Ο Βέλγος σουρεαλιστής ζωγράφος Ρενέ Μαγκρίτ, ένας από τους πιο εμβληματικούς καλλιτέχνες της τέχνης του 20ού αιώνα, έχει πλέον εισέλθει στην αποκλειστική λέσχη των δημιουργών των οποίων τα έργα έχουν πουληθεί σε δημοπρασίες για περισσότερα από 100 εκατομμύρια δολάρια. Το βράδυ της Τρίτης, στον οίκο Christie’s στο Μανχάταν, μια εκδοχή του αινιγματικού του έργου «Η αυτοκρατορία του φωτός» πωλήθηκε για 121,2 εκατομμύρια δολάρια, συμπεριλαμβανομένων των αμοιβών, σπάζοντας έτσι το ρεκόρ για τον καλλιτέχνη.

Ο πίνακας, ο οποίος απεικονίζει έναν έρημο νυχτερινό δρόμο κάτω από έναν φωτεινό ημερήσιο ουρανό, ενέπνευσε μια 10λεπτη μονομαχία μεταξύ δύο τηλεφωνικών πλειοδοτών σε μια κατάμεστη αίθουσα πωλήσεων, βαμμένη σε σκούρο γκρι και φωτισμένη με κυκλοθυμία, αποτυπώνοντας πλήρως την ατμόσφαιρα του σουρεαλισμού. Η τιμή αυτή είναι η υψηλότερη που έχει καταβληθεί ποτέ για ένα σουρεαλιστικό έργο τέχνης σε δημοπρασία και καθιστά τον Μαγκρίτ τον 16ο καλλιτέχνη που υπερβαίνει το όριο των 100 εκατομμυρίων δολαρίων.

Ανάμεσα στα άλλα εννιαψήφια βαριά ονόματα της τέχνης βρίσκονται οι Λεονάρντο ντα Βίντσι, Γκούσταβ Κλιμτ, Αμεντέο Μοντιλιάνι, Άντι Γουόρχολ, Ζαν-Μισέλ Μπασκιά, Φράνσις Μπέικον και Πάμπλο Πικάσο, του οποίου τα έργα έχουν πωληθεί σε πολλές δημοπρασίες για πάνω από 100 εκατομμύρια δολάρια. Ωστόσο, κανένας εν ζωή καλλιτέχνης δεν έχει φτάσει σε αυτό το επίπεδο τιμών.

Η «Αυτοκρατορία του Φωτός», ζωγραφισμένη το 1954 και ύψους σχεδόν πέντε μέτρων, ήταν το τελευταίο από τα 19 έργα που προσφέρθηκαν από τη συλλογή της κοσμικής προσωπικότητας και φιλάνθρωπου Mica Ertegun. Αυτός ο πίνακας είναι μία από τις μεγαλύτερες εκδοχές του θέματος που δημιούργησε ο Μαγκρίτ, με το πιο γνωστό έργο της σειράς να βρίσκεται στο Μουσείο Guggenheim της Βενετίας. Ο ελαφρώς μικρότερος καμβάς του Ertegun είναι ο πρώτος που περιλαμβάνει νερό σε πρώτο πλάνο.

«Είναι ίσως ο καλύτερος», δήλωσε ο Paolo Vedovi, διευθυντής μιας γκαλερί στις Βρυξέλλες που ειδικεύεται στα έργα του Μαγκρίτ. «Φαίνεται ότι κάθε μεγάλος συλλέκτης επιθυμεί πλέον έναν Μαγκρίτ». Ο Vedovi πρόσθεσε ότι η απήχηση του σουρεαλιστή είναι διαρκώς αυξανόμενη: «Είναι τόσο σύγχρονος. Ίσως προσφέρει μια διέξοδο από αυτόν τον κόσμο και τις αρνητικές σκέψεις. Δεν θέλεις κάτι σκληρό. Είναι ποιητικός».

*Με στοιχεία από τους New York Times. 

 

☞︎ Ακολουθήστε το OLAFAQ στο FacebookBluesky και Instagram.