Το φθινόπωρο είναι πάντα η πιο κινηματογραφική εποχή. Οι μέρες μικραίνουν, το φως σπάει διαφορετικά στα τζάμια και η ανάγκη για ιστορίες γίνεται πιο πιεστική σαν να ψάχνουμε σε εικόνες και πρόσωπα κάτι που θα μας κρατήσει ζεστούς. Το Ertflix σαν ένα μικρό σινεμά στην άκρη της πόλης, μας καλεί να καθίσουμε στις σκοτεινές του αίθουσες και να χαθούμε σε πέντε ταινίες που φέρνουν μαζί τους έρωτα, απώλεια, πολιτική, φιλοδοξία, συνωμοσίες και κυρίως ανθρώπινες ψυχές που δοκιμάζονται. Από την τρυφερή ματιά του Αλμοδόβαρ και τη σαρκαστική ειρωνεία του Κιούμπρικ, μέχρι τις “Μικρές Κυρίες” της Γκέργουικ και τις “Υποσχέσεις” του Κρουιτόφ ο Σεπτέμβριος βρίσκει το δικό του σενάριο κι αν κάτι μας ενώνει όλους ως θεατές, είναι αυτή η διαρκής ανάγκη να βρούμε στα πρόσωπα των ηρώων μας ένα κομμάτι του εαυτού μας.
“Όλα για τη Μητέρα μου”, του Πέδρο Αλμοδόβαρ
Μία νοσοκόμα, η Μανουέλα βρίσκεται αντιμέτωπη με το τραγικό παιχνίδι της μοίρας. Η ίδια στην καθημερινότητά της προσπαθεί να πείσει τους συγγενείς των νεαρών θυμάτων για το μεγαλείο της δωρεάς οργάνων, τώρα πρέπει να αποφασίσει αυτή καθώς ο γιος της ανήμερα των γενεθλίων του χάνει αιφνιδίως τη ζωή του μπροστά στα μάτια της. Το επόμενο διάστημα παίρνει την απόφαση να αφήσει τη Μαδρίτη και να επιστρέψει στη Βαρκελώνη. Τίποτα όμως δεν είναι ίδιο με το παρελθόν. Σαστίζει, τρομοκρατείται, έρχεται αντιμέτωπη με τα τραύματα της πρώιμης ζωής της μέχρι που συναντά την Αγράδο και βρίσκει μία πρόσκαιρη σανίδια σωτηρίας που όμως δεν μπορεί να μοιραστεί το μεγάλο της μυστικό. Σύντομα θα έρθει η γνωριμία με τη Ρόσα και θα δημιουργηθεί ένα τρίγωνο φιλίας, σεβασμού κι αλληλεγγύης.
Πρόκειται για ένα άρτιο ψυχογράφημα των γυναικών διάρκειας 101΄. Ο Αλμοδόβαρ έχει έναν μοναδικό τρόπο να αφουγκράζεται αυτή τη μαγική φύση. Ο χρόνος δε γυρίζει πίσω. Η καθεμιά καλείται να επουλώσει τις πληγές της. Είναι αδύνατον όμως να το καταφέρει μόνη της. “Οι γυναίκες κάνουν τα πάντα για να μη μείνουν μόνες τους”. Αν δει κανείς τις “Παράλληλες Μητέρας” και φυσικά το “Διπλανό Δωμάτιο” θα αντιληφθεί πλήρως την ευαισθησία του σκηνοθέτη σχετικά με την πορεία τους από τη γέννηση μέχρι τον θάνατο. Μένει μία λέξη η αξιοπρέπεια. Πάθη, λάθη, σκέψεις, τύψεις, ερινύες, λυγμοί, αναζήτηση της πολυπόθητης λύτρωσης εν μέσω διαδοχικών αδιεξόδων. Δε δικαιολογεί, απλά απεικονίζει σαν κάδρα τις στιγμές μέσα από μία σεναριακή πολυπλοκότητα που ενεργοποιεί τον θεατή.
“SOS, Πεντάγωνο καλεί Μόσχα”, του Στάνλεϊ Κιούμπρικ
Ενας μανιώδης αντικομμουνιστής Στρατηγός ο Τζακ Ρίπερ, διοικητής μιας αμερικανικής αεροπορικής βάσης, αποφασίζει ότι ο πόλεμος είναι μια πολύ σημαντική υπόθεση και δεν μπορεί να μένει στα χέρια των πολιτικών. Έτσι εκμεταλλευόμενος ένα απόρρητο σχέδιο επίθεσης με πυρηνικά όπλα εναντίον της Ρωσίας, για το οποίο δεν απαιτείται η έγκριση του προέδρου των ΗΠΑ, στέλνει βομβαρδιστικά Β52 της δικαιοδοσίας του, να βομβαρδίσουν με πυρηνικούς πυραύλους συγκεκριμένους, στρατηγικούς στόχους της Σοβιετικής Ένωσης. Οι υπεύθυνοι της αμερικάνικης κυβέρνησης, πληροφορούμενοι το γεγονός, καλούν έκτακτο πολεμικό συμβούλιο και προσπαθούν να επικοινωνήσουν με τη Σοβιετική Ένωση, ώστε να ανατραπεί ο επικείμενος πυρηνικός πόλεμος. Θα καταφέρουν να αποτρέψουν μια ολοκληρωτική καταστροφή;
“Μικρές Κυρίες”, της Γκρέτα Γκέργουϊκ
Στη Μασαχουσέτη του 19ου αιώνα, με τον πατέρα τους να υπηρετεί στον Εμφύλιο Πόλεμο, οι γυναίκες της οικογένειας Μαρτς -η στοργική Μαρμί και οι τέσσερις κόρες της, η Τζο, η Μεγκ, η Έιμι και η Μπεθ – πρέπει να τα βγάλουν πέρα μόνες τους. Αντιμέτωπη με την αριστοκρατική φτώχεια, η νεαρή συγγραφέας, Τζο Μαρτς, πασχίζει να καταξιωθεί στη Νέα Υόρκη που κυριαρχείται από άντρες- η διακριτική Μεγκ είναι πλέον παντρεμένη και η καλλιτέχνης Έιμι βρίσκεται στο Παρίσι με την εύπορη θεία Μαρτς. Ωστόσο, η είδηση της ασθένειας της ταλαντούχας Μπεθ, θα επανασυνδέσει τις αδελφές κάτω από την ίδια στέγη.
“Υποσχέσεις”, του Τομά Κρουιτόφ
Η Κλεμάνς, ατρόμητη δήμαρχος μιας πόλης κοντά στο Παρίσι, ολοκληρώνει τη θητεία της έχοντας αγωνιστεί ενάντια στη φτώχεια, την ανεργία και τη διαφθορά. Όταν της προτείνεται θέση υπουργού, η φιλοδοξία δοκιμάζει την αφοσίωσή της στους πολίτες. Μαζί με τον πιστό συνεργάτη της, Γιαζίντ, αντιμετωπίζει δύσκολες αποφάσεις που θα καθορίσουν αν η πολιτική της ακεραιότητα θα αντέξει ή αν η φιλοδοξία θα υπερισχύσει.
“Επικίνδυνες σχέσεις”, του Νιλ ΛαΜπιούτ
Ο Κόνορ Μπέιτς, προσπαθώντας να ξαναφτιάξει τη ζωή του μετά από φυλάκιση, συναντά τη Μέριλιν Τσέιμπερς, τη σύζυγο ενός πλούσιου επιχειρηματία. Η γνωριμία τους εξελίσσεται σε μια παθιασμένη σχέση που σύντομα τους οδηγεί σε επικίνδυνες σκέψεις: τη δολοφονία του συζύγου της. Εκείνος ψάχνει λύτρωση από το παρελθόν, εκείνη διέξοδο από το μέλλον της. Μαζί βαδίζουν σε ένα μονοπάτι γεμάτο πάθος, αγωνία και ανατροπές, που ίσως τους καταπιεί ολοκληρωτικά.
➪ Ακολουθήστε το OLAFAQ στο Facebook, Bluesky και Instagram.
Το φθινόπωρο είναι πάντα η πιο κινηματογραφική εποχή. Οι μέρες μικραίνουν, το φως σπάει διαφορετικά στα τζάμια και η ανάγκη για ιστορίες γίνεται πιο πιεστική σαν να ψάχνουμε σε εικόνες και πρόσωπα κάτι που θα μας κρατήσει ζεστούς. Το Ertflix σαν ένα μικρό σινεμά στην άκρη της πόλης, μας καλεί να καθίσουμε στις σκοτεινές του αίθουσες και να χαθούμε σε πέντε ταινίες που φέρνουν μαζί τους έρωτα, απώλεια, πολιτική, φιλοδοξία, συνωμοσίες και κυρίως ανθρώπινες ψυχές που δοκιμάζονται. Από την τρυφερή ματιά του Αλμοδόβαρ και τη σαρκαστική ειρωνεία του Κιούμπρικ, μέχρι τις “Μικρές Κυρίες” της Γκέργουικ και τις “Υποσχέσεις” του Κρουιτόφ ο Σεπτέμβριος βρίσκει το δικό του σενάριο κι αν κάτι μας ενώνει όλους ως θεατές, είναι αυτή η διαρκής ανάγκη να βρούμε στα πρόσωπα των ηρώων μας ένα κομμάτι του εαυτού μας.
“Όλα για τη Μητέρα μου”, του Πέδρο Αλμοδόβαρ
Μία νοσοκόμα, η Μανουέλα βρίσκεται αντιμέτωπη με το τραγικό παιχνίδι της μοίρας. Η ίδια στην καθημερινότητά της προσπαθεί να πείσει τους συγγενείς των νεαρών θυμάτων για το μεγαλείο της δωρεάς οργάνων, τώρα πρέπει να αποφασίσει αυτή καθώς ο γιος της ανήμερα των γενεθλίων του χάνει αιφνιδίως τη ζωή του μπροστά στα μάτια της. Το επόμενο διάστημα παίρνει την απόφαση να αφήσει τη Μαδρίτη και να επιστρέψει στη Βαρκελώνη. Τίποτα όμως δεν είναι ίδιο με το παρελθόν. Σαστίζει, τρομοκρατείται, έρχεται αντιμέτωπη με τα τραύματα της πρώιμης ζωής της μέχρι που συναντά την Αγράδο και βρίσκει μία πρόσκαιρη σανίδια σωτηρίας που όμως δεν μπορεί να μοιραστεί το μεγάλο της μυστικό. Σύντομα θα έρθει η γνωριμία με τη Ρόσα και θα δημιουργηθεί ένα τρίγωνο φιλίας, σεβασμού κι αλληλεγγύης.
Πρόκειται για ένα άρτιο ψυχογράφημα των γυναικών διάρκειας 101΄. Ο Αλμοδόβαρ έχει έναν μοναδικό τρόπο να αφουγκράζεται αυτή τη μαγική φύση. Ο χρόνος δε γυρίζει πίσω. Η καθεμιά καλείται να επουλώσει τις πληγές της. Είναι αδύνατον όμως να το καταφέρει μόνη της. “Οι γυναίκες κάνουν τα πάντα για να μη μείνουν μόνες τους”. Αν δει κανείς τις “Παράλληλες Μητέρας” και φυσικά το “Διπλανό Δωμάτιο” θα αντιληφθεί πλήρως την ευαισθησία του σκηνοθέτη σχετικά με την πορεία τους από τη γέννηση μέχρι τον θάνατο. Μένει μία λέξη η αξιοπρέπεια. Πάθη, λάθη, σκέψεις, τύψεις, ερινύες, λυγμοί, αναζήτηση της πολυπόθητης λύτρωσης εν μέσω διαδοχικών αδιεξόδων. Δε δικαιολογεί, απλά απεικονίζει σαν κάδρα τις στιγμές μέσα από μία σεναριακή πολυπλοκότητα που ενεργοποιεί τον θεατή.
“SOS, Πεντάγωνο καλεί Μόσχα”, του Στάνλεϊ Κιούμπρικ
Ενας μανιώδης αντικομμουνιστής Στρατηγός ο Τζακ Ρίπερ, διοικητής μιας αμερικανικής αεροπορικής βάσης, αποφασίζει ότι ο πόλεμος είναι μια πολύ σημαντική υπόθεση και δεν μπορεί να μένει στα χέρια των πολιτικών. Έτσι εκμεταλλευόμενος ένα απόρρητο σχέδιο επίθεσης με πυρηνικά όπλα εναντίον της Ρωσίας, για το οποίο δεν απαιτείται η έγκριση του προέδρου των ΗΠΑ, στέλνει βομβαρδιστικά Β52 της δικαιοδοσίας του, να βομβαρδίσουν με πυρηνικούς πυραύλους συγκεκριμένους, στρατηγικούς στόχους της Σοβιετικής Ένωσης. Οι υπεύθυνοι της αμερικάνικης κυβέρνησης, πληροφορούμενοι το γεγονός, καλούν έκτακτο πολεμικό συμβούλιο και προσπαθούν να επικοινωνήσουν με τη Σοβιετική Ένωση, ώστε να ανατραπεί ο επικείμενος πυρηνικός πόλεμος. Θα καταφέρουν να αποτρέψουν μια ολοκληρωτική καταστροφή;
“Μικρές Κυρίες”, της Γκρέτα Γκέργουϊκ
Στη Μασαχουσέτη του 19ου αιώνα, με τον πατέρα τους να υπηρετεί στον Εμφύλιο Πόλεμο, οι γυναίκες της οικογένειας Μαρτς -η στοργική Μαρμί και οι τέσσερις κόρες της, η Τζο, η Μεγκ, η Έιμι και η Μπεθ – πρέπει να τα βγάλουν πέρα μόνες τους. Αντιμέτωπη με την αριστοκρατική φτώχεια, η νεαρή συγγραφέας, Τζο Μαρτς, πασχίζει να καταξιωθεί στη Νέα Υόρκη που κυριαρχείται από άντρες- η διακριτική Μεγκ είναι πλέον παντρεμένη και η καλλιτέχνης Έιμι βρίσκεται στο Παρίσι με την εύπορη θεία Μαρτς. Ωστόσο, η είδηση της ασθένειας της ταλαντούχας Μπεθ, θα επανασυνδέσει τις αδελφές κάτω από την ίδια στέγη.
“Υποσχέσεις”, του Τομά Κρουιτόφ
Η Κλεμάνς, ατρόμητη δήμαρχος μιας πόλης κοντά στο Παρίσι, ολοκληρώνει τη θητεία της έχοντας αγωνιστεί ενάντια στη φτώχεια, την ανεργία και τη διαφθορά. Όταν της προτείνεται θέση υπουργού, η φιλοδοξία δοκιμάζει την αφοσίωσή της στους πολίτες. Μαζί με τον πιστό συνεργάτη της, Γιαζίντ, αντιμετωπίζει δύσκολες αποφάσεις που θα καθορίσουν αν η πολιτική της ακεραιότητα θα αντέξει ή αν η φιλοδοξία θα υπερισχύσει.
“Επικίνδυνες σχέσεις”, του Νιλ ΛαΜπιούτ
Ο Κόνορ Μπέιτς, προσπαθώντας να ξαναφτιάξει τη ζωή του μετά από φυλάκιση, συναντά τη Μέριλιν Τσέιμπερς, τη σύζυγο ενός πλούσιου επιχειρηματία. Η γνωριμία τους εξελίσσεται σε μια παθιασμένη σχέση που σύντομα τους οδηγεί σε επικίνδυνες σκέψεις: τη δολοφονία του συζύγου της. Εκείνος ψάχνει λύτρωση από το παρελθόν, εκείνη διέξοδο από το μέλλον της. Μαζί βαδίζουν σε ένα μονοπάτι γεμάτο πάθος, αγωνία και ανατροπές, που ίσως τους καταπιεί ολοκληρωτικά.
➪ Ακολουθήστε το OLAFAQ στο Facebook, Bluesky και Instagram.