παροχή διευκολύνσεων με λογισμικό μετατροπής κειμένου από ομιλία ή γραμματοσειρές φιλικές προς τη δυσλεξία στην εργασία, μπορεί επίσης να υπάρξουν αρνητικές επιπτώσεις.
Η ενημέρωση ότι κάποιος πάσχει από δυσλεξία μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι να αισθάνονται απομονωμένοι, να υφίστανται διακρίσεις και να λαμβάνουν μειωμένες προσδοκίες από τους διευθυντές και τους συναδέλφους τους.
Κάποιο από αυτό μπορεί να αποδοθεί στον στιγματισμό που περιβάλλει τη δυσλεξία. Παρόλο που η δυσλεξία είναι ο πιο κοινός τύπος μαθησιακής δυσκολίας, είναι ευρέως παρεξηγημένη. Γίνεται περισσότερη συζήτηση για τις ψυχικές διαταραχές και τις σωματικές αναπηρίες παρά για τις μαθησιακές δυσκολίες, οπότε οι άνθρωποι τείνουν να γνωρίζουν λιγότερα γι’ αυτές.
Μια από τις πιο συνηθισμένες παρανοήσεις σχετικά με τις μαθησιακές δυσκολίες είναι ότι η ύπαρξη μιας τέτοιας δυσκολίας καθιστά τους ανθρώπους λιγότερο έξυπνους. Αυτό όμως δεν ισχύει.
Πολλά άτομα με μαθησιακές δυσκολίες έχουν μέση ή ανώτερη του μέσου όρου νοημοσύνη.
Αυτό το επιβλαβές στίγμα μπορεί να οδηγήσει σε χαμηλότερη αυτοεκτίμηση, άγχος, ντροπή ή απομόνωση. Μπορεί επίσης να έχει ως αποτέλεσμα τα άτομα με δυσλεξία να αντιμετωπίζονται με δυσπιστία στην εργασία.
Εξαιτίας αυτού, πολλά άτομα με δυσλεξία επιλέγουν να μην αποκαλύψουν την κατάστασή τους. Αυτό μπορεί να αποθαρρύνει τα άτομα από το να αναζητήσουν διευκολύνσεις ή βοήθεια στο χώρο εργασίας και να τα εμποδίσει να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητές τους.
Όσοι δεν αποκαλύπτουν την κατάστασή τους πρέπει αντ’ αυτού να βρουν τρόπους να διαχειριστούν τη μαθησιακή τους δυσκολία χωρίς τη βοήθεια της εταιρείας. Για τους περισσότερους ανθρώπους με δυσλεξία, η γνώση του μαθησιακού τους στυλ που είναι λειτουργικό για εκείνους μπορεί να τους βοηθήσει να προσαρμοστούν και να αντισταθμίσουν τη μαθησιακή τους αναπηρία.
Είναι ζωτικής σημασίας για τα άτομα χωρίς δυσλεξία να μάθουν περισσότερα γι’ αυτήν, ώστε να μπορούν να κατανοήσουν και να υποστηρίξουν καλύτερα τα άτομα που την έχουν. Αυτή η γνώση μπορεί να ενδυναμώσει τους ανθρώπους να υπερασπιστούν τα άτομα με δυσλεξία, να μειώσουν το στίγμα που συνδέεται με αυτή και να δημιουργήσουν καλύτερους, πιο ενταξιακούς χώρους εργασίας.
Πλεονεκτήματα των δυσλεκτικών εργαζομένων
Επειδή τα άτομα με δυσλεξία επεξεργάζονται τις πληροφορίες και σκέφτονται διαφορετικά από τους άλλους, μπορούν να προσφέρουν διακριτά πλεονεκτήματα στον εργασιακό χώρο.
Τα άτομα με δυσλεξία τείνουν να σκέφτονται οπτικά και μπορούν συχνά να βλέπουν τη μεγάλη εικόνα. Αυτό μπορεί να τους βοηθήσει να οπτικοποιήσουν περίπλοκα σενάρια και να βρουν νέες, πρωτότυπες λύσεις σε προβλήματα.
Τα άτομα με δυσλεξία έχουν επίσης ικανότητες επίλυσης προβλημάτων άνω του μέσου όρου και είναι ικανά να σκέφτονται δημιουργικά και να επινοούν αφηρημένες και μοναδικές ιδέες -όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα ένα πιο καινοτόμο εργασιακό περιβάλλον.
Επιπλέον, τα άτομα με δυσλεξία είναι συχνά ανθεκτικά και επίμονα λόγω της εμπειρίας τους να ξεπερνούν προκλήσεις και εμπόδια. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ισχυρή εργασιακή ηθική, αποφασιστικότητα και κίνητρα για την επίτευξη των στόχων τους.
Δημιουργία χώρων εργασίας χωρίς αποκλεισμούς
Οι εργοδότες οφείλουν να παρέχουν εύλογες προσαρμογές στους εργαζόμενους με μαθησιακές δυσκολίες, ώστε να διασφαλίζουν ότι έχουν την υποστήριξη που χρειάζονται για την καλή εκτέλεση της εργασίας τους.
Οι χώροι εργασίας μπορούν να γίνουν πιο φιλόξενοι παρέχοντας στους εργαζομένους βοηθητικές τεχνολογίες, όπως εργαλεία ορθογραφικού ελέγχου, επιτρέποντας ευέλικτα ωράρια εργασίας, τροποποιώντας τα καθήκοντα εργασίας και τις μεθόδους προαγωγής και παρέχοντας εκπαιδευτικό υλικό σε διάφορες μορφές.
Η υποστήριξη είναι μια συνεχής δέσμευση, όχι μια εφάπαξ προσπάθεια. Οι εργοδότες θα πρέπει να είναι έτοιμοι να παρέχουν συνεχή βοήθεια στους εργαζομένους τους και να δείχνουν κατανόηση και υποστήριξη προς τις ανάγκες και τις προτιμήσεις τους.
Τα άτομα με δυσλεξία μπορούν να προσφέρουν πολλά στον εργασιακό χώρο. Η καθιέρωση ενός εργασιακού περιβάλλοντος χωρίς αποκλεισμούς και προσαρμογής για άτομα με μαθησιακές δυσκολίες όπως η δυσλεξία μπορεί να προωθήσει ένα ποικιλόμορφο εργατικό δυναμικό και να βελτιώσει την παραγωγικότητα, την καινοτομία και την απόδοση. Κάτι τέτοιο δημιουργεί τελικά ένα πιο υποστηρικτικό και παραγωγικό εργασιακό περιβάλλον για όλους.
Πηγή: The Conversation