Στο βασίλειο του φθηνού: Το China Mall της Πρέβεζας ως καθρέφτης της εποχής
Ένας τεράστιος διάδρομος γεμάτος φθηνά αντικείμενα, χωρίς μάρκες, χωρίς αφήγημα, μόνο η καθαρή, ωμή πράξη της κατανάλωσης. Το China Mall της Πρέβεζας χωρίς να προσπαθεί να γοητεύσει μας δείχνει ποιοι έχουμε γίνει.
Νατάσα Πανταζοπούλου
11.11.2025
Ένα China Mall λειτουργεί εδώ και καιρό στην Πρέβεζα. Δεν εντυπωσιάζει με αρχιτεκτονικές φιλοδοξίες, ούτε με κάποια επιμελημένη ταυτότητα σχεδιασμού. Το πρώτο πράγμα που χτυπάει τον επισκέπτη δεν είναι η ομορφιά του, αλλά η κλίμακα: ένας ενιαίος στενόμακρος χώρος, πάνω από εβδομήντα μέτρα μήκος, γεμάτος μέχρι την τελευταία σπιθαμή με προϊόντα.
Σε αυτόν τον διάδρομο-αποθήκη εκτίθενται, με στρατιωτική ακρίβεια και ακαριαία αναγνωσιμότητα ανά είδος, δεκάδες χιλιάδες αντικείμενα ευρείας κατανάλωσης. Σχεδόν ό,τι μπορεί να συλλάβει ο νους: παιχνίδια, οικιακά σκεύη και είδη κουζίνας, χαρτικά και σχολικά, καλλυντικά και μικροεργαλεία, φωτιστικά, υαλικά, μπουρνούζια, παντόφλες, σαγιονάρες, φόρμες και εσώρουχα, παπούτσια και παπουτσοθήκες, τσάντες και πορτοφόλια, πλαστικά λουλούδια, κλουβιά για καναρίνια, εργαλεία για το σπίτι και το αυτοκίνητο, μέχρι και δώρα για ερωτευμένους. Ένα μικρό σύμπαν καθημερινότητας, ταξινομημένο σε σειρές που μοιάζουν να μην τελειώνουν.
Δεν είναι κάτι πρωτόγνωρο για την Ελλάδα η ύπαρξη επιχειρήσεων βασισμένων στη λογική της μαζικής, οικονομικής αγοράς προϊόντων made in PRC (People’s Republic of China) – μια διατύπωση που αντικατέστησε το παλαιότερο made in China, για να «μαλακώσει» ενδεχομένως τον συνειρμό της φθήνιας. Αυτά τα καταστήματα εξυπηρετούν γρήγορα και με χαμηλό κόστος τις άμεσες, μικρές, καθημερινές ανάγκες ενός νοικοκυριού.
Εκεί όμως που το China Mall διαφοροποιείται, είναι η αισθητική της ίδιας της παράθεσης. Δεν υπάρχει προσπάθεια διαφοροποίησης, ούτε αφήγημα μάρκας, ούτε κάποια σαγηνευτική υπόσχεση κατοχικής μοναδικότητας. Εδώ τα προϊόντα δεν διεκδικούν προσοχή. Συνυπάρχουν. Κανένα δεν «φωνάζει» να αγοραστεί.
Αυτή η αταξικότητα της κατανάλωσης – μια σχεδόν οριζόντια δημοκρατία του φθηνού αντικειμένου – λειτουργεί σαν άρση ενοχής: δεν αγοράζω επειδή πρέπει, αλλά επειδή μπορώ. Όλοι μπορούμε. Οι ανάγκες πολλαπλασιάζονται όχι επειδή υπάρχουν, αλλά επειδή τα αντικείμενα είναι ήδη εκεί, διαθέσιμα, φθηνά, χωμένα ανάμεσα στα άλλα, έτοιμα να υποδείξουν μια έλλειψη που δεν είχαμε σκεφτεί.
Η διαδικασία γίνεται σχεδόν τελετουργική: ο καταναλωτής περιπλανιέται ανάμεσα στους μακριούς διαδρόμους, αφήνοντας το μάτι να σκοντάφτει πάνω σε πιθανούς «λόγους αγοράς». Η επιλογή δεν έρχεται από συνειδητή σκέψη, αλλά από μια αδιόρατη ώθηση, μια μικρή στιγμή αναγνώρισης του ίσως μου χρειαστεί.
Και καθώς οι ανάγκες επανεφευρίσκονται, δύο πέτρινα κινέζικα λιοντάρια φυλάνε την είσοδο. Για προστασία από κακά πνεύματα και ατυχείς ψευδαισθήσεις.
Ή, ίσως, για να μας θυμίζουν ότι η μαγεία του εμπορίου δεν βρίσκεται πια στην επιθυμία, αλλά στην αφθονία.
Ένας τεράστιος διάδρομος γεμάτος φθηνά αντικείμενα, χωρίς μάρκες, χωρίς αφήγημα, μόνο η καθαρή, ωμή πράξη της κατανάλωσης. Το China Mall της Πρέβεζας χωρίς να προσπαθεί να γοητεύσει μας δείχνει ποιοι
Ένας τεράστιος διάδρομος γεμάτος φθηνά αντικείμενα, χωρίς μάρκες, χωρίς αφήγημα, μόνο η καθαρή, ωμή πράξη της κατανάλωσης. Το China Mall της Πρέβεζας χωρίς να προσπαθεί να γοητεύσει μας δείχνει ποιοι
Με αφορμή την έκθεση "You Are Invited" του Juergen Teller στο Onassis Ready συγκεντρώσαμε λόγια και στιγμιότυπα που αποκαλύπτουν καθοριστικές στιγμές της πορείας του, από το 1986 μέχρι σήμερα, μέσα απ
Με αφορμή την έκθεση "You Are Invited" του Juergen Teller στο Onassis Ready συγκεντρώσαμε λόγια και στιγμιότυπα που αποκαλύπτουν καθοριστικές στιγμές της πορείας του, από το 1986 μέχρι σήμερα, μέσα απ
Όταν το φως γίνεται σκιά και η φωτογραφία παύει να χρειάζεται μηχανή, ένα βλέμμα στη διαρκή επιρροή του Man Ray, του ανθρώπου που επανεφηύρε την εικόνα είναι απαραίτητο.
Όταν το φως γίνεται σκιά και η φωτογραφία παύει να χρειάζεται μηχανή, ένα βλέμμα στη διαρκή επιρροή του Man Ray, του ανθρώπου που επανεφηύρε την εικόνα είναι απαραίτητο.
Στον χώρο της σύγχρονης φωτογραφίας και εικαστικής πειραματικής πρακτικής, ο Reuben Wu προχωρά το έργο του σε νέες διαστάσεις με την τελευταία του σειρά Thin Places.
Στον χώρο της σύγχρονης φωτογραφίας και εικαστικής πειραματικής πρακτικής, ο Reuben Wu προχωρά το έργο του σε νέες διαστάσεις με την τελευταία του σειρά Thin Places.