“Η Συνωμοσία του Καΐρου”, του Ταρίκ Σαλέχ
Ο Άνταμ, ορφανός από μητέρα, όταν παίρνει την υποτροφία για το Πανεπιστήμιο του Καΐρου δεν μπορεί να γνωρίζει τι τον περιμένει. Ξεκινάει το ταξίδι του στο άγνωστο και μέσα σε λίγες ώρες γίνεται μέλος της κοιτίδας του σουνιτικού Ισλάμ. Το διάστημα της προσαρμογής και συνεπακόλουθης αθωότητάς του δε θα διαρκέσει για πολύ. Σύντομα θα γίνει μάρτυρας υπόγειων διαδρομών. Οι ισορροπίες ανάμεσα στο είναι και το φαίνεσθαι, στην επικοινωνία και την ουσία. Πίσω από την πίστη κρύβονται παιχνίδια εξουσίας. Συνεχείς εκβιασμοί, ένα ακόμα πιόνι του συστήματος, που από καθαρή τύχη δεν πηγαίνει στον μύλο της άλεσης, όπως τόσοι και τόσοι άλλοι. Βρώμικο σύστημα που δε χωράει συναισθηματισμούς, συζητήσεις και περιστροφές. Η ελπίδα όσο περνάει ο χρόνος σβήνει. Ακόμα και στους κόλπους της εκκλησίας ελάχιστοι μπορούν να ξεφύγουν. Το χρήμα γλυκαίνει και χτίζει δεσμούς. Οι ισχυροί είναι αδίστακτοι προκειμένου να πετύχουν τους στόχους τους. Χρειάζονται τον δικό τους άνθρωπο σε κάθε πόστο.

“Μοοnlight”, του Μπάρι Τζένκινς
Το έργο χωρίζεται σε τρεις φάσεις, που αφορούν τη ζωή του Σαιρόν. Από το μπούλινγκ στο σχολείο και το παρατσούκλι ” μικρούλης “, στην ενηλικίωση και την μεταστροφή, ως την απόλυτη αλλαγή και την νέα ζωή στην Ατλάντα, στα χνάρια του ” δασκάλου ” του στη ζωή, Χουάν. Και στα τρία αυτά σκέλη, κυριαρχεί η προβληματική σχέση με την μητέρα του κι η αναζήτηση της σεξουαλικότητάς του. Τι κρύβεται άραγε πίσω από το στερεότυπο του Black αρσενικού, που έχει συνδυαστεί με λέξεις κι εικόνες, όπως βία, γυναίκες, ναρκωτικά, ραπ μουσική; Σχέσεις γεμάτες αδιέξοδα, ανεξίτηλα ψυχολογικά τραύματα, ένας συνεχής συναισθηματικός εκβιασμός, που ενυπάρχει κι η λακωνικότητα του πρωταγωνιστή συνθέτουν το παζλ της ζωής του. Δίνει τη μάχη του, ανάμεσα στην ευγένεια, τον φόβο και την αξιοπρέπειά του. Καταφέρνει να επαναστατήσει. ” Κάποια στιγμή της ζωής σου, πρέπει να αποφασίσεις, εσύ ο ίδιος, ποιος θέλεις να είσαι “. Καταφέρνει να αποτινάξει τη ρετσινιά. Να κάνει μία νέα αρχή, μακριά από τον τόπο, που τόσα δεινά του προσέφερε. Κάτι όμως τον κρατά εγκλωβισμένο, δέσμιο. Μία βαθιά αγάπη…

“Το Ξέρουν Όλοι”, του Ασγάρ Φαραντί
H Λάουρα επιστρέφει με τα δύο παιδιά της από την Αργεντινή στα προάστια της Μαδρίτης για χάρη του γάμου της αδελφή της, Άννα. Σύντομα ξετυλίγεται το παζλ της τοπικής κοινωνίας, με την οικογένεια να έχει εξέχουσα θέση. Και την ώρα που όλοι γλεντάνε στους ρυθμούς του “Su Muere Por Volver” τα φώτα σβήνουν. Όταν θα ανάψουν τίποτα δεν θα είναι όπως πριν … Ένα αιφνίδιο γεγονός ταράζει την ηρεμία κι η χαρά δίνει τη θέση της στην αγωνία. Το μυστήριο επιτείνεται με τη βοήθεια της βροχής. Μία γιορτή μετατρέπεται σε τραγωδία. Οι επόμενες ώρες κι ημέρες ισοδυναμούν με επίγεια κόλαση. Τι είναι αυτό που μπορεί να έχει ταράξει τις ισορροπίες; Μία απαγωγή γίνεται η αφορμή ώστε να διεισδύσουμε στο βάθος των ανθρώπινων σχέσεων μέσα από τις ρωγμές που έχουν δημιουργηθεί και να ανακαλύψουμε πως με αφετηρία ένα συγκλονιστικό γεγονός, δύναται να γκρεμιστεί ένα ολόκληρο οικοδόμημα, να κλονιστούν δεσμοί, να αποκαλυφθούν ένοχα μυστικά χρόνων και να καταρρεύσουν κάθε είδους φραγμοί. Τα πάντα βέβαια έχουν προοικονομηθεί με το ” L και P “. Κάθε ανάσα και μία απόφαση. Η μεταφορά της ευθύνης. Άπαντες εν δυνάμει ύποπτοι. Aπαιτούνται γενναίες αποφάσεις, ικανές να τινάξουν έναν αγώνα ζωής στον αέρα. Χαβιέρ Μπαρδέμ, Πενέλοπε Κρουζ, Ρικάρντο Νταρίν, σταρ παγκόσμιας εμβέλειας. Ο τρόπος που χρησιμοποιούνται δίνει καθολικότητα στο κινηματογραφικό μήνυμα του Ιρανού.

“Κρατικά Μυστικά”, του Γκάβιν Χουντ
Μεταφερόμαστε στο 2003. Δε φαντάζει τόσο μακρινό, μα είναι ήδη δεκαέξι χρόνια πριν. Μία γυναίκα εργάζεται στις μυστικές υπηρεσίες της Μεγάλης Βρετανίας. Καθημερινά “παρανομεί”. Από τα αυτιά περνούν χιλιάδες συνομιλίες μέσω υποκλοπών. Ένα πρωί όμως θα βρεθεί αντιμέτωπη με τη συνείδησή της. Ένα απόρρητο μέιλ φθάνει στην οθόνη του υπολογιστή της. Τίποτα δεν θα είναι ίδιο όπως πριν. Προσεγγίζει την υπόθεση ρομαντικά, βαθιά ουμανιστικά και είναι έτοιμη να θυσιαστεί για το κοινό καλό. Ποιον ενδιαφέρει όμως αυτό; Oι αποφάσεις έχουν παρθεί στα ανώτερα κλιμάκια κι απλά πρέπει ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών να σφραγίσει ή καλύτερα να συγκαλύψει με την υπογραφή του τα εγκλήματα πολέμου. Αποκάλυψη αποτελεί η πρωταγωνίστρια Κίρα Νάιτλι. Ενσαρκώνει πλήρως τον ρόλο της με θαυμαστή δραματουργία. Επωμίζεται το βάρος της Κάθριν και το κάνει δικό της. Αποφασισμένη να φτάσει μέχρι τέλους. Όλα ή τίποτα. «Ας ζητήσουμε τα έγγραφα».

“Κβο Βάντις, Άιντα”, της Τζασμίλα Ζμπάνιτς
Ο εμφύλιος σπαραγμός στη Βοσνία Ερζεγοβίνη 1992-95 είχε ως κατάληξη τα γεγονότα που διαδραματίζονται μπροστά στα μάτια του θεατή. Η Στρεμπρένιτσα, μία πόλη 30.000 κατοίκων βρίσκεται αυτή τη φορά στο κέντρο της αφήγησης. Η θρησκεία για μία ακόμα φορά εργαλειοποιείται. Οι Σέρβοι Χριστιανοί κι οι Βόσνιοι Μουσουλμάνοι. Ένας εμφύλιος σπαραγμός που πυροδοτήθηκε έξωθεν κι οδήγησε σε βίαια εγκλήματα με θύματα στην πλειοψηφία τους άμαχους πολίτες. Μπορούμε να αντιληφθούμε την “κατάρα” μίας τέτοιας συγκυρίας, αν απλά αντιληφθούμε τα απομεινάρια του αντίστοιχου δικού μας στην κοινωνία. Αργά το βράδυ. Ο δήμαρχος της πόλης αντιλαμβάνεται πως το τέλος μετά από τρισίμισι χρόνια πλησιάζει. Ο στρατηγός Μλάντις επελαύνει. Το μοιραίο είναι θέμα χρόνου. Απεσταλμένοι του ΝΑΤΟ, Ολλανδοί “μισθοφόροι” λειτουργούν ως εγγυητές ασφάλειας. Δεν παύουν να είναι όμως οι “πιανίστες” στη διεθνή σκακιέρα. Η διπλωματία σύντομα πηγαίνει περίπατο. Εκεί γνωρίζουμε για πρώτη φορά τη διερμηνέα, Άιντα. Ξημερώνει… Οι εξελίξεις τρέχουν με γρήγορο ρυθμό και μαζί τους οι πρωταγωνιστές μας. Οι “τυχεροί” προλαβαίνουν πριν η μπάρα κλείσει. Οικογένειες χωρίζονται, καρδιές ραγίζουν, ζωές καταστρέφονται.

 

☞︎ Ακολουθήστε το OLAFAQ στο FacebookX/Twitter και Instagram.