Η Ακαδημία εξήρε το έργο του 71χρονου συγγραφέα ως «ένα επιβλητικό και οραματικό σύνολο που, μέσα στον αποκαλυπτικό τρόμο, επιβεβαιώνει τη δύναμη της τέχνης».
Ο Κρασναχορκάι είναι γνωστός για τα δυστοπικά, μελαγχολικά μυθιστορήματά του, τα οποία έχουν αποσπάσει πολυάριθμες διακρίσεις, όπως το National Book Award για μεταφρασμένη λογοτεχνία το 2019 και το Man Booker International Prize το 2015. Πολλά από τα έργα του —μεταξύ αυτών τα Satantango και The Melancholy of Resistance— έχουν μεταφερθεί στον κινηματογράφο.
Γεννημένος στην Gyula της Ουγγαρίας το 1954, ο Κρασναχορκάι καθιερώθηκε με το πρώτο του μυθιστόρημα “Satantango” (1985), μια σκοτεινή και υπνωτιστική απεικόνιση μιας αγροτικής κοινότητας που καταρρέει. Το ίδιο έργο θα του χάριζε, τρεις δεκαετίες αργότερα, το Man Booker International Prize στην αγγλική του μετάφραση το 2015.
Συχνά αποκαλούμενος ως μεταμοντέρνος, ο Λάσλο Κρασναχορκάι είναι γνωστός για τις τεράστιες, ελικοειδείς προτάσεις του (τα 12 κεφάλαια του Satantango αποτελούν το καθένα μια και μοναδική παράγραφο), για τα δυστοπικά και μελαγχολικά του θέματα, αλλά και για την αμείλικτη ένταση της γραφής του —μια ένταση που έκανε τους κριτικούς να τον συγκρίνουν με τους Γκόγκολ, Μέλβιλ και Κάφκα. Το Satantango μεταφέρθηκε θρυλικά στον κινηματογράφο από τον Μπέλα Ταρ σε μια επτάωρη ταινία, εγκαινιάζοντας μια μακροχρόνια δημιουργική συνεργασία μεταξύ των δύο ανδρών.
«Ο Κρασναχορκάι είναι ένας μεγάλος επικός συγγραφέας της κεντροευρωπαϊκής παράδοσης, που εκτείνεται από τον Κάφκα έως τον Τόμας Μπέρνχαρντ και χαρακτηρίζεται από τον παραλογισμό και την γκροτέσκα υπερβολή», δήλωσε ο Άντερς Όλσον, πρόεδρος της επιτροπής Νόμπελ. Περιέγραψε τη γραφή του ως μια ρέουσα σύνταξη, με μακρές, λαβυρινθώδεις προτάσεις χωρίς τελείες, που έχουν γίνει πλέον το χαρακτηριστικό του ύφος.
Η Σούζαν Σόνταγκ τον είχε αποκαλέσει «τον σύγχρονο Ούγγρο δάσκαλο της Αποκάλυψης», ενώ ο W.G. Ζέμπαλντ επαινούσε την οικουμενικότητα της ματιάς του. Μόνο λίγα από τα έργα του έχουν μεταφραστεί στα αγγλικά· ο κριτικός Τζέιμς Γουντ είχε γράψει πως τα βιβλία του «κυκλοφορούν από χέρι σε χέρι σαν σπάνιο νόμισμα».
Η πορεία του Κρασναχορκάι έχει διαμορφωθεί όσο από τη γλώσσα, άλλο τόσο και από τα ταξίδια. Το 1987 εγκατέλειψε την κομμουνιστική Ουγγαρία για μια υποτροφία στο Δυτικό Βερολίνο, ενώ αργότερα άντλησε έμπνευση από την Ανατολική Ασία —ιδίως από τη Μογγολία και την Κίνα— για έργα όπως The Prisoner of Urga και Destruction and Sorrow Beneath the Heavens.
Κατά τη διάρκεια της συγγραφής του War and War, ταξίδεψε εκτενώς στην Ευρώπη και έζησε για ένα διάστημα στο διαμέρισμα του Άλεν Γκίνσμπεργκ στη Νέα Υόρκη, χαρακτηρίζοντας τη στήριξη του θρυλικού ποιητή των Beat ως καθοριστική για την ολοκλήρωση του μυθιστορήματος.
➪ Ακολουθήστε το OLAFAQ στο Facebook, Bluesky και Instagram.