Ένα Φεστιβάλ είναι οι ταινίες, οι συζητήσεις, οι διαδρομές από αίθουσες σε αίθουσα και η επικοινωνία με ανθρώπους που μοιραζόμαστε τις ίδιες εικόνες. Δύο πολύ ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις είχαμε χθες στη Θεσσαλονίκη. Ξεκινήσαμε από το λιμάνι και την αίθουσα Τζον Κασσαβέτης νωρίς το πρωί και συνεχίσαμε στο “Green room” του Ολύμπιον. “Ντοκιμαντέρ και Τεχνητή Νοημοσύνη: Μία σχέση υπό διερεύνηση” από Ένωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ κι ειδική ακρόαση του podcast “Ηooligan express“, μίας παραγωγής του iMEdD.
Mε μεγάλο ενδιαφέρον παρακολουθήσαμε τη συζήτηση ανάμεσα στον δημοσιογράφο και ντοκιμαντερίστα Μανώλη Ανδριωτάκη, τη διευθύντρια ερευνών του Ινστιτούτου Πληροφοριακών Συστημάτων του Ερευνητικού Κέντρου Αθηνά, Γιούλη Κούτρικα, Νικόλ Αλεξανδροπούλου και Βικτώρια Βελλοπούλου που δημιούργησαν ντοκιμαντέρ με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης και ψάχνουν πολύ τη μετάβαση και τα όριά της στην τέχνη των ταινιών τεκμηρίωσης. Τη συζήτηση συντόνισε ο Άγγελος Κοβότσος.
Παρουσιάστηκαν απόψεις που είχαν φιλοσοφικές διαστάσεις, αναλύθηκε ο όρος «ΗΘΙΚΗ» και πόσο αυτή παραβιάζεται σε αυτή την μεγάλη αλλαγή, έγινε αναφορά σε πνευματικά δικαιώματα και πως αυτά θα διασφαλίζονται, άνοιγμα είχαμε και σε πολιτικό επίπεδο, ενώ σημαντικό είναι να γνωρίζουμε και τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο, καθώς προκειμένου να “μάθουν” όλα αυτά τα προγράμματα κι οι συσκευές δαπανώνται τεράστια ποσά ενέργειες. ΄Οπως χαρακτηριστικά είπε η κ.Κούτρικα καταναλώνουν «τη μάνα τους και τον πατέρα τους». Όλα αυτά στην εποχή της πράσινης μετάβασης που οι πολίτες πιέζονται να αλλάξουν τρόπο ζωής και συνήθειες.
Τεχνικά θεμελιώδης είναι ο όρος νευρωνικό δίκτυο. Ουσιαστικά μιλάμε για συναρτήσεις και μεταβλητές που ήδη από το 1943 επιστήμονες ξεκίνησαν να δουλεύουν, προκειμένου με την εξέλιξη της Τεχνολογίας να φτάσουμε στη σημερινή επανάσταση. Ο άνθρωπος και το ρομπότ σε ένα εξαιρετικό σκίτσο που μας παρουσιάστηκε κοιτάζονται αντικριστά κι αναρωτιούνται «Τι είναι ΑΙ;» και «Τι είναι άνθρωπος;» Ήταν ένα εξαιρετικά πετυχημένο workshοp όχι μόνο όσον αφορά το ντοκιμαντέρ, αλλά με αφετηρία αυτό μία συζήτηση για ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα της εποχής μας. Σήμερα παρουσιάζεται μάλιστα το “Κατ΄ εικόνα του ανθρώπου” της Νικόλ Αλεξανδροπούλου. Το ντοκιμαντέρ έχει παρατηρεί τους προβληματισμούς της Εκκλησίας σχετικά με τη Τεχνητή Νοημοσύνη, τον διάλογο και τις διαμάχες που αυτός εγείρει.
Αλλαγή του σκηνικού και κεντρική θεματική η οπαδική βία. Κώστας Κουκουμάκας, Παναγιώτης Μένεγος και Γιώργος Σχοινάς από το iMEdD δημιούργησαν το podcast “Xούλιγκαν Εξπρές” σε τρία επεισόδια συνολικής διάρκειας 64΄. Μαζί τους βρέθηκε στη συζήτηση ο Γιώργος Τούλας. Η ερευνητική δημοσιογραφία προσπάθησε να κάνει μία ολοκληρωμένη δουλειά προσπαθώντας να αγγίξει τα αίτια των δολοφονιών που σχετίζονται με το οπαδικό κίνημα. Ακούστηκαν σημαντικές παραδοχές και μεγάλη εντύπωση προκάλεσε η δήλωση οπαδού της Ντινάμο Ζάγκρεμπ, πως ο Μιχάλης ήταν ένας από εμάς, εννοώντας πως ζούσε ως ULTRAS.
Ουσιαστικά από αυτούς τους ανθρώπους ανεξαρτήτου χώρας και συνολικής κουλτούρας υιοθετείται το μότο «against modern football». Από εκεί και πέρα αναπτύσσονται μέτωπα μέσω αδελφοποιήσεων οπαδών που έχουν και σαφή πολιτικό αντίκτυπο. Τέτοιο είναι το ΑΕΚ-Μαρσέιγ-Λιβόρνο. Ο Παναθηναϊκός από την μεριά του έχει αναπτύξει δεσμούς με τους Bad Blue Boys της Ντινάμο και τη Ραπίντι Βιέννης, ο Ολυμπιακός με τον Ερυθρό Αστέρα και ο ΠΑΟΚ με την Παρτίζαν. Η προσέγγισή όσων στρατολούνται και γίνονται κομμάτι της μάζας, ενώ οπαδικού στρατού ξεφεύγει από τη λογική, γι΄αυτό κι οι πράξεις τους αρκετές φορές προκαλούν σοκ στην κοινή γνώμη.
Η δουλειά απλώνεται τόσο πίσω στον χρόνο, όσο και στο χώρο, καθώς η ομάδα ταξίδεψε μέχρι το Ζάγκρεμπ για να διευρύνει την έρευνά της στα πλαίσια ενός ντέρμπι Ντινάμο-Χάιντουκ και στο 3ο επεισόδιο φτάνει στο παρόν με την κυβέρνηση να κλείνει τα γήπεδα ποδοσφαίρου μετά τη δολοφονία του αστυνομικού (Γιώργου Λυγγερίδη) που έγινε έξω από γήπεδο βόλλεϋ χωρίς παρουσία φιλοξενούμενων οπαδών. Εξαιρετική δουλειά που πρέπει να προβληθεί και να συνεχιστεί παρά τις δυσκολίες που όπως φαντάζεστε θα συναντήσει όσο πηγαίνει σε βάθος.