Το 30ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σεράγιεβο ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία. Το “Αrcadia” συνεχίζει την εξαιρετική διαδρομή του στα Φεστιβάλ του κόσμου κι ο Γιώργος Ζώης κέρδισε το Βραβείο Σκηνοθέσιας. Μία σπουδαία διάκριση για τον Έλληνα σκηνοθέτη. Ευχάριστη έκπληξη στις μικρές μήκους η Δάφνη Χαιρετάκη που με το “Αυτό που ζητάμε από ένα άγαλμα είναι να μην κινείται” – Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής. Στο προπαρασκευαστικό τμήμα του Φεστιβάλ διακρίθηκε επίσης το νέο project της Ασημίνας Προέδρου (“Πίσω από τις Θημωνιές”) με τίτλο “Hystéra” με παραγωγό την Μαρία Κοντογιάννη, μια συμπαραγωγή Ελλάδας, Σλοβενίας και Γαλλίας.
Πριν λίγα χρόνια ο Βαγγέλης Μουρίκης είχε βραβευτεί στο ίδιο Φεστιβάλ για την ερμηνεία του στο “Digger” του Τζώρτζη Γρηγοράκη. Αυτή τη φορά είναι και πάλι πρωταγωνιστής μαζί με την Αγγελική Παπούλια στο “Αrcadia” που από την αφετηρία του στο Βερολίνο έχει κερδίσει κοινό και κριτικούς. «Η λαμπερή ψυχολόγος Κατερίνα έρχεται αντιμέτωπη με σκοτεινές υποψίες καθώς συνοδεύει τον Γιάννη, έναν πρώην γιατρό που είχε κερδίσει τον σεβασμό όλων, για να αναγνωρίσει το θύμα ενός τραγικού τροχαίου δυστυχήματος σε ένα παραθαλάσσιο θέρετρο». Τι θα ακολουθήσει; Περιμένουμε να το ανακαλύψουμε και στις ελληνικές αίθουσες και τότε θα έχουμε την αναλυτική κριτική του έργου.
Αξίζει να παραθέσουμε την ομιλία του σκηνοθέτη κατά τη βράβευση του, η οποίο είχε σαφές κοινωνικοπολιτικό μήνυμα: «Δυστυχώς το δάσος (σ.σ. της ταινίας) δεν υπάρχει πια λόγω των πυρκαγιών του καλοκαιριού. Η κυβέρνηση ρίχνει την ευθύνη στις απρόβλεπτες πυρκαγιές κι όχι στις πολιτικές της γιατί όταν οι ηρωικοί πυροσβέστες αγωνίζονται για τα δικαιώματά τους, αντιμετωπίζουν αστυνομική βία». Πριν από ένα χρόνο είχαμε το πιο θανατηφόρο δυστύχημα στα Τέμπη όπου πολλοί φοιτητές σκοτώθηκαν. Η κυβέρνηση για μια ακόμη φορά έριξε την ευθύνη σε έναν εργαζόμενο στα τρένα για να καλύψει την ευθύνη της για το ότι δεν δούλευε το ηλεκτρονικό σύστημα- αν δούλευε θα είχαν σωθεί όλες αυτές οι ζωές. Οι εργαζόμενοι στα τρένα 9 μήνες πριν από το δυστύχημα είχαν επισημάνει τα προβλήματα αλλά για άλλη μία φορά αγνοήθηκαν. Σχεδόν όλοι οι Έλληνες σκηνοθέτες και παραγωγοί αποσύραμε τις ταινίες μας από την διαδικασία της αξιολόγησης για την ελληνική υποψηφιότητα στα Όσκαρ γιατί η επιτροπή απαλλάχθηκε ξαφνικά χωρίς εξήγηση από τα καθήκοντά της και αντικαταστάθηκε από μια άλλη αμφιλεγόμενη. Για άλλη μία φορά το υπουργείο ρίχνει την ευθύνη σε μία υπάλληλο. Θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε ενωμένοι απέναντι στην αδιαφορία και την αλαζονεία του κράτους».
Το διαμαντάκι της Χαιρετάκη ξεκίνησε το ταξίδι του από τις Κάννες. «Στην Αθήνα τίποτα δεν φαίνεται να κινείται, οι κάτοικοι της μοιάζουν ακίνητοι σαν αγάλματα. Ωστόσο, κάπου, μια Καρυάτιδα δραπετεύει από ένα μουσείο και μια μικρή ομάδα απαιτεί την καταστροφή όλων των αρχαιοτήτων. Είναι το να κινηματογραφείς ο μόνος τρόπος για να μην μείνεις ασυγκίνητος;». Η Δάφνη Χαιρετάκη σπούδασε Κινηματογράφο στο πανεπιστήμιο Paris 8 Saint-Denis και στο Fresnoy Studio national des arts contemporains ζει και εργάζεται μεταξύ Αθήνας και Παρισιού. Το 2015 η μικρού μήκους ταινίας της «Αρχιπέλαγα, Γυμνοί Γρανίτες» κέρδισε Ειδική Μνεία στο 21ο ΔΚΦΑ Νύχτες Πρεμιέρας.
Την ίδια ώρα η Ασημίνα Προέδρου που με το “Πίσω από τις Θημωνιές” έφτασε μέχρι την κούρσα για το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας, θα έχει την ευκαιρία της να υλοποιήσει τη νέα της ιδέα στην μεγάλη οθόνη, “Hystéra”. Η σκηνοθέτις είχε δηλώσει στο OLAFAQ πως μέσα από τις ταινίες της μοιράζεται τα δικά της προσωπικά κομμάτια και θέλει ο θεατής να μπορέσει να επικοινωνήσει με αυτά και να κάνει τις δικές του ταυτίσεις. Αυτό είναι το μεγαλείο του κινηματογράφου, να ανοίγει δηλαδή ένα άτυπο διάλογο και να κάνει ανθρώπους να επικοινωνούν με τα βλέμματα τη στιγμή που σηκώνονται από τη σκοτεινή αίθουσα.
Η σεζόν γεμάτη Φεστιβάλ συνεχίζεται από τις 28 Αυγούστου μέχρι τις 7 Σεπτέμβρη στη Βενετία ένα από τα μεγαλύτερα ραντεβού της χρονιάς. 47ο Φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους στη Δράμα (2-8 Σεπτεμβρίου), Νύχτες Πρεμιέρας στην Αθήνα (2-14 Οκτωβρίου) και Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (31 Οκτωβρίου-10 Νοεμβρίου).
➸ Ακολουθήστε το OLAFAQ στο Facebook, Twitter και Instagram.