Δεν είναι λίγες οι φορές που αναρωτιέμαι τι σημαίνει να καταλαβαίνεις … Να καταλαβαίνεις στ’ αλήθεια, δηλαδή να κατανοείς σε βάθος, όχι να επαναλαμβάνεις, να αποστηθίζεις, να αναγνωρίζεις. Αλλά να βυθίζεσαι σ’ ένα φαινόμενο, σ’ έναν νόμο, σ’ ένα κομμάτι κόσμου. Ίσως αυτό να είναι η ουσία της γνώσης: να σε αλλάζει. Να σε ξεμαθαίνει πρώτα και μετά να σε διδάσκει και η κβαντομηχανική, με την ασύλληπτη παράδοξή της φύση, ίσως είναι μία από τις δυναμικές αφυπνίσεις που μπορεί να συναντήσει ένας νέος άνθρωπος στην εποχή μας. 

Θα αναρωτηθεί εύλογο κανείς, μα τι σχέση έχει ένας δεκαοχτάρης που δίνει πανελλήνιες, ένας εικοσάρης που παλεύει με τις πρώτες του δουλειές, με τα κβαντικά άλματα, την υπέρθεση, το χάος και την απροσδιοριστία; Ποιος έχει καιρό για τον Schrödinger και τη γάτα του όταν έξω ο κόσμος καίγεται, όταν η επισφάλεια γίνεται ο κανόνας, όταν η οθόνη είναι πιο πραγματική από τον καθρέφτη; 

Κι όμως ίσως τώρα να είναι πιο απαραίτητη από ποτέ. Όχι για να γίνουμε όλοι φυσικοί, αλλά για να αποκτήσουμε το βλέμμα του παρατηρητή. Εκείνου που δεν βιάζεται να καταλήξει, που αντέχει την αβεβαιότητα, που κατανοεί πως η πραγματικότητα δεν είναι ένα πράγμα, αλλά μια ατέρμονη συνάρτηση πιθανοτήτων, όπως και οι επιλογές και τα όνειρά μας. 

Η κβαντομηχανική δεν είναι απλώς ένα επιστημονικό εργαλείο. Είναι μια φιλοσοφία του κόσμου, μια ποιητική θεώρηση της ύλης και του χρόνου. Μας λέει: “Δεν είσαι ποτέ σε ένα μόνο μέρος. Είσαι και εδώ και εκεί, είσαι αυτό που κάνεις αλλά και αυτό που θα μπορούσες να έχεις κάνει. Το σύμπαν το γνωρίζει αυτό“. 

Όταν ένας νέος μάθει για την υπέρθεση, αρχίζει να βλέπει τη ζωή του αλλιώς. Καταλαβαίνει πως μπορεί να είναι πολλά ταυτόχρονα: ποιητής και μηχανικός, εραστής και μοναχικός, βέβαιος και χαμένος. Καταλαβαίνει πως το να διαλέγει δεν σημαίνει να χάνει, αλλά να καταρρέει το κύμα των πιθανοτήτων σε μια μοναδική έκφραση, δική του και μετά μια νέα αλλαγή σαν ανατροπή στο 90΄μπορεί να φέρει και πάλι τα πάνω κάτω. 

Όταν μαθαίνει για την αρχή της αβεβαιότητας δεν τρομάζει που δεν ξέρει τι θα γίνει. Αντιθέτως παίρνει μια ανάσα. Σκέφτεται: “Κανείς δεν ξέρει και γι’ αυτό όλα είναι ακόμα δυνατά“. Σ’ έναν κόσμο που απαιτεί συνεχώς απαντήσεις, η κβαντομηχανική με ψυχραιμία υποστηρίζει: “Η ερώτηση έχει σημασία. Η παρατήρηση αλλάζει το γεγονός“. 

Ίσως το μεγαλύτερο μάθημα που μπορεί να πάρει ένας νέος από την κβαντική φυσική είναι πως δεν υπάρχει αντικειμενική αποστασιοποίηση. Ό,τι αγγίζεις, σε αγγίζει πίσω. Ό,τι παρατηρείς, σε περιλαμβάνει. Δεν είσαι απλός θεατής, είσαι μέρος του πειράματος, της εξίσωσης, της τροχιάς. 

Σε μια εποχή που η τεχνητή νοημοσύνη πολλαπλασιάζεται, που οι εικονικές πραγματικότητες μπερδεύονται με τις “αληθινές”, που ο άνθρωπος διαρκώς αμφισβητείται και επαναπροσδιορίζεται, οι νέοι χρειάζονται πυξίδες άλλου τύπου. Όχι μόνο ηθικές ή κοινωνικές — αλλά υπαρξιακές. Η κβαντομηχανική προσφέρει μια τέτοια πυξίδα: τους καλεί να αποδεχτούν την πολυπλοκότητα, να συνυπάρχουν με το άγνωστο, να σέβονται τη δυναμική της δυνατότητας. 

Ίσως τελικά εκεί να βρίσκεται η πραγματική αξία της: όχι στην τεχνολογική της εφαρμογή, όσο κι αν αυτή είναι σημαντική, αλλά στην αλλαγή του τρόπου που βλέπουμε τον εαυτό μας και τον κόσμο. Στη ρήξη με την γραμμική λογική, με το δίπολο σωστό/λάθος, με την ανάγκη να έχουμε πάντα δίκιο. 

Ο νέος που μελετά κβαντομηχανική, δεν είναι υποχρεωτικά φυσικός. Είναι ταξιδευτής. Είναι παρατηρητής της ζωής του με κριτήριο όχι το απόλυτο, αλλά το εύλογο. Είναι εκείνος που μπορεί να πει: “Ναι, μπορεί να είμαι και τα δύο και αυτό και το άλλο και δεν φοβάμαι“. Σε έναν κόσμο που προσπαθεί συνεχώς να σε βάλει σε κουτάκια, να σε κάνει ένα πράγμα, να σε περιορίσει, η κβαντική σκέψη γίνεται μια μορφή αντίστασης. Μια νέα ελευθερία. 

Ίσως λοιπόν, το ερώτημα να μην είναι αν είναι σημαντική η γνώση της κβαντομηχανικής για τους νέους. Αλλά πως θα καταφέρουμε να την ενσωματώσουμε στον τρόπο που μαθαίνουμε, που μιλάμε για τον εαυτό μας, που ζούμε. Πως θα διδάξουμε όχι απλώς τις εξισώσεις, αλλά τον θαυμασμό, όχι μόνο τις εφαρμογές, αλλά το ρίγος του αγνώστου. Πως θα δείξουμε στα παιδιά πως μέσα σ’ ένα ηλεκτρόνιο μπορεί να κρύβεται μια επανάσταση και σ’ ένα σωματίδιο, ένα σύμπαν ολόκληρο, ανοιχτό σαν ποίημα κι αν φτάσαμε σε μία εποχή που δεν ακούν τους ποιητές, ίσως είναι η στιγμή το νόημά τους να ξεπροβάλλει από εδώ μέχρι την ολική πολιτιστική επανάσταση … 

 

 Ακολουθήστε το OLAFAQ στο Facebook, Bluesky και Instagram.