Περίεργη η φάση με τα A-sides και τα B-sides.

Να πούμε εξαρχής ότι υπάρχει ξεκάθαρος διαχωρισμός ανάμεσα στα δυο: η «πλευρά Α» και η «πλευρά Β» είναι οι δύο όψεις των φωνογραφικών δίσκων- οι όροι αυτοί έχουν συχνά αναγραφεί στις ετικέτες των μουσικών ηχογραφήσεων δύο όψεων. Η πλευρά Α περιλαμβάνει συνήθως μια ηχογράφηση που ο καλλιτέχνης, ο παραγωγός ή η δισκογραφική εταιρεία σκοπεύει να αποτελέσει το αρχικό και κύριο επίκεντρο των προσπαθειών προώθησης και ραδιοφωνικής αναμετάδοσης και να γίνει, ελπίζοντας, μια επιτυχία. Η B-side (ή “flip-side”) είναι μια δευτερεύουσα ηχογράφηση που συνήθως λαμβάνει λιγότερη προσοχή, αν και ορισμένα B-sides έχουν υπάρξει εξίσου επιτυχημένα ή και περισσότερο επιτυχημένα από τα A-sides τους.

Επίσης υπάρχει και το “διπλό A-side”, “AA-side”, ή “Dual single” είναι ένα single όπου και οι δύο πλευρές χαρακτηρίζονται ως A-side, χωρίς να υπάρχει καθορισμένη B-side, δηλαδή, και οι δύο πλευρές είναι υποψήφια hit τραγούδια και καμία πλευρά δεν θα προωθηθεί έναντι της άλλης, όπως τα “We Can Work It Out” και “Day Tripper” των Beatles.

Τα επόμενα 10 τραγούδια είναι οι εξαιρέσεις στον κανόνα πως «το τραγούδι Νο2 ενός single είναι συνήθως χειρότερο του Νο1».

2011: Pistols At Dawn – Kasabian [b-side στο «Days Are Forgotten»]

Ακούς το «Days Are Forgotten» και το έχεις (ψιλο)ξεχάσει αυτοστιγμεί. Μετα γυρνάς στο «Pistols At Dawn» και απλώς αναρωτιέσαι ποιο αρρωστημένο μυαλό παρέλειψε να συμπεριλάβει το συγκεκριμένο κομμάτι στο track list του άλμπουμ τους, «Velociraptor».

1978: The Model – Kraftwerk [b-side στο «Neon Lights»]

Το μοναδικό, τρόπον τινά και λέμε-τώρα, single των Γερμανών που γνώρισε τόσο μεγάλη επιτυχία, κυκλοφόρησε τρεις φορές, πρώτα το 1978, κατόπιν το 1981 και τέλος, ως Α-side το 1982, οπότε και έφτασε άνετα στις κορυφές των καταλόγων επιτυχιών σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.

1986: How Soon Is Now? – Smiths [b-side στο «William, It Was Really Nothing»]

Κυκλοφόρησε και ως single, κομμένο κατά τρία λεπτά, αν και η αρχική του εκτέλεση, επτά λεπτών περίπου, είναι σαφώς ανώτερη. Και αυτή προτιμούμε γενικώς και ειδικώς.

1960: Apache – Shadows [b-side στο «Quartermaster’s Stores»]

Εμβληματικό ‘60s garage κομμάτι απ’ αυτά που με τη μελωδία τους σου καρφώνονται αυτοστιγμεί στο νου. Το έκαναν γνωστό οι Shadows τον Ιούνιο του 1960 και έκτοτε έχει διασκευαστεί άπειρες φορές, καθιστώντας το ως ένα απ’ τα δημοφιλέστερα instrumental κομμάτια όλων των εποχών.

1986: Paninaro – Pet Shop Boys [b-side στο «Suburbia»]

«Paninari» αποκαλούνταν οι Μιλανέζοι που στις αρχές και τα μέσα των ‘80s έγιναν trendsetters της γενιάς τους ντύνοντας τους λαμπερούς εαυτούς τους με την τελευταία λέξη της μόδας. Το 1986 οι Pet Shop Boys επισκέφτηκαν το Μιλάνο, γνώρισαν τέτοιους τύπους και έγραψαν ένα κομμάτι γι’ αυτούς, φροντίζοντας να τους συμπεριλάβουν και στο βιντεοκλίπ τους.

1995: Acquiesce – Oasis [b-side στο «Some Might Say»]

Ένα κομμάτι που πρωτοκυκλοφόρησε το 1995, αλλά έγινε ευρύτερα γνωστό μερικά χρόνια αργότερα, όταν και αποτελούσε σταθερή απαίτηση των φαν των στις συναυλίες τους. Ακόμη και σήμερα ο Noel παραδέχεται πως έκανε τεράστια βλακεία που δεν το κυκλοφόρησε ως single, παρά τις πιέσεις του αφεντικού της δισκογραφικής του, του Alan McGee.

1955: Unchained Melody – Righteous Brothers [b-side στο «Hung On You»]

Γράφτηκε το 1955, αλλά έγινε γνωστό μια δεκαετία ακριβώς αργότερα, στην εκτέλεση των Righteous Brothers. Υπολογίζεται πως έχει διασκευαστεί πάνω από 500 φορές σε πάνω από 50 διαφορετικές γλώσσες.

1971: Maggie May – Rod Stewart [b-side στο «Every Picture Tells a Story» και «Reason To Believe»]

Η ιστορία της γυναίκας που πήρε την παρθενιά του τραγουδιστή, στις αρχές της δεκαετίας του ’60, όταν ο Rod, μαθητής ακόμη, παραβρέθηκε στο Beaulieu Jazz Festival, όπου και τη γνώρισε. «Απορώ πως έγινε τόσο μεγάλη επιτυχία. Δεν έχει καν ευδιάκριτη μελωδία!», είχε πει ο Rod μετά.

1965: I Got You Babe – Sonny and Cher [b-side στο « It’s Gonna Rain»]

Τον Αύγουστο του 1965 πέρασε τρεις εβδομάδες στο Νο1 του Billboard, ενώ έγινε ξανά επιτυχία το 1993, όταν ακούστηκε στην ταινία «Η Μέρα Της Μαρμότας» με τον Μπιλ Μάρεϊ.

2003: Money Makes Me Crazy – Blur [b-side στο «Out of Time»]

Απ’ το παραγνωρισμένο άλμπουμ «Think Tank» του 2003, το b-side στο «Out Of Time» είναι ένα καταπληκτικό ethnic-rock κομμάτι, που θυμίζει σε αρκετά σημεία το «Brimful Of Asha» των Cornershop (αν και αυτό δεν είναι απολύτως θετικό, εδώ που τα λέμε…).