Τα μυστηριώδη φαινόμενα UFO έχουν προκαλέσει τον ανθρώπινο θαυμασμό και φόβο για δεκαετίες, επηρεάζοντας έντονα την ποπ κουλτούρα και το ενδιαφέρον γύρω από την εξωγήινη ζωή. Ένας από τους πιο γνωστούς υποστηρικτές των εξωγήινων θεωριών είναι ο Ελβετός φωτογράφος και αυτοαποκαλούμενος «επαφικός», Billy Meier, ο οποίος ισχυρίστηκε ότι έχει συναντήσει εξωγήινους και έχει αποτυπώσει σε φωτογραφίες τα σκάφη τους. Από τη δεκαετία του 1970, οι φωτογραφίες του Meier έγιναν αφορμή για ατελείωτες συζητήσεις, θεωρίες συνωμοσίας και αναλύσεις, εμπνέοντας με τη σειρά τους τη λογοτεχνία, τον κινηματογράφο και την τηλεόραση. Μία από τις πιο εμβληματικές σειρές που επηρεάστηκαν από αυτό το μυστηριώδες υλικό είναι η θρυλική σειρά των 1990s, The X-Files.

Στα μέσα της δεκαετίας του 1970 ο Eduard «Billy» Meier ξεκίνησε να δημιουργεί μια σειρά φωτογραφιών που υποτίθεται ότι καταγράφουν διαστημόπλοια (ή «beamships», όπως τα αποκαλούσε o ίδιος) με κυβερνήτες ένα εξωγήινο είδος που ονομάζεται “Plejaren” (Πλειάδιοι), το οποίο ήρθε στη γη από διάφορους πλανήτες στον αστερισμό των Πλειάδων. Σύμφωνα με τον Meier, οι εξωγήινοι του έδωσαν την άδεια να φωτογραφίσει και να κινηματογραφήσει τα διαστημόπλοια τους, ώστε να μπορέσει να έχει αποδείξεις για τις επισκέψεις τους από το υπερπέραν των άστρων. Οι εικόνες αυτές δημοσιεύτηκαν το 1979 σε ένα βιβλίο του συναδέλφου του UFO-λόγου και εκδότη Wendelle Stevens με τίτλο UFO Contact from the Pleiades (VOL. 1).

Σύμφωνα με μια συνέντευξη του 1997 με την πρώην σύζυγο του Meier, Kalliope, ο Meier κατασκεύαζε αυτά τα μοντέλα των διαστημοπλοίων του από καπάκια σκουπιδοτενεκέδων, καρφίτσες χαλιών και άλλα οικιακά αντικείμενα. Μπορεί κανείς να φανταστεί τον Meier να είναι μόνος του σε ένα ελβετικό χωράφι, τελειοποιώντας επιμελώς τις «απάτες» του, ώστε, αν είναι επιτυχείς, να μην αφήνουν κανένα ίχνος του χεριού του καλλιτέχνη. Οι φωτογραφίες αυτές, πολλές από τις οποίες ήταν εξαιρετικά καθαρές και λεπτομερείς, έδειχναν στρογγυλά, μεταλλικά σκάφη να αιωρούνται πάνω από τοπία ή δάση. Η ποιότητα και η μοναδικότητα των εικόνων του προκάλεσαν αίσθηση και έκαναν πολλούς να αναρωτηθούν αν αυτές οι φωτογραφίες ήταν πραγματικές.

Παρά τη μεγάλη διαμάχη γύρω από την αυθεντικότητα των φωτογραφιών, οι εικόνες του Meier έγιναν ένα σύμβολο του μυστηρίου και της φαντασίας γύρω από τα UFO, διαμορφώνοντας σημαντικά το τοπίο της σύγχρονης κουλτούρας. Πολλοί ειδικοί, όμως, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι φωτογραφίες του Meier ήταν όντως κατασκευασμένες, με τη χρήση μοντέλων ή άλλων τεχνικών. Ακόμα και αν τελικά οι εικόνες θεωρήθηκαν ως πλαστές από πολλούς, η επίδρασή τους στη λαϊκή κουλτούρα ήταν αδιαμφισβήτητη.

Όπως τόσα πολλά από τα σύγχρονα μέσα, έτσι και η φωτογραφία των UFO παίζει με τη βασική προϋπόθεση ότι η φωτογραφική μηχανή είναι από τη φύση της ένας αφηγητής της αλήθειας. Μια από τις πιο εμβληματικές εικόνες του Meier χρησιμοποιήθηκε ως την κλασική αφίσα που κρέμεται στον τοίχο του γραφείου του πράκτορα του FBI Fox Mulder στην τηλεοπτική σειρά “The X-Files”. Το σλόγκαν, το οποίο εμφανίστηκε δίπλα στη φωτογραφία του Meier, είναι κάτι που λέμε στον εαυτό μας, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, κάθε φορά που επιλέγουμε να ασχοληθούμε με τη φωτογραφία: «Θέλω να πιστέψω» (I want to believe).

Οι φωτογραφίες του Meier καλλιέργησαν το ενδιαφέρον της παγκόσμιας κοινής γνώμης για τα UFO και τους εξωγήινους, εισάγοντας μια νέα αντίληψη γύρω από τα φαινόμενα αυτά. Πολλές εικόνες UFO που ακολούθησαν χρησιμοποίησαν τα χαρακτηριστικά στοιχεία των φωτογραφιών του Meier – τη στρογγυλή, μεταλλική μορφή και την φαινομενικά αργή πτήση πάνω από φυσικά τοπία – ως πρότυπο για το πώς θα έμοιαζαν τα εξωγήινα σκάφη. Τα μέσα ενημέρωσης και οι εκδότες μετέτρεψαν το υλικό του Meier σε βιβλία, ντοκιμαντέρ, τηλεοπτικές αναφορές και σειρές, διαδίδοντας την εικόνα των UFO σε κάθε γωνιά του κόσμου.

Billy Meier, Beamcraft Over Switzerland, 1975 | Από την περιουσία του Wendelle Stevens

Εμφάνιση των UFO στη μουσική, τον κινηματογράφο και τη λογοτεχνία

Η εικόνα των UFO όπως παρουσιάστηκε από τον Meier, αποτέλεσε έμπνευση για λογοτεχνικά έργα και μουσικά άλμπουμ που ανήκουν στη ευρεία σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας. Οι θεωρίες του Meier συνδέθηκαν επίσης με τη φιλοσοφία της «Νέας Εποχής» (New Age), που αναζητά επαφή με εξωγήινες μορφές ζωής για την πνευματική και πολιτιστική αναβάθμιση της ανθρωπότητας. Τα στρογγυλά μεταλλικά UFO, καθώς και η ιδέα μιας ανώτερης εξωγήινης φυλής που ενδιαφέρεται για τη μοίρα της ανθρωπότητας, ενσωματώθηκαν σε μυθιστορήματα και ταινίες που διερευνούσαν την πιθανότητα ύπαρξης εξωγήινης νοημοσύνης.

Η σειρά The X-Files του Chris Carter, που ξεκίνησε το 1993, ανανέωσε το ενδιαφέρον του κοινού για τα UFO, τους εξωγήινους και τις θεωρίες συνωμοσίας. Ο χαρακτήρας του Fox Mulder, ένας πράκτορας του FBI που ερευνά παραφυσικά φαινόμενα, και η συνεργάτιδά του Dana Scully, ανέλαβαν να διερευνήσουν ανεξιχνίαστες υποθέσεις που αφορούσαν κυρίως την ύπαρξη εξωγήινων. Οι φωτογραφίες του Billy Meier και το μυστήριο γύρω από αυτές αποτέλεσαν, σύμφωνα με πηγές και συνεντεύξεις από το καστ και τους δημιουργούς, έμπνευση για την πλοκή και το σκηνικό της σειράς. Στην τρεις πρώτες σεζόν της σειράς, λοιπόν, κάνει την εμφάνισή της μια αφίσα στο γραφείο του Mulder με τις λέξεις «I Want to Believe».

Η αρχική έκδοση της αφίσας «I Want to Believe» από τις σεζόν 1 έως 3 (1993-1996).

Η σειρά επέλεξε να ενσωματώσει στην αισθητική της την κλασική μορφή των UFO όπως παρουσιάστηκε στις εικόνες του Meier. Τα σκάφη στις σκηνές του The X-Files εμφανίζονταν να αιωρούνται αθόρυβα πάνω από τη γη, συχνά στο φως του φεγγαριού ή κάτω από συννεφιασμένο ουρανό, προκαλώντας φόβο και δέος. Η παρομοίωση των UFO στην εμφάνιση και στην αίσθηση με τα σκάφη των φωτογραφιών του Meier ενίσχυσε το αίσθημα του ρεαλισμού και της οικειότητας που ένιωθαν οι θεατές απέναντι σε αυτά.

Ωστόσο, κατά τη διάρκεια μιας συνέντευξης στο Smithsonian το 2008, ο Chris Carter δήλωσε ότι η αρχική ιδέα προήλθε από τον ίδιο, λέγοντας ότι ήθελε να πάρει μια εικόνα ενός διαστημόπλοιου με τις λέξεις «I Want to Believe» πάνω του στο στυλ του Ed Ruscha, ενός καλλιτέχνη που είναι γνωστός για την τοποθέτηση κειμένου στους πίνακές του. Όταν το καλλιτεχνικό τμήμα παρουσίασε το τελικό προϊόν στον Chris, είχε αναγνωρίσει τη φωτογραφία του ιπτάμενου δίσκου που ήταν μια περικομμένη εκδοχή της διάσημης Φωτογραφίας αριθ. 494 του Billy Meier. Όταν ο Chris τους ρώτησε αν είχαν πάρει άδεια να χρησιμοποιήσουν αυτή τη φωτογραφία, απάντησαν με ένα «Ω ναι!». Δυστυχώς, αυτό δεν ίσχυε, καθώς λίγα χρόνια αργότερα η Fox Legal τηλεφώνησε στον Chris, δηλώνοντας ότι είχαν μια «αγωγή πνευματικής ιδιοκτησίας» λόγω της χρήσης της φωτογραφίας Billy Meier.

Η εξέλιξη της αφίσας «I Want to Believe» στην πάροδο των χρόνων.

Οι υποθέσεις του Meier για τη σύνδεσή του με μια ανώτερη εξωγήινη φυλή που τον επέλεξε ως μεταφορέα μηνυμάτων επηρέασαν το βασικό θέμα της σειράς: την πιθανότητα μιας μεγάλης συνωμοσίας γύρω από την εξωγήινη παρουσία στη γη. Οι χαρακτήρες του Mulder και της Scully, ενώ προσπαθούν να αποκαλύψουν την αλήθεια, έρχονται αντιμέτωποι με στοιχεία που υπονοούν τη συγκάλυψη από την κυβέρνηση και άλλες δυνάμεις, δίνοντας στο κοινό την αίσθηση ότι κάτι μεγαλύτερο και πιο επικίνδυνο κρύβεται πίσω από τα UFO. Αυτή η μυστηριώδης πτυχή αποδόθηκε και στις θεωρίες του Meier, ο οποίος ισχυρίστηκε ότι οι εξωγήινοι που συνάντησε είχαν μυστικά σχέδια και επιδίωκαν να καθοδηγήσουν τον άνθρωπο σε ανώτερα επίπεδα συνείδησης.

Οι φωτογραφίες του Billy Meier αποτέλεσαν αντικείμενο ενδελεχούς κριτικής. Ειδικοί στον χώρο της φωτογραφίας και της φυσικής ανακάλυψαν ενδείξεις που υποδηλώνουν, όπως είπαμε, ότι οι εικόνες είναι κατασκευασμένες με μοντέλα. Ωστόσο, η κριτική δεν εμπόδισε την ποπ κουλτούρα να υιοθετήσει αυτές τις εικόνες και να τις ενσωματώσει στη φαντασία γύρω από τα UFO. Παρά την αμφισβήτηση, η εικόνα του «κλασικού UFO» παρέμεινε βαθιά χαραγμένη στη συλλογική συνείδηση και αποτέλεσε ένα από τα βασικά συστατικά που οδήγησαν στην αποδοχή και τη διάδοση των θεωριών περί εξωγήινης ζωής, όπως αυτές παρουσιάζονται στο The X-Files.

Ένα στιγμιότυπο από το Τhe X-Files, με την εμβληματική, αρχική αφίσα του «I Want to Believe».

 

 

☞︎ Διαβάστε επίσης: To βλέμμα του William Eggleston στην πολύχρωμη ομορφιά της καθημερινότητας