Είτε μας αρέσει είτε όχι, είναι πλέον παραπάνω από σαφές ότι κινηματογραφικά και τηλεοπτικά τα τελευταία χρόνια διανύουμε το prime time των σίκουελς. Πιο συγκεκριμένα, οι πρωτότυπες ιστορίες βρίσκονται σε μεγάλο βαθμό σε δεύτερη μοίρα, σε σχέση με τα σίκουελς, πρίκουελς και spinoffs που βασίζονται σε ήδη υπάρχουσες και καθιερωμένες ιστορίες. Το 2022, μερικές από τις σημαντικότερες σειρές (Andor, What We Do in the Shadows, House of the Dragon) και μερικές από τις δημοφιλέστερες ταινίες (Top Gun: Maverick, Avatar: The Way of Water, Spider-Man: No Way Home, Doctor Strange in the Multiverse of Madness, Scream) είχαν όλες ενσωματωμένες ιστορίες και καθιερωμένους χαρακτήρες, βοηθώντας το κοινό να συνδεθεί μαζί τους πιο εύκολα.
Ακόμη και η Επιτροπή των βραβείων Όσκαρ συχνά αγαπά ένα καλό σίκουελ. Αν και τα Όσκαρ συνήθως απονέμουν βραβεία σε πρωτότυπα σενάρια, λογοτεχνικές διασκευές ή γενικά αυτοτελείς ιστορίες, η Ακαδημία Κινηματογράφου και Επιστημών έχει προτείνει αρκετές φορές ένα σίκουελ για το βραβείο της Καλύτερης Ταινίας.
Και μπορεί τα spinoffs και τα σίκουελς να θεωρούνται σύγχρονο φαινόμενο, ωστόσο το πρώτο σίκουελ που προτάθηκε για Όσκαρ χρονολογείται ήδη από το 1936. Πρόκειται για το Broadway Melody του 1936, το οποίο θεωρητικά αποτελεί σίκουελ της ομώνυμης ταινίας του 1929, η οποία μάλιστα είχε κερδίσει και το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας (η πρώτη ομιλούσα ταινία που κέρδισε το βραβείο). Οι δύο ταινίες φτίαχτηκαν μεν από το ίδιο στούντιο (MGM) και μοιράζονται τον ίδιο τίτλο και μερικά μουσικά κομμάτια, ωστόσο, έχουν τελείως διαφορετική πλοκή και χαρακτήρες.
Συνεχίζοντας, το 1944 ο Bing Crosby πρωταγωνιστεί στο Going My Way, στον ρόλο του ιερέα O’Malley, για τον οποίο κέρδισε και Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου. Ένα χρόνο αργότερα, ο Crosby επέστρεψε στον ρόλο αυτό, στην ταινιά The Bells of St. Mary’s. Το αν η συγκεκριμένη ταινία πληροί τις προϋποθέσεις ενός σίκουελ είναι προς συζήτηση, αλλά αυτό που ισχύει είναι ότι ο Crosby ξαναπροτάθηκε για Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου κι έτσι έγινε ο πρώτος ηθοποιός στην ιστορία που έλαβε δύο υποψηφιότητες για τον ίδιο ρόλο. Από τότε κι άλλοι ηθοποιοί το έχουν καταφέρει αυτό, μεταξύ των οποίων ο Sylvester Stallone στον ρόλο του Rocky, η Cate Blanchett ως Βασίλισσα Ελισάβετ Α’, ο Al Pacino ως Michael Corleone και ο Paul Newman ως Fast Eddie.
Το πρώτο πραγματικό σίκουελ που έλαβε Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας είναι μια ταινία που εξακολουθεί να θεωρείται ένα από τα καλύτερα παραδείγματα του είδους: The Godfather Part II. Μάλιστα, και οι τρεις ταινίες της σειράς The Godfather ήταν υποψήφιες για Καλύτερη Ταινία, καθιστώντας την μια από τις πιο αναγνωρισμένες κι επιτυχημένες τριλογίες όλων των εποχών.
Θα έπρεπε να περάσουν άλλα 30 χρόνια για να ξαναπάρει ένα σίκουελ το πρώτο βραβείο. Το 2003, η διάκριση πήγε στο Lord of the Rings: Return of the King. Οι δύο προηγούμενες ταινίες της σειράς Άρχοντας των Δαχτυλιδιών, The Fellowship of the Ring και The Two Towers, ήταν και οι δύο υποψήφιες για Καλύτερη Ταινία, αλλά μόνο το Return of the King κατάφερε να κερδίσει το βραβείο.
Η Σιωπή των Αμνών θα μπορούσε τεχνικά να συμπεριληφθεί σε αυτή τη λίστα, καθώς είναι το δεύτερο μέρος της σειράς βιβλίων του Thomas Harris που περιλαμβάνει τον κατά συρροή δολοφόνο Hannibal Lecter. Ο Michael Mann σκηνοθέτησε το Manhunter, μια διασκευή της πρώτης ιστορίας της σειράς βιβλίων, Red Dragon. Όταν το Silence of the Lambs κυκλοφόρησε πέντε χρόνια αργότερα, είχε νέο σκηνοθέτη, νέο στούντιο, νέο Hannibal Lecter και αρκετή αυτοτελή πλοκή που σπάνια θεωρείται συνέχεια του Manhunter. Μάλιστα, η Σιωπή των Αμνών είναι η μόνη ταινία τρόμου που έχει κερδίσει ποτέ αυτό το βραβείο.
Πιο πρόσφατα, ταινίες όπως το Mad Max: Fury Road, το Toy Story 3 και το Black Panther έχουν αυξήσει το κύρος των σίκουελ και των spinoff. Και οι τρεις ταινίες ήταν υποψήφιες για Όσκαρ Καλύτερη Ταινία, αν και καμία από αυτές δεν απέσπασε το βραβείο. Ίσως το Top Gun ή το Avatar να καταφέρουν να αποσπάσουν το βραβείο φέτος, επαναφέροντας τα σίκουελς στα Όσκαρ. Προς το παρόν, η ομάδα των νικητών Καλύτερης Ταινίας που τυγχάνει να είναι και σίκουελ είναι ένα από τα πιο exclusive γκρουπ στην ιστορία των Όσκαρ.