Μια πρόσφατη ανάλυση 18.000 κριτικών έδειξε πως το αναγεννησιακό πορτρέτο γνωστό με το όνομα της εικονιζόμενης Μόνα Λίζα θεωρείται «το πιο απογοητευτικό αριστούργημα στον κόσμο». Η εμβληματική εικόνα του Ντα Βίντσι μιας σχεδόν χαμογελαστής γυναίκας βρίσκεται στο διάσημο μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι και προστατεύεται από αλεξίσφαιρο γυαλί, μαζί με αυστηρά ελεγχόμενη θερμοκρασία και υγρασία για να εξασφαλιστεί η διατήρηση του πίνακα.
Γίνεται πάντοτε χαμός από επισκέπτες, ο πίνακας είναι κυριολεκτικά viral και ο συνωστισμός των επισκεπτών για να μπορέσουν να τον δουν επιτέλους από κοντά -το λες και όνειρο ζωής- ίσως αδικεί λίγο την καλλιτεχνική του αξία. Σε μια προσπάθεια να διορθωθεί αυτή η κατάσταση, η Μόνα Λίζα μπορεί να μεταφερθεί σε έναν υπόγειο θάλαμο, σύμφωνα με δημοσίευμα της Telegraph την Τρίτη.
Η διευθύντρια του Λούβρου Laurence des Cars πρότεινε πρόσφατα τη μεταφορά του δημοφιλούς έργου τέχνης σε μια ειδική αίθουσα που θα κατασκευαστεί στο υπόγειο του ιδρύματος. «Δεν υποδεχόμαστε πολύ καλά τους επισκέπτες σε αυτό το δωμάτιο, οπότε νιώθουμε ότι δεν κάνουμε σωστά τη δουλειά μας», δήλωσε η des Cars στο προσωπικό και τους επόπτες. «Η μεταφορά της Μόνα Λίζα σε ξεχωριστό δωμάτιο θα μπορούσε να βάλει τέλος στην απογοήτευση του κοινού».
«Το σκεφτόμαστε εδώ και πολύ καιρό, αλλά αυτή τη φορά όλοι συμφωνούν», δήλωσε στη γαλλική εφημερίδα Le Figaro ο Vincent Delieuvin, επικεφαλής επιμελητής της ιταλικής ζωγραφικής του 16ου αιώνα στο Λούβρο. «Είναι μια μεγάλη αίθουσα και η Μόνα Λίζα βρίσκεται στο πίσω μέρος, πίσω από το τζάμι ασφαλείας της, οπότε με την πρώτη ματιά μοιάζει με γραμματόσημο», συμπλήρωσε.
Το Λούβρο δέχεται εννέα εκατομμύρια επισκέπτες ετησίως και, σύμφωνα με τους υπεύθυνους του μουσείου, η Μόνα Λίζα είναι η κύρια ατραξιόν για το 80% αυτών. Τις ιδιαίτερα πολυσύχναστες ημέρες, 250.000 άνθρωποι στέκονται στην ίδια ουρά με τη μητέρα μου και εμένα. Η δημοτικότητα του πίνακα έχει οδηγήσει και σε άλλες προσπάθειες για τη βελτίωση της εμπειρίας θέασης, όπως το ξαναβάψιμο των τοίχων της γκαλερί από κίτρινο του κελύφους των αυγών σε μπλε του μεσονυκτίου το 2019, καθώς και η αλλαγή του συστήματος αναμονής των επισκεπτών στην ουρά. Ωστόσο, ο Delieuvin δήλωσε ότι ο αντίκτυπος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και του μαζικού τουρισμού απαιτεί μεγαλύτερη προσπάθεια, καθώς έχουν πολλαπλασιάσει τη διασημότητα του έργου τέχνης πολύ περισσότερο από οτιδήποτε είχε φανταστεί κανείς μετά την κλοπή του το 1911. «Στη σημερινή εποχή, πρέπει να έχεις δει κάτι για το οποίο όλοι μιλούν τουλάχιστον μία φορά στη ζωή σου, και η Μόνα Λίζα είναι σαφώς ένα από αυτά τα “πρέπει να δεις”», δήλωσε ο επιμελητής.
Ένας νέος υπόγειος θάλαμος για τον πίνακα θα αποτελέσει μέρος μιας μελλοντικής ανακαίνισης του “Μεγάλου Λούβρου”, συμπεριλαμβανομένης μιας νέας εισόδου στο μουσείο. Οι επισκέπτες θα παρακάμπτουν την είσοδο της γυάλινης πυραμίδας και θα οδηγούνται απευθείας σε υπόγειες αίθουσες: μία για τη Μόνα Λίζα και μία για προσωρινές εκθέσεις.
Πηγή: Art News