Η πόλη την Κυριακή νομίζω πως μέσα σε μερικές ώρες τα έζησε όλα. Ανακοίνωση της τοπικής εκκλησίας για την ταινία της Ελίνας Ψύκου, “Αδέσποτα Κορμιά” που προβάλλεται σήμερα στις 20:00 στο Ολύμπιον, το πρώτο καρναβάλι της πόλης, την μεγάλη συγκέντρωση υπέρ της συμπερίληψης στην πλατεία Αριστοτέλους, τον ερχομό του Στέφανου Κασσελάκη στο Ολύμπιον για το εξαιρετικό “Unclickable” του Μπάμπη Μακρίδη και ένα ΠΑΟΚ – Άρης.
Θέση για όσα έγιναν το Σάββατο στην πλατεία Αριστοτέλους πήρε κι ο Δημήτρης Παπαϊωάννου στη συνάντησή του με τους δημοσιογράφους το πρωί της Κυριακής. Ξεκίνησε λέγοντας, «Πριν μιλήσουμε για εμένα και το φεστιβάλ ας μιλήσουμε για το τι έγινε χθες το βράδυ στη Θεσσαλονίκη» και συνέχισε επισημαίνοντας πως η ζωή είναι ένα δυναμικό πράγμα και τα πράγματα αλλάζουν διαρκώς. Αυτή η επιτάχυνση να ανησυχεί αρκετά μέλη της κοινωνίας. Αυτό που με προβληματίζει είναι πως απάντηση δίνεται μέσα από τη βία. Αυτό είναι που πρέπει να κοιτάξουμε, τις αιτίες του. Αυτό τουλάχιστον εμένα με απασχολεί. Αυτό το πατροπαράδοτο της βίας που εκφράζεται μέσω της αγέλης με τέτοια ανασφάλεια στο κέντρο της που κάτι το οποίο είναι διαφορετικό από αυτό μοιάζει να απειλεί πολύ προσωπικά το κέντρο της δικής τους σεξουαλικής ισορροπίας.
Ένα ντοκιμαντέρ με πολύ ιδιαίτερα χαρακτηριστικά έρχεται από τη Λέιλα Αλμπαγιάτι. Για πρώτη φορά παρακολούθησα μία ταινία τεκμηρίωσης μιούζικαλ. Η αφήγηση μίας ιστορίας ζωής, γεμάτη τραύματα, αλλά κι ελπίδα. Με λατρεία για την ποίηση και μία διάθεση άφεσης αμαρτιών που θα ξορκίσουν το μετατραυματικό στρες και τις συνέπειες μίας επώδυνης ενηλικίωσης. Η κιθάρα κι η μουσική γίνονται τα μέσα προς τη διέξοδο. Ταξίδι στο παρελθόν, την ταυτότητα και το πολύπαθο Ιράκ. «Ο καλύτερος τρόπος να βρεις τον εαυτό σου, είναι πρώτα να τον χάσεις».
Το “Σάουντρακ για ένα πραξικόπημα” του Γιόχαν Γριμονπρές αποτελεί μία ακόμα επιλογή ξεχωριστού ενδιαφέροντος. Η τζαζ μουσική έρχεται να αγκαλιάσει μία σκληρή αφήγηση. Μεταφερόμαστε στο Κονγκό και παρακολουθούμε την ανατροπή – δολοφονία του πρώτου εκλεγμένου δημοκρατικά Προέδρου, Πατρίς Λουμούμπα. Ποια η στάση των Ηνωμένων Πολιτειών και πώς στήθηκε ένας πρωτοφανής αντιπερισπασμός εν αγνοία των πρωταγωνιστών;
Στην πρεμιέρα του Μπάμπη Μακρίδη στο ντοκιμαντέρ, καθώς τον είχαμε συνδυάσει με τη μυθοπλασία, ξετυλίγεται μπροστά στα μάτια των θεατών μία τεράστια απάτη, η οποία όμως είναι εν γνώση Google και Facebook. Μία παρέα προγραμματιστών επιχειρεί και καταφέρνει να αποκομίσει οικονομικά οφέλη χρησιμοποιώντας αθέμιτα μέσα που εξαπατούν τόσο τους κολοσσούς, αλλά κυρίως τους διαφημιστές που μέσω αυτών προσπαθούν να προωθήσουν το περιεχόμενό τους κι ένα σεβαστό ποσοστό του προϋπολογισμού τους χάνεται με τον τρόπο που μας δείχνει αυτό το εξαιρετικό έργο που διεκδικεί με αξιώσεις τον Χρυσό Αλέξανδρο.
Οι εκδόσεις του Φεστιβάλ
Α-ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ | Η ειδική έκδοση του Ακαταλόγου που συνοδεύει το μεγάλο αφιέρωμα του 26ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης σε εμβληματικές κουήρ ταινίες τεκμηρίωσης, συμπεριλαμβάνει διαφορετικές φωνές από όλο το φάσμα της κινηματογραφικής θεωρίας και πρακτικής – από τη σκηνοθεσία και την έρευνα, στην επιμέλεια προγραμμάτων και τη δημοσιογραφία.
Τα άτομα που υπογράφουν τα κείμενα αναδεικνύουν τα εργαλεία που χαρίζει το σινεμά για τη δημιουργία κοινοτήτων, τη θωράκιση ενός άλλου, αισθαντικού βλέμματος, τη γραφή μιας εναλλακτικής, αθέατης ιστορίας και τη συγκρότηση ενός αρχείου για όσα διεκδικούν ορατότητα.
ΕΙΚΟΣΙ ΤΕΣΣΕΡΑ MANIΦΕΣΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΙΝΕΜΑ | Η ειδική έκδοση του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης συγκεντρώνει 24 εμβληματικά μανιφέστα της ιστορίας του κινηματογράφου, τα οποία παρουσιάζουν προσωπικούς και συλλογικούς τρόπους διαπραγμάτευσης της πραγματικότητας.
Ισορροπώντας ανάμεσα στο εγχειρίδιο και στο ημερολόγιο, στην ποίηση και στην κουλτούρα της λίστας, αυτά τα σύντομα κείμενα μεγάλων δημιουργών αποτυπώνουν το κλίμα της εποχής και γίνονται άτυποι οδηγοί για νεαρότερους/-ες σκηνοθέτες/-ριες. Αναδημοσιεύονται κείμενα των Τζίγκα Βέρτοφ, Τζον Γκρίερσον, Σταύρου Τορνέ, Κατερίνας Θωμαδάκη και Μαρίας Κλωνάρη, Σάλι Πότερ, Βίκτορ Κοσακόφσκι, Βίταλι Μάνσκι κ.α.