Πριν από σχεδόν 60 χρόνια, το 1965, ο Bob Dylan συγκλόνισε τον κόσμο της μουσικής εισάγοντας τον σκληρό ήχο της ηλεκτρικής κιθάρας σε φολκ τραγούδια.
Η επίδρασή του στη μουσική βιομηχανία και την εξέλιξή της είναι τρομακτική. Ο Αμερικανός πρόεδρος Μπαράκ Ομπάμα έχει υποστηρίξει ότι «Δεν υπάρχει μεγαλύτερος γίγαντας στην ιστορία της αμερικανικής μουσικής» ενώ ο
Tom Waits τον έχει περιγράψει ως έναν πλανήτη προς εξερεύνηση που ζει μέσα στον αιθέρα των τραγουδιών του. « Για έναν τραγουδοποιό, ο Dylan είναι τόσο απαραίτητος όσο ένα σφυρί και τα καρφιά και το πριόνι είναι για έναν ξυλουργό. ».
Επηρεασμένος από τις κοινωνικοπολιτικές συνθήκες της εποχής του, ο ζωντανός θρύλος, δημιούργησε κομμάτια που αντικατοπτρίζουν την φωνή μιας γενιάς που αρχίζει να αμφισβητεί και να εναντιώνεται έμπρακτα στη σκοτεινή πλευρά του αμερικανικού ονείρου. Για δεκαετίες συνέχισε να ξεπερνά τις προσδοκίες, δουλεύοντας εξαντλητικά τον κάθε στίχο, καταφέρνοντας να πουλήσει εκατομμύρια δίσκους με πυκνή, αινιγματική τραγουδοποιία και έσπασε τα στεγανά της εποχής.
Σε ηλικία 75 ετών, είναι ο πρώτος μουσικός που κέρδισε το Νόμπελ Λογοτεχνίας και ίσως στην πιο ριζοσπαστική επιλογή στην ιστορία του θεσμού που χρονολογείται από το 1901. Επιλέγοντας έναν δημοφιλή μουσικό για την υψηλότερη διάκριση του λογοτεχνικού κόσμου, τη Σουηδική Ακαδημία, που απονέμει το βραβείο, επαναπροσδιόρισε δραματικά τα όρια της λογοτεχνίας, πυροδοτώντας μια συζήτηση για το αν οι στίχοι των τραγουδιών έχουν την ίδια καλλιτεχνική αξία με την ποίηση ή τα μυθιστορήματα. Ο Dylan έχει συνδέσει με λογοτεχνικούς υπαινιγμούς τη μουσική του και έχει αναφέρει την επιρροή της ποίησης στους στίχους του από τους Arthur Rimbaud, Paul Verlaine και Ezra Pound. Έχει επίσης δημοσιεύσει ποίηση και πεζογραφία, συμπεριλαμβανομένης της συλλογής του “Tarantula” του 1971 και “Chronicles: Volume One”, απομνημονεύματα που δημοσιεύθηκαν το 2004. Οι συγκεντρωμένοι στίχοι του από το 1961-2012 κυκλοφόρησαν από τον εκδοτικό οίκο Simon & Schuster.
Έχοντας μία θέση στο πάνθεον της μουσικής βιομηχανίας, με τους αμέτρητους δίσκους επιτυχιών και την πρωτοποριακή επιρροή του σε μια ανερχόμενη αντικουλτούρα που πρωτοστάτησε στην εναλλακτική μουσική, είναι εύκολο να ξεχάσουμε ότι αυτός ο μουσικός είχε δικούς του ήρωες. Τραγουδοποιοί, μουσικοί και συνθέτες, επηρέασαν τον ζωντανό αυτό θρύλο και ίσως καθόρισαν σε κάποιο βαθμό την πορεία του.
«Είναι φυσικό να ακολουθείς να προσπαθείς να μοιάσει σε κάποιον. Αν ήθελα να γίνω ζωγράφος, μπορεί να σκεφτόμουν να προσπαθήσω να γίνω σαν τον Van Gogh ή αν ήμουν ηθοποιός, να ενεργήσω σαν τον Laurence Olivier. Αν ήμουν αρχιτέκτονας, υπάρχει ο Frank Gehry. Αλλά δεν μπορείς απλώς να αντιγράψεις κάποιον. Αν σου αρέσει η δουλειά κάποιου, το σημαντικό είναι να είσαι εκτεθειμένος σε όλα όσα έχει εκτεθεί αυτό το άτομο. Όποιος θέλει να γίνει τραγουδοποιός πρέπει να ακούσει όσο περισσότερη φολκ μουσική μπορεί, να μελετήσει τη μορφή και τη δομή των πραγμάτων που υπάρχουν εδώ και 100 χρόνια.» έχει υποστηρίξει ο Dylan.
Σε μια συνέντευξη με την Huff Post, ο Dylan κλήθηκε να ονομάσει μερικούς από τους τραγουδοποιούς που είχαν τη μεγαλύτερη επίδραση στο δημιουργικό του όραμα και, προς έκπληξη, παρουσίασε μια σειρά από ονόματα που κυμαίνονταν από τον Warren Zevon έως τον John Prine.
Μιλώντας συγκεκριμένα για το αναγνωρισμένο ταλέντο του Zevon, ο Dylan είπε: «Μπορεί να υπάρχουν τρία ξεχωριστά τραγούδια σε ένα τραγούδι Zevon, αλλά όλα συνδέονται αβίαστα. Ήταν μουσικός ενός μουσικού, ένας βασανισμένος. «Desperado Under the Eaves». Είναι όλα εκεί μέσα. “Lawyers, Guns and Money”, “Boom Boom Mancini”, ακροβατούν μεταξύ αλήθειας και αρχέγονου. Τα μουσικά του μοτίβα είναι παντού, πιθανώς επειδή είναι κλασικά εκπαιδευμένος».
«Για τον Randy Newman Τι μπορείς να πεις? Μου αρέσουν τα πρώτα τραγούδια του», είπε ο Dylan στη συνέντευξη προτού απαριθμήσει ορισμένες λεπτομέρειες. «Sail Away», «Burn Down the Cornfield», «Louisiana», όπου το κράτησε απλό. Τον σκέφτομαι ως τον διάδοχο, τον προφανή διάδοχο της Jelly Roll Morton. Το ύφος του είναι απατηλό. Είναι τόσο χαλαρός που ξεχνάς ότι λέει σημαντικά πράγματα. Ο Randy είναι κάπως δεμένος με μια διαφορετική εποχή όπως εγώ».
«Η δουλειά του John Prine είναι καθαρός Προυστιανός υπαρξισμός». Θυμάμαι όταν ο Kris Kristofferson τον έφερε για πρώτη φορά στη σκηνή. Κομμάτια όπως το “Sam Stone” και το ”Donald and Lydia”, όπου οι άνθρωποι κάνουν έρωτα από δέκα μίλια μακριά, κανείς εκτός από τον Prine δεν μπορούσε να γράψει έτσι».
O Jimmy Buffett είναι επίσης ένας από τους αγαπημένους του τραγουδοποιούς και αποκάλυψε δύο από τα αγαπημένα του τραγούδια από αυτόν: “Death of an Unpopular Poet”. Υπάρχει ένα άλλο που ονομάζεται “He Went to Paris”, είπε.
Και τα δύο τραγούδια που αναφέρει ο Dylan είναι από το κλασικό άλμπουμ του 1973 του Jimmy Buffett “A White Sport Coat and a Pink Crustacean”, το τρίτο στην καριέρα του ενώ αποκάλυψε ότι θαυμάζει και τον Gordon Lightfoot. Τα “Shadows,” “Sundown,” “If You Could Read My Mind.” είναι κάποια από τα αγαπημένα του αν και υποστήριξε ότι δεν μπορεί να σκεφτεί κάποιο που δεν του αρέσει.
Μάθετε από τους δασκάλους. Έπειτα κάνε δικό σου αυτό που γράφεις.
«Πρέπει να καταλάβετε ότι δεν είμαι μελωδός. Τα τραγούδια μου βασίζονται είτε σε παλιούς προτεσταντικούς ύμνους είτε σε τραγούδια τωνThe Carter Family ή σε παραλλαγές μιας φόρμας μπλουζ. Αυτό που συμβαίνει είναι ότι θα πάρω ένα τραγούδι και απλά θα αρχίσω να το παίζω στο μυαλό μου. Αυτός είναι ο τρόπος που διαλογίζομαι. Έγραψα το “Blowin in the Wind” σε 10 λεπτά, απλώς έβαλα λόγια σε ένα παλιό πνευματικό ύμνο, μάλλον κάτι που έμαθα από τους δίσκους τωνThe Carter Family. Αυτή είναι η παράδοση της φολκ μουσικής — χρησιμοποιείς ό,τι σου έχει δοθεί. Το “The Times They Are A-Changing” είναι πιθανώς από ένα παλιό σκωτσέζικο φολκ τραγούδι.»