Ο Οκτώβριος δίνει τη θέση του στον Νοέμβριο και το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης ξεκινάει. Μία διοργάνωση με διεθνή ακτινοβολία. Για τους σπουδαίους προσκεκλημένους το ονόματα είναι ήδη γνωστά. Εμείς όμως σε αυτό το θέμα κάνουμε μία καταβύθιση σε έναν ανεξάρτητο κινηματογράφο που θέλει να κάτι να μας πει. Στην πρώτη μας αναφορά ξεχωρίσαμε πέντε επιλογές με την προπώληση των εισιτηρίων να έχει ξεκινήσει ήδη και τα πρώτα sold out να αποτελούν γεγονός μέσα σε λίγες ώρες.
“Ως τα χαράματα” (Ljósbrot)
Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ισλανδία, από το ένα ηλιοβασίλεμα στο άλλο, η Ούνα, μια νεαρή φοιτήτρια σχολής καλών τεχνών, συναντιέται με την αγάπη, τη φιλία, τη λύπη και την ομορφιά, ενώ προσπαθεί να κρατήσει κρυφό ένα μυστικό. Πέντε χρόνια μετά το εκπληκτικό Echo, ο Ισλανδός σκηνοθέτης Ρούναρ Ρούναρσον επιστρέφει με μια –εικαστικά εντυπωσιακή– σπουδή στην απώλεια, στο πένθος, στη θλίψη και στην ανάγκη της συμφιλίωσης μ’ αυτήν, επιβεβαιώνοντας ότι είναι ένας από τους πιο ταλαντούχους Eυρωπαίους σκηνοθέτες των καιρών μας. Με αντάτζο ρυθμό, ποιητικό βλέμμα, μια αιθέρια αφήγηση που μοιάζει να παρατηρεί την πραγματικότητα υπό το πρίσμα του ονείρου, και μια συγκλονιστική πρωταγωνιστική ερμηνεία, το Ως τα χαράματα μάς παρακινεί να αναζητήσουμε την αγάπη και την ομορφιά ακόμα και μέσα στον πόνο: εκφράζοντας μια ανυποχώρητη πίστη στην ικανότητα του ανθρώπου να αντέχει και να συνεχίζει μέσα στο φως, ακόμα κι όταν η εκκίνησή του έχει σημαδευτεί απ’ το σκοτάδι.
“Κάθοδος” (Bring Them Down)
Με φόντο το πανέμορφο αλλά σκληρό τοπίο της Ιρλανδικής επαρχίας –το οποίο λειτουργεί σαν κάτι παραπάνω από απλό σκηνικό της δράσης–, η Κάθοδος στήνει ένα ασφυκτικά τεταμενο και βίαιο θρίλερ ενοχής, εκδίκησης και τοξικής αρρενοπώτητας. Ο Μάικλ, ένας κτηνοτρόφος στοιχειωμένος από ένα τραγικό γεγονός του παρελθόντος, μπλέκεται σε μια επικινδυνη έριδα με τον γείτονά του Τζακ, μια κόντρα που θα ξεφύγει από τα όρια καθώς παλιές πληγές ανοίγουν προμηνύοντας γεγονότα που θα οδηγήσουν και τους δυο τους σε μια κάθοδο στο σκοτάδι της τυφλής βίας. Στο εντυπωσιακό του ντεμπούτο ο Κρίστοφερ Άντριους χτίζει ένα απροσδόκητο νεο-γουέστερν, με τους πρωταγωνιστές του παγιδευμένους σε συνθήκες που υπερβαίνουν τις δυνάμεις τους· ένα έργο στο οποίο η γαλήνη του βουκολικού τοπίου έρχεται σε απόλυτη αντίθεση με τη βία που σιγοβράζει κάτω από την επιφάνεια.
“Θρίαμβος” (Triumph)
Μια στρατιωτική παρωδία εμπνευσμένη από ακραία πλην πραγματικά γεγονότα της δεκαετίας του ’90. Στον χαοτικό απόηχο της πτώσης του κομμουνισμού, μια Ομάδα Κρούσεως αποτελούμενη από υψηλόβαθμους αξιωματικούς του Βουλγαρικού Στρατού και φυσικούς αναλαμβάνουν μια άκρως μυστική στρατιωτική επιχείρηση στο μικρό χωριό της Τσαριτσίνα. Στόχος τους είναι να βρουν ένα δυσεύρετο εξωγήινο αντικείμενο το οποίο έχει τη δυνατότητα να αλλάξει τον ρου της ιστορίας και να ξανακάνει «μεγάλη» τη Βουλγαρία. Μια συναρπαστική κωμωδία με έντονο το στοιχείο του παραλόγου, η οποία σκαλίζει το ταραχώδες παρελθόν μιας χώρας σε μετάβαση, και ενός λαού που μαθαίνει πώς να υπάρχει χωρίς να βρίσκεται υπό επιτήρηση. Η επίσημη συμμέτοχή της Βουλγαρίας στα βραβεία Όσκαρ του 2025 (και μια εξαιρετική ελληνική συμπαραγωγή) αποτελεί ταυτόχρονα την πιο αισθητικά τολμηρή και βαθιά περιπετειώδη ταινία του σκηνοθετικού διδύμου που μας χάρισε κάποιες από τις πιο αγαπημένες ταινίες που προβλήθηκαν μέχρι σήμερα στο Φεστιβάλ (The Lesson, Glory, και The Father).
“Arcadia”
Ένα θανατηφόρο τροχαίο ατύχημα αναστατώνει τη χειμωνιάτικη ραστώνη του τουριστικού θέρετρου. Ο Γιάννης κι η Κατερίνα καταφθάνουν σοκαρισμένοι για να αναγνωρίσουν το θύμα στο τοπικό νοσοκομείο. Μαζί αλλά και χωριστά, θα προσπαθήσουν να συνδέσουν κομμάτια του παζλ της ζωής που χάθηκε, ερχόμενοι αντιμέτωποι με μια σειρά από αναπάντεχες αποκαλύψεις. Και δεν είναι οι μόνοι. Στο απόκοσμο παραθαλάσσιο μπαρ της περιοχής, το Αρκάντια, η Κατερίνα θα συναντήσει μια αλλόκοτη συντροφιά από απροσδόκητους συνοδοιπόρους.
“Απ’ το σημείο μηδέν”
Το “Απ’ το σημείο μηδέν” είναι ένα καθηλωτικό πρότζεκτ που συγκεντρώνει 22 μικρού μήκους ταινίες από ταλαντούχους σκηνοθέτες της Λωρίδας της Γάζας. Η πρωτοβουλία ξεκίνησε από τον διακεκριμένο Παλαιστίνιο σκηνοθέτη Ρασίντ Μασαράουι, σε μια εποχή γεμάτη συγκρούσεις, με στόχο να προσφέρει μια πλατφόρμα στους νέους καλλιτέχνες για να εκφραστούν μέσα από την τέχνη τους. Κάθε ταινία, διάρκειας 3 έως 6 λεπτών, παρουσιάζει μια μοναδική οπτική της σύγχρονης πραγματικότητας στη Γάζα. Το εγχείρημα αποτυπώνει τις διαφορετικές εμπειρίες ζωής σε αυτό το κομμάτι της Παλαιστίνης, παρουσιάζοντας τις δυσκολίες, τις τραγωδίες, αλλά και τις στιγμές αντοχής των κατοίκων. Συνδυάζοντας διάφορα είδη –από τη μυθοπλασία και το ντοκιμαντέρ ως το docu-fiction, το animation και τον πειραματικό κινηματογράφο, το Απ’ το σημείο μηδέν προσφέρει ένα πολυδιάστατο ψηφιδωτό ιστοριών που καθρεφτίζουν τη θλίψη, τη χαρά και την ελπίδα που χαρακτηρίζουν τη ζωή στη Γάζα. Παρά τις αντίξοες συνθήκες των γυρισμάτων, η καλλιτεχνική σκηνή της Γάζας λάμπει μέσα από αυτή τη συλλογή, προσφέροντας ένα οικείο και συγκινητικό πορτρέτο της καθημερινότητας και της αδάμαστης θέλησης των κατοίκων της.