Το φετινό πρόγραμμα της Πειραιώς 260 ξεκινάει δυναμικά στις 7 και 8 Ιουνίου με την πολυαναμενόμενη παράσταση «Der Wij» / «Βίι» του βραβευμένου Ρώσου σκηνοθέτη Κιρίλ Σερεμπρένικοφ που έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, γεγονός εμβληματικό τόσο για τον καλλιτεχνικό όσο και τον αντιπολεμικό συμβολισμό του.

Μετά την επιτυχημένη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Η Γυναίκα του Τσαϊκόφσκι» τον Απρίλιο στην Ελλάδα, που είχε προκαλέσει ιδιαίτερη αίσθηση στο Φεστιβάλ των Καννών το 2022 και ήταν υποψήφια για τον Χρυσό Φοίνικα, ο ανατρεπτικός Σερεμπρένικοφ θα συμμετάσχει στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου με μια διεθνή παραγωγή σε συνεργασία με το Thalia Theater του Αμβούργου.

Πρωτοποριακός δημιουργός του θεάτρου και του κινηματογράφου ο Κιρίλ Σερεμπρένικοφ θα παρουσιάσει ένα έργο-καταγγελία για το ωμό και απάνθρωπο πρόσωπο του πολέμου. Καλλιτεχνικός διευθυντής (2012-2021) του περίφημου Κέντρου Γκόγκολ της Μόσχας, ο Σερεμπρένικοφ υπήρξε ο μόνος καλεσμένος Ρώσος σκηνοθέτης σε ευρωπαϊκό φεστιβάλ (Κάννες) παρά το μποϊκοτάζ των Ρώσων καλλιτεχνών το 2022.

Πηγή: Fabian Hammerl/ aefestival

Ο Σερεμπρένικοφ γνωστός για την ακτιβιστική του δράση και για τη στήριξή του στη ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα, έχει εκφράσει δημοσίως την αντίθεσή του για τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Κατηγορούμενος για υπεξαίρεση δημόσιου χρήματος συνελήφθη, τέθηκε σε κατ’ οίκον περιορισμό, και τελικά το 2020 καταδικάστηκε με αναστολή αλλά το 2022 η ποινή του ακυρώθηκε. Σήμερα, αυτοεξόριστος πλέον στη Γερμανία, δεν παύει να διακηρύσσει την αντίθεσή του στη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.

Για χρόνια βρέθηκε σε κατ’ οίκον περιορισμό στη Ρωσία, ενώ εξαιτίας της κριτικής του στάσης απέναντι στην κυβέρνηση του είχε απαγορευτεί η έξοδος από τη χώρα. Σήμερα βρίσκεται εγκατεστημένος στο Βερολίνο, απ’ όπου δηλώνει ελεύθερος να δημιουργεί χωρίς περιορισμούς. Το έργο του Der Wij / Βίι είναι βασισμένο σε μια νουβέλα του Νικολάι Γκόγκολ, πατέρα του ρωσικού ρεαλισμού.

Λίγα λόγια για το έργο

Το Βίι, μια παράσταση με τη συμμετοχή Ρώσων, Ουκρανών και Γερμανών ηθοποιών που μιλούν ο καθένας στη γλώσσα του, συμπυκνώνει την εναντίωση και τον αποτροπιασμό του Κιρίλ Σερεμπρένικοφ για τον πόλεμο.

Σε μια φανταστική νουβέλα τρόμου που έγραψε το 1835, ο ουκρανικής καταγωγής Νικολάι Γκόγκολ, εμπνευσμένος από έναν λαϊκό σλαβικό θρύλο, επινόησε ένα τρομακτικό πλάσμα που το έλεγαν Βίι. Τα βλέφαρά του ήταν τόσο μακριά που άγγιζαν το έδαφος, ήταν σχεδόν τυφλό όταν όμως κατάφερνε να τα ανοίξει, μια μόνη ματιά του ήταν ικανή να σκοτώσει όσους αντίκριζε.

Με αφετηρία τον μύθο του Βίι, ο Σερεμπρένικοφ δημιουργεί μια αφόρητης σκληρότητας όσο και ποιητικά ισχυρή παράσταση.

The_Wij Der Wij
Πηγή: Fabian Hammerl/ aefestival

Έχοντας ξεκινήσει να γράφει το έργο μαζί με έναν νέο Ουκρανό συγγραφέα, τον Μπόνταν Πανκρουχίν το 2022, επεξεργάστηκαν, όπως γράφει στο σκηνοθετικό του σημείωμα, «χιλιάδες αναφορές, ντοκιμαντέρ και βίντεο για τον πόλεμο από την Μπούτσα, τη Μαριούπολη, το Ιρπίν. Αθώα θύματα, αδιανόητα εγκλήματα, αδιάσειστες αποδείξεις βαρβαρότητας. Στο έργο, το Βίι είναι ο Πόλεμος – ένα άψυχο τέρας με κλειστά μάτια. Κλέβει από τους ανθρώπους την ταυτότητα και το μέλλον τους. ‘Ανθρωποι δολοφονούν και δολοφονούνται».

Ο θεατής συνειδητοποιεί τον κυνισμό του πολέμου ανεξαρτήτως πλευράς· γίνεται μάρτυρας μιας κόλασης που με ωμή γλώσσα αφηγείται την πλήρη απογύμνωση της ανθρώπινης ζωής. Το έργο έκανε πρεμιέρα στο Αμβούργο τον Δεκέμβρη του 2022.

 

Πηγή: Φεστιβάλ Αθηνών -Επιδαύρου, ΑΠΕ-ΜΠΕ