Ακυρώθηκαν stand-up comedy show σε διάφορες πόλεις της Κίνας και συναυλίες τζαζ στο Πεκίνο. Σε διάστημα λίγων ημερών,περισσότερες από δώδεκα παραστάσεις ακυρώθηκαν αιφνιδιαστικά – μόλις λίγα λεπτά πριν από την υποτιθέμενη έναρξη τους – χωρίς σχεδόν καμία εξήγηση.
Λίγο πριν από τη ματαίωση των παραστάσεων, οι αρχές στο Πεκίνο είχαν επιβάλει πρόστιμο περίπου 2 εκατομμυρίων δολαρίων σε ένα κινεζικό στούντιο κωμωδίας, αφού ένας από τους stand-up καλλιτέχνες του κατηγορήθηκε ότι προσέβαλε τον κινεζικό στρατό σε ένα αστείο – η αστυνομία στη βόρεια Κίνα συνέλαβε επίσης μια γυναίκα που είχε υπερασπιστεί τον κωμικό στο διαδίκτυο.
Αυτές οι κυρώσεις, και η ξαφνική σειρά ακυρώσεων που ακολούθησε, δείχνουν τον αυξανόμενο έλεγχο του ήδη αυστηρά λογοκριμένου δημιουργικού τοπίου της Κίνας. Ο κορυφαίος ηγέτης της Κίνας, Σι Τζινπίνγκ, έχει καταστήσει τις τέχνες και τον πολιτισμό κεντρικό πεδίο ιδεολογικών καταστολών, απαιτώντας από τους καλλιτέχνες να ευθυγραμμίσουν τις δημιουργικές τους φιλοδοξίες με τους στόχους του Κινεζικού Κομμουνιστικού Κόμματος και να προωθήσουν ένα εθνικιστικό όραμα της κινεζικής ταυτότητας. Οι καλλιτέχνες πρέπει να υποβάλλουν σενάρια ή λίστες σκηνικών για έλεγχο και οι δημοσιεύσεις παρακολουθούνται στενά.
Την Τρίτη, ο κ. Σι έστειλε επιστολή στο Εθνικό Μουσείο Τέχνης της Κίνας για την 60ή επέτειό του, υπενθυμίζοντας στο προσωπικό να “τηρήσει τον σωστό πολιτικό προσανατολισμό“.
Η έμφαση που δίνει ο κ. Σι στις τέχνες αποτελεί επίσης μέρος μιας ευρύτερης ενασχόλησης με την εθνική ασφάλεια και την εξάλειψη της υποτιθέμενης κακόβουλης ξένης επιρροής. Οι αρχές τις τελευταίες εβδομάδες πραγματοποίησαν επιδρομές στα εταιρικά γραφεία αρκετών δυτικών συμβουλευτικών ή μελετητικών εταιρειών που εδρεύουν στην Κίνα και διεύρυναν το φάσμα των συμπεριφορών που καλύπτονται από τους νόμους περί αντικατασκοπείας.
Πολλές από τις ακυρωθείσες εκδηλώσεις επρόκειτο να περιλαμβάνουν ξένους καλλιτέχνες ή ομιλητές.
Ήταν αναμενόμενο το Πεκίνο να στραφεί και στον πολιτιστικό τομέα, καθώς η επιδείνωση των σχέσεών του με τη Δύση το έχει κάνει να είναι περισσότερο προσηλωμένο στη διατήρηση της εξουσίας στο εσωτερικό του, δήλωσε ο Ζανγκ Πινγκ, πρώην δημοσιογράφος και πολιτικός σχολιαστής στην Κίνα που ζει τώρα στη Γερμανία.
“Ένας τρόπος για να απαντήσουμε στο άγχος για την εξουσία είναι να αυξήσουμε τον έλεγχο“, δήλωσε ο κ. Ζανγκ, ο οποίος γράφει με το ψευδώνυμο Τσανγκ Πινγκ. “Οι δικτατορίες πάντα προσπαθούσαν να ελέγχουν την ψυχαγωγία, την ομιλία, το γέλιο και τα δάκρυα των ανθρώπων“.
Ενώ το κόμμα ρυθμίζει εδώ και καιρό τις τέχνες – ένας στόχος της Πολιτιστικής Επανάστασης ήταν η δημιουργική εργασία που θεωρήθηκε ανεπαρκώς “επαναστατική” – η ένταση έχει αυξηθεί απότομα υπό τον κ. Σι. Το 2021, μια υποστηριζόμενη από το κράτος ένωση παραστατικών τεχνών δημοσίευσε έναν κατάλογο με οδηγίες ηθικής για τους καλλιτέχνες, ο οποίος περιελάμβανε συνταγές για τον πατριωτισμό. Την ίδια χρονιά, η κυβέρνηση απαγόρευσε στους “γυναικάδες” να εμφανίζονται στην τηλεόραση, κατηγορώντας τους ότι αποδυναμώνουν το έθνος.
Οι αξιωματούχοι έχουν επίσης προσέξει την κωμωδία stand-up, η οποία έχει κερδίσει δημοτικότητα τα τελευταία χρόνια και προσφέρει ένα σπάνιο μέσο για περιορισμένες αιχμές σχετικά με τη ζωή στη σύγχρονη Κίνα. Η κυβέρνηση επέβαλε πρόστιμο σε έναν κωμικό επειδή έκανε αστεία σχετικά με τον περσινό αποκλεισμό από τον κοροναϊό στη Σαγκάη. Η εφημερίδα People’s Daily, το φερέφωνο του Κομμουνιστικού Κόμματος, δημοσίευσε ένα σχόλιο τον Νοέμβριο που έλεγε ότι τα αστεία πρέπει να είναι “μετριοπαθή” και σημείωνε ότι το stand-up ως μορφή τέχνης ήταν μια ξένη εισαγωγή- η κινεζική ονομασία για το stand-up, “tuo kou xiu”, είναι η ίδια μια μεταγραφή του “talk show”.
Η πρόσφατη καταστολή ξεκίνησε μετά από καταγγελία ενός ανώνυμου χρήστη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για ένα σετ που έκανε ένας δημοφιλής κωμικός stand-up, ο Li Haoshi, στο Πεκίνο στις 13 Μαΐου. Ο κ. Λι, ο οποίος χρησιμοποιεί το καλλιτεχνικό όνομα Χάουζ, είχε πει ότι βλέποντας τα δύο υιοθετημένα αδέσποτα σκυλιά του να κυνηγούν έναν σκίουρο του θύμισε ένα κινεζικό στρατιωτικό σύνθημα: “Διατήρησε υποδειγματική συμπεριφορά, πολέμησε για να νικήσεις”. Ο χρήστης υπέδειξε ότι ο κ. Li είχε συγκρίνει συκοφαντικά τους στρατιώτες με τα άγρια σκυλιά.
Η οργή αυξήθηκε μεταξύ των εθνικιστών χρηστών των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και οι αρχές ανέλαβαν γρήγορα δράση. Εκτός από το πρόστιμο που επέβαλαν στην Xiaoguo Culture Media, την εταιρεία που διαχειρίζεται τον κ. Li, οι αρχές – οι οποίες δήλωσαν ότι το αστείο είχε “χυδαίο κοινωνικό αντίκτυπο” – ανέστειλαν επ’ αόριστον τις παραστάσεις της εταιρείας στο Πεκίνο και τη Σαγκάη. Η Xiaoguo απέλυσε τον κ. Li και η αστυνομία του Πεκίνου δήλωσε ότι διεξάγει έρευνα εναντίον του.
Μέσα σε λίγες ώρες από την ανακοίνωση της ποινής την Τετάρτη, οι διοργανωτές των stand-up shows στη Σαγκάη, το Πεκίνο, τη Σενζέν και την ανατολική επαρχία Σαντόνγκ ακύρωσαν τις παραστάσεις τους. Λίγες ημέρες αργότερα, οι κινεζικές πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης ανέστειλαν τους λογαριασμούς του Uncle Roger, ενός κωμικού από τη Μαλαισία με έδρα τη Βρετανία, το πραγματικό όνομα του οποίου είναι Nigel Ng- ο κ. Ng είχε δημοσιεύσει ένα βίντεο που κορόιδευε την κινεζική κυβέρνηση στο Twitter (το οποίο απαγορεύεται στην ηπειρωτική Κίνα).
Αλλά οι προφανείς επιπτώσεις δεν περιορίστηκαν στην κωμωδία. Οι προγραμματισμένες μουσικές παραστάσεις άρχισαν επίσης να εξαφανίζονται, συμπεριλαμβανομένης μιας στάσης στη νότια Κίνα ενός ροκ συγκροτήματος της Σαγκάης που περιλαμβάνει ξένα μέλη, ενός φεστιβάλ παραδοσιακής μουσικής στο Πεκίνο και πολλών παραστάσεων τζαζ, καθώς και της παράστασης ενός Καναδού ράπερ στη νότια πόλη Τσανγκσά.
Ο frontman ενός ιαπωνικού συγκροτήματος χορωδιών με βουδιστικές επιρροές, το Kissaquo, δήλωσε την περασμένη Τετάρτη ότι η συναυλία του εκείνο το βράδυ στη νότια πόλη Γκουανγκζού είχε ακυρωθεί. Ώρες αργότερα, ο frontman, Kanho Yakushiji, δήλωσε ότι είχε ακυρωθεί και μια παράσταση στην Hangzhou, στην ανατολική Κίνα. Και την επόμενη ημέρα, ανακοίνωσε ότι οι συναυλίες στο Πεκίνο και τη Σαγκάη είχαν επίσης ακυρωθεί.
“Έγραφα μια set list, αλλά σταμάτησα στη μέση“, έγραψε στη σελίδα του στο Facebook ο κ. Yakushiji, η εταιρεία διαχείρισης του οποίου δεν ανταποκρίθηκε σε αίτημα σχολιασμού. “Ακόμα δεν καταλαβαίνω ποιο είναι το νόημα όλου αυτού. Δεν έχω τίποτα άλλο παρά να λυπάμαι“.
Οι ανακοινώσεις των διοργανωτών για σχεδόν όλες τις ακυρωμένες εκδηλώσεις αναφέρονταν σε “ανωτέρα βία”, έναν όρο που σημαίνει περιστάσεις πέρα από τον έλεγχο κάποιου – και, στην Κίνα, έχει συχνά χρησιμοποιηθεί ως συντομογραφία για κυβερνητική πίεση.
Οι διοργανωτές των stand-up show δεν απάντησαν σε αιτήματα για σχόλια. Αρκετοί διοργανωτές μουσικών παραστάσεων που ακυρώθηκαν αρνήθηκαν ότι τους είχε ζητηθεί να μην παρουσιάσουν ξένους. Ένας υπάλληλος σε ένα μουσικό κέντρο της Ναντζίνγκ που ακύρωσε ένα αφιέρωμα στον Ιάπωνα συνθέτη Ryuichi Sakamoto δήλωσε ότι δεν είχαν πωληθεί αρκετά εισιτήρια.
Ορισμένοι από τους ξένους μουσικούς των οποίων οι συναυλίες ακυρώθηκαν, μπόρεσαν έκτοτε να εμφανιστούν σε άλλες πόλεις ή σε άλλους χώρους.
Ωστόσο, ένας ξένος μουσικός στο Πεκίνο, ο οποίος ζήτησε να διατηρήσει την ανωνυμία του για το φόβο αντιποίνων, δήλωσε ότι το συγκρότημά του είχε προγραμματίσει να παίξει σε ένα μπαρ την Κυριακή και ενημερώθηκε από τον χώρο αρκετές ημέρες πριν ότι η συναυλία ακυρώθηκε επειδή η συμμετοχή ξένων θα δημιουργούσε προβλήματα.
Η Lynette Ong, καθηγήτρια κινεζικής πολιτικής στο Πανεπιστήμιο του Τορόντο, δήλωσε ότι είναι απίθανο η κεντρική κυβέρνηση να είχε δώσει άμεσες οδηγίες για να δώσει ώθηση στις πρόσφατες πολιτιστικές καταστολές. Οι τοπικές κυβερνήσεις ή οι ιδιοκτήτες χώρων, έχοντας επίγνωση του τρόπου με τον οποίο είχε αλλάξει το πολιτικό περιβάλλον, ήταν πιθανότατα ιδιαίτερα προσεκτικοί, είπε.
“Στην Κίνα του Σι, οι άνθρωποι είναι τόσο φοβισμένοι και τρομαγμένοι που γίνονται εξαιρετικά ριψοκίνδυνοι“, είπε. “Συνολικά, πρόκειται για ένα πολύ παρανοϊκό κόμμα“.
Στο παρελθόν, όταν ο εθνικισμός έφτανε στα άκρα ή οι τοπικοί αξιωματούχοι εφάρμοζαν με υπερβολικό ζήλο τους κανόνες, η κεντρική κυβέρνηση επενέβαινε τελικά για να κατευνάσει τη ρητορική, εν μέρει για να διατηρήσει τις οικονομικές ή διπλωματικές σχέσεις. Αλλά ο καθηγητής Ong δήλωσε ότι η σημερινή έμφαση του Πεκίνου στην ασφάλεια πάνω απ’ όλα δεν θα του έδινε κανένα λόγο να παρέμβει εδώ.
“Αν ο κόσμος δεν παρακολουθεί κωμωδίες, δεν υπάρχει καμία απώλεια για το κόμμα“, είπε.
Πηγή: The New York Times