Εν μέσω της συνεχιζόμενης αποσύνθεσης των κρατικών υπηρεσιών από τον Έλον Μασκ, της προπαγανδιστικής «διάσωσης» του TikTok από τον Ντόναλντ Τραμπ και της κατάργησης των ανεξάρτητων ελέγχων γεγονότων από τον Μαρκ Ζούκερμπεργκ σε Facebook, Instagram και Threads, πολλοί χρήστες εγκαταλείπουν τις μεγάλες πλατφόρμες και αναζητούν εναλλακτικές λύσεις.

Οι χρήστες του TikTok στις Ηνωμένες Πολιτείες έλαβαν ένα πρώτο σοκ όταν ανακάλυψαν ότι η εφαρμογή σταμάτησε να λειτουργεί το βράδυ του Σαββάτου, 18 Ιανουαρίου, καθώς το Ανώτατο Δικαστήριο επικύρωσε τη νομοθεσία που απαγορεύει την πλατφόρμα, εάν η κινεζική μητρική της εταιρεία, ByteDance, δεν την πουλούσε μέχρι την επόμενη ημέρα.

Ωστόσο, μέσα σε 12 ώρες, η εφαρμογή ενημέρωσε τους χρήστες ότι επανήλθε «χάρη στις προσπάθειες του Ντόναλντ Τραμπ»—γεγονός που προκάλεσε ενθουσιασμό σε κάποιους και έντονο σκεπτικισμό σε πολλούς άλλους.

Νέες πλατφόρμες στο προσκήνιο

Την εβδομάδα πριν από τη βραχύβια απαγόρευση του TikTok, περισσότεροι από 700.000 χρήστες δημιούργησαν λογαριασμό στη RedNote, μια κινεζική εφαρμογή, ενώ άλλες ανεξάρτητες πλατφόρμες όπως το Pixelfed και το Cara ανέβηκαν στην κορυφή των καταστημάτων εφαρμογών.

Παράλληλα, το Bluesky συνεχίζει την ανοδική του πορεία, ξεπερνώντας πλέον τους 30 εκατομμύρια χρήστες.

Αλλά τι ακριβώς είναι αυτές οι νέες ή ξαφνικά δημοφιλείς πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης και πώς διαφέρουν από το X, το Instagram, το TikTok και άλλους γνωστούς «κολοσσούς» του διαδικτύου;

Η «μετανάστευση» των χρηστών και η άνοδος της RedNote

Αποκαλώντας τους εαυτούς τους “TikTok πρόσφυγες”, αρκετές χιλιάδες χρήστες από τις ΗΠΑ μετακινήθηκαν μαζικά στη RedNote ως ένδειξη διαμαρτυρίας για την επικείμενη απαγόρευση, αλλά και αναζητώντας μια εναλλακτική πλατφόρμα για περιεχόμενο μικρής διάρκειας.

Η RedNote, η οποία είναι επίσημα γνωστή ως Xiaohongshu («Little Red Book»), ξεκίνησε το 2013 ως μια πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου, όπου οι χρήστες αξιολογούσαν προϊόντα και αντάλλασσαν αγοραστικές συμβουλές με μια ευρύτερη διαδικτυακή κοινότητα.

Το ερώτημα που παραμένει είναι: Είναι αυτές οι νέες πλατφόρμες το μέλλον των social media ή απλώς προσωρινές «ψηφιακές εξορίες» από τον έλεγχο των μεγάλων εταιρειών;

RedNote: Το νέο «TikTok» ή ένας ακόμη ελεγχόμενος ψηφιακός χώρος;

Η RedNote έχει εξελιχθεί σε ένα υβρίδιο Pinterest και TikTok, όπου η σελίδα “For You” προσφέρει αλγοριθμικά επιλεγμένο περιεχόμενο (βίντεο, εικόνες, slideshows), συνδυάζοντας ό,τι είναι τάση τη δεδομένη στιγμή με αναρτήσεις που ταιριάζουν στα ενδιαφέροντα που δηλώνει κάθε χρήστης κατά την εγγραφή του.

Κατά το αρχικό κύμα διεθνών εγγραφών, οι Κινέζοι χρήστες καλωσόρισαν Αμερικανούς και άλλους ξένους χρήστες, απαντώντας σε ερωτήσεις σχετικά με την κινεζική κουλτούρα, τα memes και τα κοινωνικά ήθη της εφαρμογής. Παράλληλα, σατίρισαν τη ρητορική περί “Κινέζων κατασκόπων” που είχε φουντώσει με τις ανησυχίες για την ασφάλεια του TikTok.

Ωστόσο, η πλήρης μετάβαση στη RedNote απαιτεί προσοχή, καθώς η πλατφόρμα δεν έχει ακόμη μεταφράσει επίσημα τους όρους χρήσης από τα μανδαρινικά.

Ζητήματα ιδιωτικότητας και λογοκρισίας

Μια μετάφραση των όρων χρήσης μέσω Google δείχνει ότι οι χρήστες, μόλις εγγραφούν, παραχωρούν στην πλατφόρμα μια “δωρεάν, αμετάκλητη, μη αποκλειστική, παγκόσμια και απεριόριστη άδεια”, που της επιτρέπει να χρησιμοποιεί, να αντιγράφει και να προβάλλει προσωπικές εικόνες, πορτρέτα, ονόματα, εμπορικά σήματα, λογότυπα και άλλο διαφημιστικό υλικό που σχετίζεται με το περιεχόμενο των χρηστών.

Αν και αυτό δεν διαφέρει ιδιαίτερα από την πολιτική αδειοδότησης της Meta—καθώς, για παράδειγμα, οι όροι χρήσης του Instagram αναφέρουν ότι “δεν διεκδικούμε ιδιοκτησία του περιεχομένου σας, αλλά μας παραχωρείτε άδεια χρήσης του”—το γεγονός ότι οι όροι αυτοί δεν είναι μεταφρασμένοι δημιουργεί ανησυχίες για τη διαφάνεια.

Επιπλέον, ορισμένα δημοσιεύματα επισημαίνουν ανησυχίες σχετικά με τις πρακτικές συλλογής δεδομένων, την πολιτική απορρήτου και τις τακτικές παρακολούθησης της RedNote, καθώς η εφαρμογή λειτουργεί υπό την κινεζική νομοθεσία.

Άλλες αναφορές κάνουν λόγο για αυστηρούς κανόνες λογοκρισίας, με απαγορευμένες και διαγραμμένες αναρτήσεις που περιλαμβάνουν:

• Πολιτικά μηνύματα
• Συζητήσεις για ναρκωτικά ή χρήση ουσιών
• Κοινοποίηση εξωτερικών συνδέσμων
• Περιεχόμενο LGBTQ+

Εναλλακτική λύση ή μια ακόμη ελεγχόμενη πλατφόρμα;

Ενώ η RedNote κερδίζει δημοτικότητα ως εναλλακτική λύση στο TikTok, παραμένει ανοιχτό το ερώτημα κατά πόσο προσφέρει πραγματικά μια πιο ελεύθερη και ασφαλή πλατφόρμα, ή αν απλώς αποτελεί μια νέα ψηφιακή σφαίρα με διαφορετικούς αλλά εξίσου αυστηρούς περιορισμούς.

Αποκεντρωμένες εναλλακτικές: Το διαδίκτυο αλλάζει ξανά

Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι χρήστες αναζητούν εναλλακτικές πλατφόρμες, καθώς οι κανόνες περιεχομένου του TikTok, παρότι πιο ανεκτικοί σε LGBTQ+ περιεχόμενο, ύβρεις και πολιτικά μηνύματα, εξακολουθούν να επιβάλλουν λογοκρισία μέσω λέξεων-κώδικα όπως “unalive,” “corn,” “grape,” και “seggs”, ώστε να αποφεύγεται η αυτόματη αφαίρεση ή αποδυνάμωση του περιεχομένου.

Όπως συνέβη με τη μετατόπιση από το Χ του Μασκ στο Bluesky, πολλοί χρήστες αναζητούν αποκεντρωμένες επιλογές που τους προσφέρουν ελευθερία έκφρασης και μεγαλύτερο έλεγχο στο περιεχόμενό τους.

Bluesky και το επόμενο βήμα στις αποκεντρωμένες εφαρμογές

Το Bluesky ετοιμάζεται να λανσάρει τη νέα αποκεντρωμένη εφαρμογή διαμοιρασμού φωτογραφιών, Flashes, για χρήστες iOS, ύστερα από μήνες αναμονής.

Παράλληλα, έκανε την εμφάνισή της η Pinksky, μια εξωτερική πλατφόρμα διαμοιρασμού εικόνων που δεν ανήκει επισήμως στο Bluesky, αλλά λειτουργεί μόνο μέσω λογαριασμών Bluesky, συγχρονίζοντας την υπάρχουσα λίστα ακολούθων.

Αν και προς το παρόν δεν έχει μεγάλη δραστηριότητα, φαίνεται να προσελκύει χρήστες που αναζητούν μια πιο ιδιωτική και χωρίς αλγόριθμους εμπειρία.

Pixelfed: Το «αντί-Instagram» κερδίζει έδαφος

Μια άλλη πλατφόρμα που αναπτύσσεται αθόρυβα αλλά σταθερά είναι το Pixelfed, μια ανοιχτού κώδικα πλατφόρμα διαμοιρασμού εικόνων. Παρότι προσφέρει παρόμοιες λειτουργίες με το Instagram, αυτοχαρακτηρίζεται ως το ακριβώς αντίθετο της Meta:

• Αποκεντρωμένη
• Χωρίς διαφημίσεις
• Με χρονολογικά ταξινομημένες αναρτήσεις εξ ορισμού
• Σεβασμό στην ιδιωτικότητα των χρηστών
• Αντίθεση σε παρακολουθήσεις και αλγόριθμους επιτήρησης

Το Pixelfed δημιουργήθηκε το 2018 από τον Daniel Supernault ως μέρος του “Fediverse”, ενός συνόλου αποκεντρωμένων κοινωνικών δικτύων (που περιλαμβάνει και το Mastodon), συνδεδεμένων μέσω του ActivityPub protocol.

Οι χρήστες μπορούν είτε να χρησιμοποιήσουν τον μεγαλύτερο δημόσιο διακομιστή, Pixelfed.social, είτε να δημιουργήσουν τον δικό τους server, προσφέροντας περισσότερο έλεγχο στο περιεχόμενό τους. Με λιγότερους από 500.000 ενεργούς χρήστες, το Pixelfed γνώρισε εκρηκτική αύξηση εγγραφών την εβδομάδα που ακολούθησε την ανακοίνωση της Meta για τη χαλάρωση των κανόνων περιεχομένου στο Instagram και το Facebook. Το φαινόμενο αυτό υποδηλώνει ότι οι χρήστες δεν εγκαταλείπουν απλώς το παλιό διαδίκτυο—αναζητούν νέες, πιο δίκαιες και ανεξάρτητες ψηφιακές κοινότητες.

Το ερώτημα είναι: οι αποκεντρωμένες πλατφόρμες μπορούν να αντέξουν την πίεση των τεχνολογικών κολοσσών ή θα απορροφηθούν από αυτούς, όπως συνέβη τόσες φορές στο παρελθόν;

Εικονογράφηση: @artificial_vandalism / Olafaq

Αποκεντρωμένες πλατφόρμες: Το Pixelfed, το Cara και η μάχη για τον έλεγχο του ψηφιακού περιεχομένου

Αρχικά αναφέρθηκε από το 404 Media ότι η Meta κατηγορήθηκε για άμεση διαγραφή σχολίων και αναρτήσεων που περιείχαν συνδέσμους προς το Pixelfed στις πλατφόρμες της, καθώς η αποκεντρωμένη εφαρμογή άρχισε να αποκτά δημοτικότητα.  Παράλληλα, το Pixelfed λάνσαρε την πρώτη έκδοση της εφαρμογής του για iOS και Android στα μέσα Ιανουαρίου, καθώς μέχρι τότε ήταν διαθέσιμο μόνο μέσω desktop ή μέσω τρίτων εφαρμογών όπως το Impressia.

Η νοσταλγία για το “παλιό Instagram”, όταν οι χρήστες χρησιμοποιούσαν την εφαρμογή για τη χαρά της φωτογραφίας και όχι για διαφημιστικά deals, βρίσκει ένα καταφύγιο στο Pixelfed. Ωστόσο, οι μεγαλύτεροι διακομιστές καθυστερούν λόγω της ξαφνικής εισροής νέων χρηστών, ενώ κάποιοι προτείνουν να δοκιμάσουν πιο μικρές και πιο εξειδικευμένες κοινότητες εντός του δικτύου.

Το Cara ως καταφύγιο για καλλιτέχνες

Για καλλιτέχνες που στηρίζονταν στο Instagram και το TikTok για να προωθήσουν το έργο τους και να χτίσουν ένα κοινό, υπάρχει μια νέα επιλογή: η Cara, μια πλατφόρμα αποκλειστικά για την τέχνη, που έκανε το ντεμπούτο της μόλις το 2022.

Η δημιουργός του, Zhang Jingna, ανέπτυξε την πλατφόρμα ως απάντηση στη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης (AI) για την εκπαίδευση σε έργα τέχνης, όπως τα δικά της και άλλων καλλιτεχνών, χωρίς τη συγκατάθεσή τους. Το Cara δεν επιτρέπει περιεχόμενο που έχει δημιουργηθεί από AI, ούτε επιτρέπει σε μοντέλα AI να εκπαιδεύονται χρησιμοποιώντας έργα τέχνης ή σχέδια που ανεβάζουν οι χρήστες στην πλατφόρμα. Παρά το μικρό του μέγεθος—μέχρι τον Ιούνιο του 2024 είχε μόλις 40.000 χρήστες—το Cara είδε μια εκρηκτική αύξηση με πάνω από 600.000 νέες εγγραφές, μετά την απόφαση της Meta να καταστήσει σχεδόν αδύνατη την εξαίρεση των χρηστών από τη χρήση του περιεχομένου τους για την εκπαίδευση των AI μοντέλων της.

Προστασία καλλιτεχνών από AI μέσω του “Glaze”

Ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα του Cara είναι ότι προσφέρει προστασία από την AI, μέσω ενός εργαλείου που ονομάζεται “Glaze”. Αυτό το εργαλείο αλλοιώνει σκόπιμα τα δεδομένα των εικόνων, ώστε τα γενετικά μοντέλα AI να μην μπορούν να μιμηθούν το στυλ του δημιουργού όταν εκπαιδεύονται πάνω στο περιεχόμενό του. Μετά τον αρχικό ενθουσιασμό, κάποιοι χρήστες ανέφεραν ότι το Cara είναι υπερβολικά περιορισμένο όσον αφορά την απήχηση, καθώς είναι σχεδιασμένο αποκλειστικά για καλλιτέχνες και όχι για ένα γενικότερο κοινό που απλώς εκτιμά την τέχνη. Αρκετοί προτείνουν τη μετάβαση στο Bluesky για μια πιο ανοιχτή και ποικιλόμορφη αλληλεπίδραση με το κοινό.

Επιπλέον, η πλατφόρμα τείνει να προσελκύει περισσότερο ψηφιακούς καλλιτέχνες και illustrators παρά παραδοσιακούς εικαστικούς, δίνοντάς της μια αίσθηση πιο κοντά στο DeviantArt ή το ArtStation. Αξίζει να σημειωθεί ότι το Cara προσφέρει και μια πλατφόρμα αγγελιών για καλλιτέχνες και animators, αν και δεν είναι ακόμα ιδιαίτερα ενεργή.

Μια νέα εποχή ή ένας ακόμα ψηφιακός κύκλος;

Η νέα στροφή προς αποκεντρωμένες και θεματικές πλατφόρμες δεν είναι απλώς μια τάση, αλλά μια αναγκαία εξέλιξη που ίσως καθορίσει το μέλλον του διαδικτύου. Καθώς οι Big Tech συγκεντρώνουν ολοένα και περισσότερη ισχύ, ελέγχοντας όχι μόνο το περιεχόμενο αλλά και τις ροές πληροφορίας, η αποκέντρωση έρχεται ως μια αντίσταση στην ομογενοποίηση της ψηφιακής εμπειρίας. Ένα διαδίκτυο που ανήκει στους χρήστες του, όπου η πληροφορία κυκλοφορεί ελεύθερα, οι κοινότητες αυτοδιαχειρίζονται, και ο κάθε δημιουργός διατηρεί τον έλεγχο των δεδομένων του, δεν είναι μια ουτοπία—είναι μια αναγκαία επανάσταση απέναντι στη μονοπωλιακή εκμετάλλευση της online παρουσίας μας.

Βέβαια, το διαδίκτυο ήταν πάντα ρευστό, γεμάτο χαμένες πλατφόρμες και ατελείωτα πειράματα, από το MySpace και το Vine μέχρι το ClubPenguin—αλλά η ιστορία δεν πρέπει να μας κάνει απαισιόδοξους. Αντίθετα, μας διδάσκει πως κάθε πτώση μιας συγκεντρωτικής πλατφόρμας είναι μια ευκαιρία για ένα νέο, πιο δίκαιο οικοσύστημα. Αν οι αποκεντρωμένες πλατφόρμες αντέξουν, αν οι χρήστες απαιτήσουν ψηφιακά δικαιώματα, και αν οι κοινότητες διατηρήσουν την αυτονομία τους, ίσως δούμε ένα διαδίκτυο πραγματικά ελεύθερο, όχι ως προϊόν των εταιρειών, αλλά ως δημιούργημα των ανθρώπων που το χρησιμοποιούν και το εξελίσσουν. Γιατί όπως είχε πει κάποτε και ο Tim Berners-Lee και «Η παγκοσμιότητα υπήρξε ο βασικός μοχλός καινοτομίας στον Ιστό και θα συνεχίσει να παίζει αυτόν τον ρόλο και στο μέλλον. Και το μέλλον του διαδικτύου δεν είναι γραμμένο από τους τεχνολογικούς κολοσσούς—ανήκει σε όσους τολμούν να το διεκδικήσουν».

 Ακολουθήστε το OLAFAQ στο FacebookBluesky και Instagram.