Το μοντέλο των συν-CEOs χρησιμοποιείται ήδη από άλλες μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες, όπως η Netflix και η Oracle, για να διαχειρίζονται πολύπλοκες παγκόσμιες λειτουργίες. Στην περίπτωση του Spotify, η ηγεσία χωρίζεται ανάμεσα στην πλευρά του προϊόντος και στην πλευρά του business της εταιρείας.
Παρά τις διαβεβαιώσεις της εταιρείας για μια ομαλή μετάβαση, η μετοχή του Spotify υποχώρησε πάνω από 3-4% στις προσυνεδριακές συναλλαγές αμέσως μετά την ανακοίνωση.
Η διαμάχη: Η επένδυση του Ek στην στρατιωτική ΤΝ
Ενώ οι επίσημες ανακοινώσεις του Spotify εστιάζουν στη στρατηγική, ένας σημαντικός —αλλά σιωπηρά παρών— παράγοντας είναι η αντίδραση απέναντι στις προσωπικές επενδύσεις του Daniel Ek. Το 2021, ο Ek ίδρυσε μια επενδυτική εταιρεία με την ονομασία Prima Materia, δεσμευόμενος να επενδύσει 1 δισ. δολάρια για τη στήριξη ευρωπαϊκών τεχνολογικών εταιρειών.
Μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις της ήταν στη Helsing, μια γερμανο-γαλλική εταιρεία αμυντικής τεχνολογίας.
• Το 2021, η Prima Materia πραγματοποίησε την αρχική επένδυση ύψους 100 εκατ. ευρώ.
• Τον Ιούνιο του 2025, η εταιρεία του Ek ηγήθηκε ενός γύρου χρηματοδότησης ύψους 600 εκατ. ευρώ, που είχε ως αποτέλεσμα ο ίδιος να αναλάβει τη θέση του προέδρου της Helsing.
Η Helsing αναπτύσσει λογισμικό και υλικό με τεχνητή νοημοσύνη για στρατιωτική χρήση. Στα προϊόντα της περιλαμβάνονται:
• πλατφόρμες ΤΝ για ανάλυση πεδίου μάχης,
• πολεμικά drones όπως τα HF-1 και HX-2 (“kamikaze” drones), χιλιάδες από τα οποία έχουν σταλεί στην Ουκρανία,
• αυτόνομα υποβρύχια drones,
• καθώς και ένα πλήρους κλίμακας πολεμικό drone με την ονομασία CA-1 Europa.
Η Υπεράσπιση του Ek και η Αντίδραση της Κοινότητας
Ο Ek υπερασπίστηκε την επένδυσή του παρουσιάζοντάς την ως έναν τρόπο να στηρίξει την «τεχνολογική κυριαρχία» της Ευρώπης και να προστατεύσει τις δημοκρατικές αξίες. Ωστόσο, οι επικριτές του επισημαίνουν ότι έχει πουλήσει μετοχές του Spotify αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων για να χρηματοδοτήσει αυτές τις κινήσεις, δημιουργώντας έτσι έναν οικονομικό δεσμό ανάμεσα στη streaming υπηρεσία και τη βιομηχανία άμυνας.
Εξέγερση της κοινότητας: Καλλιτέχνες και χρήστες αντιδρούν
Η εμπλοκή του Ek με τη Helsing προκάλεσε έντονη αντίδραση από την μουσική κοινότητα, η οποία ήδη ήταν δυσαρεστημένη με τις χαμηλές πληρωμές δικαιωμάτων του Spotify.
Το μποϊκοτάζ των καλλιτεχνών
Ένας συνεχώς αυξανόμενος αριθμός καλλιτεχνών αποσύρει τη μουσική του από το Spotify σε ένδειξη διαμαρτυρίας.
Το indie rock συγκρότημα Deerhoof ήταν από τα πρώτα, δηλώνοντας: «Δεν θέλουμε η μουσική μας να σκοτώνει ανθρώπους».
Οι Αυστραλοί King Gizzard & The Lizard Wizard αφαίρεσαν επίσης τη μουσική τους, καλώντας τους fans να «πιέσουν αυτούς τους Dr. Evil tech bros να κάνουν καλύτερα».
Τον Σεπτέμβριο του 2025, οι Βρετανοί Massive Attack έγιναν το πρώτο μεγάλο όνομα με δισκογραφικό συμβόλαιο που αποχώρησε από την πλατφόρμα, δηλώνοντας ότι «το οικονομικό βάρος που έχει για χρόνια φορτωθεί στους καλλιτέχνες τώρα επιβαρύνεται και με ένα ηθικό και αξιακό βάρος».
Αυτή η διαμάχη ενίσχυσε τα παλιά παράπονα για τις πληρωμές των καλλιτεχνών. Οι μουσικοί κατηγορούν το Spotify ότι το μοντέλο του αποδίδει μόλις $0,003 με $0,005 ανά stream. Το 2024 η εταιρεία εισήγαγε μάλιστα πολιτική που απαιτούσε από ένα κομμάτι να συγκεντρώνει τουλάχιστον 1.000 streams τον χρόνο για να αποδώσει δικαιώματα, κάτι που –σύμφωνα με τους επικριτές– πλήττει ιδιαίτερα τους νέους καλλιτέχνες.
Η ένωση United Musicians and Allied Workers χαρακτήρισε τον Ek «πολεμοκάπηλο που πληρώνει τους καλλιτέχνες με μισθούς φτώχειας».
Αυτή η ηθική διαμάχη εξελίσσεται παράλληλα με τη διαρκώς αυξανόμενη δυσαρέσκεια των χρηστών για την ίδια την πλατφόρμα. Κάποιοι χρήστες στο Reddit έχουν παραπονεθεί για μείωση στην ποιότητα και τη σταθερότητα της εφαρμογής, συνδέοντάς την με τις απολύσεις 1.500 εργαζομένων στα τέλη του 2023. Ένας ερευνητής χαρακτήρισε τη διαμάχη γύρω από τη Helsing ως «σημείο καμπής», που συνδύασε χρόνια απογοήτευσης για τις χαμηλές αμοιβές με νέες ηθικές ανησυχίες.
Τι ακολουθεί για το Spotify;
Οι νέοι συν-CEOs, Gustav Söderström και Alex Norström, έχουν μπροστά τους μια τεράστια πρόκληση: να συνεχίσουν να παραδίδουν οικονομική ανάπτυξη ενώ ταυτόχρονα προσπαθούν να αποκαταστήσουν τη σχέση της εταιρείας με τους καλλιτέχνες και τους χρήστες.
Η ατζέντα τους θα περιλαμβάνει:
• τον ανταγωνισμό με γίγαντες όπως το Apple Music και το YouTube Music,
• την επέκταση σε νέες αγορές στην Ασία και την Αφρική,
• και την ακόμη μεγαλύτερη ενσωμάτωση της Τεχνητής Νοημοσύνης στην πλατφόρμα.
Ωστόσο, η ώθηση προς την AI είναι περίπλοκη. Ενώ το Spotify τη βλέπει ως εργαλείο καινοτομίας, πολλοί καλλιτέχνες και χρήστες εκφράζουν έντονη ανησυχία: τόσο για τη μουσική που παράγεται από αλγόριθμους, όσο και για τις ηθικές συνέπειες της AI στον πόλεμο.
Τελικά, η “μακρόπνοη στρατηγική” του Ek μοιάζει περισσότερο με απόδραση από το παρόν παρά με σχέδιο για το μέλλον. Οι Söderström και Norström καλούνται να σβήσουν φωτιές που άναψαν χρόνια αδιαφορίας, να πείσουν τους καλλιτέχνες ότι δεν είναι απλώς “φθηνό καύσιμο” για το αλγόριθμο. Το ερώτημα δεν είναι αν το Spotify θα παραμείνει κερδοφόρο· αυτό το έχει ήδη πετύχει. Το ερώτημα είναι αν μπορεί να παραμείνει πολιτισμικά ανεκτό σε έναν κόσμο όπου η μουσική ζητά αξιοπρέπεια και η τεχνητή νοημοσύνη ήδη στήνει το δικό της play-list για το αύριο.