Αδιαμφισβήτητα ένας από τους κορυφαίους σύγχρονους σκηνοθέτες, ο Σαμ Μέντες γεννήθηκε την 1η Αυγούστου κι από νεαρή ηλικία απέδειξε πως είναι ικανός να αποδεχτεί κάθε πρόκληση, φέρνοντας εις πέρας τις αποστολές του με σπουδαία αποτελέσματα. Πρώτα θεατρικός σκηνοθέτης και στη συνέχεια κινηματογραφικός, με το ντεμπούτο του, “Αmerican Beauty” (1999) να κερδίζει πέντε Όσκαρ και τον ίδιο να γίνεται ένας από τους έξι που κατάφεραν να κερδίσουν αυτό της Σκηνοθεσίας με την πρώτη τους προσπάθεια στην μεγάλη οθόνη. Η απεικόνιση της κρίσης μέσης ηλικίας στην αμερικανική κοινωνία του δίνει το διαβατήριο για ένα λαμπρό μέλλον με την αλλαγή χιλιετίας.
Ο ίδιος επισημαίνει πως το “Παρίσι, Τέξας” (1984) του Βιμ Βέντερς αποτελεί ένα «untouchable masterpiece». Στη λίστα με τις κορυφαίες ταινίες που τον έχουν σημαδέψει βάζει επίσης τα “Blue Velvet”, “Nονός 2”, “Πολίτης Κέιν”, “Ο Ταξιτζής”, “Το Μωρό της Ρόζμαρι” και το “Vertigo”. Δίνει μεγάλη έμφαση στη φωτογραφία (ας θυμηθούμε το εξαιρετικό “1917”) και απεικονίζει τους ήρωές τους με το απαιτούμενο βάθος σαν να τους “ακτινογραφεί”. Μετά την εκκωφαντική εμφάνισή του στο σινεμά θα συνεχίσει με τα “Road to Perdition” και “Jarhead” και θα απασχολήσει εκ νέου την παγκόσμια σινεφίλ κοινότητα με το “Skyfall” του 2012 (την ίδια χρονιά αρνείται τους “Αvengers”). Μία από τις μεγαλύτερες εισπρακτικές επιτυχίες του James Bond. Τρία χρόνια θα ακολουθήσει το “Spectre” που δεν καταφέρνει όμως να αγγίξει τα νούμερα του “Skyfall”.
Παντρεύτηκε κι έκανε έναν γιο με τη Κέιτ Γουίνσλετ. Έχει συνεργαστεί με τους Οσκαρικούς πρωταγωνιστές Κέβιν Σπέισι, Ανέτ Μπένινγκ, Πολ Νιούμαν και Μάικλ Σάνον. Έχει τεράστια αδυναμία στο Κρίκετ και λάτρεψε τον “Σρεκ”. Με το θεατρικό του “Τhe Ferryman” κερδίζει το Τοny Award καλύτερης Σκηνοθεσίας. Επίσης το 2000 είχε την τιμή να του απονεμηθεί το “Σαίξπηρ” του Αlfred Toepfer στο Αμβούργο της Γερμανίας. Έχει σκηνοθετήσει κορυφαία θεατρικά, όπως το “Καμπαρέ”. Το 2000 γίνεται μέλος του Τάγματος της Βρετανικής Αυτοκρατορίας με τις ευλογίες της Ελισάβετ Β΄ κι από το 2020 “ιππότης” του. Λίγο νωρίτερα, το 2018 η Daily Telegraph τον κατατάσσει ως τον νο15 σχετικά με την επίδραση του στη βρετανική κουλτούρα.
1917
Ο Α΄ Παγκόσμιος πόλεμος μαίνεται. Έχει ξεκινήσει ήδη από το 1914 και θα ολοκληρωθεί όπως γνωρίζουμε το 1918. Εμείς μεταφερόμαστε στον Απρίλιο του 1917 μέσα στα χαρακώματα. Το σκηνικό κάθε άλλο παρά άνοιξη θυμίζει. Δύο νεαρά παιδιά, ο Μπλέικ κι ο Σκόφιλντ αναλαμβάνουν μία δύσκολη αποστολή. Πρέπει να μεταφέρουν ένα μήνυμα που θα σώσει χιλιάδες ζωές. Με κομμένη κυριολεκτικά την ανάσα παρακολουθούμε την διαδρομή τους. Μία ανελέητη περιπλάνηση με πυξίδα το συναίσθημα. «Επικίνδυνο πράγμα η ελπίδα». Αγώνας μέχρι εσχάτων. Ποτέ δεν είναι αργά. Παντού συντρίμμια μίας εποχής. Αθώα θύματα στον βωμό συμφερόντων “τρελών” ηγετών.
Empire of Light
Ο Μέντες δήλωσε στον Guardian ότι η ταινία με πρωταγωνίστρια την Ολίβια Κόλμαν ήταν ένα ερωτικό γράμμα για τον κινηματογράφο.”Αν είναι ραγισμένη η καρδιά σου, οι ταινίες μπορούν να σε βοηθήσουν να επανέλθεις. Είμαι ρομαντικός. Το πιστεύω αυτό. Ωστόσο, αυτό θα μπορούσε εύκολα να γίνει, επειδή αυτή είναι η μαγεία των ταινιών”.
Επόμενη ημέρα… με Beatles
Τέσσερις ταινίες, μία από την οπτική του καθενός (Τζον Λένον, Πολ ΜακΚάρτνεϊ, Τζορτζ Χάρις, Ρίνγκο Σταρ) που δεν αποκλείεται να βγουν παράλληλα στα σινεμά με τη Sony Pictures να θεωρεί πως τα πάντα θα είναι έτοιμα το 2027. Ο Σαμ Μέντες χαρακτηριστικά υποστηρίζει πως είναι τιμή του να αφηγείται την ιστορία του μεγαλύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών και είναι ενθουσιασμένος που θα προσεγγίσει την έννοια του τι συνιστά ένα ταξίδι στον κινηματογράφο.