Γιατί η επιμονή ανά τους αιώνες της διαίρεσης των κοινωνιών μεταξύ του «εμείς» και οι «άλλοι»;
Τι επιφέρει στη συνείδηση ατόμων και λαών η πεποίθηση πως το «ξένο» απειλεί το «δικό μας»;
Η «Ραχήλ» του Γρηγορίου Ξενόπουλου, έργο με ιστορικό πλαίσιο, διαδραματίζεται σε ένα αστικό σαλόνι στην πατρίδα του συγγραφέα, τη Ζάκυνθο, το Πάσχα του 1891. Κύριος άξονας, ο έρωτας δύο νέων ανθρώπων που η σχέση τους θα ήταν απόλυτα αποδεκτή, αν δεν είχε δυναμιτιστεί από το έντονο κλίμα του αντισημιτισμού που προκάλεσε ένα ξαφνικό, τυχαίο γεγονός: ο φόνος ενός παιδιού.
Η κατηγορία στηριγμένη στη «συκοφαντία του αίματος», στο διαδεδομένο θρύλο πως οι Εβραίοι κάθε Πάσχα πίνουν αίμα χριστιανικό έρχεται να διαταράξει τη σχέση Χριστιανών και Εβραίων που άλλοτε ήταν αρμονικές, να εξαγριώσει τον λαό και να βάψει με αίμα την λιτανεία της Μεγάλη Παρασκευής. Η ένταση των εξωτερικών γεγονότων προκαλεί την ένταση των δραματικών συμβάντων στο σπίτι της εβραϊκής οικογένειας Τεδέσκου. και επιφέρει μεγάλο εύρος αντιδράσεων και μεταπτώσεων στην Εβραία Ραχήλ, που στην εκκίνηση της ιστορίας είναι μια κοπέλα , γοητευτική και καλλιεργημένη, αποφασισμένη να βαφτιστεί χριστιανή και να παντρευτεί τον αγαπημένο της. Σε όλη τη διάρκεια της ιστορίας κυριαρχεί το άρωμα από τις Μανόλιες που η έντασή του διαρκώς μεταβάλλεται, όπως και τα αισθήματα και οι πράξεις των ηρώων…
Ο συγγραφέας πραγματεύεται τα συμβάντα της ζακυνθινής εποχής του 1891, ως να πρόκειται για ένα προοίμιο των όσων έπονται. Σαράντα χρόνια μετά, η ίδια συκοφαντία μεταμφιεσμένη οδήγησε στην πυρπόληση του συνοικισμού Κάμπελ της Θεσσαλονίκης , για να φτάσουμε το 1938 στη νύχτα των κρυστάλλων με τελική πορεία εκατόμβες νεκρών Εβραίων.
Η ίδια συκοφαντία με διαφορετικό μανδύα τοποθετεί μέχρι σήμερα ανθρώπους στο περιθώριο και βάζει στο στόχαστρο την κάθε είδους διαφορετικότητα.
Ωστόσο, δε λείπουν από την ιστορία φωτεινές προσωπικότητες που διακρίθηκαν για την ανθρωπιά, το θάρρος και την αλληλεγγύη, όπως ο μητροπολίτης Ζακύνθου, Χρυσόστομος και ο δήμαρχος Λουκάς Καρρέρ που με κίνδυνο της ζωής τους αρνήθηκαν να καταδώσουν στους Ναζί τους Εβραίους συμπατριώτες τους και απέτρεψαν έτσι το βέβαιο θάνατό τους.
Η Ραχήλ δεn θα πάψει να είναι επίκαιρη όσο υπάρχουν διακρίσεις, όσο επικρατεί η ξενοφοβία, όσο απαίδευτες μάζες κατευθύνονται στο κακό, όσο τα συμφέροντα βρίσκονται πάνω από το σεβασμό της ανθρώπινης ύπαρξης.
Ταυτότητα παράστασης
Συγγραφέας: Γρηγόριος Ξενόπουλος
Σκηνοθεσία και Δραματουργική επεξεργασία: Μανώλης Ιωνάς
Σκηνογραφία: Νίκος Κασαπάκης
Ενδυματολογία: Γιάννης Μετζικώφ
Χορογραφία- Κινησιολογία: Ρούλα Κουτρουμπέλη
Σχεδιασμός φωτισμών: Μανώλης Μπράτσης
Μουσική επιμέλεια: Αυγερινός Σουλόπουλος
Σκηνοθεσία ήχου: Νίκος Αρκομάνης
Βοηθός Σκηνοθέτη: Μαριάννα Καρακώστα
Σύμβουλος για τις τάσεις και συνήθειες της εποχής: Θάνος Αγγέλης
Creative Agency: GRID FOX
Trailer: Angelis Films Ltd
Studio ηχογράφησης: Play recording Studio
Κομμώσεις: Στέλιος Κούλης
Υπεύθυνη Επικοινωνίας : Άντζυ Νομικού ( [email protected])
Παραγωγή: Εταιρεία Αλκμήνη
Παίζουν οι ηθοποιοί (με σειρά εμφάνισης):
Μανώλης Δεστούνης, Ειρήνη Παπαδημάτου, Αντώνης Σανιάνος, Δημήτρης Κανέλλος, Βασίλης Φακανάς, Νίκος Κρίκας, Ιωάννα Γκαβάκου
Τα χαλιά της παράστασης είναι ευγενική χορηγία της Δέσποινας Μοιραράκη.
Οι Ανθοσυνθέσεις είναι ευγενική χορηγία του Νίκου Κουτρούμπα.
Η παράσταση επιχορηγήθηκε από το υπουργείο Πολιτισμού.
Ημέρες και Ώρες Παραστάσεων: Τετάρτη 20:30
Πρεμιέρα 15 Μαρτίου
Διάρκεια: 95’ (χωρίς διάλειμμα)
Εισιτήρια: Γενική είσοδος: 15 € Φοιτητικό, ανέργων, ΑΜΕΑ: 12 €
Ειδικές τιμές για σχολεία και γκρουπς κατόπιν επικοινωνίας.
Προπώληση εισιτηρίων: Ταμείο του θεάτρου “Αλκμήνη”, Τηλεφωνικές κρατήσεις στο 2103428650, Ηλεκτρονικά στο www.ticketservices.gr
Tο θέατρο Αλκμήνη είναι προσβάσιμο στα Άτομα με Ειδικές Ανάγκες.Πληροφορίες χώρου: Θέατρο ΑΛΚΜΗΝΗ, Αλκμήνης 8-12, Κάτω Πετράλωνα