Η εμφάνιση του και ο συγκροτημένος τρόπος με τον οποίο ο ίδιος και η ομάδα του μεταφέρουν ιδέες για έναν κόσμο όπου η οικολογία και η οικονομία “συνεργάζονται” για να περάσουν την ανθρωπότητα σε μια νέα εποχή παραπέμπουν σε εικόνες ταινιών επιστημονικής φαντασίας. Μιλά με απλά λόγια βασισμένα σε μεγάλες έρευνες στοχεύει σε δράσεις εμβληματικές.
«Το όνομά μου είναι Bertrand Picard, είμαι γιατρός, ψυχίατρος και εξερευνητής, πέταξα όλο τον κόσμο χωρίς στάση με ένα μπαλόνι και με ένα ηλιακό αεροπλάνο, και τώρα ξεκινάω καινούργιο project με το οποίο φιλοδοξώ να πετάξω και να κάνω τον γύρο του κόσμου με αεροπλάνο που θα κινείται με υδρογόνο…», είναι ο τρόπος με τον οποίο ο Ελβετός που έκανε πρωτοσέλιδα με τον ιστορικό του ταξίδι πάνω στο μπαλόνι Breitling Orbiter 3 περιγράφει το μάντρα της ζωής του στο ραδιόφωνο του ΑΠΕ- ΜΠΕ “Πρακτορείο 104.9FM”.
Ο Bertrand Picard ίδρυσε πριν από αρκετά χρόνια το Solar Impulse Foundation που συνδυαστικά με τις προσωπικές αεροπορικές του προσπάθειες λειτουργεί με στόχο την «εξερεύνηση νέων τρόπων με τους οποίους θα σκεφτόμαστε και θα κάνουμε κάποια πράγματα, ειδικά σε ότι αφορά την προώθηση της ποιότητας ζωής πάνω στη γη, την προστασία του περιβάλλοντος και τις αποτελεσματικές λύσεις». Η δράσεις του Ευρωπαίου οραματιστή έχουν συνολικά στόχο να υπάρξει «περισσότερη κοινή λογική στο τρέχον ντιμπέιτ ανάμεσα στην βιομηχανία και την οικολογία».
«Έχουμε χάσει εντελώς την κοινή λογική»
Πίσω από το… αεροστεγώς συγκροτημένο παρουσιαστικό του, ο Bertrand Picard έχει μια επαναστατικότητα που τον κάνει να μην χαρίζεται όταν απαντά σε ερωτήσεις για το Αύριο της Ανθρωπότητας. «Νομίζω ότι έχουμε χάσει εντελώς την κοινή λογική σήμερα στον κόσμο. Χρησιμοποιούμε ακόμα τεχνικές λύσεις που έχουν ηλικία 120 ετών. Κτίρια με κακή μόνωση, παρωχημένα συστήματα θέρμανσης ψύξης και φωτισμού, θερμικούς κινητήρες που χάνουν τα 3/4 από την ενέργεια που βάζεις μέσα τους, “βρώμικα” στερεά καύσιμα. Ο κόσμος μας είναι ένας κόσμος του παρελθόντος…! Και το περίεργο είναι πως ακόμα υπάρχουν κάποιοι που πιστεύουν σε αυτές τις πρακτικές, στο παρελθόν που είναι κακό για το περιβάλλον, κακό για την ποιότητα ζωής αλλά και κακό για την οικονομία», τονίζει ο εξερευνητής και ψυχίατρος.
Ο Ελβετός οραματιστής ισχυρίζεται πως από τις πολιτικές που προστατεύουν το περιβάλλον, κανείς δεν χάνει. «Αν είναι να δαπανάς τόση πολλή ενέργεια, φυσικούς πόρους και απόβλητα, χάνεις με αυτό τον τρόπο όλες τις νέες κερδοφόρες λύσεις. Αυτό ακριβώς είναι που πιέζω με το ίδρυμα Solar Impulse, το να αναγνωριστούν δηλαδή λύσεις οι οποίες θα προφυλάσσουν το περιβάλλον, με έναν κερδοφόρο οικονομικά τρόπο ώστε να συμφιλιώσουμε την οικολογία και τη βιομηχανία. Προσπαθούμε να δείξουμε πως όποια κι αν είναι η πολιτική σου κατεύθυνση, θα βρεις κάτι σε αυτές τις λύσεις που θα είναι επωφελές για σένα ενώ την ίδια ώρα προστατεύεις το περιβάλλον», σημειώνει και βρίσκει πολλά τα σημεία σύγκλισης συμφερόντων.
«Έχουμε σήμερα στον κόσμο πολλές πολιτικές τάσεις που θέλουν να προωθήσουν τον εαυτό τους προμοτάροντας και την μάχη της μιας πλευράς απέναντι στην άλλη. Υπάρχουν οι οικολόγοι που λένε ότι το να προστατέψει κανείς το περιβάλλον είναι κάτι που απαιτεί θυσίες, πώς είναι κάτι ακριβό, πώς χρειάζεται να μειώσεις την ανάπτυξη, να κάνεις θυσίες ότι αφορά την κινητικότητα και την άνεσή σου… Και φυσικά κάτι τέτοιο δεν είναι πολύ δημοφιλές με τους υπόλοιπους. Από την άλλη πλευρά έχουμε τις υπάρχουσες βιομηχανίες που θέλουν να κρατήσουν τις διαδικασίες που έχουν, να συνεχίσουν να κάνουν αυτό που κάνουν και λένε “κοιτάξτε οι οικολόγοι αυτό που λένε μια καταστροφή που πρόκειται να καταστρέψει το οικονομικό μας σύστημα”. Και έτσι τους έχουμε να μαλώνουν μεταξύ τους αντί να βλέπουν πού συναντώνται τα κοινά τους συμφέροντα…» σχολιάζει.
«Φυσικά δεν είναι πάντα όλα win-win, υπάρχουν ζητήματα που αφορούν την οικολογία και είναι πολύ, πολύ ακριβά, από την άλλη έχεις δραστηριότητες που φέρνουν κερδοφορία που όμως είναι πολύ, πολύ ρυπογόνες, η διασταύρωση όμως αυτών στο μέσο της διαδρομής είναι μία κατάσταση η οποία συνδυάζει και την οικολογία και την κερδοφορία. Αυτό δημιουργεί δουλειές, ωφελεί το περιβάλλον, βοηθάει την οικονομία, ενισχύει την κυριαρχία. Πρέπει να σταματήσουμε να διαιρούμαστε ώστε να μπορέσουμε να προωθήσουμε κάθε τι που θα συμφιλιώνει τους πάντες» αναφέρει ο Ελβετός εξερευνητής που τονίζει πως, αντί να χρησιμοποιείται ο όρος “απανθρακοποίηση” – «κάτι που δημιουργεί μεγάλη αντίσταση αμφιβολίες και φόβους»- εκτιμά πως πρέπει να χρησιμοποιηθεί ο όρος εκσυγχρονισμός. «Πρέπει να εκσυγχρονίσουμε τον κόσμο μας, πρέπει να φέρουμε τον κόσμο μας από ένα μη αποδοτικό παρελθόν σε ένα αποδοτικό και σύγχρονο παρόν. Αν το κάνουμε αυτό, αυτό την ίδια ώρα θα είναι οικολογικό και κερδοφόρο όπως και κοινωνικά συμβατό», σχολιάζει.
Η ηλεκτροκίνηση, η παραγωγή ηλιακής ενέργειας και η Ελλάδα
«Ο θερμικός κινητήρας, τα κακώς μονωμένα σπίτια, η αναποτελεσματική ψύξη, τα αναποτελεσματικά συστήματα φωτισμού όπως και η γραμμική οικονομία αντί για την κυκλική οικονομία, τα ορυκτά καύσιμα, όλα αυτά είναι βαθύτατα μη αποδοτικά. Ένας θερμικός κινητήρας χάνει το 73% των 2 ευρώ/λίτρο που βάζουμε μέσα στην δεξαμενή. Ένας ηλεκτρικός κινητήρας από την άλλη χάνει το 3% αντί για το 73%… Αν βάλετε ένα καλά μονωμένο κτίριο με ηλιακά πάνελ και αντλίες θερμότητας, μειώνεται το λογαριασμό του ρεύματος κατά 80%, κάτι καλό για όλους, και την ίδια ώρα καλό για την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης», εξηγεί ο κ. Picard που σχολιάζει και την «τεράστια επανάσταση στην τιμή της ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές». Εξηγεί πως πριν από 20 χρόνια η παραγωγή ενέργειας από τον ήλιο ήταν 40 φορές πιο ακριβή από την σήμερα: «σήμερα σε χώρες όπως η Πορτογαλία, η Νότια Ιταλία, η Ελλάδα, η κιλοβατώρα της ενέργειας που παράγεται μπορεί να είναι φτηνή και μέχρι και στο κόστος του 1.5 σεντς. Κι όμως από την άλλη έχεις ακόμα άτομα που λένε πως ηλιακή ενέργεια είναι ένα… ανέκδοτο, πώς παρα είναι ακριβή και πως είναι μόνο για τους πλούσιους…», τονίζει ο Ελβετός περιβαλλοντολόγος. Ο κ. Picard εκτιμά πως η σωστή λύση μπορεί να σχεδιάζεται και για την Ελλάδα.
«Όσο ψάχνεις για μία μόνο “τέλεια” λύση, θαυματουργές επιλογές, θα χάσεις το στόχο σου. Πρέπει να μελετήσεις όλες τις επιλογές που υπάρχουν, τη μία μετά την άλλη και να δεις ποια από αυτές μπορεί να εφαρμοστεί σε κάθε μία από τις χώρες. Θα αναζητήσεις λοιπόν ποια λύση είναι για την Ελλάδα και δεν είναι η ίδια λύση με αυτήν που είναι κατάλληλη για την Νορβηγία ή τη Σουηδία, την Ελβετία ή τη Γαλλία. Πρέπει να ψάξουμε για το είδος της μεθοδολογίας, της οικονομίας, τα κοινωνικά ζητήματα, τα γεωγραφικά ζητήματα, και μετά να διαλέξουμε αυτό το οποίο ταιριάζει απόλυτα στη χώρα. Υπάρχουν εκατοντάδες επιλογές και αυτές πρέπει να μελετηθούν για τον κάθε διαφορετικό χρήστη. Πρέπει να αντιληφθείς ποιο είναι το πιο οικονομικά εφικτό και αποδοτικό σε κάθε περίπτωση. Εμείς δημιουργούμε to Solar Impulse Αcademy που στην ουσία είναι μία δυνατότητα εκπαίδευσης για περιοχές για χώρες, για εταιρείες, ώστε να βοηθήσουμε να αντιληφθούν και να προσδιορίσουν της λύσεις που έχουν ανάγκη. Είμαι σε επαφή με τον Έλληνα Υπουργό Ενέργειας ώστε να δούμε πώς μπορούμε να το αναπτύξουμε όλο αυτό, τη σχέση ανάμεσα στο Solar Impulse Αcademy και την Ελλάδα», αναφέρει ο Ευρωπαίος οραματιστής.
Μηδενική ανεργία
Ερωτηθείς για μια συμβουλή που θα έδινε στα νέα άτομα στην Ελλάδα, ο κ. Picard είναι απόλυτος. «Θα τους έλεγα να ακολουθήσουν τους τομείς της εκπαίδευσης που θα ανοίξουν ευκαιρίες για τους νέους τύπους εργασιών. Έχουμε ένα τεράστιο έλλειμμα σε ικανότητες για όλους όσους θα εφαρμόσουν αυτές τις νέες τεχνολογίες. Δεν έχουμε, για παράδειγμα, αρκετά άτομα που θα εργαστούν για αυτήν την ανακαίνιση των σπιτιών που έχουμε αναφέρει, για την εγκατάσταση ηλιακών πάνελ. για την εγκατάσταση αντλιών ενέργειας, για τα συστήματα γεωθερμίας. Δεν έχουμε αρκετά άτομα στην διοίκηση, στα οικονομικά που να ξέρουν για αυτές τις νέες τάσεις. Όσοι θα έχουν αυτές τις νέες δεξιότητες θα έχουν δουλειά για όλη τους τη ζωή! Δεν θα υπάρχει καθόλου ανεργία σε αυτόν τον τομέα», σχολιάζει.
Όσο για το νέο του οικολογικό, αεροναυπηγικό πρότζεκτ ο εξερευνητής κινείται προς το υδρογόνο. «Για το νέο μας project θα κατασκευάσουμε το νέο αεροσκάφος μέσα στα επόμενα δύο χρόνια. Στη συνέχεια θα προχωρήσουμε σε δοκιμές του νέου αεροσκάφους για τα επόμενα δύο χρόνια και θα πετάξουμε κάνοντας τον γύρο του κόσμου με υδρογόνο το 2028!», εξήγησε ο πρωτοπόρος Ευρωπαίος εξερευνητής.