Η φιλικότητα προς το περιβάλλον είναι το βασικό επιχείρημα για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Τόσο στην Ευρώπη, όπως και στον υπόλοιπο κόσμο, η πορεία της τα τελευταία χρόνια είναι σταθερά ανοδική. Τα ηλεκτρικά οχήματα γίνονται όλο και πιο συνηθισμένα στους δρόμους, συνδυάζοντας μια σειρά από πλεονεκτήματα, όπως το χαμηλότερο κόστος συντήρησης και μετακίνησης σε σύγκριση με τα οχήματα εσωτερικής καύσης, αναφέρει το ΑΠΕ.
Επί του παρόντος, υπάρχουν σήμερα περισσότεροι από 365.000 προσβάσιμοι στο κοινό σταθμοί φόρτισης EV στην Ευρώπη (στοιχεία σύμφωνα με το ChargeUp Europe). Ανησυχία, όμως, προκαλεί η άνιση κατανομή των υποδομών μεταξύ των χωρών. Περισσότεροι από τους μισούς σταθμούς βρίσκονται σε δύο χώρες, την Ολλανδία και τη Γερμανία, ενώ οι χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης έχουν ακόμη πολύ δρόμο μπροστά τους στον τομέα της φόρτισης.
Όπως δείχνουν τα στατιστικά στοιχεία, η φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αποτελεί το σημαντικότερο πρόβλημα και μετά ακολουθεί η αυτονομία τους. Μια απάντηση στο πρόβλημα της φόρτισης και της αυτονομίας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι η χρήση ηλιακών συλλεκτών. Η ανάπτυξη των αυτοκινήτων με ηλιακή ενέργεια είναι ένα σημαντικό θέμα που ταλανίζει την αυτοκίνηση και τους κατασκευαστές. Οι ειδικοί τονίζουν τις σημαντικές δυνατότητες αυτής της τεχνολογίας, όπου χάρη στα ηλιακά πάνελ που θα υπάρχουν στην οροφή του αυτοκινήτου, θα επιτρέπεται η πλήρωση της ηλεκτρικής ενέργειας. Επιπλέον, μια τέτοια λύση είναι ακόμη πιο ωφέλιμη για το περιβάλλον, καθώς η ενέργεια θα προέρχεται αποκλειστικά από ανανεώσιμη πηγή.
Στις αρχές Ιουνίου 2022, παρουσιάστηκε το πρώτο ηλιακό αυτοκίνητο στον κόσμο, το μοντέλο «0» από την ολλανδική startup Lightyear. Το όχημα είναι εξοπλισμένο με πρίζα για τη φόρτιση του αυτοκινήτου με τον παραδοσιακό τρόπο, ενώ διαθέτει και 5 τ.μ. ηλιακών συλλεκτών διπλής στρώσης τοποθετημένα στην οροφή. Αυτά επιτρέπουν την αποδοτική κατανάλωση ενέργειας τόσο εν κινήσει όσο και σε στάση, κάτι που μεταφράζεται σε επιπλέον αυτονομία 70 χιλιομέτρων την ημέρα. Επιπλέον, αξίζει να σημειωθεί ότι το αεροδυναμικό αμάξωμα και το χαμηλό συνολικό βάρος συμβάλλουν στην μέγιστη οικονομία κατά τη διάρκεια της οδήγησης.
Σύμφωνα με τις τρέχουσες πληροφορίες, το μοντέλο αναμένεται να βγει σε μαζική παραγωγή στα τέλη του 2024 ή το αργότερο στις αρχές του 2025, ενώ αυτό το παράδειγμα είναι πιθανό να το ακολουθήσουν και άλλοι κατασκευαστές. Όπως η Hyundai με το Sonata, το οποίο πρόκειται να εξοπλιστεί με φωτοβολταϊκά πάνελ ενσωματωμένα στην οροφή του οχήματος.
Οι μπαταρίες με τις οποίες εξοπλίζονται τα σύγχρονα αυτοκίνητα, στηρίζουν την τεχνολογία και μπορούν να χρησιμοποιηθούν παράλληλα με τους ηλιακούς συλλέκτες. Το μέλλον της ηλεκτροκίνησης είναι ένα θέμα που αφήνει πολλά ερωτήματα, αλλά και πολλές απαντήσεις. Όμως όλες έχουν ως στόχο την μείωση των ρύπων, του συνολικού αποτυπώματος και τις μετακινήσεις με χαμηλές περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
Ηλιακή ενέργεια χαρακτηρίζεται το σύνολο των διαφόρων μορφών ενέργειας που προέρχονται από τον Ήλιο. Τέτοιες είναι το φως ή φωτεινή ενέργεια, η θερμότητα, καθώς και διάφορες ακτινοβολίες ή ενέργεια ακτινοβολίας.
Η ηλιακή ενέργεια στο σύνολό της είναι πρακτικά ανεξάντλητη, αφού προέρχεται από τον ήλιο, και ως εκ τούτου δεν υπάρχουν περιορισμοί χώρου και χρόνου για την εκμετάλλευσή της.
Όσον αφορά την εκμετάλλευση της ηλιακής ενέργειας, θα μπορούσαμε να πούμε ότι χωρίζεται σε τρεις κατηγορίες εφαρμογών: τα παθητικά ηλιακά συστήματα, τα ενεργητικά ηλιακά συστήματα ή Ηλιοθερμικά συστήματα και τα φωτοβολταϊκά συστήματα. Τα παθητικά και τα ενεργητικά ηλιακά συστήματα εκμεταλλεύονται τη θερμότητα που εκπέμπεται μέσω της ηλιακής ακτινοβολίας, ενώ τα φωτοβολταϊκά συστήματα στηρίζονται στη μετατροπή της ηλιακής ακτινοβολίας σε ηλεκτρικό ρεύμα μέσω του φωτοβολταϊκού φαινομένου.