Εδώ και λίγους μήνες, κάποιοι αγαπημένοι αθηναϊκοι κινηματογράφοι κλείνουν βλέποντας τα ταμεία τους άδεια κι έχει ξεκινήσει μία άτυπη εκστρατεία στα social media με δίαφορα posts που παρακινούν τον κόσμο να μην ξεχνάει τους σινεμάδες. Ναι, πόσο ωραία λέξη ο σινεμάς.
Για παράδειγμα, η ενδυματολόγος Βασιλική Σύρμα είχε ανεβάσει πρόσφατα στο facebook προφίλ της πως έφτασαν με μεγάλη καθυστέρηση στον κινηματογράφο Σοφία στην Αργυρούπολη και διαπίστωσαν πως η ταινία που είχαν κανονίσει να δουν δεν ξεκίνησε ποτέ να προβάλλεται καθώς δεν υπήρξε κανένας θεατής πριν από εκείνους. «Παρόλα αυτά, το ηλικιωμένο ζευγάρι που διευθυνει τον κινηματογράφο, άνοιξε την αίθουσα και πρόβαλε την ταινία για 2 άτομα (εμάς), έστω και ετεροχρονισμενα. Είδαμε μια ιδιωτική ουσιαστικά προβολη σε μια πεντακάθαρη αίθουσα με πολύ άνετα καθίσματα.Η προθυμία των ιδιοκτητών να μας ευχαριστήσουν μας συγκίνησε αλλά ταυτόχρονα νιώσαμε την αγωνία τους να κόψουν έστω και δυο εισιτήρια. Ας στηρίξουμε τους κινηματογράφους στις γειτονιές ώστε να μην κλείσουν!» συμπλήρωσε.
Ο Μανώλης Κρανάκης, με αφορμή το κλείσιμο του Έμπασσυ, είχε γράψει πολύ σωστά εδώ πως σε μια χώρα σαν την Ελλάδα που το σινεμά δεν έγινε ποτέ συνείδηση πολιτισμού, διασκέδασης και κουλτούρας γενικότερα, δεν είναι παράλογο που ξαφνικά βλέπουμε το τέλος της κινηματογραφικής αίθουσας όπως την ξέραμε, ενώ έπρεπε εδώ και πολλά χρόνια να είχαμε δει την αλλαγή στη λογική όλου του μηχανισμού που απλώνεται γύρω από την κινηματογραφική έξοδο.
Τώρα, σύμφωνα με το Indiewire, στην Αμερική τα σινεμά έχουν αρχίσει και οργανώνουν ειδικές προβολές με νέες παροχές για τους θεατές για να περιορίσουν τις σπιτικές προβολές και να επιστρέψουν στις αίθουσες όπως παλιά. Η εταιρία Cineapolis που έχει 26 κινηματογράφους σε διαφορες πολιτείες έχει αρχίσει να προβάλλει φιλμ σε άλλες ώρες εκτός από τις προγραμματισμένες με μειωμένα εισιτήρια, δίνει δωρεάν μικρές συσκευασίες με ποπ κορν στις θέσεις, εκπτωτικά κουπόνια για προϊόντα ομορφιάς και σπα, συνεδρίες για ασκήσεις αναπνοής σε εδικές καρέκλες πριν τις προβολές και προνόμια μετά από έναν αριθμο εισιτηρίων ώστε να προσεγγίσουν και τους νεότερους σε ηλικία θεατές.
Η Annelise Holyoak, η υπέυθυνη μάρκετινγκ του ομίλου, αναφέρει πως διοργανώνουν εικαστικές εκθέσεις και ξεχωριστά events πριν αλλά και μετά τις ταινίες για να μη φεύγει ο κόσμος μετά τους τίτλους τέλους. Δεν είχαμε ξανακάνει κάτι τέτοιο στο παρελθόν με τέτοια συχνότητα. Δεν ζητούσαμε από τους συνεργάτες μας να συμβάλλουν στην προσπάθεια για μεγαλύτερα κέρδη. Για τις περισσότερες αλυσίδες, δεν είναι και τόσο συνηθισμένο.
Όπως δείχνουν τα στοιχεία του Motion Picture Association,σε σύγκριση με το 2019, οι πωλήσεις έπεσαν κατά 50% το 2021 ενώ φέτος, έφτασαν το 40%. Η αιτία για αυτή τη μικρή επιστροφή των θεατών ήταν μπλοκμπαστερ όπως το marvelικό Doctor Strange in the Multiverse of Madness, το οποίο είχε την έξτρα υπερδύναμη να φερει τους θεατές και πάλι μπροστά στις μεγάλες οθόνες. Επιπλέον, έχουν περάσει και σε ένα άλλο επιχειρηματικό στάδιο για να συγκεντρώσουν κέρδη και νοικιάζουν τους χώρους τους σε διάφορες εταιρίες και ιδιώτες ώστε να οργανώσουν συναυλίες, προβολές θεατρικών έργων και μαραθωνίους video games.
«Οι αίθουσες είναι το ιδανικό μέρος για να προσθέσεις τμήμα eSports. Και τώρα, εξαιτίας του κορωνοϊού ,έχουν αρκετό χώρο διαθέσιμο. Πριν το 2019, θα ήταν πιο δύσκολο να έρθει μια εταιρία και να μας πει ότι θέλει να προβάλλεται στις 10 οθόνες μας μία παραγωγής της για πολλές μέρες γιατί εναλλασσόταν το πρόγραμμα πιο συχνά και είχαμε περισσότερους θεατές. Τώρα, π.χ έχουμε τον Batman στα torrents μετά από 6 εβδομάδες από την ημερομηνία κυκλοφορίας του.» δήλωσε ο Rick Starr, ιδιοκτήτης της αλυσίδας κινηματογράφων CW.
Άλλοι κινηματογραφικοί όμιλοι ζητούν συνεργασίες με πιο μεγάλoυς οργανισμούς όπως το Angelika Film Center, που λάνσαρε μαζί με τη Sony τη δράση Bring a friend back to movie κάνοντας δώρο δύο εισιτήρια στην τιμή του ενός για το The Duke, μία βρετανική dramedy για πιο σινεφίλ κοινό, που επανέρχεται σταδιακά στους κινηματογράφους. Απ’ ότι είπτε η πρόεδρος του Angelika, Ellen Cotter, ήταν η πρώτη φορά που συνεργάστηκαν με εταιρία διανομής για ένα πρότζεκτ σαν αυτό, το οποίο τελικά έφερε το αποτέλεσμα που περίμεναν και τώρα το ζητούν και άλλοι. Επίσης, εκμεταλεύτηκε αυτή την επιτυχία και σχεδιάζουν ένα νεό πρόγραμμα που δίνει τη δυνατότητα στους πελάτες να κερδίζουν δωρεάν και μειωμένα εισιτήρα τις Τρίτες, το οποίο θα τους βοηθήσει να δουν και τι είδη ταινιών προτιμούν πιο πολύ.
Τέλος, η AMC, ακολούθησε το παράδειγμα των παραπάνω με παρόμοιες δράσεις και διαπίστωσε πως ο οι άνθρωποι που έρχονταν στις προβολές, έδιναν περισσότερα χρήματα (40%) σε αναψυκτικά απ’ ότι το 2019 και ενδιαφέρονται περισσότερο για τις premium format προβολές ,που τους προσφέρουν πιο δυνατό ήχο, μεγαλύτερες και πανοραμικές οθόνες και πιο άνετες θέσεις.