Το 72ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σίδνεϊ ολοκληρώθηκε με τον Ιρανό σκηνοθέτη Τζαφάρ Παναχί να αποσπά το κορυφαίο βραβείο της διοργάνωσης
Η ταινία είχε προηγουμένως τιμηθεί με τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες. Με τη νίκη του στο Σίδνεϊ, ο Παναχί λαμβάνει χρηματικό έπαθλο 60.000 αυστραλιανών δολαρίων (περίπου 38.888 δολάρια ΗΠΑ), για αυτό που η κριτική επιτροπή χαρακτήρισε ως μια «τολμηρή, αιχμηρή και θαρραλέα» ταινία. Η ανακοίνωση έγινε λίγο πριν από την αυστραλιανή πρεμιέρα της πολυσυζητημένης ταινίας των Καννών «Splitsville».
Ο Αυστραλός σκηνοθέτης Τζάστιν Κέρζελ ήταν ο πρόεδρος της κριτικής επιτροπής του κυρίως διαγωνιστικού τμήματος του 72ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σίδνεϊ, πλαισιωμένος από τη Νεοζηλανδή ηθοποιό-σκηνοθέτιδα Ρέιτσελ Χάουζ, την παραγωγό και διευθύντρια του Φεστιβάλ του Μαρακές Μελίτα Τόσκαν ντυ Πλαντιέ, τον Αυστραλό ηθοποιό-σεναριογράφο Τόμας Γουέδερχολ και τη διανομέα ταινιών με έδρα το Χονγκ Κονγκ, Γουίνι Τσανγκ.
Η κριτική επιτροπή επαίνεσε την ταινία του Τζαφάρ Παναχί ως «μια θαρραλέα ταινία με βαθιά ψυχή και μια ισχυρή αίσθηση συγχώρεσης που αποπνέει αλήθεια μέσα από εξαιρετικές ερμηνείες και μια διακριτική δύναμη αφήγησης».
Η επιτροπή ανέδειξε επίσης τη δύναμη των ντεμπούτο που συμμετείχαν δηλώνοντας ότι έμειναν «έκπληκτοι από την αυτοπεποίθηση, την αυθεντικότητα και το θράσος» μιας «νέας γενιάς διεθνών σκηνοθετών που διευρύνουν τα όρια του σινεμά».
Το «Songs Inside» κέρδισε το Βραβείο Ντοκιμαντέρ της Australia Documentary, αξίας 20.000 αυστραλιανών δολαρίων (12.963 δολάρια ΗΠΑ). Η επιτροπή το χαρακτήρισε ως «μια απεικόνιση του πως ακόμη και στις πιο απίθανες συνθήκες, η μουσική μπορεί απροσδόκητα να αναπτερώσει την ελπίδα και τη ζωή των ανθρώπων».
Το «Wilfred Buck» απέσπασε το Βραβείο Πρώτων Εθνών, το οποίο περιγράφεται ως το μεγαλύτερο χρηματικό βραβείο παγκοσμίως για ιθαγενή κινηματογραφία, αξίας 35.000 αυστραλιανών δολαρίων (22.685 δολάρια ΗΠΑ). Η σκηνοθέτις Λίζα Τζάκσον τιμήθηκε για την αφήγησή της γύρω από έναν ηλικιωμένο της φυλής Κρι, που «υφαίνει άψογα το παρελθόν με το παρόν, το αρχειακό υλικό με το ντοκιμαντέρ και τις αναπαραστάσεις, αφηγούμενη μια ιστορία επούλωσης διαγενεακής τραυματικής εμπειρίας μέσω της σοφίας και της γνώσης των άστρων».
Το Βραβείο Βιώσιμου Μέλλοντος απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ «Floodland», το οποίο χαρακτηρίστηκε από την επιτροπή ως «συγκλονιστικό, πειστικό, προσωπικό και διαφωτιστικό», καθώς ακολουθεί «μια παρέα φίλων που μάχονται ενάντια σε πλημμύρες, γραφειοκρατία και την κληρονομιά των αποφάσεων των λευκών αποίκων».
Στις κατηγορίες ταινιών μικρού μήκους:
• Το «Faceless», σε σκηνοθεσία Φρέιζερ Πέμπερτον και Γουίλιαμ Τζάκα, κέρδισε το βραβείο καλύτερης ταινίας μυθοπλασίας μικρού μήκους για την «αφηγηματική του τόλμη» και την «καθαρή οπτική του».
• Ο Τζος Πίτερς απέσπασε το Craft Award του AFTRS για τη μουσική και τον ηχητικό σχεδιασμό της ίδιας ταινίας.
• Ο Ρόρι Πίρσον τιμήθηκε με το Βραβείο Σκηνοθεσίας Rouben Mamoulian για την ταινία «Mates», ενώ μαζί με τον Μάρκους Όλντρεντ-Τρέινορ μοιράστηκαν το Βραβείο Rising Talent του Event Cinemas για το σενάριο της ίδιας ταινίας.
Το Βραβείο Κινηματογράφου του Σίδνεϊ προστίθεται σε μια εκλεκτή λίστα προηγούμενων νικητών, μεταξύ των οποίων οι «There’s Still Tomorrow» (2024), «The Mother of All Lies» (2023), «Close» (2022) και «Parasite» (2019). Ο διαγωνισμός τελεί υπό την αιγίδα της FIAPF, του διεθνούς φορέα ρύθμισης των Φεστιβάλ κινηματογράφου.
*Με στοιχεία από το Variety.
➪ Ακολουθήστε το OLAFAQ στο Facebook, Bluesky και Instagram.