Το μαγευτικό και μυστηριώδες σύμπαν κάτω από τους ωκεανούς αποτελεί μία εξαιρετική απόδειξη για το μεγαλείο της φύσης και τα θαύματά της. Αυτό το τεράστιο υδάτινο οικοσύστημα βρίθει από ζωή σε όλες τις διαφορετικές μορφές της, από μικροσκοπικό πλαγκτόν έως μεγαλοπρεπείς φάλαινες σε μοναδικά τοπία που μαγεύουν.
Ο υποβρύχιος κόσμος πάντα σαγήνευε το ανθρώπινο μάτι. Από την πρωτοποριακή έρευνα του Jacques Cousteau μέχρι τις μελέτες με εξελιγμένο εξοπλισμό, τα ντοκιμαντέρ και τις υποβρύχιες φωτογραφίες συνεχίζουμε να ανακαλύπτουμε και να εμπνεόμαστε από τα μοναδικά θαύματα του υποβρύχιου κόσμου.
Αυτόν τον μοναδικό κόσμο είχε και σαν θεματική ο φωτογραφικός διαγωνισμός “Underwater Photographer of the Year ”. Ιστορικά, το Ηνωμένο Βασίλειο φιλοξενούσε μερικούς από τους πιο διάσημους διαγωνισμούς υποβρύχιας φωτογραφίας στον κόσμο. Ο Bernard Eaton το ξεκίνησε όταν οργάνωσε το πρώτο Φεστιβάλ Υποβρύχιου Κινηματογράφου του Μπράιτον το 1965 (και ήταν ένας διαγωνισμός που οδήγησε στην ίδρυση της Βρετανικής Εταιρείας Υποβρυχίων Φωτογράφων το 1967)
Και έτσι γεννήθηκε ο διαγωνισμός “Underwater Photographer of the Year’. Οι Alex Mustard, Dan Bolt και Peter Rowlands αναβιώνουν μια παράδοση δεκαετιών μεγάλων διεθνών Υποβρύχιων Διαγωνισμών που διοργανώνονται από το Ηνωμένο Βασίλειο. Ο εναρκτήριος διαγωνισμός το 2014/15, που κρίθηκε από τους Alex Mustard, Peter Rowlands και Martin Edge σημείωσε τεράστια επιτυχία. Με περισσότερες από 2500 εικόνες από περισσότερες από 40 διαφορετικές χώρες, οι κριτές (σε μια διήμερη συνάντηση στην καρδιά της Αγγλίας) έπρεπε να κάνουν μια επιλογή από μια εκπληκτική σειρά υποβρύχιων εικόνων υψηλής ποιότητας.
Από το 2015, το UPY μεγάλωσε και μεγάλωσε.
Πέρυσι ο διαγωνισμός προσέλκυσε ρεκόρ 6000 φωτογραφιών από 500 υποβρύχιους φωτογράφους από όλο τον κόσμο. Οι νικήτριες εικόνες βλέπονται από εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο, μέσω της ευρείας κάλυψης από κορυφαία μέσα ενημέρωσης και φημίζονται από την κοινότητα της υποβρύχιας φωτογραφίας ως το πιο δυνατό σύνολο υποβρύχιων φωτογραφιών σε οποιονδήποτε διαγωνισμό. Φέτος ο διαγωνισμός φιλοξένησε συμμετοχές από κάθε γωνιά του κόσμου με σπουδαίες ιστορίες να συνοδεύουν το κάθε κλικ.
Βουτήξτε ελέυθερα λοιπόν στις νικήτριες φωτογραφίες του “Underwater Photographer of the Year 2024″
Ο Πορτογάλος φωτογράφος Nuno Sá ανακυρήχθηκε “Save Our Seas Foundation Marine Conservation Photographer of the Year 2024”, για το Saving Goliath, δείχνοντας ανθρώπους στην παραλία που προσπαθούν να σώσουν μια σπεροφάλαινα που έχει εγκλωβιστεί κοντά στην Costa da Caparica, ακριβώς απέναντι από το ποτάμι από τη Λισαβόνα.
«Μια τεράστια σπερματοφάλαινα έμοιαζε να δυσκολεύεται να κολυμπήσει καθώς κινούνταν αργά προς την ακτή, φτάνοντας στα ρηχά νερά της παραλίας», είπε ο Sá. «Όλοι μαζί προσπαθούν να βοηθήσουν τον γίγαντα να επιστρέψει στη θάλασσα. Πολλές ώρες αργότερα, η φάλαινα παίρνει την τελευταία της πνοή, το σώμα της συνθλίβεται από τη βαρύτητα καθώς ξαπλώνει στην άμμο».
Ο Martin Broen, από τις ΗΠΑ, κέρδισε το Wrecks, έχοντας απαθανατίσει δύο τανκς Chieftain, με fish eye, στο υποβρύχιο στρατιωτικό μουσείο στα ανοιχτά της Άκαμπα της Ιορδανίας. Τα σταρτιωτικά οχήματα έχουν τοποθετηθεί σε σχηματισμό μάχης σε έναν κοραλλιογενή ύφαλο στην Ερυθρά Θάλασσα.
Η Jasmine Skye Smith κέρδισε την κατηγορία Black & White, με μια ενδιαφέρουσα μινιμαλιστική σύνθεση δύο συγχρονισμένων κολυμβητών σε μια πισίνα στο Περθ της Δυτικής Αυστραλίας. «Αυτή η εικόνα ήταν από μια δημιουργική λήψη από την πρώτη μου υποβρύχια έκθεση πορτρέτου “Underneath” (που πραγματοποιήθηκε τον Αύγουστο του 2023). Προκάλεσα τον εαυτό μου να βρεθώ έξω από τη ζώνη άνεσής μου και να πιέσω τον εαυτό μου δημιουργικά.»
Η Talia Greis, από την Αυστραλία, κέρδισε το βραβείο “Macro”, με ένα πορτρέτο ενός ιππόκαμπου στα θολά νερά κοντά στο Bare Island του Σίδνεϊ. «Με τράβηξε ο συγκεκριμένος ιππόκαμπος γιατί είχε ιδιαίτερα διακριτικά σημάδια γύρω από το μάτι και η εντυπωσιακή χρωματική παλέτα έκανε μια εντυπωσιακή αντίθεση με το γύρω κοράλλι. Ενώ οι ιππόκαμποι δεν είναι σπάνιοι στις τοποθεσίες καταδύσεων στο Σίδνεϊ, η φωτογράφιση ενός που μπορεί πραγματικά να ξεχωρίσει ήταν πάντα ένα όνειρο για μένα.»
Σχόλιο του κριτή Alex Mustard: «Μας αρέσει το πώς η φωτογράφος απαθανάτισε τον χαρακτήρα τόσο του μυστικοπαθούς ιππόκαμπου όσο και των θολό νερών του Σίδνεϊ σε αυτήν την εικόνα με εξαιρετική χρήση του φωτός, μια εντυπωσιακή χρωματική αντίθεση και μια ευρηματική σύνθεση.»
Η Lisa Stengel, από τις Ηνωμένες Πολιτείες, ανακηρύχθηκε “Up & Coming Underwater Photographer of the Year 2024”, για την εικόνα της ενός mahimahi να πιάνει μια σαρδέλα στο Μεξικό.
Ο Rafael Fernandez Caballero κέρδισε το βραβείο ‘UPY Portrait” με το ‘Grey Whale Connection’. «Οι συναντήσεις με γκρίζες φάλαινες σε λιμνοθάλασσες αλμυρού νερού του Ειρηνικού είναι εξαιρετικά ιδιαίτερες. Γνωστές για τη φιλική και περίεργη φύση τους, οι γκρίζες φάλαινες συχνά πλησιάζουν τις βάρκες, επιτρέποντας στους παρατηρητές να γίνουν μάρτυρες χαρακτηριστικών συμπεριφορών όπως το spy-hopping. Αυτή η φωτογραφία τραβήχτηκε από το σκάφος, όπου η φάλαινα έδειξε ένα φιλικό βλέμμα προς την κάμερά μου, που έμοιαζε με ένα ανθρώπινο βλέμμα περιέργειας και αθωότητας.
Κατά τη διάρκεια της μετανάστευσής τους από τη Βερίγγειο Θάλασσα στη Μπάχα Καλιφόρνια, αυτές οι λιμνοθάλασσες χρησιμεύουν ως κρίσιμα καταφύγια και χειμερινά μαιευτήρια. Με μόνο περίπου 1300 γκρίζες φάλαινες να έχουν απομείνει, οι υπεύθυνες πρακτικές οικοτουρισμού είναι το κλειδί για την προστασία αυτών των γίγαντων. Αυτές οι ιδιαίτερες στιγμές αναδεικνύουν την ομορφιά και την ευφυΐα των φαλαινών, δημιουργώντας μόνιμες αναμνήσεις τόσο για τους παρατηρητές όσο και, σίγουρα, για τις ίδιες τις περίεργες φάλαινες.»
« Λίγοι άνθρωποι έχουν κοιτάξει ποτέ στο μάτι μιας φάλαινας, αλλά μέσα από αυτή την αξιοσημείωτη εικόνα πολλοί θα μπορέσουν να ρίξουν μια ματιά σε αυτήν την έξυπνη ψυχή. Ένα πρωτοποριακό υποβρύχιο πορτρέτο», υποστήριξε ο κριτής Alex Mustard.
Ο Enrico Somogyi κέρδισε το Compact, με μια φωτογραφία μιας γυμνοσάλιαγκας με μια αυτοκρατορική γαρίδα στο κεφάλι, στο Tulamben, στη βορειοανατολική ακτή του Μπαλί, στην Ινδονησία.
«Αυτό το πλάνο φαίνεται να τα έχει όλα. Ένα nudibranch στα αυγά του, με μια συμβιωτική γαρίδα πάνω του, όλα στρωμένα ενάντια σε μια χρυσή έκρηξη φωτός. Ο Enrico δείχνει για άλλη μια φορά ότι η ύπαρξη μιας συμπαγούς κάμερας στην καρδιά του συστήματός του δεν αποτελεί περιορισμό στην παραγωγή εκπληκτικών υποβρύχιων εικόνων», υποστήριξε ο κριτής Alex Mustard.
Η Jenny Stock ονομάστηκε “British Underwater Photographer of the Year 2024”, για τη φωτογραφία “Star Attraction”. «Το Loch Leven είναι μια σκωτσέζικη τοποθεσία καταδύσεων κοντά στο Oban. Καθώς κατέβαινα στα σκούρα πράσινα βάθη της λίμνης, σε μια βουτιά το σούρουπο, πλησίασα μια περιοχή όπου ο φακός μου διάλεγε τα ζωηρά χρώματα ενός ζωντανού χαλιού χιλιάδων εύθραυστων αστεριών.
Σαγηνευμένος από την ποικιλία των αποχρώσεων και των σχεδίων που είχε κάθε αστερίας, ένιωσα ότι αυτή ήταν μια απίστευτη συνάντηση με ένα είδος που δεν είχα ξαναδεί. Έφυγα με χαρά, όταν εντόπισα αυτόν τον μωβ αχινό και ενθουσιάστηκα πολύ. Ένας κυρίαρχος αστερίας δίπλα σε αυτό το γραφικό ασπόνδυλο δημιούργησε ένα όμορφα ισορροπημένο ζευγάρι, που περιβάλλεται τέλεια από μια εμπλοκή των εύθραυστων αστεριών του φόντου.»
Ο Alex Dawson ανακηρύχθηκε ο απόλυτος “Underwater Photographer of the Year 2024”, για την εικόνα ενός ελεύθερου δύτη που εξετάζει τις συνέπειες της φαλαινοθηρίας.
Στην ανατολική Γροιλανδία οι ντόπιοι κυνηγοί φέρνουν τα αλιεύματά τους και τα μοιράζονται μεταξύ τους. Από έναν σταθερό πληθυσμό άνω των 100.000 φαλαινών μινκ στον Βόρειο Ατλαντικό, οι κυνηγοί του Tasiilaq συνήθως παίρνουν λιγότερους από δώδεκα. Η φάλαινα τραβιέται στην παραλία κατά τη διάρκεια της παλίρροιας και πολλές οικογένειες συγκεντρώνονται για να κόψουν το δέρμα, το λίπος και το κρέας στην άμπωτη. Σχεδόν όλη η φάλαινα καταναλώνεται, ωστόσο ο σκελετός τραβιέται πίσω στη θάλασσα από την επόμενη παλίρροια και τα υπολείμματα μπορούν να βρεθούν σε ρηχά νερά, όπου διάφορα θαλάσσια ασπόνδυλα και ψάρια μαζεύουν τα οστά καθαρά.
«Φωτογραφημένος στις πιο δύσκολες συνθήκες, ένας δύτης που κρατάει την ανάσα κατεβαίνει κάτω από το στρώμα πάγου της Γροιλανδίας για να απαθανατισει τις σφαγμένες φάλαινες. Η αριστοτεχνική σύνθεση με προσκαλεί να εξετάσω τον αντίκτυπό μας στα μεγάλα πλάσματα αυτού του πλανήτη. Από την άνοδο των ανθρώπων, τα άγρια ζώα έχουν μειωθεί κατά 85%. Σήμερα, μόλις το 4% των θηλαστικών είναι άγρια ζωή, το υπόλοιπο 96% είναι άνθρωποι και τα ζώα μας. Ο τρόπος μας πρέπει να αλλάξει για να βρούμε μια ισορροπία με τη φύση.» υποστήριξε ο κριτής Alex Mustard.
«Μια πολύ συναρπαστική εικόνα από την αρχή. Η στολή και ο φακός του δύτη του δίνουν μια “εξωγήινη” αίσθηση, η σύνθεση ρέει αβίαστα και σας οδηγεί στο σωστό ταξίδι για να πείτε την ιστορία. Κορυφή της κατηγορίας και τώρα κορυφή του δέντρου. Συγχαρητήρια και ήταν χαρά να περάσω χρόνο μου με αυτή την εικόνα.» υποστήριξε ο κριτής Peter Rowlands.