Η ακρίβεια, η αυξημένη άμεση και έμμεση φορολογία, αλλά και οι κατώτερες του πληθωρισμού αναπροσαρμογές είναι οι μοντέρνοι τρόποι μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος και ενίσχυσης του χάσματος μεταξύ των πλουσίων και των πιο φτωχών στρωμάτων.

Ουσιαστικά την εξαφάνιση της μεσαίας τάξης…

Το α’ τρίμηνο φέτος (έκθεση ΟΟΣΑ), ενώ αυξήθηκε το εθνικό προϊόν (ΑΕΠ) κατά 0,9%, το διαθέσιμο εισόδημα μειώθηκε κατά 1,9%.

Πρόκειται για την ταχύτερη απόκλιση μεταξύ των πιο αδυνάτων στρωμάτων και των ανώτερων εισοδηματικών κλιμακίων, στον βαθμό που οι φόροι, για το αναγκαίο πλεόνασμα στον προϋπολογισμό, μεταφέρονται στην κατανάλωση (ΦΠΑ) και τα πιο φτωχά στρώματα.

Ταυτόχρονα η απληστία οδηγεί σε πληθωρισμό κερδών, ενώ με διάφορα τρικ δεν αναπληρώνεται το διαθέσιμο εισόδημα.

Κοντολογίς η φορολογία, είτε από τη μη τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας, κάτι που οδήγησε και τους αμειβόμενος με το βασικό-εισαγωγικό μισθό να πληρώνουν φόρο εισοδήματος, είτε από την αύξηση της τιμής των αγαθών, άρα την επιβολή μεγαλύτερων έμμεσων φόρων (ποσοστό επί της τιμής πώλησης) έχει εξαφανίσει τη μεσαία τάξη.

Και το οικονομικό χάσμα διευρύνεται λόγω της αλόγιστης δράσης των ολιγοπωλίων και της μεγάλης συγκέντρωσης οικονομικής δύναμης σε λίγες οικογένειες.

1. Μη τιμαριθμοποίηση φορολογικής κλίμακας. Με την ονομαστική αύξηση επί μισθών και συντάξεων, αυξήσεις οι οποίες έρχονται… ετεροχρονισμένα για να διορθώσουν τις απώλειες από το διαθέσιμο εισόδημα λόγω του πληθωρισμού κατά το προηγούμενο έτος, αυξάνεται το ονομαστικό εισόδημα. Έτσι ο υπόχρεος ανεβαίνει φορολογική κλίμακα και η εφορία παρακρατεί μεγαλύτερα ποσά. Δηλαδή το δημόσιο (ΕΦΚΑ) εμφανίζεται να δίνει αυξήσεις και το άλλο… δημόσιο (εφορία) αυξάνει τεχνητά τα έσοδά του. Έτσι, αφενός οι αυξήσεις υπολείπονται του πληθωρισμού, αφετέρου αυτές φαλκιδεύονται από την εφορία.

2. Αυξήσεις κάτω πληθωρισμού. Καίτοι ο (επίσημος) πληθωρισμός πάντα υστερεί των… ανατιμήσεων στην αγορά, εν προκειμένου οι συνταξιούχοι και οι εργαζόμενοι (μέσος μισθός) δεν λαμβάνουν καν τις εκτιμήσεις της ΕΛΣΤΑΤ.

3. Αποκλεισμός 1 εκ. παλαιών συνταξιούχων. Με το τρικ της «προσωπικής διαφοράς» περισσότεροι από 650.000 συνταξιούχοι δεν θα δουν ούτε το 2025 αναπροσαρμογές στις αποδοχές τους (περισσότεροι από 950.000 το 2023 και 750.000 φέτος εκτός αυξήσεων). Καίτοι αυτή η κατηγορία ασφαλισμένων είδε, για πρώτη φορά στην παγκόσμιο οικονομική ιστορία, ονομαστική μείωση των αποδοχών της ακόμη και 40%!

4. Μη αναπροσαρμογές Επικουρικών. Οι αποδοχές των συνταξιούχων δεν συντίθενται μόνο από τις κύριες συντάξεις. Περισσότεροι από 1,3 εκ. λαμβάνουν και επικουρικές. Οι εν λόγω αποδοχές δεν αναπροσαρμόστηκαν το 2023μκαι 2024, δεν πρόκειται να αυξηθούν ούτε τον επόμενο χρόνο.

5. Κρατήσεις υπέρ ΑΚΑΓΕ (ΕΑΣ). Οι συνταξιούχοι με απολαβές κύριας σύνταξης άνω των 1.400 ευρώ μεικτά και 300 ευρώ επικουρική, κάτι που συνεπάγεται 40 και πλέον έτη ασφάλισης και υψηλές καταβολές εισφορών στη διάρκεια του εργασιακού τους βίου, εκτός από τον αυξημένο (λόγω πληθωρισμού) φόρο, πληρώνουν και Εισφορές υπέρ ΑΚΑΓΕ (δεύτερη φορολόγηση). Μάλιστα οι εν λόγω κρατήσεις εφαρμόζονται επί όλου του ποσού άνω των 1.400 ή 300, αντίστοιχα, ευρώ. Έτσι η Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχου (ΕΑΣ) λειτουργεί ισοπεδωτικά ως προς τις αποδοχές, καθηλώνοντας τα ποσά της σύνταξης λίγο πάνω από το όριο των 1.400 ευρώ.

6. Επίδομα τέκνων. Οι συνταξιούχου δεν λαμβάνουν επίδομα τέκνων (μέχρι την ολοκλήρωση των σπουδών του και, εν πάση περιπτώσει, το 24ο έτος όπως συμβαίνει με τους μισθωτούς του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα. Έτσι, ένας εργαζόμενος που τεκνοποίησε στην ηλικία των 38 ή 40 ετών, ή υιοθέτησε ένα τέκνο σε μεγαλύτερη ηλικία, δεν λαμβάνει επίδομα ανατροφής τέκνου όταν συνταξιοδοτηθεί, επίδομα που το δικαιούνταν μέχρι την ηλικία των 67 ετών (ως εν ενεργεία).

7. Αναδρομικά της περιόδου 2015-16. Στους συνταξιούχους δεν αποδόθηκαν τα αναδρομικά (δώρα και διαφορές στην επικουρική σύνταξη) της περιόδου Ιουλίου 2015-Ιονίου 2016), σε υλοποιήσει σχετικής απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ). Η κυβέρνηση όχι μόνο δεν εφάρμοσε την σχετική απόφαση, αλλά νομοθέτησε τον αποκλεισμό άσκησης αγωγών εκ μέρους των συνταξιούχων της συγκεκριμένης κατηγορίας (πλην όσων πρόλαβαν μέχρι τον Ιούνιο του 2020).

8. Υψηλές εισφορές Υγείας. Οι εισφορές υγείας (ΕΟΠΥΥ) διατηρούνται αδικαιολόγητα στο 6% επί των κύριων και επικουρικών συντάξεων, έναντι 4% μόνο στις κύριες που ίσχυε μέχρι το 2015. Με αποτέλεσμα, ένας συνταξιούχος των 1.040 ευρώ το μήνα μεικτά κύρια και επικουρική να πληρώνει μεγαλύτερες εισφορές Υγείας από έναν επιχειρηματία (62,39 ευρώ κάθε μήνα)…

9. Απαλλαγή στη φαρμακευτική δαπάνη μόνο όσων έπαιρναν ΕΚΑΣ έως το 2017.Η απαλλαγή από τη φαρμακευτική δαπάνη ισχύει μόνο για όσους (παλιούς συνταξιούχους) τους κόπηκε το επίδομα μια συγκεκριμένη χρονιά (2017). Όχι και για τους χαμηλοσυνταξιούχους που έχασαν το ΕΚΑΣ τις επόμενες χρονιές (σταδιακή κατάργηση. Έτσι σήμερα πολλοί (νέοι) συνταξιούχου παίρνουν σύνταξη κάτω από 500 ή 600 ευρώ, αλλά ούτε επίδομα λαμβάνουν (ΕΚΑΣ), ούτε έχουν απαλλαγεί από τη φαρμακευτική δαπάνη…

10. Κατώτατο όριο. Το Ασφαλιστικό σύστημα δεν έχει κατώφλι στις συντάξεις ώστε οι «απόμαχοι» να μην πέφτουν κάτω από το όριο της απόλυτης φτώχειας. Σε πολλές περιπτώσεις οι συντάξεις κυμαίνονται κάτω των 400 ευρώ (π.χ. μειωμένη με 15ετία) ή και ακόμη χαμηλότερα (συντάξεις χηρείας κ.α.)

Πηγή: iEidiseis