Το Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης τελείωσε κι ο Νοέμβριος φέρνει στο Ertflix πέντε ταινίες που αξίζει να μπουν στη λίστα κάθε σινεφίλ. Πέντε διαφορετικές διαδρομές μέσα από τις ανθρώπινες σχέσεις, τις κοινωνικές συγκρούσεις και τη διαρκή αναζήτηση ταυτότητας. Μία δυνατή ελληνική παρουσία και τέσσερις διεθνείς παραγωγές από το βελγικό ρεαλισμό των αδελφών Νταρντέν μέχρι τα κοινωνικά θρίλερ της Αμερικής και το σύγχρονο ελληνικό δράμα του Σπύρου Ιακωβίδη συνθέτουν ένα κινηματογραφικό μωσαϊκό που αγγίζει τον θεατή με ειλικρίνεια και συγκίνηση. 

“Young Ahmed”, των αδελφών Νταρντέν 
Ένα νεαρό παιδί μουσουλμανικής καταγωγής έχει παρασυρθεί από τα δογματικά λόγια και την ισχυρή επιρροή ενός επιτήδειου Ιμάμη (“ένας μουσουλμάνος δε δίνει ποτέ το χέρι σε γυναίκα”). Είναι έτοιμο να τινάξει τη ζωή του στον αέρα (“είναι πολύ ευγενικοί, δεν μου αρέσουν”) για το “Τζιχάντ”, τον κατ΄ευφημισμό ιερό πόλεμο που διδάσκει το Κοράνι. Από την αρχή της αφήγησης κατανοούμε πως μιλάμε για μία μονογονεϊκή οικογένεια, ενώ τα προβλήματα στο σπίτι δεν είναι λίγα. Στήνεται ένα δράμα, το οποίο υφαίνεται υποδειγματικά μέχρι την τελική κορύφωση και τη στιγμή της εξιλέωσης. Τότε μονάχα η ψυχή καθαρίζει και ο Αμέντ απελευθερώνεται κι ενηλικιώνεται. 

Μέχρι όμως να φτάσει στο τέλος (σκοπός) της διαδρομής ο πρωταγωνιστής μας θα αναγκαστεί να απομακρυνθεί βίαια από τα εγκόσμια, να μεταφερθεί σε ένα είδος αναμορφωτηρίου, να έρθει πιο κοντά με τη φύση, τα ζώα, να γνωρίσει την αξία του αθλητισμού. Βήμα βήμα θα πετύχει την επανένταξή του στo σύνολο. Οι κοινωνικοί λειτουργοί μοιάζουν να είναι εκεί συνεχώς για να βοηθήσουν πραγματικά. Αντιλαμβάνονται το τέλμα στο οποίο έχει περιέλθει και το αδιέξοδο που βιώνει αυτή η αθώα μορφή. Μία ευαίσθητη ηλικία που διαπλάθεις την προσωπικότητα και τον χαρακτήρα σου. Αφαιρώντας το μίσος, κερδίζουν έναν άνθρωπο.

“Πάση Θυσία”, του Ντέιβιντ Μακένζι 
Μακριά από τα πλούτη της Νέα Υόρκης στην επαρχία των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής δύο αδέλφια αποφασίζουν να πάρουν την τύχη στα χέρια τους και να αποδώσουν δικαιοσύνη κατά το δοκούν. Ο ένας έχει αποφυλακιστεί πριν λίγο καιρό, ο άλλος πρόσφατα χωρισμένος. Στόχος να μην σκοτώσουν άνθρωπο. Θέλουν να ξεχρεώσουν το υπόλοιπό τους στην τράπεζα και να κρατήσουν το σπίτι τους, που μπορεί στο μέλλον να τους αλλάξει τη μοίρα. Στο δρόμο τους θα βρεθεί όμως ένας βετεράνος Ρέιτζερ, αποφασισμένος για μία μεγάλη νίκη, λίγο πριν την συνταξιοδότηση. Έτσι έχει μάθει να ζει. Πιστός συνοδοιπόρος του, ένας Κομάντσι, ινδιάνικης καταγωγής, αστυφύλακας. 

Μοναδικές οι ερμηνείες των τριών πρωταγωνιστών. Μπεν Φόστερ, Κρις Πάιν και φυσικά ο Τζεφ Μπρίτζες, στο ρόλο του Μ. Χάμιλτον. Από κοντά κι ο κομάντσι στα αλήθεια, Τζιλ Μπέρμιγχαμ. Με όμορφή μουσική των Nick Cave και Warren Ellis να συνοδεύει τη δράση και το τοπίο να μας οδηγεί μαθηματικά στο φινάλε.

“Black Stone”, του Σπύρου Ιακωβίδη 
Από τα «Φαντάσματα του Δημοσίου» οδηγούμαστε στα ενδότερα μίας οικογένειας, που καθημερινά υποφέρει. Ο πατέρας έχει φύγει από τη ζωή. Η μάνα κάνει τιτάνιο αγώνα να τα φέρει πέρα. Ο ένας της γιος αγνοείται και ο δεύτερος καθηλωμένος σε αναπηρικό αμαξίδιο. «Εγώ πώς θα τα βγάλω πέρα;» Κάθε ημέρα και μία νέα δοκιμασία. Λείπει ο Πάνος, το στήριγμά της. Έχει μείνει μόνη με τον Λευτέρη. Ο τελευταίος εκφράζεται συχνά απότομα. Βρίζει, αναζητά εκτόνωση. Έχει ανάγκη να βγει έξω από το διαμέρισμα. Να κλείσει την τηλεόραση και να πάρει οξυγόνο, αλλάζοντας παραστάσεις. Την ώρα που η κλεψύδρα μοιάζει να αδειάζει η Χαρούλα συναντάει έναν οδηγό ταξί (Νέγρος του Μοριά, Kevin Zans Ansong). Το ενδιαφέρον της αναζωπυρώνεται. Οι αναμνήσεις της από διάφορες φωτογραφίες δίνουν τη θέση τους στη δράση. 

Η πόρτα του σπιτιού ανοίγει. Ένας νέος άνθρωπος βρίσκει στέγη και ένα πιάτο φαγητό. Η Χαρούλα δεν κλείνεται στο πρόβλημά της, δε συντηρητικοποιείται, δεν μισεί τους ανθρώπους για ό,τι της έχει συμβεί. Αντίθετα με το κύμα της εποχής, κόντρα στις προκαταλήψεις βρίσκει την απάντηση στους διπλανούς της. Με αλληλεγγύη και κατανόηση. Ο Νέγρος του Μοριά ξεκλειδώνει τον Λευτέρη. Μαζί κουβεντιάζουν, τραγουδούν, παίζουν, συζητούν για στίχους που βγαίνουν από την ίδια τη ζωή, παρακολουθούν την ΑΕΚ. Η κάμερα κουνιέται εσκεμμένα, ένα σύμπαν, ένας κόσμος μεταβάλλονται. Ο Ιακωβίδης δηλώνει το δικό του παρόν στις εξελίξεις.

“Searching”, του Ανίς Τσάγκαντι 
Μετά την εξαφάνιση της 16χρονης κόρης του, o Ντέιβιντ Κιμ ξεκινά μια τοπική έρευνα, ενώ η υπόθεση ανατίθεται σε μία ντετέκτιβ. Όμως 37 ώρες αργότερα και χωρίς κανένα στοιχείο, ο Ντέιβιντ αποφασίζει να ψάξει στο μοναδικό μέρος που κανείς δεν έχει ψάξει ακόμα, εκεί όπου σήμερα φυλάσσονται όλα τα μυστικά: το λάπτοπ της κόρης του. Σε ένα υπερσύγχρονο θρίλερ, που διαδραματίζεται μέσω των τεχνολογικών συσκευών που χρησιμοποιούμε καθημερινά για να επικοινωνούμε, ο Ντέιβιντ πρέπει να εντοπίσει τα ψηφιακά ίχνη της κόρης του πριν εξαφανιστεί για πάντα.

“The Circle”, του Τζέιμς Πόνσολντ 
Όταν η Μέι προσλαμβάνεται στην μεγαλύτερη και πιο ισχυρή εταιρία Τεχνολογίας και Social Media στον κόσμο, θεωρεί ότι αυτή είναι η ευκαιρία της ζωής της. Καθώς ανέρχεται στην ιεραρχία, ενθαρρύνεται από τον Ιδρυτή της εταιρίας Ίμον, να συμμετέχει σε ένα επαναστατικό πείραμα που ξεπερνάει τα όρια της ιδιωτικότητας, της ηθικής και τελικά κάθε προσωπικής ελευθερίας. Η συμμετοχή της στο πείραμα και κάθε απόφαση που λαμβάνει επηρεάζει το μέλλον και τις ζωές των φίλων της, της οικογένειας της αλλά και ολόκληρης της ανθρωπότητας.

 

 

 Ακολουθήστε το OLAFAQ στο Facebook, Bluesky και Instagram.