Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας επιστρέφει στο Λίντο και θα διεξαχθεί από τις 27 Αυγούστου έως τις 6 Σεπτεμβρίου. Το πλούσιο φετινό πρόγραμμα περιλαμβάνει πολυαναμενόμενες πρεμιέρες από σπουδαίους δημιουργούς, όπως οι Ολιβιέ Ασαγιάς, Γκιγιέρμο ντελ Τόρο, Μόνα Φάστβολντ, Κάθριν Μπίγκελοου, Νόα Μπάουμπακ, Γιώργος Λάνθιμος, Μπένι Σάφντι, Τζιμ Τζάρμους, Παρκ Τσαν-γουκ, Λάζλο Νέμες, Φρανσουά Οζόν, Πιέτρο Μαρτσέλο και άλλοι, οι οποίοι συμμετέχουν στο διαγωνιστικό τμήμα.
Εκτός διαγωνισμού θα προβληθούν νέες ταινίες των Λούκα Γκουαντανίνο («After the Hunt»), Βέρνερ Χέρτσογκ («Ghost Elephants»), Σοφία Κόπολα (το ντοκιμαντέρ για τον Μαρκ Τζέικομπς «Marc by Sofia»), Τσάρλι Κάουφμαν (μικρού μήκους «How to Shoot a Ghost»), Τζούλιαν Σνάμπελ («In the Hand of Dante»), Γκας Βαν Σαντ («Dead Man’s Wire»), Λόρα Πόιτρας («Cover-Up»), Λουκρέσια Μαρτέλ («Nuestra Tierra») και Τσάι Μινγκ-λιάνγκ («Back Home»).
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Αλμπέρτο Μπαρμπέρα και η ομάδα του είχαν ήδη αποκαλύψει αρκετές πληροφορίες πριν την επίσημη ανακοίνωση του προγράμματος την Τρίτη: ο Αλεξάντερ Πέιν θα προεδρεύσει της φετινής κριτικής επιτροπής, ενώ η νέα ταινία του Πάολο Σορεντίνο, La Grazia θα ανοίξει το φεστιβάλ με ιταλική φινέτσα. Την ίδια βραδιά, οι Βέρνερ Χέρτσογκ και Κιμ Νόβακ θα τιμηθούν με Χρυσό Λέοντα για το σύνολο της προσφοράς τους στον κινηματογράφο. Η Νόβακ είναι επίσης το επίκεντρο του νέου ντοκιμαντέρ του Αλεξάντρ Φιλίπ, Kim Novak’s Vertigo, μια λεπτομερής ανάλυση του Χίτσκοκικού αριστουργήματος με τη συμμετοχή της ίδιας της ηθοποιού.
Απών από το πρόγραμμα, παρότι όλοι τον περίμεναν είναι ο Hamnet της Κλόι Ζάο, με τους Πολ Μέσκαλ και Τζέσι Μπάκλεϊ. Η ταινία θα κάνει τελικά πρεμιέρα στο Telluride και μετά θα προβληθεί στο Φεστιβάλ του Τορόντο (TIFF), το οποίο ανακοίνωσε ήδη ότι θα φιλοξενήσει την καναδική της πρεμιέρα.
Όπως αναμενόταν, η παρουσία του Netflix στο Φεστιβάλ της Βενετίας θα είναι ισχυρή, με πολλές συμμετοχές: A House of Dynamite της Κάθριν Μπίγκελοου, Jay Kelly του Νόα Μπάουμπακ, Frankenstein του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο, αλλά και η εκτός διαγωνισμού ιταλική σειρά true-crime Il Mostro, που αναφέρεται σε έναν διαβόητο κατά συρροή δολοφόνο γνωστό ως “Το Τέρας της Φλωρεντίας”. Αντιθέτως η νέα ταινία του Έντουαρντ Μπέργκερ (All Quiet on the Western Front), Ballad of a Small Player παρακάμπτει τη Βενετία και επιλέγει αποκλειστικά τα Telluride και Τορόντο.
Όπως είχε ήδη ανακοινωθεί, ο ανεξάρτητος διανομέας MUBI φέρνει τουλάχιστον δύο ταινίες στο φεστιβάλ: το La Grazia του Σορεντίνο που ανοίγει τη διοργάνωση και το Father Mother Sister Brother του Τζιμ Τζάρμους, την πρώτη του συμμετοχή στο διαγωνιστικό της Βενετίας. (Η ταινία του Coffee and Cigarettes είχε προβληθεί εκτός διαγωνισμού το 2003)
Ορισμένες από τις σημαντικότερες στιγμές της σχεδόν δίωρης συνέντευξης Τύπου του Αλμπέρτο Μπαρμπέρα, περιλάμβαναν την ανακοίνωση ρεκόρ 15 ντοκιμαντέρ εκτός διαγωνισμού, αριθμός που αποτελεί νέο ορόσημο για το Φεστιβάλ Βενετίας.
Η απόφαση να προβληθεί εκτός διαγωνιστικού το θρίλερ για την κουλτούρα της ακύρωσης After the Hunt του μόνιμου θαμώνα της Βενετίας Λούκα Γκουαντανίνο (10 Οκτωβρίου, Amazon/MGM Studios), ήταν κοινή συμφωνία μεταξύ του σκηνοθέτη και του στούντιο. Ο Γκουαντανίνο είχε συμμετάσχει πέρσι στο διαγωνιστικό με το Queer, ενώ το Challengers επρόκειτο αρχικά να ανοίξει τη Βενετία του 2023, προτού ο σκηνοθέτης και το στούντιο αποφασίσουν να το αποσύρουν λόγω των απεργιών.
Η νέα ταινία της Μόνα Φάστβολντ, The Testament of Ann Lee, σε σενάριο που συνυπογράφει με τον σύζυγό της Μπρέιντι Κόρμπετ, γυρίστηκε επίσης σε φιλμ 70mm στην Ουγγαρία, όπως και το The Brutalist. Ο Μπαρμπέρα την περιέγραψε ως “ένα είδος μιούζικαλ”, με την Αμάντα Σέιφριντ στον ρόλο της Αν Λι, ιδρύτριας της θρησκευτικής αίρεσης των Σέικερς.
Η επική ταινία In the Hand of Dante του Τζούλιαν Σνάμπελ, διάρκειας 150 λεπτών και εκτός διαγωνιστικού, με πρωταγωνιστή τον Όσκαρ Άιζακ (ο οποίος εμφανίζεται και στο Frankenstein), θα προβληθεί χωρίς περικοπές, έπειτα από μια μάχη όπως την περιέγραψε ο Μπαρμπέρα ανάμεσα στον σκηνοθέτη και τους χρηματοδότες του που ζητούσαν μικρότερη διάρκεια. «Οι περισσότερες ταινίες διαρκούν από 2 ώρες και 15 λεπτά έως 2 ώρες και 30 λεπτά. Αυτός είναι ο νέος διεθνής μέσος όρος, κάτι που είναι αρκετά ανησυχητικό για όσους καλούνται να διαμορφώσουν το πρόγραμμα, γιατί είναι πραγματικά δύσκολο να τις χωρέσουμε όλες στην ατζέντα μας».
Στην πλευρά των ντοκιμαντέρ, η Αργεντινή σκηνοθέτις Λουκρεσία Μαρτέλ επιστρέφει με το Nuestra Tierra που είναι στην πραγματικότητα το πολυσυζητημένο εδώ και χρόνια πρότζεκτ της με τον αρχικό τίτλο Chocobar. Η ταινία που είχε κατά καιρούς ακουστεί για το Φεστιβάλ Καννών εξετάζει την κληρονομιά του αποικιοκρατισμού στην Αργεντινή και τη δολοφονία του ιθαγενούς ηγέτη Χαβιέρ Τσοκομπάρ.
Η Λόρα Πόιτρας, που κέρδισε τον Χρυσό Λέοντα το 2022 με το All the Beauty and the Bloodshed,επιστρέφει με ένα ακόμη ντοκιμαντέρ γυρισμένο υπό άκρα μυστικότητα, αυτή τη φορά σε σκηνοθεσία μαζί με τον βετεράνο παραγωγό του Frontline, Μαρκ Όμπενχαους. Η ταινία καταπιάνεται με την παρακαταθήκη του ερευνητικού δημοσιογράφου Σέιμουρ Χερς, που αποκάλυψε τη συγκάλυψη της σφαγής του Μάι Λάι στον Πόλεμο του Βιετνάμ, κάλυψε το σκάνδαλο του Γουότεργκεϊτ και αποκάλυψε δεκάδες σκοτεινά κεφάλαια της σύγχρονης αμερικανικής ιστορίας, όπως τα βασανιστήρια στο Άμπου Γκράιμπ για λογαριασμό του New Yorker.
Το Broken English των Τζέιν Πόλαρντ και Ίαν Φόρσαϊθ είναι ένα ντοκιμαντέρ για τη Μαριάν Φέιθφουλ, εμπνευσμένο από τον ομώνυμο δίσκο της του 1979 και περιλαμβάνει δραματοποιημένες αναπαραστάσεις με τους Τζορτζ ΜακΚέι και Τίλντα Σουίντον, που ξανασυνεργάζονται μετά το The End.
Τέλος, ο Γκας Βαν Σαν επιστρέφει με την πρώτη του ταινία μυθοπλασίας μετά το Don’t Worry, He Won’t Get Far on Foot του 2018. Το νέο του έργο, Dead Man’s Wire, συμμετέχει εκτός διαγωνισμού και βασίζεται σε αληθινή ιστορία μιας ομηρείας σε εταιρεία στεγαστικών δανείων το 1977. Πρωταγωνιστούν οι Μπιλ Σκάρσγκαρντ και Ντέικρ Μοντγκόμερι, με τον Αλ Πατσίνο στον ρόλο-έκπληξη που, σύμφωνα με τον Αλμπέρτο Μπαρμπέρα, ξεχωρίζει ιδιαίτερα.
Ο διαγωνιστικός κορμός του 82ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας αποκαλύφθηκε και περιλαμβάνει 21 ταινίες, ανάμεσά τους το πολυσυζητημένο The Wizard of the Kremlin του Ολιβιέ Ασαγιάς, βασισμένο στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Τζουλιάνο ντα Εμπολί (2022). Η ταινία φαντάζεται την άνοδο του Βλαντίμιρ Πούτιν μέσα από το βλέμμα του μυθοπλαστικού επικοινωνιολόγου του, τον οποίο ενσαρκώνει ο Πολ Ντάνο σε μια ερμηνεία που ξεχώρισε ο καλλιτεχνικός διευθυντής Αλμπέρτο Μπαρμπέρα.
Από τις 21 ταινίες του διαγωνιστικού, οι πέντε φέρουν την υπογραφή γυναικών δημιουργών: η Καουθέρ Μπεν Χανιά με το The Voice of Hind Rajab, η Ταϊβανέζα ηθοποιός Σου Κι στο σκηνοθετικό της ντεμπούτο Girl, η Βαλερί Ντονζελί με το À Pied d’Oeuvre, η Κάθριν Μπίγκελοου με το A House of Dynamite και η Μόνα Φάστβολντ με το The Testament of Ann Lee.
Υπενθυμίζεται πως πέρυσι, ο Χρυσός Λέοντας απονεμήθηκε στην ταινία του Πέδρο Αλμοδόβαρ The Room Next Door με πρόεδρο την Ιζαμπέλ Ιπέρ. Το Φεστιβάλ Βενετίας αποτελεί σημαντικό σταθμό για την πορεία των ταινιών προς τα Όσκαρ μετά τις Κάννες, αν και παραδοσιακά δεν επαναπροβάλλει τίτλους που έχουν ήδη παιχτεί στην Κρουαζέτ, προτιμώντας παγκόσμιες πρεμιέρες οι οποίες στη συνέχεια κατευθύνονται στο Telluride, το TIFF και το NYFF.
Φέτος, πρόεδρος της επιτροπής είναι ο Αλεξάντερ Πέιν, με τα υπόλοιπα μέλη να αναμένεται να ανακοινωθούν σύντομα. Η επιτροπή θα απονείμει, μεταξύ άλλων, τον Χρυσό Λέοντα Καλύτερης Ταινίας, τα Αργυρά Λιοντάρια (Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής και Σκηνοθεσίας), το Κύπελλο Βόλπι για ερμηνείες, το Βραβείο Σεναρίου, το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής και το Βραβείο Μαρτσέλο Μαστρογιάνι για ανερχόμενα ταλέντα.
Επίσημο Διαγωνιστικό Πρόγραμμα (έως τώρα)
Ταινία Έναρξης (σε διαγωνισμό):
La Grazia – σκην. Πάολο Σορεντίνο *
Διαγωνιστικό:
The Wizard of the Kremlin – σκην. Ολιβιέ Ασαγιάς
Jay Kelly – σκην. Νόα Μπάουμπαχ
The Voice of Hind Rajab – σκην. Καουθέρ Μπεν Χανιά
A House of Dynamite – σκην. Κάθριν Μπίγκελοου
The Sun Rises on Us All – σκην. Cai Shangjun
Frankenstein – σκην. Γκιγιέρμο ντελ Τόρο
Elisa – σκην. Λεονάρντο ντι Κοστάνζο
À Pied d’Oeuvre – σκην. Βαλερί Ντονζελί
Silent Friend – σκην. Ιλντίκο Ενιέντι
The Testament of Ann Lee – σκην. Μόνα Φάστβολντ
Father Mother Sister Brother – σκην. Τζιμ Τζάρμους
Bugonia – σκην. Γιώργος Λάνθιμος
Duse – σκην. Πιέτρο Μαρτσέλο
Un Film Fatto Per Bene – σκην. Φράνκο Μαρέσκο
Orphan – σκην. Λάσλο Νέμες
L’Étranger – σκην. Φρανσουά Οζόν
No Other Choice – σκην. Παρκ Τσαν-γουκ
Sotto le Nuvole – σκην. Τζανφράνκο Ρόσι
The Smashing Machine – σκην. Μπένι Σαφντί
Nühai (Girl) – σκην. Σου Κι
Out of Competition — Fiction
“Chien 51,” dir. Cédric Jimenez (closing night)
“Sermon to the Void,” dir. Hilal Baydarov
“L’Isola di Andrea,” dir. Antonio Capuano
“Il Maestro,” dir. Andrea Di Stefano
“After the Hunt,” dir. Luca Guadagnino
“Hateshinaki Scarlet,” dir. Mamoru Hosoda
“The Last Viking,” dir. Anders Thomas Jensen
“In the Hand of Dante,” dir. Julian Schnabel
“La Valle Dei Sorrisi,” dir. Paolo Strippoli
“Dead Man’s Wire,” dir. Gus Van Sant
“Orfeo,” dir. Virgilio Villoresi
Out of Competition — Documentary
“Kabul, Between Prayers” (dir. Aboozar Amini)
“Ferdinando Scianna — Il Fotografo Dell’ombra” (dir. Roberto Andò)
“Marc by Sofia” (dir. Sofia Coppola)
“I Diari di Angela — Noi Due Cineasti. Capitolo Terzo,” dirs. Yervant GIanikian, Angela Ricci Lucchi
“Ghost Elephants,” dir. Werner Herzog
“Baba Wa Al-Qadhafi” (My Father and Qaddafi),” dir. Jihan K
“The Tale of Sylian,” dir. Tamara Kotevska
“Nuestra Tierra,” dir. Lucrecia Martel
“Remake,” dir. Ross McElwee
“Kim Novak’s Vertigo,” dir. Alexandre Philippe
“Cover-Up,” dir. Laura Poitras, Mark Obenhaus
“Broken English,” dir. Jane Pollard, Iain Forsyth
“Notes of a True Criminal,” dir. Alexander Rodnyansky, Andriy Alferov
“Director’s Diary,” dir. Aleksandr Sokurov
“Hui Jia (Back Home),” dir. Tsai Ming-liang
Out of Competition — Series
“Portobello” (Ep. 1-2), dir. Marco Bellocchio
“Un Prophète” (Ep. 1-8), dir. Enrico Maria Artale
“Etty” (Ep. 1-6), dir. Hagai Levi
“Il Mostro” (Ep. 1-4), dir. Stefano Sollima
Out of Competition — Film and Music
“Nino. 18 Giorni,” dir. Toni D’Angelo
“Piero Pelù. Rumore Dentro,” dir. Francesco Fei
“Newport and the Great Folk Dream,” dir. Robert Gordon
“Francesco de Gregori,” dir. Stefano Pistolini
Out of Competition — Short Films
“Origin,” dir. Yann Arthus-Bertrand*
“Boomerang Atomic,” dir. Rachid Bouchareb
“How to Shoot a Ghost,” dir. Charlie Kaufman
Orizzonti (Horizons)
“Mother,” dir. Teona Strugar Mitevska (opening night)
“Komedie Elahi (Divine Comedy),” dir. Ali Asgari
“Hiedra,” dir. Ana Cristina Barragán
“Il Rapimento di Arabella,” dir. Carolina Cavalli
“Estrany Riu (Strange River),” dir. Jaume Claret Muxart
“Harà Watan (Lost Land),” dir. Akio Fujimoto
“Grand Ciel,” dir. Akihiro Hata
“Rose of Nevada,” dir. Mark Jenkin
“Late Fame,” dir. Kent Jones
“Dinți de Lapte (Milk Teeth),” dir. Mihai Mincan
“Pin de Fartie,” dir. Alejo Moguillansky
“Otec (Father),” dir. Tereza Nvotová
“En el Camino,” dir. David Pablos
“Songs of Forgotten Trees,” dir. Anuparna Roy
“Un Anno di Scuola,” dir. Laura Samani
“The Souffleur,” dir. Gastón Solnicki
“Barrio Triste,” dir. Stillz
“Human Resource,” dir. Nawapol Thamrongrattanarit
“Funeral Casino Blues,” dir. Roderick Warich
Venice Classics — Documentaries About Cinema
“Mata Hari,” dirs. Joe Beshenkovsky, James Smith
“Elvira Notari: Oltre Il Silenzio,” dir. Valerio Ciriaci
“Louis Malle, Le Révolté,” dir. Claire Duguet
“Megadoc,” dir. Mike Figgis
“Boorman and the Devil,” dir. David Kittredge
“Holofiction,” dir. Michal Kosakowski
“Memoria de los Olivados,” dir. Javier Espada
“Sangre del Toro,” dir. Yves Montmayeur
“The Ozu Diaries,” dir. Daniel Raim
Venice Spotlight
“Hijra,” dir. Shahad Ameen
“Un Cabo Suelto,” dir. Daniel Hendler
“Made in EU,” dir. Stephan Komandarev
“Motor City,” dir. Potsy Ponciroli
“La Hija de La Española,” dir. Mariana Rondón, Marité Ugas
“À Bras-Le-Corps,” dir. Marie-Elsa Sgualdo
“Calle Malaga,” dir. Maryam Touzani
“Ammazzare Stanca,” dir. Daniele Vicari
*με στοιχεία από το IndieWire