Ένα μεγάλο φεστιβάλ, τρεις ημέρες, 12 μουσικά σχήματα, μία πλήρης τροχιά γύρω από τον πυρήνα της σύγχρονης αθηναϊκής μουσικής σκηνής. Το Music Escapades: In Orbit v.4 συνεχίζει την ανήσυχη πορεία του στο μουσικό στερέωμα, αναγνωρίζει τις τάσεις, εντοπίζει νέα ταλέντα και παρουσιάζει τον ήχο της πόλης.
Την Παρασκευή 6, το Σάββατο 7 και την Κυριακή 8 Οκτωβρίου, o Θόλος του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) φιλοξενεί εδραιωμένα και ανερχόμενα ονόματα της εγχώριας ανεξάρτητης σκηνής και ένα πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα ενδεικτικό του μουσικού σύμπαντος της πόλης που παίρνει διαρκώς νέες μορφές και διαστάσεις.
Την Παρασκευή, η μέρα ανήκει στη hip hop σκηνή με πρωτοπόρους καλλιτέχνες του είδους, όπως οι ΤΑΦ ΛΑΘΟΣ, Vikkie, Complex Shadow και Danaya, τo Σάββατο, το line-up κινείται σε ηλεκτρονικά μονοπάτια με τους Veslemes, Autow Nite Superstore, Kristof και το δίδυμο των Alex Dimou & Vili να αναμειγνύουν από dance beats μέχρι avant-pop και electronica, ενώ την Κυριακή οι κιθάρες αναλαμβάνουν πρωταγωνιστικό ρόλο με το πάντα εξελισσόμενο εγχώριο rock να εκπροσωπείται φέτος από τους Deaf Radio, Lungs, AMKA και Amalia & the Architects.
Το πρόγραμμα του φεστιβάλ In Orbit
Παρασκευή 6 Οκτωβρίου, 20.00 | Hip Hop
ΤΑΦ ΛΑΘΟΣ: Οι μυημένοι στην εγχώρια hip hop αδύνατον να μην τον γνωρίζουν. Οι ανυποψίαστοι, θα έχουν την ευκαιρία να ανακαλύψουν έναν από τους πιο πρωτοπόρους καλλιτέχνες της εν λόγω σκηνής, ο οποίος έχει καταφέρει, μέσα από το μουσικό του εύρος, τη δύναμη των στίχων του και τις συνεργασίες του, να χαράξει μία ιδιαίτερη πορεία στον χώρο και να μεταδώσει την κουλτούρα του hip hop σε ετερόκλητα κοινά. Έξι άλμπουμ, μια ταινία, live στο Ηρώδειο και την Αγγλικανική Εκκλησία, αναπάντεχες συνεργασίες με Σταύρο Ξαρχάκο και Δήμητρα Γαλάνη, εμφανίσεις σε φεστιβάλ πριν από Wu Tang Clan και Cypress Hill, ηχογραφήσεις στην Ιαπωνία -είναι σαφές πως μιλάμε για ένα δημιουργικό μυαλό που δεν γνωρίζει σύνορα.
Vikkie: Σε ένα δωμάτιο στο σπίτι της στην Καλλιθέα, η Vikkie βρήκε στo hip hop ένα καταφύγιο μέσα από το οποίο μπορούσε να κατανοήσει και να διαχειριστεί την πραγματικότητα γύρω της και τα συναισθήματα μέσα της. Στα 16 της ξεκίνησε να γράφει τα δικά της τραγούδια, με αγγλικό στίχο, μπλέκοντας hip hop, trap και R’n’B και σταδιακά, άρχισε να κυκλοφορεί τη μουσική της σε συνεργασία με τον παραγωγό της BLK CLD. Αυτό το προσωπικό της ταξίδι προς την ενηλικίωση θα μας αφηγηθεί μέσα από τη ζωντανή της εμφάνιση στο In Orbit v.4.
Complex Shadow: Όπως υποδηλώνει και το όνομά του, ο Complex Shadow είναι ένα σύνθετο πλάσμα. Γεννημένος στην Αθήνα με ρίζες στη Σιέρα Λεόνε, εκφράζει τις καλλιτεχνικές του ανησυχίες μέσα από τη μουσική, τα πολυμέσα και τις εικαστικές τέχνες, δημιουργώντας έργα πειραματικά και «προκλητικά», με στόχο να «διευρύνει τα όρια του εφικτού στην τέχνη». Οι περίτεχνες μινιατούρες που κατασκευάζει καθηλώνουν και εμπνέουν, ενώ η μουσική του, η οποία δεν περιορίζεται σε συγκεκριμένο είδος και συχνά ενσωματώνεται στα εικαστικά έργα του, διογκώνει το συναισθηματικό αποτύπωμα, οξύνοντας στο έπακρο όλες τις αισθήσεις.
Danaya: Νέο αίμα στην ελληνική fem rap, η Danaya έκανε τα πρώτα της βήματα πριν από δύο χρόνια, κυκλοφορώντας το άλμπουμ Phase2face, το οποίο τράβηξε την προσοχή όσων είχαν τα ραντάρ τους συντονισμένα στην DIY σκηνή. Έκτοτε, κυκλοφόρησε τέσσερα ακόμη singles και κατάφερε να συνεργαστεί με διάφορους παραγωγούς όπως οι Time94 και ΝΤΣ. Wavy beats, ηλεκτρονικά στοιχεία, φεμινιστικοί βιωματικοί στίχοι, δυνατή ροή, αναγνωρίσιμη χροιά, διακριτές οι επιρροές 6lack, Xxxtentacion, Lucy Camp και Little Simz. Αυτό που λέμε “artist to watch”.
Σάββατο 7 Οκτωβρίου, 20.00 | Electronica
Veslemes: Ο Γιάννης Βεσλεμές, σκηνοθέτης -μεταξύ άλλων- της ταινίας Νορβηγία-, υπερδραστήριος μουσικός με δύο ονόματα (Veslemes / Felizol) και συνθέτης μουσικής για ταινίες του σύγχρονου ελληνικού σινεμά (Τετάρτη 04.45, Suntan, Νήμα), φέτος κυκλοφόρησε νέο δίσκο με τίτλο Εξορκισμός, δέκα ολόκληρα χρόνια μετά το τελευταίο ελληνόφωνο άλμπουμ του Πάρνηθα. Ιδιότητά του είναι η «ηλεκτρονική μουσική χωρίς καθόλου pop αποστολή, για ανθρώπους που έχουν πάψει να χορεύουν», ενώ οι συνθέσεις του Εξορκισμού περιγράφονται ως «δέκα τραγούδια που γεφυρώνουν το παγανιστικό ροκ με τη θλιμμένη ντίσκο, το acid με το λαϊκά, το καυτό καταπιεσμένο latin με ένα κάποιο παγωμένο κύμα.»
Autow Nite Superstore: Γνωστός και ως ANS, o Αθηναίος παραγωγός ηλεκτρονικής μουσικής και DJ έχει αδυναμία στο spanning bass, την techno, την grime και την drum’n’bass, αλλά πάντα με άξονα την ενέργεια που παράγει ένα απελευθερωμένο κοινό που επιδίδεται σε εκτονωτικό clubbing. Ανεξάρτητος δισκογραφικά μέχρι και σήμερα, έχει δει τη μουσική του να φιγουράρει σε διεθνή μέσα όπως τα BBC Radio6, XLR8R, METAL Magazine, KALTBLUT, DUMMY, Bandcamp’s New & Notable, κ.α. και έχει συνεργαστεί σε επίπεδο remix με ονόματα όπως Andy Barker, 808 State και Μιχάλης Δέλτα. Στο In Orbit θα φέρει στις αποσκευές του και την τελευταία του δουλειά, που κυκλοφόρησε πρόσφατα, με τίτλο IDF/CITYHEDZ.
Kristof: Θεατράλε κινήσεις, βαμμένο πρόσωπο, απροσδόκητα αντικείμενα ως σκηνικό: κάθε live εμφάνιση του Kristof θυμίζει μουσική παράσταση, μαρτυρά τις σπουδές του στην υποκριτική και καθηλώνει. Ένα σύμπαν ονειρικό και παραμυθένιο, πλασμένο με χιούμορ και φαντασία ξεδιπλώνεται μέσα από τα κομμάτια του, εκείνα μάλιστα από το τελευταίο άλμπουμ του Ψυχαγωγία είναι γραμμένα στα ελληνικά. Η avant-pop μπερδεύεται με τη σύγχρονη κλασική και το πιάνο πρωταγωνιστεί πάντα, μετατρέποντας το stage σε σκηνή γερμανικού καμπαρέ, όπου δεν ξέρεις ποτέ τι μπορεί να προκύψει.
Alex Dimou & Vili: Λίγο η συνθετική ευφυΐα του Alex Dimou (ποιος μπορεί να ξεπεράσει το “Quiet Riot”), λίγο οι στίχοι και η μουσική οξυδέρκεια της Vili, λίγο ο Damian Lazarus που κυκλοφόρησε το βινύλιο του What Keeps You There στη δισκογραφική του εταιρεία, το ντουέτο είδε το πρώτο του κομμάτι να φιγουράρει στο top 10 του Deep House chart του Beatport και να κατακτά «ιερούς τόπους» όπως το BBC Radio 1 και το Tomorrowland. Η πολυαναμενόμενη πρώτη ολοκληρωμένη τους δισκογραφική δουλειά βρίσκεται ακόμα σε διαδικασία παραγωγής, ωστόσο στην εμφάνισή τους στο In Orbit v.4 θα βρεθούμε αντιμέτωποι με ένα είδος house, που ακροβατεί μεταξύ mainstream pop και underground ήχου προκαλώντας συναισθηματικές εκρήξεις.
Κυριακή 8 Οκτωβρίου, 20.00 | Rock / Indie
Deaf Radio: Από το 2015 που δημιουργήθηκε το σχήμα, το όνομα των Deaf Radio αναφέρεται σε κάθε συζήτηση που αφορά την εγχώρια indie σκηνή, ως case study μπάντας που δεν επαναπαύθηκε στις (rock/stoner) δάφνες της -τα δύο πρώτα άλμπουμ τους είχαν λάβει εξαιρετικές κριτικές και είχαν δημιουργήσει σημαντικό buzz- αλλά τόλμησε να αλλάξει ήχο και αισθητική. Με όπλο τους την εμπειρία που έχουν αποκτήσει όλα αυτά τα χρόνια σε ευρωπαϊκές σκηνές και φεστιβάλ, συνυπάρχοντας με ονόματα όπως οι Black Angels, The Killers, The Kills ή The Clutch, με την αυτοπεποίθηση μιας μπάντας που έχει αναδειχθεί πρώτη (μεταξύ 200 γκρουπ) στα ευρωπαϊκά Μουσικά Βραβεία HEMI, και με τον τελευταίο δίσκο τους Arsenal of Hope στις αποσκευές τους, οι Deaf Radio ανυπομονούν να μας δείξουν πώς και πόσο έχουν εξελιχθεί. Κι εμείς ανυπομονούμε να συναντηθούμε ξανά μαζί τους.
Lungs: Δεν έχουμε κανένα λόγο να μην πιστέψουμε τον ισχυρισμό τους πως «οι Lungs προέκυψαν από μια έντονη, συλλογική επιθυμία εναγκαλισμού με τις ενορμήσεις.» Ανάμεσά τους θα ξεχωρίσετε μέλη των Chickn και των The Steams, στον ήχο τους θα αναγνωρίσετε τόσο παραδοσιακές όσο και δυτικοευρωπαϊκές επιρροές, στις συνθέσεις τους θα εντοπίσετε μισή ντουζίνα διαφορετικά είδη μουσικής και όλα αυτά στη σκηνή θα πάρουν σάρκα και οστά, η μπάντα θα αφεθεί στα αρχέγονα ένστικτά της, και όλοι μαζί θα παρασυρθούμε σε έναν λυτρωτικό χορό.
AMKA: Το όνομά τους δεν έχει καμία σχέση με την κοινωνική ασφάλιση, βγαίνει από τα αρχικά των ονομάτων των αυθεντικών μελών της μπάντας, τα οποία γνωρίστηκαν στο Groningen της Ολλανδίας, όπου σπούδαζαν σε ένα jazz κονσερβατόριο. Πλέον, τόσο οι τρεις Έλληνες του γκρουπ, όσο και ο Βρετανός τραγουδιστής τους, έχουν έδρα τους την Αθήνα και τα «κεντρικά» τους στο Dudu Loft, όπου και ηχογράφησαν τα πρώτα τους κομμάτια, αντλώντας επιρροές από punk, kraut, noise , disco , jazz και pop ήχους. Όποιος έχει δει τους ΑΜΚΑ επί σκηνής, παραμιλάει για το star quality της μπάντας και την ωμή post-punk ενέργεια του τραγουδιστή τους. Στο In Orbit v.4, θα έχουμε την ευκαιρία να ακούσουμε live τα τραγούδια του πρώτου τους LP που αναμένεται να κυκλοφορήσει τους επόμενους μήνες από label έκπληξη.
Amalia & the Architects: Ξεκίνησε ως συνεργασία με δύο φοιτητές αρχιτεκτονικής (εξ ου και το όνομα) και πλέον είναι το solo project του τραγουδοποιού Amalia: μια easy-listening και τρυφερή μίξη indie, folk και rock, που πραγματεύεται θέματα όπως η απομόνωση, ο εγωισμός, η ταυτότητα και η επικοινωνία. Ήδη γνωστοί μέσα από τις συχνές εμφανίσεις τους σε μικρές και μεγάλες συναυλιακές σκηνές, καθώς και από το ραδιόφωνο, oι Amalia & the Architects κατάφεραν να ανοίξουν συναυλία της Anna Calvin και της Courtney Barnett πριν καν βγάλουν το πρώτο τους single, ενώ το πρώτο ολοκληρωμένο τους EP Growing Out Of, από το οποίο ξεχώρισε ως single και radio hit το “Why Is The Night”, κυκλοφόρησε μόλις το καλοκαίρι που μας πέρασε – ώρα να το απολαύσουμε live.
Μουσικοί και μπάντες βάζουν την εγχώρια σκηνή… In Orbit
Το Olafaq απηύθυνε τις ερωτήσεις του στους καλλιτέχνες, τους μουσικούς και τα συγκροτήματα που θα συμμετέχουν στο In Orbit και έλαβε μερικές εξαιρετικά ενδιαφέρουσες απαντήσεις:
Η εγχώρια σκηνή του χιπ χοπ ζει τον δικό της «Χρυσό Αιώνα», την περίοδο της απόλυτης ακμής της τα τελευταία 4-5 χρόνια; Και αν ναι, για ποιους λόγους σύμφωνα με σας;
«Ναι, η εγχώρια σκηνή του χιπ χοπ βιώνει τον δικό της “Χρυσό Αιώνα” τα τελευταία 4-5 χρόνια. Αυτό συμβαίνει λόγω πολλών παραγόντων. Καταρχάς, πολλοί νέοι καλλιτέχνες έχουν εμφανιστεί με εξαιρετικό ταλέντο, προσελκύοντας το ενδιαφέρον του κοινού. Επίσης, οι στίχοι των τραγουδιών συχνά φέρνουν στο προσκήνιο σημαντικά κοινωνικά και πολιτικά μηνύματα, ελκύοντας τη νεολαία. Η εύκολη πρόσβαση στην τεχνολογία και τη διανομή μουσικής έχει επιτρέψει σε περισσότερους καλλιτέχνες να δημιουργήσουν και να μοιραστούν τη μουσική τους. Παράλληλα, η Αφροαμερικάνικη σκηνή του χιπ χοπ είναι αυτή που πρώτα κοιτάει όλος ο κόσμος και προσφέρει ποικιλία στιλ και έχει κάποιους καλλιτέχνες που έχουν διακριθεί διεθνώς, αυξάνοντας τη δημοφιλία του γένους. Όλοι αυτοί οι παράγοντες έχουν συνδυαστεί για να φέρουν ακμή και ανάπτυξη στην εγχώρια σκηνή του χιπ χοπ τα τελευταία χρόνια σε ακομα πιο μεγαλο βαθμό», μάς λέει ο Complex Shadow.
Με την σειρά του, ο Ταφ Λάθος επισημαίνει εμφατικά ότι «πιστεύω ότι ήταν η ώρα αυτής της μουσικής να πάρει αυτό που της αξίζει. Δεν είναι κάτι που έγινε μέσα σε μια μέρα βέβαια στην χώρα που ζούμε. Είχε ξεκινήσει απ’ την δεκαετία του 90 να ταξιδεύει αυτός ο ήχος με ιστορικά συγκροτήματα και να μπαίνει μέσα στα σπίτια μας και να συνηθίζουν αυτόν τον ήχο τα αυτιά μας, να αποκτάμε όλο και πιο πολύ την μαύρη κουλτούρα. Βέβαια η μετάφραση δεν μπορεί να γίνει σωστά η απόλυτα γιατί έχουμε μεγαλώσει με τελείως διαφορετικό τρόπο. Αλλά πήραμε αρκετά στοιχεία και τα φέραμε στα μέτρα μας. Πιστεύω ότι αυτή η μουσική έχει πάρα πολλά νέα παιδιά που γράφουνε στίχους γιατί έχουν την ανάγκη να εκφραστούν να κάνουν παραγωγές για να νιώσουν δημιουργικοί και πολλές φορές αναρωτιόμουν, αν οι ακροατές αυτής της μουσικής είναι λιγότεροι από τους δημιουργούς. Ένας λόγος που αυτή η μουσική έχει γίνει νούμερο ένα είναι γιατί υπάρχουν άπειροι καλλιτέχνες που ασχολούνται με αυτό το είδος. Γιατί είναι αρκετά ελεύθερο. Είναι αρκετά εύκολο μα και συνάμα δύσκολο να πάρεις το χαρτί η το κινητό σου πλέον και να γράφεις τις σκέψεις σου. Όπως και υπάρχουν άπειρες free μουσικές παραγωγές στο internet για να ξεκινήσεις να σε δοκιμάζεις. Στο ροκ ας πούμε δεν είναι ακριβώς έτσι. Η μουσική αυτή έχει φτάσει σε αυτό το σημείο γιατί ο κόσμος έχει την απόλυτη ανάγκη να εκφραστεί λόγω των καιρών που ζούμε και μέσω αυτής της μουσικής του δίνεται η ευκαιρία να μάθει τον εαυτό του καλύτερα ακούγοντας την φωνή του, να την αγαπήσει και να μάθει περισσότερα για το μέσα του. Το γράψιμο μόνο καλό σου κάνει. Υπάρχουν και άλλοι λόγοι, αλλά ας τους αφήσουμε για την επόμενη συνέντευξη».
Η ηλεκτρονική μουσική πλέον είναι παντού, σε σχεδόν όλες τις παραγωγές, ηλεκτρονικές και μη. Πως προβλέπετε να είναι το μέλλον της ηλεκτρονικής στα επόμενα χρόνια, δεδομένου του ότι η ηλεκτρονική μουσική είναι το genre που αλλάζει διαρκώς μορφές και μάλιστα με πολύ γρήγορο ρυθμό σε σχέση με άλλα είδη;
«Βλέπω την ηλεκτρονική μουσική σαν μαύρη τρύπα. Μπορείς εύκολα να χαθείς μέσα στις άπειρες πιθανότητες που προσφέρει για έκφραση και δημιουργία. Όπως και στην τέχνη μετά τον ρεαλισμό, ήρθαν controversial κινήματα όπως ο σουρεαλισμός, ο κυβισμός ή και ο νατνταϊσμός, πιστεύω η ηλεκτρονική ανοίγει το δρόμο σε μια νέα εποχή, γεμάτη εκπλήξεις, βαθιά νοήματα και συγκινήσεις», τονίζει η Vili, ενώ ο Autow Νite Superstore συνοψίζει, αναφέροντας ότι «θα έλεγα πως θα εξαρτηθεί σημαντικά από τη δημιουργικότητα των καλλιτεχνών και την καινοτομία γύρω απ’το ευφυή ήχο. Η ηλεκτρονική μουσική είχε πάντα δυναμική εξέλιξη, σε κοινή τροχιά με τις σύγχρονες κοινωνίες, και η ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών τόσο παραγωγικά όσο και σε live, θα διαπραγματεύονται συνεχώς τα όρια του ήχου και της εκφραστικότητας».
Ο Veslemes, όντας από τους παλιότερους και εμπειρότερους στο χώρο αυτό, μάς λέει ότι «οι κατασκευαστές, μεγάλοι και μικροί, πολυεθνικές ή ψυχωμένοι τύποι στα γκαράζ τους κατασκευάζουν πρωτότυπα ηλεκτρονικά όργανα ή software ή κλώνους θρυλικών μηχανημάτων ή software κλώνους αυτών των μηχανημάτων. Υπάρχει η μεγαλύτερη διάθεση μουσικής τεχνολογίας από ποτέ. Οι μουσικοί ακολουθούν, δανείζονται μηχανήματα, κατεβάζουν παράνομο software ή ξοδεύουν ότι έχουν και δεν έχουν για να αποκτήσουν τα εργαλεία αυτά. Μπορείς να κάνεις μουσική πλέον με τα πάντα, με κάθε τρόπο, με κάθε κόστος. Τα είδη της μουσικής ακυρώνουν το ένα το άλλο, τα κλαμπ δε ξέρουν πια τι χορεύεται και τι όχι, στις συναυλίες ο κόσμος δεν ξέρει αν πρέπει να κοπανηθεί ή να σωπάσει, να χαρεί ή να λυπηθεί. Αυτή είναι μια όμορφη εποχή για τη μουσική. Η πιο όμορφη».
Και τη σκυτάλη παίρνει ο Kristof για να κάνει την δική του ποιητική αναδρομή: «η ερώτηση μου θύμισε μια φράση που χρησιμοποιώ: ο Μπαχ ! η proto-techno! Πράγματι όλο και περισσότεροι καλλιτέχνες ανεξαρτήτου είδους δανείζονται και δοκιμάζουν στις παραγωγές τους στοιχεία από την ηλεκτρονική μουσική. Τα software γίνονται ολοένα και πιο εύκολα στη χρήση έτσι ώστε οποιοδήποτε άτομο μπορεί να δουλέψει με αυτά. Από το αναλογικό στο ψηφιακό, το “πειραματικό” γίνεται ποπ και το αντίθετο. Η ηλεκτρονική μουσική είναι το παρόν. Όσο εξελίσσεται τόσο θα υπάρχει. “Aθάνατα” σύνθια των 80ς που κάποτε “έρχονταν” από το μέλλον, πλέον είναι στο παρόν. Βιώνουμε τον ηλεκτρονικό ήχο στην καθημερινότητα μας. Από το αναλογικό στο ψηφιακό, δεν μπορώ να προβλέψω ποια τροπή θα πάρει. Υποψιάζομαι όμως ότι θα εμφανιστούν και θα ανακατευτούν περισσότερα subgenres. Όλα όσα περιλαμβάνει ιστορικά η ηλεκτρονική (πχ απλότητα, πολυπλοκότητα, (μετα)μινιμαλισμός, κύμα, συχνότητα) γίνονται ένα. Τα νέα softwares. Από την πολυπλοκότητα στην απλότητα. Το τώρα».
Που οφείλεται το γεγονός ότι, σε καιρούς δύσκολους και οικονομικά στενούς, η εγχώρια παραγωγή εναλλακτικών ροκ και indie σχημάτων και δίσκων ολοένα και βελτιώνεται, με το βλέμμα της στραμμένο πλέον ξεκάθαρα στα «μεγάλα σαλόνια» των αμερικανικών και βρετανικών παραγωγών;
«Αν ισχύει κάτι τέτοιο, νομίζουμε ότι είναι προϊόν της όλο και πιο έντονης παγκοσμιοποίησης. Είναι πολύ πιο εύκολο κανείς να μάθει μουσική (μέσω του διαδικτύου) απ’ότι ήταν πριν από 10-15 χρόνια, πολύ πιο εύκολο να ηχογραφήσει κανείς ολόκληρο δίσκο (ακόμα και μέσα στο δωμάτιό του) και πολύ πιο εύκολο να μοιραστεί το αποτέλεσμα μέσω μιας διεθνούς πλατφόρμας όπως π.χ. το Spotify, το οποίο μόλις το 2013 έγινε διαθέσιμο στην Ελλάδα», είναι η άποψη των Amalia & the Αrchitects, αν και οι ΑΜΚΑ διαφωνούν, υποστηρίζοντας ότι «δεν θεωρούμε ότι ισχύει κάτι τέτοιο: όσες μπάντες έβγαιναν στην Ευρώπη από την εγχώρια σκηνή παλαιότερα βγαίνουν και τώρα, δηλαδή ελάχιστες».
«Πράγματι, το επίπεδο των ανεξάρτητων παραγωγών στην Ελλάδα εκτοξεύθηκε την τελευταία δεκαετία-δεκαπενταετία. Είναι σαν μία απόφαση που συλλογικά πάρθηκε, πως δεν πρέπει να έχουμε τίποτα να ζηλέψουμε από τα αγαπημένα μας άλμπουμ και δεν θέλουμε να συμβιβαστούμε με τίποτα λιγότερο ποιοτικό. Να σημειώσουμε ότι υψηλής ποιότητας δεν σημαίνει απαραίτητα high-end παραγωγές, καθώς τελευταία από άποψη πολλοί καλλιτέχνες δημοσιεύουν εξαιρετικής αισθητικής πιο retro ή lo-fi δίσκους. Σε όλη αυτή την πρόοδο συνεισφέρουν πρώτιστα οι ίδιοι οι καλλιτέχνες που σε τέτοιες περιπτώσεις έχουν κυρίαρχο λόγο στις παραγωγές. Όμως για να γίνει αυτή η επιθυμία πράξη υπάρχει ένας ακόμη σημαντικός παράγοντας, οι επαγγελματίες του ήχου. Το έχουμε πει πολλές φορές πως είμαστε ευγνώμονες απέναντι σε όλους τους τεχνικούς, ηχολήπτες και παραγωγούς που βάζουν τόσο μεράκι στη δουλειά τους ενώ επενδύουν και σημαντικά ποσά σε εξοπλισμό σε τουλάχιστον αμφίβολες οικονομικά συνθήκες. Με λίγα λόγια το «πολύ καλό για ελληνικό» είναι μία συζήτηση που έχει λήξει εδώ και χρόνια με «απόφαση» όλων και σκληρή δουλειά. Ελπίζουμε και άλλοι κλάδοι του χώρου (pr, δισκογραφία, ραδιόφωνα) να ακολουθήσουν κάποτε», επισημαίνουν με νόημα οι Deaf Radio, με τους Lungs να καταλήγουν ισχυριζόμενοι ότι «αυτή η άποψη σχετικά με την κρίση και την άνθηση της τέχνης είναι μια επαναλαμβανόμενη και ανέμπνευστη πλέον θεώρηση για την πραγματικότητα. Μια Νεοελληνική πραγματικότητα. Δεν είναι οι δύσκολοι καιροί και οι στενές οικονομίες οι λόγοι που οι άνθρωποι παράγουν όραμα. Η κάψα, η θέληση, η φαντασία και η προσπάθειά τους για μια καλύτερη ζωή είναι το γεγονός που παράγει όραμα, ή αυτό που λέτε εγχώρια εναλλακτική σκηνή. Βελτίωση δεν υπάρχει ουσιαστικά παρά μόνο σε κάποιες σπίθες διάσπαρτες στη δισκογραφία και σε κάποιες συναυλίες. Μια βελτιωμένη σκηνή για εμάς είναι κερδοφόρα συνοικιακά δισκοπωλεία, μικρές δισκογραφικές με όραμα, περιοδικά και διαδικτυακά περιοδικά με επισκεψιμότητα για τα ευρήματα και τις ανακαλύψεις τους, τολμηρά μαγαζιά και επιχειρηματίες που πραγματικά αγαπούν τη μουσική και όχι απλά προσπαθούν να κρατήσουν τις επιχειρήσεις ανοιχτές φέρνοντας στην Ελλάδα συγκροτήματα απευθείας από τη ναφθαλίνη. Τώρα, για τα σαλόνια, ας το αφήσουμε και ας δούμε τι μπορούμε να κάνουμε για τα υπερυψωμένα ισόγεια των 500 ευρώ».
*To “Music Escapades: In Orbit v.4” λαμβάνει χώρα στις 6, 7 και 8 Οκτωβρίου στις 20.00 το βράδυ, στο Θόλο ΚΠΙΣΝ. Το Music Escapades: In Orbit v.4 πραγματοποιείται με ελεύθερη είσοδο χάρη στη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ).