Μπορεί ένας συνθέτης κινηματογραφικών ταινιών να συγκαταλέγεται στους GOATs (τα καλύτερα των καλύτερων σύμφωνα με την ορολογία του διαδικτύου) της κλασικής παράδοσης; Το 2020, ο Αμερικανός συνθέτης και παραγωγός, John Zorn, διατύπωσε ένα τέτοιο επιχείρημα, συγκρίνοντας τις πέντε πρώτες νότες του περίφημου “coyote call” από τη μουσική του Ennio Morricone για την ταινία The Good, the Bad and the Ugly με τις νότες – der-der-der-der-durrr! – που ανοίγουν την πέμπτη συμφωνία του Μπετόβεν. Πρόκειται για μια τολμηρή σκέψη που υπογραμμίζει ένα κεντρικό θέμα στο ντοκιμαντέρ του Giuseppe Tornatore για το ιταλικό μουσικό είδωλο που έχει μείνει απλώς γνωστός ως «μαέστρος».
Ο Morricone πέθανε το 2020 σε ηλικία 91 ετών, αφήνοντας πίσω του μια απαράμιλλη κληρονομιά από μουσικές ενορχηστρώσεις για περισσότερες από 500 ταινίες. Η μουσική του θα μείνει για πάντα συνώνυμη με τα «στριφτά», κοροϊδευτικά οπερατικά συνθήματα που συνέθεσε για τα «σπαγγέτι γουέστερν» του Σέρτζιο Λεόνε. Αλλά αυτό μόλις και μετά βίας αποδίδει δικαιοσύνη σε έναν κανόνα που εκτείνεται από την πλούσια μπαρόκ ποπ μέχρι τη musique concrète και τις κινηματογραφικές συνεργασίες με τους Pier Paolo Pasolini, Terrence Malick και Bernardo Bertolucci. Για να πάρει κανείς μια ιδέα της παιχνιδιάρικης ιδιοφυΐας του, δεν έχει παρά να δει το εναρκτήριο αργόσυρτο σύρσιμο της ταινίας του Pasolini, Τα γεράκια και τα σπουργίτια, το οποίο μετατρέπεται σε ένα παράλογο τραγούδι στο οποίο ο Morricone απαριθμεί όλους τους τίτλους της ταινίας. Ή το τραγούδι Se Telefonando, μια επιτυχία της ιταλικής ποπ σταρ Mina, επηρεασμένο από τις πρωτοποριακές τεχνικές του σειριαλισμού (ένα σειριακό μοτίβο στη μουσική είναι απλώς αυτό που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά για ένα σημαντικό τμήμα μιας σύνθεσης).
Ο Tornatore συνεργάστηκε με τον Morricone σε μια σειρά ταινιών, αρχής γενομένης από το Cinema Paradiso (1988), και πέρασε πέντε χρόνια ερευνώντας αυτό το ντοκιμαντέρ διάρκειας δυόμισι ωρών, το οποίο διαθέτει μακροσκελείς αναμνήσεις από τον Morricone καθώς και μια φαινομενικά ατελείωτη πομπή θαυμαστών και συνεργατών. Αυτό που προκύπτει είναι το πορτρέτο ενός ανθρώπου του οποίου η ιδιοφυΐα έγκειται στην ικανότητά του να αγκαλιάζει το πνεύμα της εποχής του, όποιες αμφιβολίες και αν έτρεφε για την εποχή του.
Ο Morricone μεγάλωσε στην εργατική τάξη του Trastevere της Ρώμης, γιος ενός τρομπετίστα πατέρα και μιας μητέρας που εργαζόταν ως υφαντουργός. Αρχικά ήθελε να γίνει γιατρός, αλλά ο πατέρας του επέμενε να ασχοληθεί με τη μουσική και τον έστειλε στο Ωδείο της Αγίας Σεσίλια, όπου τον αντιμετώπιζαν με περιφρόνηση οι βιοτικά ανώτεροι συμμαθητές του. Αργότερα, η φθίνουσα υγεία του πατέρα του τον ανάγκασε να παίζει τρομπέτα στους τοπικούς θεατρικούς θιάσους για να φέρει φαγητό στο οικογενειακό τραπέζι, μια «τρομερή ταπείνωση» για τον νεαρό επίδοξο συνθέτη. (Σε μια από τις πιο συγκινητικές στιγμές του ντοκιμαντέρ, ο Morricone λέει ότι απέφευγε να γράφει μέρη για τρομπέτα στα πρώτα soundtracks του, για να προστατεύσει τα στενάχωρα συναισθήματα του πατέρα του που δεν του ζήτησε να παίξει σε αυτά).
Στη σχολή Saint Cecilia τέθηκε υπό την καθοδήγηση του Goffredo Petrassi, ενός διάσημου συνθέτη στο νεοκλασικό στυλ, τον οποίο ο Morricone θαύμαζε πολύ. Ο Petrassi αναγνώρισε το ταλέντο του Morricone, αλλά δήλωνε μια υπεροπτική περιφρόνηση για την κινηματογραφική μουσική που οδήγησε τον νεαρό συνθέτη να ηχογραφήσει πολλές από τις πρώτες του προσπάθειες με το ψευδώνυμο Don Savio. Τελικά ο Morricone, ο οποίος είχε επιρροές από το έργο του John Cage κατά τη διάρκεια των σπουδών του, έμαθε να αγκαλιάζει αυτή την «εποχή της σύγχυσης» για τη σύγχρονη μουσική και να ξεπερνά τα αισθήματα ντροπής για το επάγγελμά του. «Όταν κάτι είναι πολύ τρέντι ταυτόχρονα είναι πολύ παλιό» θα πει ο ίδιος.
Κατά μία έννοια, η καριέρα του ενσαρκώνει τη μεγάλη διαμάχη του 20ού αιώνα μεταξύ υψηλής και χαμηλής κουλτούρας, γεγονός που αντικατοπτρίζεται στην μπερδεμένη σειρά από πρόσωπα που μιλούν για αυτόν: ο James Hetfield των Metallica και ο Μπρους Σπρίνγκστιν συνυπάρχουν με τον Hans Zimmer και τον συνθέτη και φιλόσοφο Boris Porena. «Στην αρχή πίστευα ότι η μουσική εφαρμοσμένη στον κινηματογράφο ήταν ταπεινωτική», λέει ο Morricone σε κάποιο σημείο του ντοκιμαντέρ. «Τώρα νομίζω ότι είναι πλήρως ολοκληρωμένη σύγχρονη μουσική».
Το Ennio προβάλλεται στις κινηματογραφικές αίθουσες του Ηνωμένου Βασιλείου.
Δείτε το τρέιλερ του ντοκιμαντέρ Ennio