Καθένας από αυτούς τους αξιαγάπητους ψηφιακούς χαρακτήρες βασίζεται σε ένα από τα πιο απειλούμενα είδη της Γης. Σε ένα στενόμακρο νησί, ο χώρος είναι λιγοστός και περιζήτητος, και ο Jiang βλέπει το έργο ως μια φαντασίωση της τελικής συνάντησης κάθε είδους με τον «διαφαινόμενο θάνατο». Είναι μια διασκεδαστική και πολύχρωμη -και ως εκ τούτου προσιτή- προσέγγιση ενός πραγματικού προβλήματος, και εδώ, μιλάει στη συγγραφέα Alia Wilhelm για τη διαδικασία πίσω από μερικά από τα αγαπημένα του.
Η έκθεση ψηφιακής τέχνης “Climate Heroes” του Zongbo Jiang είναι μια φανταστική πρόβλεψη για το τι μπορεί να επιφυλάσσει το μέλλον για δώδεκα από τα πιο απειλούμενα είδη της γης. Ο κακός, φυσικά, είναι η υπερθέρμανση του πλανήτη. Με βάση την έκθεση του WWF “Feeling The Heat”, η οποία προβλέπει αύξηση της παγκόσμιας θερμοκρασίας κατά 1,5°C έως το 2050, ο Jiang δημιούργησε ένα σύμπαν που είναι ταυτόχρονα οικείο και διχασμένο. Ανθρωπόμορφες απεικονίσεις τροπικών κοραλλιών, σκίουρων πιθήκων και λεοπαρδάλεων του χιονιού σε συρρικνωμένες εκδοχές των συνηθισμένων ενδιαιτημάτων τους είναι συγκεντρωμένες σε ένα μικρό νησί. Ο χώρος είναι λιγοστός και περιζήτητος. Ο Jiang περιγράφει το βίντεο ως μια φαντασίωση της τελικής συνάντησης κάθε είδους με τον «διαφαινόμενο θάνατο».
Ο εικαστικός ακτιβιστής άρχισε να εργάζεται πάνω στο έργο που ξεκίνησε ο ίδιος μετά από ένα ασυνήθιστα ζεστό καλοκαίρι στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου βρίσκεται. Κατά τη διάρκεια μιας ετήσιας διαμονής στο Ίδρυμα Sarabande, που ιδρύθηκε από τον αείμνηστο Alexander McQueen, ο Jiang προσέλαβε μια ομάδα ασκούμενων για να συνεργαστούν με πλήρη απασχόληση στην έρευνα και τον σχεδιασμό. Το πρώτο βήμα, το πιο σημαντικό για να γίνει σωστά, ήταν οι χαρακτήρες. Για κάθε είδος, ξεκινώντας από τη μέλισσα, ο Jiang δημιούργησε ένα «προφίλ ήρωα» που αποτελείται από τη γεωγραφική του εξάπλωση, καθώς και τα δυνατά του σημεία και τις μεγαλύτερες προκλήσεις που θα αντιμετωπίσει με την υπερθέρμανση του πλανήτη.
Αφού σχεδίασε τους χαρακτήρες στο Z-Brush, ο Jiang προχώρησε στη δημιουργία των ενδυμάτων των ειδών στο CLO3D. Οι σπουδές μόδας στο Royal Collage of Art τον έμαθαν να σκέφτεται “βαθιά” για το σχεδιασμό ενδυμάτων, κάτι που είναι εμφανές σε όλα τα έργα του, αλλά ιδιαίτερα στο Climate Heroes. Για κάθε χαρακτήρα, ο Jiang σχεδίασε ένα ψηφιακό ένδυμα κατά παραγγελία που συμβολίζει τις προσαρμοστικές αλλαγές που είναι απαραίτητες για την επιβίωση του είδους στην κλιματική αλλαγή. Για παράδειγμα, επανασχεδίασε την Pufin του Ατλαντικού ως μια γυναίκα πολεμίστρια με πανοπλία που ετοιμάζεται να προστατεύσει τα μικρά της από τις ασταθείς καιρικές συνθήκες. Εν τω μεταξύ, ο βάτραχος του Δαρβίνου, περιτριγυρισμένος από μανιτάρια, φοράει μια διάστικτη αδιάβροχη κάπα και ένα μυτερό καπέλο για να προειδοποιήσει για επικείμενες πλημμύρες και την εξάπλωση μολυσματικών ασθενειών.
Βασισμένο στην πραγματικότητα, αλλά εμπλουτισμένο από τη δημιουργική σκέψη του Jiang, το έργο είναι μοναδικό, καθώς βρίσκεται στη διασταύρωση του ακτιβισμού για το κλίμα, της οπτικοποίησης δεδομένων και της ψηφιακής τέχνης. Η ελπίδα του είναι να “αιχμαλωτίσει” τους εικαστικούς μαθητές και τα μέλη της νεότερης γενιάς που δεν είναι τόσο δεκτικοί στην ενασχόληση με δεδομένα που βασίζονται σε κείμενο. Αυτό που είναι σημαντικό γι’ αυτόν, αφού πέρασε την παιδική του ηλικία στην Κίνα, είναι να μην λέει στους ανθρώπους τι να σκεφτούν, αλλά να τους παρουσιάζει τα γεγονότα. «Είναι ο δικός μου τρόπος διαμαρτυρίας», λέει. «Αλλά οι άνθρωποι μπορούν να πάρουν όσα θέλουν από αυτό, με βάση τις δικές τους προοπτικές». Ο στόχος, εξηγεί, ήταν να αποφύγει να δημιουργήσει κάτι αποφασιστικά ουτοπικό ή δυστοπικό. «Πρόκειται για ένα τοπίο πρωτοπίας», λέει. Εν μέρει ιστορία τρόμου, εν μέρει παραμύθι, αφορά την προσπάθεια για ένα καλύτερο αύριο με βάση αυτό που είναι εφικτό σήμερα.
➪ Info: Instagram | Official Site