Η άνοδος της στάθμης της θάλασσας στο Λίβερπουλ αποτυπώνεται στα γλυπτά Merseyside Totemy. Ο αντίκτυπος της κλιματικής αλλαγής, απεικονίζεται σε τρία πανύψηλα γλυπτά της Πολωνής καλλιτέχνιδας Alicja Biała, το έργο της οποίας δίνει φυσική μορφή σε περιβαλλοντικά δεδομένα.
Οι τρεις πύργοι που στήθηκαν στην προκυμαία της πόλης είναι οι τελευταίοι της σειράς “Totemy” της Biała, η οποία ξεκίνησε με μια εγκατάσταση κάτω από τον πύργο Bałtyk της MVRDV στο Πόζναν της Πολωνίας.
Τα έντονα χρωματιστά γλυπτά αντιπροσωπεύουν δεδομένα σχετικά με τις διάφορες αιτίες και τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, προσαρμοσμένα στον τόπο στον οποίο παρουσιάζονται.
Στα Merseyside Totemy, το επίκεντρο είναι η άνοδος της στάθμης της θάλασσας. Τα δεδομένα που χρησιμοποιήθηκαν στο έργο δείχνουν πώς θα μπορούσε να είναι η τοπική περιοχή το έτος 2080, εάν οι πάγοι συνεχίσουν να λιώνουν και η στάθμη της θάλασσας συνεχίσει να αυξάνεται με τις σημερινές ταχύτητες.
Κάθε ένα από τα τρία χαλύβδινα «τοτέμ» είναι αφιερωμένο σε μια περιοχή του Merseyside – το κέντρο του Λίβερπουλ, το Formby και το Birkenhead – με τα σκουριασμένα κάτω τμήματά τους να δείχνουν το ποσοστό της γης σε σχέση με το πλήρες ύψος του γλυπτού, που θα βρίσκεται εντός πλημμυρισμένης ζώνης της περιοχής σε λιγότερο από 60 χρόνια.
Για το τοτέμ της περιοχής Formby με την πράσινη κορυφή, που είναι σε μεγάλο βαθμό σκουριασμένο, το ποσοστό αυτό είναι 82%.
Τα ζωηρά ζωγραφισμένα επάνω τμήματα των γλυπτών αντιπροσωπεύουν την έκταση της γης που θα παραμείνει πάνω από τη ζώνη πλημμύρας, ενώ οι ιστοί στην κορυφή δείχνουν την κατεύθυνση των περιοχών που αντιπροσωπεύουν.
«Καθώς η στάθμη της θάλασσας θα ανεβαίνει, αυτά τα τοτέμ θα αναδύονται από την επιφάνεια του νερού ως παράξενες σημαδούρες, σηματοδοτώντας και υπενθυμίζοντας στους περαστικούς μια εποχή κατά την οποία η επιλογή του τρόπου διαχείρισης της κλιματικής αλλαγής ήταν ακόμη εφικτή», δήλωσε ο Biała.
Τα μοτίβα στα γλυπτά είναι παρόμοια με αυτά που χρησιμοποιούνται στις τοπικές σημαδούρες, ενώ αυτά στις σημαίες βασίζονται στα διεθνή ναυτικά σήματα που χρησιμοποιούν τα πλοία για να επικοινωνούν μεταξύ τους, ιδίως αυτά που σηματοδοτούν κίνδυνο.
Στόχος της Alicja Biała είναι να κάνει τα δεδομένα της κλιματικής αλλαγής, τα οποία συνήθως φαίνονται ακαδημαϊκά και θεωρητικά, πιο απτά και κατανοητά. Με την πάροδο του χρόνου, όπως αναφέρει η ίδια, έχει μάθει να εστιάζει σε πιο απλά σύνολα δεδομένων, ενώ εξελίσσει τις τυπικές και υλικές εξερευνήσεις της.
«Συνήθιζα να επηρεάζομαι τρομερά από τα δεδομένα και τις πληροφορίες που διάβαζα [σ.σ. εννοεί σχετικά με την κλιματική κρίση] και έτσι ήθελα τα στατιστικά στοιχεία να σοκάρουν τους θεατές, να προκαλέσουν μια αντίδραση», δήλωσε η Biała στο Dezeen. «Τώρα, αντιλαμβάνομαι την αξία και την επίδραση της πυροδότησης συζητήσεων και πώς αυτό μπορεί συχνά να οδηγήσει σε πιο μακροχρόνια αποτελέσματα, εκπαιδεύοντας τις νεότερες γενιές και δημιουργώντας διαρκές ενδιαφέρον».
Οι επισκέπτες του Merseyside Totemy μπορούν να σαρώσουν κωδικούς QR στη βάση των γλυπτών για να έχουν πρόσβαση σε πλήρεις πληροφορίες σχετικά με τα δεδομένα που παρουσιάζονται, τα οποία η καλλιτέχνιδα συνέλεξε μαζί με τους ερευνητές του Πανεπιστημίου John Moores του Λίβερπουλ, Jason Kirby και Timothy Lane.
Υπάρχει επίσης μια εκπαιδευτική ροή στο έργο, στο πλαίσιο της οποίας ο Biała πραγματοποίησε εργαστήρια με βάση κάποιες λύσεις που μπορούν να δοθούν για την καταπολέμηση της περιβαλλοντικής κρίσης, με μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Το έργο περιέχει και άλλες αναφορές στη ναυτική ιστορία του Λίβερπουλ: τα γλυπτά είναι κατασκευασμένα από παραδοσιακά ναυπηγικά υλικά, συμπεριλαμβανομένου του χάλυβα, ενώ τα γεμισμένα με πέτρα πέλματα από συρματόπλεγμα βασίζονται στα καλάθια γκάμπιον.
Το Merseyside Totemy ανατέθηκε από την Μπιενάλε του Λίβερπουλ μαζί με τη μη κερδοσκοπική εταιρεία Liverpool BID Company και τα γλυπτά κατασκευάστηκαν τοπικά, στο Castle Fine Arts Foundry Liverpool.
Μετά τη διετή παραμονή τους στο Princes Dock του Λίβερπουλ, τα «τοτέμ» θα έχουν μια μεταγενέστερη ζωή σε άλλη περιοχή, αλλά τα πλάνα αυτά δεν έχουν ακόμη ανακοινωθεί.
Ένα άλλο έργο που αποσκοπεί στην οπτικοποίηση των δεδομένων της κλιματικής αλλαγής προέρχεται από το ολλανδικό στούντιο σχεδιασμού Raw Color, το οποίο μετέτρεψε τις στατιστικές σε κουβέρτες, κασκόλ και κάλτσες για τη συλλογή “Temperature Textiles”.