Βρικόλακες, λυκάνθρωποι, σκιές και φαντάσματα καταδιώκουν ηθοποιούς και θεατές από τότε που οι πρώτες ταινίες τρόμου βγήκαν στη μεγάλη οθόνη. Όσο εξελίσσονταν η κοινωνία και η τεχνολογία, το ίδιο εξελίχθηκαν και τα τέρατα που μας στοίχειωναν.  Μέσα από τη μεταβαλλόμενη φύση των οντοτήτων μπορεί κανείς να σχεδιάσει την ιστορία του ανθρώπινου φόβου. Πλάσματα της λαογραφίας και δυνάμεις του γοτθικού κακού έδωσαν τη θέση τους σε μεταλλαγμένα ζώα, ακτινοβολημένα ζωύφια, ερπετά, πολέμους, ασθένειες, εξωγήινους. Οι αγωνίες μας για όλα τα παραπάνω πήραν μια φυσική, εφιαλτική μορφή που στοίχειωναν τη ζωή και τα όνειρά μας.

Ο κινηματογράφος του 21ου αιώνα έχει διευρύνει τα όρια του τρόμου, εισάγοντας τέρατα που δεν είναι μόνο φυσικά τρομακτικά αλλά έχουν μια βαθιά ψυχολογική επιρροή που προκαλεί ανατριχίλα.

Αυτά τα πλάσματα συχνά συμβολίζουν βαθύτερους φόβους και ανησυχίες, κάνοντας τον τρόμο τους να αντηχεί σε πολλαπλά επίπεδα μέσα μας. Από υπερφυσικά μέχρι ανθρωπόμορφες εφιαλτικές μορφές, τα τέρατα αυτής της εποχής συνεχίζουν να στοιχειώνουν τη συλλογική μας φαντασία, υπενθυμίζοντάς μας ότι τα πιο τρομακτικά πράγματα είναι συχνά αυτά που παραμονεύουν μέσα στο ίδιο μας το μυαλό και στην κοινωνία. Ας δούμε μερικά από τα πιο ανατριχιαστικά πλάσματα που έχουν εμφανιστεί σε αυτή την εποχή, αφήνοντας ανεξίτηλο σημάδι τους στη μεγάλη οθόνη.

1. The Pale Man, “Pan’s Labyrinth” (2006)

Καμία λίστα με τέρατα του σύγχρονου κινηματογράφου δεν θα ήταν πλήρης χωρίς κάτι από τη διεστραμμένη φαντασία του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο. Αναμφισβήτητα το πιο εντυπωσιακό δημιούργημά του είναι ο Pale Man μια αδύνατη και ψηλή φιγούρα με χλωμό, σχεδόν διαφανές δέρμα που κρέμεται χαλαρά από το σώμα του.ί Εντελώς φαλακρός και στερείται ματιών στο πρόσωπό του τα οποία είναι τοποθετημένα στις παλάμες του που χρησιμοποιεί για να βλέπει όταν τα τοποθετεί στις κόγχες των ματιών του. Ο Pale Man είναι μια αλληγορία της απολυταρχίας και της κακοποίησης της εξουσίας, με τον Guillermo del Toro να χρησιμοποιεί τον χαρακτήρα για να καταδείξει τη φρίκη και την απανθρωπιά του φασισμού.

2.The Gwoemul, “The Host” (2006)

Το Gwoemul, είναι ένα γιγαντιαίο, μεταλλαγμένο υδρόβιο πλάσμα που εμφανίζεται από τον ποταμό Han στη Σεούλ της Νότιας Κορέας. Η δημιουργία του αποδίδεται στη ρίψη χημικών αποβλήτων στο ποτάμι, κάτι που αντικατοπτρίζει τις περιβαλλοντικές ανησυχίες και τα οικολογικά θέματα που συχνά απασχολούν τον σκηνοθέτη Bong Joon-ho. Το δέρμα του είναι γλοιώδες και τραχύ, προσδίδοντας του μια τρομακτική εμφάνιση. Τα μάτια του, αν και μικρά, αποπνέουν μια αίσθηση εξυπνάδας και μοχθηρίας, κάνοντάς το ακόμα πιο απειλητικό. Πέρα από τη φυσική απειλή, το Gwoemul λειτουργεί και ως σύμβολο της περιβαλλοντικής καταστροφής και των συνεπειών της ανθρώπινης αμέλειας. Το πλάσμα αυτό είναι μια ζωντανή υπενθύμιση των κινδύνων που εγκυμονεί η ανθρώπινη απερισκεψία απέναντι στο περιβάλλον και ένα από τα πιο εμβληματικά τέρατα του σύγχρονου κινηματογράφου τρόμου.

3. Sam, ‘Trick ’r Treat’ (2007)

O Sam είναι ένας εμβληματικός και τρομακτικός χαρακτήρας που ενσαρκώνει το πνεύμα του Halloween. Η αθώα και ταυτόχρονα ανατριχιαστική εμφάνισή του δημιουργεί μια αίσθηση αγωνίας και μυστηρίου. Πρόκειται για έναν υπερφυσικό δαίμονα που επιβάλλει τους κανόνες του Halloween. Εμφανίζεται για να τιμωρήσει εκείνους που δεν σέβονται ή παραβιάζουν τις παραδόσεις. Η συμπεριφορά του είναι ανελέητη και βάναυση προς όσους δεν ακολουθούν τους κανόνες, αποδεικνύοντας ότι δεν είναι απλά ένα αθώο παιδί αλλά ένας φύλακας των παραδόσεων με τρομακτική δύναμη.  Μπορεί να εμφανίζεται και να εξαφανίζεται κατά βούληση, και παρά τις προσπάθειες των θυμάτων του να τον βλάψουν, εκείνος πάντα αναγεννιέται. Οι ικανότητές του να επιβιώνει από κάθε επίθεση τον καθιστούν έναν εξαιρετικά επικίνδυνο αντίπαλο.

4. Eli, “Let the Right One In” (2008)

Η ταινία «Let the Right One In» (2008), σκηνοθετημένη από τον Tomas Alfredson και βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του John Ajvide Lindqvist, παρουσιάζει μια από τις πιο μοναδικές και ανατριχιαστικές φιγούρες του κινηματογράφου τρόμου: τον χαρακτήρα Eli. Η Eli είναι ένα βαμπίρ με τη μορφή ενός παιδιού που ζει στη Σουηδία κατά τη δεκαετία του 1980. Εμφανίζεται ως ένα 12χρονο κορίτσι με μια φαινομενικά ευάλωτη και αθώα εμφάνιση. Ωστόσο, αυτή η εξωτερική εμφάνιση κρύβει μια πολύ πιο σκοτεινή και τρομακτική φύση.  Ως βαμπίρ, η Eli είναι αναγκασμένη να τρέφεται με ανθρώπινο αίμα για να επιβιώσει, κάτι που την καθιστά έναν εξαιρετικά επικίνδυνο θηρευτή. Η Eli δεν είναι απλώς ένα βαμπίρ, αλλά ένας χαρακτήρας γεμάτος ψυχολογικές αντιθέσεις και συναισθηματικά βάθη. Παρά την ανάγκη της να σκοτώνει για να ζήσει, εμφανίζει στιγμές ευαισθησίας και ανθρώπινων συναισθημάτων, ειδικά στη σχέση της με τον Oskar, το αγόρι που γίνεται φίλος και εν μέρει σύμμαχός της. Αυτή η διπλή φύση της, ως θηρευτής και ταυτόχρονα ως ένα πλάσμα που επιζητά την αγάπη και την αποδοχή, κάνει την Eli έναν από τους πιο σύνθετους και ενδιαφέροντες χαρακτήρες τρόμου του σύγχρονου κινηματογράφου.

5. Jean Jacket, “Nope” (2022)

Στην ταινία τρόμου «Nope» (2022), σκηνοθετημένη από τον Jordan Peele, ο Jean Jacket είναι ένα τρομακτικό, εξωγήινο πλάσμα που προκαλεί τρόμο και δέος στους χαρακτήρες και τους θεατές. Πρόκειται για μια εξωγήινη οντότητα με ένα εντυπωσιακό και ακατανόητο σχήμα, που μοιάζει με ένα γιγαντιαίο, εναέριο πλάσμα. Η φυσική του μορφή είναι εντελώς ξένη και αλλόκοτη, παραπέμποντας σε έναν ζωντανό, οργανικό σύννεφο και μεταμορφώσεις που αψηφούν την ανθρώπινη λογική και φαντασία. Είναι εξαιρετικά επικίνδυνος και απειλητικός λόγω της ικανότητάς του να αιχμαλωτίζει και να καταβροχθίζει ανθρώπους. Η δύναμη και η απρόβλεπτη φύση του Jean Jacket καθιστούν την παρουσία του μια συνεχόμενη πηγή φόβου και αγωνίας. Πέρα από την καθαρά φυσική απειλή, ο Jean Jacket λειτουργεί και ως συμβολικό στοιχείο στην ταινία, ενσαρκώνοντας τον άγνωστο και τον απρόβλεπτο φόβο που συνοδεύει το ανεξερεύνητο και το μη εξηγήσιμο. Ο χαρακτήρας αντιπροσωπεύει την έμφυτη ανθρώπινη αγωνία απέναντι στο άγνωστο και τα μυστικά του σύμπαντος.

 

6.  Babadook (2014)

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Jennifer Kent ήταν ένα από τα σπουδαιότερα της περασμένης δεκαετίας γιατί η Ken είχε τόσο πολύ καλά μελετήσει το είδος (ειδικά τις ταινίες του Wan) που κάνει την ιστορία της χήρας (Essie Davis) που παλεύει με τους δαίμονες που απειλούν τον γιό της να φαίνεται τόσο πειστική, βάζοντας τον θεατή σχεδόν μέσα στην οθόνη.Το τέρας Babadook ξεπροβάλλει από ένα παιδικό βιβλίο με αναδυόμενες εικόνες παίρνοντας τη μορφή μιας ψηλής, σκοτεινής φιγούρας με μακριά νύχια και καπέλο. Είναι η ενσάρκωση των σκοταδιών μέσα μας και της κατάθλιψης, ενώ ο τρόμος που προκαλεί βασίζεται στο ψυχολογικό του βάθος, αντιπροσωπεύοντας τους εσωτερικούς δαίμονες που απομυζούν τη ζωή και την ενέργειά μας . Και όπως έγραψε σωστά κάποιος κριτικός «It’s a monster movie in which everyone takes turns being the monster».

7. Η Οντότητα “It Follows” (2014)

Το “It Follows” του David Robert Mitchell παρουσιάζει ένα μοναδικό τέρας: μια οντότητα που καταδιώκει αδιάκοπα το θύμα της, συγκεκριμένη μορφή και ορατή μόνο σε όσους έχουν “μαρκαριστεί” μέσω μιας κατάρας που μεταδίδεται μέσω σεξουαλικής επαφής. Η οντότητα αλλάζει την εμφάνισή της κάθε λίγα λεπτά, μπορεί να πάρει οποιαδήποτε ανθρώπινη μορφή, συχνά ως αγαπημένο πρόσωπο ή άγνωστος, καθιστώντας την μια πανταχού παρούσα και ακατάπαυστη απειλή. Το ότι μπορεί να μοιάζει με οποιονδήποτε είναι το κλειδί για το πόσο τρομακτικό μπορεί να γίνει. Μέχρι το τέλος της ταινίας, το κοινό έχει γίνει τόσο παρανοϊκό όσο οι χαρακτήρες, σαρώνοντας κάθε εκατοστό του κάδρου για την πιθανή εμφάνιση του κινδύνου. Ποιος χρειάζεται ειδικά εφέ και φρικιαστικά πλάσματα; Το άγνωστο συχνά είναι πιο εφιαλτικό ειδικά όταν συμβολίζειι την αναπόφευκτη φύση της ενοχής και τον φόβο της διαρκούς καταδίωξης από μια αόρατη δύναμη.

8. Moder, ‘The Ritual’ (2017)

Στην ταινία τρόμου “The Ritual” (2017), σκηνοθετημένη από τον David Bruckner και βασισμένη στο μυθιστόρημα του Adam Nevill, ο Moder αποτελεί έναν από τους πιο ανατριχιαστικούς και επιβλητικούς κακούς χαρακτήρες του σύγχρονου κινηματογράφου τρόμου. Ο Moder είναι μια τεράστια, υπερφυσική οντότητα που προέρχεται από την σκανδιναβική μυθολογία. Η εμφάνισή του είναι εξαιρετικά τρομακτική και αλλόκοτη, συνδυάζοντας χαρακτηριστικά διαφόρων ζώων και ανθρώπινων μορφών. Eίναι ένας αρχαίος δαίμονας που έχει τη δύναμη να χειραγωγεί τους ανθρώπους μέσω των φόβων και των ενοχών τους, δημιουργώντας οράματα και ψευδαισθήσεις που τους παραλύουν και τους αποπροσανατολίζουν. Στην ταινία, ο Moder είναι η κύρια απειλή που αντιμετωπίζουν τέσσερις φίλοι που βρίσκονται σε μια εκδρομή πεζοπορίας στη σκανδιναβική ύπαιθρο. Καθώς προσπαθούν να βρουν το δρόμο τους μέσα από το δάσος, ο Moder τους κυνηγά και τους παγιδεύει σε έναν κύκλο τρόμου και απόγνωσης. Η παρουσία του και η επιβλητική του δύναμη αποτελούν τον κεντρικό άξονα της αγωνίας και του τρόμου της ταινίας.

9. Gabriel, ‘Malignant’ (2021)

Το “Malignant” του James Wan παρουσιάζει τον Gabriel, έναν παράσιτο δίδυμο που αφαιρείται χειρουργικά αλλά δεν απομακρύνεται εντελώς από την αδερφή του, Madison. Ο Gabriel είναι μια εξαιρετικά αλλόκοτη και φρικιαστική οντότητα. Έχει ένα παραμορφωμένο και δαιμονικό πρόσωπο με έντονα, κακόβουλα μάτια και δόντια, που εμφανίζεται στο πίσω μέρος του κεφαλιού της πρωταγωνίστριας, Madison. Ο Gabriel ξυπνά για να εκδικηθεί εκείνους που τον αδίκησαν και τον χώρισαν από την αδελφή του, προχωρώντας σε μια σειρά από βίαιες και τρομακτικές δολοφονίες. Ο Gabriel μπορεί να ελέγχει το σώμα της Madison και διαπράττει φόνους ενώ χειραγωγεί το μυαλό της. Η φυσική και ψυχολογική του δύναμη πάνω της είναι βαθιά ανατριχιαστική, αγγίζοντας τους φόβους της απώλειας ελέγχου και ταυτότητας.  Είναι μια μεταφορά για τις βαθιά θαμμένες και ανεξέλεγκτες σκοτεινές πλευρές του ανθρώπου, που μπορούν να αναδυθούν και να καταστρέψουν. Οι τρομακτικές ικανότητες και το παρελθόν του Gabriel τον καθιστούν ένα από τα πιο αξέχαστα τέρατα των τελευταίων ετών .

10. The Shimmer bear, ‘Annihilation’ (2018)

Στην ταινία «Annihilation» (2018), σκηνοθετημένη από τον Alex Garland και βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Jeff VanderMeer, το Shimmer Bear αποτελεί έναν από τους πιο τρομακτικούς και ανατριχιαστικούς χαρακτήρες του κινηματογράφου τρόμου. Ο Shimmer Bear είναι ένα μεταλλαγμένο πλάσμα που δημιουργείται μέσα στο “Shimmer,” μια μυστηριώδης περιοχή που μεταλλάσσει και ανασυνθέτει τη γενετική δομή όλων των ζωντανών οργανισμών που εισέρχονται σε αυτήν. Το πλάσμα έχει την εμφάνιση μιας τεράστιας αρκούδας, αλλά η δομή του είναι παραμορφωμένη και αλλοιωμένη από τις επιδράσεις του Shimmer, δίνοντάς του μια φρικιαστική και αποκρουστική εμφάνιση. Το πιο ανατριχιαστικό όμως είναι ότι «μιλάει» με τη φωνή των θυμάτων της, παπαγαλίζοντας τις κραυγές του θανάτου τους κάθε φορά που ανοίγει τα τεράστια σαγόνια της που στάζουν. Πολλά τέρατα προκαλούν κραυγές φόβου. Αυτό τους απηχεί στρεβλά, σχεδόν χλευάζει τον τρόμο εκείνων που κοιτάζουν το βλέμμα του. Το Ο Shimmer Bear δεν είναι απλώς ένας θηρευτής, αλλά και ένα σύμβολο της ανατροπής της φυσικής τάξης και της καταστροφής που μπορεί να επιφέρει η ανθρώπινη παρέμβαση και η εξερεύνηση του άγνωστου.