Ποτέ ξανά ένας πρωτόγνωρος εγκλεισμός δεν απέπνεε τόση ελευθερία.
Στο Lockdown, την περίοδο της πανδημίας, που ο καθένας μας βίωσε την καθημερινότητα με τον δικό του ξεχωριστό τρόπο, ένας χαρισματικός καλλιτέχνης αποφάσισε να μετατρέψει το γκρίζο σε χρώμα. Τη στασιμότητα σε κίνηση. Τη σιωπή σε λέξεις. Στη γειτονιά του. Στη πόλη του. Όπου μπορούσε να φτάσει το βλέμμα του.
Κάθε μέρα, άλλοτε όταν ξημέρωνε, άλλοτε όταν νύχτωνε, ο Χάρης Παπαδημητρακόπουλος έπαιρνε τη συντροφιά του, την αγαπημένη του φωτογραφική μηχανή, και με τον κωδικό 6 (…για όσους δεν θυμούνται : «σωματική άθληση σε εξωτερικό χώρο ή κίνηση με κατοικίδιο ζώο»), έβγαινε στους ήσυχους δρόμους της δικής του πόλης για να συλλέξει στιγμές ζωής εκεί που παραμόνευε θάνατος. Φωτογραφίες. Χρώματα και εικόνες με ιδιαίτερους κραδασμούς, με τον Χάρη να τις αποτυπώνει. Με προσοχή. Με αφοσίωση. Με αγάπη. Αυτές τις εικόνες τις κράτησε για πάντα- μ’ ένα «κλικ» – και σήμερα οι εικόνες αυτές έρχονται να μας αγγίξουν, ψιθυρίζοντας μας τις ιστορίες τους.
Στο Lockdowned, από τις εκδόσεις Υδροπλάνο, που παρουσιάστηκε πρόσφατα στον Δημοτικό Κινηματογράφο Καλυψώ στην Καλλιθέα, είχαμε την ευκαιρία να απολαύσουμε 100 φωτογραφίες από τη συλλογή του Χάρη Παπαδημητρακόπουλου, που συνοδεύονται από 50 πρωτότυπα, προσωπικά κείμενα, που γράφτηκαν την ίδια περίοδο. Στο ομώνυμο λεύκωμα, γνωστοί καλλιτέχνες, δημοσιογράφοι, λογοτέχνες, πολιτικοί, αλλά και άνθρωποι της διπλανής πόρτας με τους οποίους ο Παπαδημητρακόπουλος μοιραζόταν την καθημερινότητά του, αποτύπωσαν σκέψεις, φόβους και προσδοκίες, φέρνοντας στη μνήμη μας οικεία συναισθήματα από τότε.
«Τον Χάρη Παπαδημητρακόπουλο τον γνώρισα σε μια ιδιαίτερη στιγμή της ζωής μου», εξομολογείται η πρόεδρος του Δικτύου για την Μεταρρύθμιση στην Ελλάδα ‘Αννα Διαμαντοπούλου. «Σε μια ρωγμή του χρόνου, που δεν είχα κατασταλάξει μέσα μου αν ήθελα να φύγω ή να μείνω, σε ποιά πλευρά του χρόνου ήθελα να περάσω. Και μέσα από τον φακό του, έχω την αμφιθυμία της στιγμής ζωγραφισμένη από έναν καλλιτέχνη», τονίζει.
Συναντήσαμε τον φωτογράφο του lockdown, και κουβεντιάσαμε μαζί του, περπατώντας σε κάποιους από τους δρόμους που σύχναζε τότε με τη μηχανή του.
«Μόλις ανακοινώθηκε το πρώτο lockdown ήξερα πως πρέπει κάτι να κάνω για να πολεμήσω τον σίγουρο φόβο των δελτίων ειδήσεων, τη μεγάλη αγωνία των ημερών και την αναπόφευκτη πλήξη του επικείμενου εγκλεισμού. Αυτό που ξέρω να κάνω καλά, αυτό που αγαπώ, είναι να φωτογραφίζω” μάς λέει ο Χάρης Παπαδημητρακόπουλος για να προσθέσει». Ετσι- παρά τα μέτρα- προσπαθούσα να είμαι έξω, όσο το δυνατόν περισσότερο, τραβώντας φωτογραφίες της έρημης Αθήνας. Σιγά σιγά, μέρα με τη μέρα, το project έβγαινε από μόνο του, η Αθήνα είχε αλλάξει μονομιάς. Ήταν -και είναι – μία ιστορική στιγμή όλο αυτό το γεγονός της πανδημίας, θα ήταν κρίμα να αρκεστούμε μόνο στα νούμερα των νεκρών και στις φωτογραφίες των ηρώων νοσηλευτών που φορούσαν μάσκες και στολές.Υπήρχε και η πόλη, υπήρχαν κι οι άνθρωποι της. Έτσι γεννήθηκε το λεύκωμα LOCKDOWNED που είναι η πόλη μου εκείνες τις ημέρες: άλλοτε σκληρή κι έρημη, άλλοτε γλυκιά κι ανυπόμονη».
Στο LOCKDOWNED αναφέρθηκε με πολύ θερμά λόγια ο δήμαρχος Καλλιθέας Δημήτρης Κάρναβος. «Είναι μεγάλη τιμή για την Καλλιθέα μας να ξεκινά το ταξίδι ενός λευκώματος του Χάρη Παπαδημητρακόπουλου, από εδώ», τόνισε και συμπλήρωσε «Θεωρώ τη φωτογραφία πολύ σπουδαία τέχνη, γιατί μπορεί και σταματάει το χρόνο, γιατί διαιωνίζει τη στιγμή. Και ο Χάρης έχει συμβάλλει σε αυτό», υπογράμμισε ο κ . Κάρναβος.
Οι μοναχικές φιγούρες, οι πανσέληνοι πάνω από τις σιωπηλές γειτονιές, τα ταξιδιάρικα σύννεφα, οι άδειοι δρόμοι με τα φωτισμένα παράθυρα, τα σκιερά χαμόγελα, τα αλλιώτικα ηλιοβασιλέματα και τόσα άλλα συστατικά που «ύφαναν» μια ξεχωριστή καθημερινότητα, θα κυριαρχήσουν και στη νέα, ομώνυμη ατομική έκθεση του Χάρη Παπαδημητρακόπουλου.
Πενήντα φωτογραφίες του από την περίοδο του lockdown θα μας θυμίσουν και θα μας δώσουν την αφορμή να επανεκτιμήσουμε όσα βιώσαμε. Η έκθεση «Lockdowned» ξεκινάει την Παρασκευή 31 Μαρτίου στη Γκαλερί Blanc Wall (Φωκίωνος Νέγρη 55) και θα διαρκέσει έξι ημέρες, έως τις 5 Απριλίου.
«Το πιο συγκινητικό στις φωτογραφίες του Χάρη Παπαδημητρακόπουλου είναι ότι δεν φοβάται να ερωτευτεί τους ανθρώπους και τις γωνιές που επέλεξαν να ζήσουν την καθημερινότητά τους. Ο ίδιος επιδιώκει οι θεατές να μετακινηθούν στη ζωή των πρωταγωνιστών του. Δεν κάνει κλικ για να αποτυπώσει το πώς φαίνεται, τραβά για να αιχμαλωτίσει το πώς είναι. Τίποτα δεν είναι πιο ενδιαφέρον από την πραγματικότητα», λέει για τη δουλειά του Χάρη Παπαδημητρακόπουλου, ένας παλιός του φίλος και συνεργάτης.