Το ESSON= είναι ένα μουσικό έργο που συνδυάζει την μουσική και τον ήχο, τα εικαστικά, τον πρωτότυπο φωτιστικό σχεδιασμό και την έρευνα, σε σχέση με την ηχητική εγκατάσταση. Ο Θοδωρής Οικονόμου προτείνει μαζί με τους συνεργάτες του, τη συνάντηση διαφορετικών καλλιτεχνικών κόσμων, του κλασικού πιάνου και της πιο τελευταίας τεχνολογίας στην ηχητική εγκατάσταση, δημιουργώντας ένα έργο που επικοινωνεί άμεσα με την εποχή του.
Ο Θοδωρής Οικονόμου στο πιάνο με τον ευρηματικό Νικόλα Καζάζη στο sound design, δημιουργούν ζωντανά επί σκηνής μια κοινή ηχητική και οπτική πρόταση. Ένα σύμπαν που ακουμπάει στον ήχο και στην ικανότητα του να δημιουργεί σκηνικό χώρο, με κεντρικό πυλώνα την κοινή αισθητική και τον χειροποίητο ηχητικό προγραμματισμό.
Σε αυτό το ιδιαίτερο έργο η φωνή της Σαβίνας Γιαννάτου συνδιαλέγεται με τους δυο καλλιτέχνες σαν ένα επιπλέον όργανο χρησιμοποιώντας διαφορετικές «τεχνικές» και παράγoντας μοναδικά ηχοχρώματα δημιουργώντας μια άρρητη γλώσσα όπου οποιοσδήποτε ήχος του περιβάλλοντος μπορεί να αποτελέσει έναυσμα για τη δημιουργία ενός μουσικού κομματιού.
Το ESSON= είναι ένα πειραματικό εγχείρημα με σκοπό τη μύηση του κοινού σε εναλλακτικούς τρόπους προσέγγισης της μουσικής μέσω της τεχνολογίας. Οι πρώτες αυτές παρουσιάσεις του έργου θα αποτελέσουν αφετηρία για περαιτέρω έρευνα, με βάση τη ζωντανή συμμετοχή και αλληλεπίδραση, στο θεατρικό χώρο, κοινού και καλλιτεχνών.
Το Olafaq συνομίλησε με τον Θοδωρή Οικονόμου ενόψει των δύο συναυλιών που θα δοθούν στον Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσό, στις 27 και 28 Δεκεμβρίου;
– Πώς γεννήθηκε η ιδέα για το project ESSON=;
Η όλη ιδέα ξεκίνησε μέσα στην καραντίνα, που ξαναβρεθήκαμε με έναν πολύ σημαντικό sound designer, τον Νικόλα Καζάζη, που με τον ήχο δημιουργεί έναν πολλαπλό σκηνικό χώρο ανά περίπτωση. Τότε βάλαμε στόχο να κάνουμε κάτι οι δυο μας, δηλαδή μαζί αλλά ο καθένας με τα μέσα του. Μετά από πρόσκληση του Εθνικού Θεάτρου, συνέθεσα τη μουσική για τα Φώτα της Πόλης, και εκεί μου έκανε την τιμή να συμμετάσχει η πολυαγαπημένη μου Σαββίνα Γιαννάτου. Πάνω σε μια συζήτηση που είχαμε της μίλησα για τον project με τον Νικόλα και εξέφρασε η ίδια την επιθυμία να είναι μαζί μας. Η Σαββίνα συνδράμει τρομερά στο τελικό αποτέλεσμα κι έτσι έχουμε πια δυο συναυλίες των τριών μας. Πρόκειται για ένα αυτοσχεδιαστικό project και αυτό είναι το πιο ενδιαφέρον.
– Το μυαλό μου η Σαββίνα Γιαννάτου δεν είναι ερμηνεύτρια μόνο, αλλά μουσική.
Το είπατε πάρα πολύ ωραία. Ναι, η ίδια η Σαββίνα Γιαννάτου είναι μουσική. Φανταστείτε πόσο χαρούμενος μπορώ να είμαι όταν έχουμε καλεσμένη την ίδια τη μουσική, που μπορεί να μιλάει κιόλας και να συνεννοείσαι μαζί της.
– Πώς χτίζεται η συναυλία χωρίς να χάνει το στοιχείο του αυτοσχεδιασμού και της έκπληξης που θα προκύψει επί τόπου;
Έχουμε κάνει πολλές πρόβες. Πολλοί θεωρούν ότι ένα αυτοσχεδιαστικό project δεν έχει από πίσω δουλειά, πως απλώς ανεβαίνεις στη σκηνή και κάνεις ό,τι θες αλλά δεν είναι έτσι. Στην πραγματικότητα θέλει πολύ δουλειά γιατί οι πρόβες γίνονται για να μάθουμε ο ένας τον κώδικα του άλλου και να φτιάξουμε μια δική μας «φόρμα», με την οποία θα κινηθούμε. Μαθαίνοντας ο ένας τον άλλον είμαστε πιο ελεύθεροι. Όντας πιο ελεύθεροι η φαντασία μας ανοίγει πιο πολύ, οι ήχοι επίσης ανοίγουν και έτσι δεν υπάρχει κάτι στο οποίο μπορούμε να αντισταθούμε, κάνουμε ό,τι μας έρθει στο κεφάλι μέσα σε αυτή τη συνθήκη βέβαια. Ο συμπαίκτης σου, μαθημένος από τις πρόβες, αντιμετωπίζει την όποια κίνηση σου. Όσο για εμάς η έκπληξη έχει θετικό πρόσημο άλλο τόσο έχει και για τον θεατή, για τον οποίο κάθε τι που συμβαίνει είναι ένα καινούριο συστατικό που μπαίνει σε αυτό το «φαγητό» που φτιάχνουμε εκείνη τη στιγμή. Οπότε ανεβαίνουμε πάνω στη σκηνή έχοντας τη δύναμη ότι γνωριζόμαστε και ταυτοχρόνως τη δύναμη ότι πάμε να εκπλήξουμε εμείς οι ίδιοι τους εαυτούς μας, και όχι μόνο το κοινό. Επιδιώκουμε να γίνουμε ένα με το κοινό γι’ αυτό και ο ήχος είναι surround και το κοινό στη μέση.
– Φαντάζομαι ότι το κοινό που θα έρθει σας γνωρίζει και τους τρεις αλλά δεν έχει συμμετάσχει στην προετοιμασία γνωριμίας και εμπιστοσύνης που μου περιέγραψες. Σημαίνει αυτό ότι το κοινό χρειάζεται λίγο παραπάνω χρόνο για να μπει στο παιχνίδι;
Σίγουρα δεν χρειαζόμαστε ειδικό κοινό, μην σου πω ότι χρειαζόμαστε το αντίθετο δηλαδή ανθρώπους που θα έρθουν να περάσουν καλά σε μια βραδιά. Δεν χρειάζεται να έχεις πτυχίο μουσικολογίας για να δεις μια αυτοσχεδιαστική συναυλία. Η αλήθεια είναι ότι σε τέτοιους είδους συναυλίες «μπαίνεις» πολύ πιο εύκολα μέσα.
– Πώς το εννοείτε;
Ότι είναι πιο εύκολο να υπάρχεις μέσα στο σύμπαν που φτιάχνεται από τους συντελεστές. Αυτό συμβαίνει γιατί πάντα όταν φτιάχνω τη μουσική μου, μουσική που πολλές φορές είναι για το θέατρο, έχω στο μυαλό μου πώς θα μπορέσω να πάρω μακριά τις έγνοιες που είχε πριν από πέντε λεπτά και να τον συμπεριλάβω μέσα στον κόσμο που δημιουργούμε. Χρειάζεται ένα ισχυρό σήμα για να τον πάρω μαζί μου και να τον παρακινήσω να αφήσει λίγο στην άκρη τα προβλήματά του. Ο ήχος σε αυτό που παρουσιάζουμε είναι πάρα πολύ καλός γιατί έχουμε δώσει μεγάλη βάση σε αυτό και δεν γίνεται να μην το παρακολουθήσεις γιατί αστράφτει συνέχεια μικρές λάμψεις. Έρχονται δηλαδή ερεθίσματα που είναι πολύ πιο εύκολο να σε παρασυρθείς μέσα στην πλατφόρμα που είμαστε μαζί παρά να σκέφτεσαι κάτι. Νομίζω ότι απλώς χρειαζόμαστε ανθρώπους που είναι ανοιχτοί να παρακολουθήσουν κάτι που είναι μια ξεχωριστή εμπειρία. Έχουμε Χριστούγεννα, ας κάνουμε ένα δώρο στον εαυτό μας φεύγοντας από τα τετριμμένα και ακολουθώντας νέους δρόμους.
➭ Info: Τρίτη 27 & Τετάρτη 28 Δεκεμβρίου, Φιλολογικός Σύλλογος Παρνασσός, Πλατεία Αγ. Γεωργίου Καρύτση 8, Ώρα Έναρξης: 27.12 – 21.00, 28.12 – 22.30 Εισιτήρια – Γενική Είσοδος 15€ | Για ΑΜΕΑ/ανέργους/Φοιτητές 10€ Προπώληση εισιτηρίων: TICKETSERVICES Ταμείο: Πανεπιστημίου 39, Αθήνα (Στοά Πεσμαζόγλου) Τηλεφωνικά: 2107234567 Online: https://www.ticketservices.gr/event/esson-oikonomou-kazazis-giannatou/