Ο διευθύνων σύμβουλος της Neon, Τομ Κουίν δεν άφησε τίποτα στην τύχη φέτος στην πορεία του προς την έκτη συνεχόμενη Χρυσή Φοίνικα της εταιρείας στις Κάννες, για την ταινία του Ιρανού αντιφρονούντα Τζαφάρ Παναχί «Ήταν Απλώς Ένα Ατύχημα». Απέκτησε την ταινία μόλις δύο ημέρες πριν από την τελετή απονομής των βραβείων το Σάββατο. Η Neon απέσπασε επίσης το Βραβείο της Επιτροπής για το «Sirât» (το οποίο μοιράστηκε με την πρόσφατη εξαγορά του MUBI «Ο Ήχος της Πτώσης»), καθώς και δύο βραβεία για τη βραζιλιάνικη ταινία «Ο Μυστικός Πράκτορας» — Καλύτερης Σκηνοθεσίας (Κλέμπερ Μεντόνσα Φίλχο) και Ανδρικής Ερμηνείας (Βάγκνερ Μούρα).
Η Neon βγήκε κερδισμένη στη μάχη των “εξαγορών”, ενώ η εντυπωσιακή συμφωνία των 23 εκατομμυρίων δολαρίων του MUBI για την ταινία «Πέθανε, Αγάπη Μου» της Σκωτσέζας/Βρετανίδας σκηνοθέτριας Λιν Ράμσεϊ δεν απέφερε κανένα βραβείο. Μια νίκη στην κατηγορία Α’ Γυναικείου Ρόλου για την Τζένιφερ Λόρενς θα μπορούσε να είχε τροφοδοτήσει μια εκστρατεία για τα Όσκαρ, αλλά η απώλεια αυτή δεν θα σταματήσει το MUBI από το να επιδιώξει αυτόν τον στόχο. Παρομοίως, αν και το λιτό αμερικανικό δράμα του Όλιβερ Χέρμανους «Ιστορία του Ήχου» δεν κέρδισε τίποτα, η Focus πιθανόν θα επιδιώξει καμπάνιες για τις ερμηνείες των Πολ Μέσκαλ και Τζος Ο’Κόνορ. Και η Sony Pictures Classics αναμένεται να προσπαθήσει να πείσει τα μέλη της Ακαδημίας για τις αρετές της Τζουν Σκουίμπ, της λαμπρής ενενηντάχρονης πρωταγωνίστριας του σκηνοθετικού ντεμπούτου της Σκάρλετ Γιόχανσον, «Η Έλεανoρ η Σπουδαία» (Un Certain Regard).
Όλες οι αμερικανικές συμμετοχές στο Διαγωνιστικό τμήμα των Καννών έμειναν εκτός βραβείων, συμπεριλαμβανομένου του πολιτικού γουέστερν «Eddington» του Άρι Άστερ (A24), του «The Mastermind» της Τζούλια Ράιχαρντ (Mubi) και της ανορθόδοξης ταινίας του Γουές Άντερσον «The Phoenician Scheme» (Focus).
Μία από τις πιο αγαπητές ταινίες του φεστιβάλ, αν και εκτός Διαγωνιστικού, ήταν το «Highest 2 Lowest» του Σπάικ Λι (Apple TV+/A24, πρεμιέρα στις 22 Αυγούστου), με πρωταγωνιστή τον ανεπανάληπτο Ντένζελ Ουάσινγκτον. Το έντονο οικογενειακό δράμα της Νέας Υόρκης, βασισμένο στο «High and Low» του Ακίρα Κουροσάβα δεν συμμετείχε στο Διαγωνιστικό, επειδή το Φεστιβάλ δεν ήταν σίγουρο αν ο Ουάσινγκτον θα εμφανιζόταν στο κόκκινο χαλί. Προς έκπληξη και χαρά όλων, ο 70χρονος ηθοποιός ταξίδεψε στις Κάννες την μοναδική του μέρα ρεπό από την παράσταση του «Οθέλλου» στο Μπρόντγουεϊ, τη Δευτέρα 19 Μαΐου και παρέλαβε έναν τιμητικό Χρυσό Φοίνικα από τον ίδιο τον Σπάικ Λι. Αυτού του είδους η δημοσιότητα είναι ιδανική για να πυροδοτήσει μια εκστρατεία για τα Όσκαρ.
Η Neon μπήκε στο Φεστιβάλ με την εξαγορά προ-παραγωγής από τις Κάννες του 2024, την ταινία του Νορβηγού σκηνοθέτη Joachim Trier, «Sentimental Value», η οποία κέρδισε το δεύτερο βραβείο του φεστιβάλ, το Grand Prix. Ο Tom Quinn αποδεικνύει ξανά ότι ξέρει να διαλέγει σωστά.
Τι θα συμβεί όμως με τους νικητές των Καννών στα Όσκαρ; Μόνο το οικογενειακό δράμα της Νορβηγίας, «Sentimental Value» φαίνεται να έχει τα φόντα για να διεκδικήσει σημαντικά Όσκαρ πέρα από αυτό της Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας. Η Neon σίγουρα θα προωθήσει στις κατηγορίες ερμηνείας τον Σουηδό βετεράνο Στέλαν Σκάρσγκαρντ («Breaking the Waves», «Andor», «Chernobyl»), ο οποίος απέσπασε διθυραμβικές κριτικές για τον ρόλο του ως ένας πονηρός ηλικιωμένος σκηνοθέτης που προσπαθεί να επιστρέψει στο προσκήνιο, καθώς και την Ρενάτε Ρέινσβε (νικήτρια στις Κάννες το 2021 με το «The Worst Person in the World»), που υποδύεται τη νευρωτική, αποξενωμένη του κόρη. Πέρυσι η Νορβηγία υπέβαλε το «Armand» στην κατηγορία της Διεθνούς Ταινίας με πρωταγωνίστρια την ίδια.
Μια ακόμη ταινία της Neon που θα μπορούσε να διεκδικήσει υποψηφιότητα είναι το γοητευτικό γαλλικό animation «Arco» του Ugo Bienvenu, που όπως και το «Flow» φέρει οικολογικό μήνυμα. Η Neon έχει ήδη κυκλοφορήσει τα υποψήφια «Flee» και «Robot Dreams». Οι νικητές των Καννών έχουν τώρα αυξημένες πιθανότητες να κατατεθούν από τις χώρες τους για το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας.
Ο Τζαφάρ Παναχί μπορεί να ωφεληθεί από τον νέο κανονισμό της Ακαδημίας που επιτρέπει την υποβολή από χώρες όπου οι δημιουργοί έχουν προσφυγικό ή άσυλο καθεστώς. Αν και ο Παναχί έχει μακρόχρονη σύγκρουση με το ιρανικό καθεστώς και γύρισε την ταινία μυστικά, δεν έχει ακόμα ζητήσει άσυλο — κάτι που ενδέχεται να αλλάξει. Το Ιράν δεν πρόκειται να υποβάλει την ταινία. Η Cinetic Media, που εκπροσώπησε επτά νικητές το Σάββατο, υπέδειξε πως το Λουξεμβούργο ίσως καταφέρει να την υποβάλει. Η Γαλλία αποτελεί επίσης πιθανή επιλογή, καθώς η μετα-παραγωγή έγινε εκεί.
Το Βέλγιο θα μπορούσε να υποβάλει το «Young Mothers» που κέρδισε το Βραβείο Σεναρίου για τους αδελφούς Νταρντέν, αν και δεν τους επιλέγει πάντα.
Πιθανές υποβολές ανά χώρα για το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας:
«The President’s Cake» (Χρυσή Κάμερα, Ιράκ)
«The Secret Agent» (Βραζιλία)
«Sentimental Value» (Νορβηγία)
«Sirât» (Γαλλία ή Ισπανία)
«Sound of Falling» (Γερμανία)
«Young Mothers» (Βέλγιο)
Άλλες ταινίες χωρίς βραβεία που ίσως υποβληθούν:
«Eagles of the Republic» (Διαγωνιστικό, Σουηδία)
«The Love That Remains» (Cannes Premiere, Ισλανδία)
Οι νικητές παράπλευρων βραβείων (π.χ. Un Certain Regard) αποκτούν επίσης πλεονέκτημα. Οι διανομείς θα σημειώσουν ότι ο Frank Dillane κέρδισε το Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας στο Un Certain Regard για τον συγκινητικό και χιουμοριστικό ρόλο του ως άστεγος άντρας στο σκηνοθετικό ντεμπούτο του Harris Dickinson, «Urchin». Με τη σωστή προώθηση ίσως μπει στην κούρσα του Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου. Το «Un Poeta» που κέρδισε το Ειδικό Βραβείο Κριτικής Επιτροπής θα μπορούσε να υποβληθεί από την Κολομβία, ενώ η ταινία «My Father’s Shadow», που διαδραματίζεται στη Νιγηρία, ίσως εκπροσωπηθεί από το Ηνωμένο Βασίλειο.
Το «Nouvelle Vague» του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ, αν και γαλλικής παραγωγής και αφιέρωμα στον Γκοντάρ δεν κέρδισε βραβείο και αναζητεί ακόμα διανομή, γεγονός που το καθιστά λιγότερο πιθανό ως επιλογή της Γαλλίας. Πιθανότερη υποβολή θα μπορούσε να είναι το «The Little Sister» της Hafsia Herzi, χάρη στη βράβευση της Nadia Melliti ως Καλύτερης Ηθοποιού.
*Με στοιχεία από το Indie Wire.