Η έκθεση “Δεν είναι στρουθοκάμηλος: φωτογραφίες από τη βιβλιοθήκη της Αμερικής” σίγουρα δεν έχει σχέση με το μεγαλύτερο ζωντανό πτηνό στη Γη. Αν δεν είναι όμως στρουθοκάμηλος, τότε τι είναι; Ο παράξενος τίτλος της έκθεσης προέρχεται από μια φωτογραφία του 1930 με την ηθοποιό Isla Bevan, κομψά ντυμένη, να κρατά ένα χνουδωτό πουλί που μοιάζει με στρουθοκάμηλο. Στην πραγματικότητα όμως πρόκειται για μια “χήνα floradora”, από την ετήσια έκθεση πουλερικών που γινόταν στο Madison Square Garden. Αυτό που θέλει να πετύχει αυτή η σημαντική έκθεση της βιβλιοθήκης του Κογκρέσου είναι να μας δελεάσει να προσπαθήσουμε να δούμε το νόημα που υπάρχει στις εικόνες πέρα από το προφανές.
Οι φωτογραφίες είναι τοποθετημένες στην έκθεση με τέτοιο τρόπο ώστε να προτρέψουν τους θεατές να ρίξουν μια πιο προσεκτική ματιά, να κάνουν συγκρίσεις που συνειρμικά παραπέμπουν στην εποχή μας. Οι φωτογραφίες προβάλλουν σημαντικές στιγμές της αμερικανικής ιστορίας, από την πρώτη “selfie” που τραβήχτηκε το 1839 μέχρι πορτραίτα της εποχής των πολιτικών δικαιωμάτων και τις πρώτες φωτογραφίες της Oprah Winfrey. Ως η μεγαλύτερη βιβλιοθήκη του κόσμου, η Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου διατηρεί ένα τεράστιο φωτογραφικό αρχείο που καταγράφει την ιστορία της φωτογραφίας μέσα από την καλλιτεχνική αλλά και τεχνική της εξέλιξη. Η έκθεση περιλαμβάνει τα έργα 165 φωτογράφων ίσως και περισσότερων, άλλοι διάσημοι, άλλοι ανώνυμοι αλλά και φωτογραφίες από κάποιον που διέπρεψε όχι ως φωτογράφος αλλά αποτελεί έναν από τους θρύλους του κινηματογράφου. Μιλάμε για τον Stanley Kubrick, ο οποίος ήταν φωτογράφος για το περιοδικό «Look» πριν ξεκινήσει να σκηνοθετεί ταινίες όπως το “Dr. Strangelove” και “2001: A Space Odyssey”.
Ανάμεσα στις ιστορικές φωτογραφίες που περιλαμβάνει η έκθεση μπορεί κάποιος να διακρίνει το πορτραίτο του Robert Cornelius το 1839. Η συγκεκριμένη φωτογραφία έγινε μόλις λίγους μήνες μετά την ανακοίνωση του Louis Daguerre για την ανακάλυψη της δαγκεροτυπίας και έχει χαρακτηριστεί ως η “πρώτη selfie” καθώς ο Cornelius χρειάστηκε να καθίσει ακίνητος για πάνω από 10 λεπτά για να κάνει την λήψη. Η έκθεση περιλαμβάνει ακόμα τη διάσημη εικόνα «Migrant Mother» της Dorothea Lange από την εποχή της οικονομικής κρίσης με το πορτρέτο της Florence Owens Thompson με τα παιδιά στο πλευρό της καθώς και του Gordon Parks με το “American Gothic”.
Κάθε φωτογραφία της έκθεσης “Not an Ostrich” είναι ένα συναρπαστικό παράθυρο σε μια στιγμή του χρόνου. Ανάμεσα στα αξιοσημείωτες φωτογραφίες της έκθεσης είναι η φωτογραφία του Danny Lyons από το 1964 στην οποία απεικονίζεται ένα μέλος της οργάνωσης Student Nonviolent Coordinating Committee, να απομακρύνεται βίαια από στρατιώτες κατά τη διάρκεια μιας διαμαρτυρίας για τα πολιτικά δικαιώματα στο Κέιμπριτζ, καθώς και η φωτογραφία του John Filo από τα γεγονότα στο Kent State. “Το καλύτερο πράγμα σε μια εικόνα είναι ότι δεν αλλάζει ποτέ, ακόμη και όταν αλλάζουν οι άνθρωποι που υπάρχουν σε αυτή”, είπε ο Andy Warhol. Καθώς οι εποχές αλλάζουν, μια από τις μεγάλες απολαύσεις της “ανάγνωσης” των φωτογραφιών είναι να ανακαλύπτεις τι μπορούν να μας πουν για τη στιγμή που τραβήχτηκαν παράλληλα με τη στιγμή στην οποία βρισκόμαστε.
Οι φωτογραφίες της “Not an Ostrich” αφηγούνται την ιστορία της φωτογραφικής τέχνης αλλά και την αποτύπωση της συλλογικής -και επιλεκτικής- μνήμης της ιστορία ενός έθνους. Οι φωτογραφίες αυτές είναι άλλοτε μαγευτικές, άλλοτε αποκρουστικές αλλά πάντα παραμένουν καθηλωτικές.
H έκθεση Not an Ostrich εκτίθεται στη Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου μέχρι το 2024.
Credit: Library of Congress
Η έκθεση “Δεν είναι στρουθοκάμηλος: φωτογραφίες από τη βιβλιοθήκη της Αμερικής” σίγουρα δεν έχει σχέση με το μεγαλύτερο ζωντανό πτηνό στη Γη. Αν δεν είναι όμως στρουθοκάμηλος, τότε τι είναι; Ο παράξενος τίτλος της έκθεσης προέρχεται από μια φωτογραφία του 1930 με την ηθοποιό Isla Bevan, κομψά ντυμένη, να κρατά ένα χνουδωτό πουλί που μοιάζει με στρουθοκάμηλο. Στην πραγματικότητα όμως πρόκειται για μια “χήνα floradora”, από την ετήσια έκθεση πουλερικών που γινόταν στο Madison Square Garden. Αυτό που θέλει να πετύχει αυτή η σημαντική έκθεση της βιβλιοθήκης του Κογκρέσου είναι να μας δελεάσει να προσπαθήσουμε να δούμε το νόημα που υπάρχει στις εικόνες πέρα από το προφανές.
Οι φωτογραφίες είναι τοποθετημένες στην έκθεση με τέτοιο τρόπο ώστε να προτρέψουν τους θεατές να ρίξουν μια πιο προσεκτική ματιά, να κάνουν συγκρίσεις που συνειρμικά παραπέμπουν στην εποχή μας. Οι φωτογραφίες προβάλλουν σημαντικές στιγμές της αμερικανικής ιστορίας, από την πρώτη “selfie” που τραβήχτηκε το 1839 μέχρι πορτραίτα της εποχής των πολιτικών δικαιωμάτων και τις πρώτες φωτογραφίες της Oprah Winfrey. Ως η μεγαλύτερη βιβλιοθήκη του κόσμου, η Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου διατηρεί ένα τεράστιο φωτογραφικό αρχείο που καταγράφει την ιστορία της φωτογραφίας μέσα από την καλλιτεχνική αλλά και τεχνική της εξέλιξη. Η έκθεση περιλαμβάνει τα έργα 165 φωτογράφων ίσως και περισσότερων, άλλοι διάσημοι, άλλοι ανώνυμοι αλλά και φωτογραφίες από κάποιον που διέπρεψε όχι ως φωτογράφος αλλά αποτελεί έναν από τους θρύλους του κινηματογράφου. Μιλάμε για τον Stanley Kubrick, ο οποίος ήταν φωτογράφος για το περιοδικό «Look» πριν ξεκινήσει να σκηνοθετεί ταινίες όπως το “Dr. Strangelove” και “2001: A Space Odyssey”.
Ανάμεσα στις ιστορικές φωτογραφίες που περιλαμβάνει η έκθεση μπορεί κάποιος να διακρίνει το πορτραίτο του Robert Cornelius το 1839. Η συγκεκριμένη φωτογραφία έγινε μόλις λίγους μήνες μετά την ανακοίνωση του Louis Daguerre για την ανακάλυψη της δαγκεροτυπίας και έχει χαρακτηριστεί ως η “πρώτη selfie” καθώς ο Cornelius χρειάστηκε να καθίσει ακίνητος για πάνω από 10 λεπτά για να κάνει την λήψη. Η έκθεση περιλαμβάνει ακόμα τη διάσημη εικόνα «Migrant Mother» της Dorothea Lange από την εποχή της οικονομικής κρίσης με το πορτρέτο της Florence Owens Thompson με τα παιδιά στο πλευρό της καθώς και του Gordon Parks με το “American Gothic”.
Κάθε φωτογραφία της έκθεσης “Not an Ostrich” είναι ένα συναρπαστικό παράθυρο σε μια στιγμή του χρόνου. Ανάμεσα στα αξιοσημείωτες φωτογραφίες της έκθεσης είναι η φωτογραφία του Danny Lyons από το 1964 στην οποία απεικονίζεται ένα μέλος της οργάνωσης Student Nonviolent Coordinating Committee, να απομακρύνεται βίαια από στρατιώτες κατά τη διάρκεια μιας διαμαρτυρίας για τα πολιτικά δικαιώματα στο Κέιμπριτζ, καθώς και η φωτογραφία του John Filo από τα γεγονότα στο Kent State. “Το καλύτερο πράγμα σε μια εικόνα είναι ότι δεν αλλάζει ποτέ, ακόμη και όταν αλλάζουν οι άνθρωποι που υπάρχουν σε αυτή”, είπε ο Andy Warhol. Καθώς οι εποχές αλλάζουν, μια από τις μεγάλες απολαύσεις της “ανάγνωσης” των φωτογραφιών είναι να ανακαλύπτεις τι μπορούν να μας πουν για τη στιγμή που τραβήχτηκαν παράλληλα με τη στιγμή στην οποία βρισκόμαστε.
Οι φωτογραφίες της “Not an Ostrich” αφηγούνται την ιστορία της φωτογραφικής τέχνης αλλά και την αποτύπωση της συλλογικής -και επιλεκτικής- μνήμης της ιστορία ενός έθνους. Οι φωτογραφίες αυτές είναι άλλοτε μαγευτικές, άλλοτε αποκρουστικές αλλά πάντα παραμένουν καθηλωτικές.
H έκθεση Not an Ostrich εκτίθεται στη Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου μέχρι το 2024.
Credit: Library of Congress