Ήταν συγκινητικό να βλέπει κανείς τον Ντένζελ Ουάσινγκτον να ανεβαίνει με ήρεμο βήμα στη σκηνή Λυμιέρ στις Κάννες και να δακρύζει, καθώς δεχόταν τον Τιμητικό Χρυσό Φοίνικα από τον βετεράνο του φεστιβάλ Σπάικ Λι το βράδυ της Δευτέρας, στην πρεμιέρα του “Highest 2 Lowest”. Ήταν έκπληξη για τον ηθοποιό, καθώς παρακολουθούσε ένα βίντεο με αποσπάσματα από τέσσερις προηγούμενους ρόλους του με τον Λι (“Mo’ Better Blues,” “He Got Game,” “Malcolm X,” και “Inside Man”) αλλά και από ταινίες όπως “Philadelphia,” “Flight,” “The Book of Eli,” “The Hurricane,” “The Tragedy of Macbeth,” “Fences” και άλλες. 

Ο διευθυντής του φεστιβάλ, Τιερί Φρεμό, ξέρει πως να αξιοποιεί στο έπακρο τη λάμψη ενός χολιγουντιανού σταρ, ο οποίος πέταξε στη Γαλλία και επέστρεψε μέσα σε μία μέρα, το μοναδικό του ρεπό από τις οκτώ sold-out παραστάσεις την εβδομάδα του Σαίξπηρικού “Οθέλλου” στο Μπρόντγουεϊ. Στα 70 του βρίσκεται στο απόγειο της δύναμής του και αν οι θεοί των Όσκαρ του χαμογελάσουν, θα μπορούσε να κερδίσει το τρίτο του Όσκαρ (μετά τα “Training Day” και “Glory”) για την εντυπωσιακή του ερμηνεία ως μεγιστάνας της δισκογραφίας που παλεύει με την κληρονομιά του, την ηθική και την οικογένεια στο “Highest 2 Lowest” (παραγωγής A24/Apple TV+), τη σίγουρη επανεκδοχή του Σπάικ Λι πάνω στο κλασικό “High and Low” του Ακίρα Κουροσάβα από το 1963. 

Ο Σπάικ Λι βρίσκεται σε εξαιρετική φόρμα σκηνοθετώντας μία από τις πιο διασκεδαστικές ταινίες του φεστιβάλ των Καννών (ανεξήγητα εκτός διαγωνιστικού). Ο σκηνοθέτης αξιοποιεί στο έπακρο τα λαμπερά σκηνικά της Νέας Υόρκης και μία συγκλονιστική διαδρομή με το μετρό προς το Μπρονξ, η οποία μοντάρεται εναλλάξ με μία συναυλία του Έντι Παλμιέρι στο γήπεδο των Γιάνκις. Ο διευθυντής φωτογραφίας Μάθιου Λιμπατίκ και ο μοντέρ Μπάρι Αλεξάντερ Μπράουν ενδέχεται να βρεθούν στην κούρσα των Όσκαρ, μαζί με τον Ουάσινγκτον, τον Λι και τον β’ ανδρικό ρόλο του Τζέφρι Ράιτ. Η ταινία κάνει πρεμιέρα στις αίθουσες στις 22 Αυγούστου και θα παίζεται για δύο εβδομάδες προτού κυκλοφορήσει στο Apple TV+. Ο ράπερ A$AP Rocky, ο οποίος εμφανίζεται φέτος και στο “If I Had Legs I’d Kick You” της A24, έχει επίσης μια εντυπωσιακή σκηνή στο τελευταίο τρίτο της ταινίας, υποδυόμενος έναν μουσικό που κυνηγά με πάθος τον χαρακτήρα του Ουάσινγκτον. 

Στο Φεστιβάλ Καννών 2025 έχει μέχρι στιγμής παρουσιαστεί ένα πανόραμα ταινιών που απευθύνονται σε κριτικούς, θεατές και δυνητικούς αγοραστές. Τα τελευταία χρόνια οι Κάννες έχουν αναδείξει αρκετούς υποψήφιους για Όσκαρ, ιδιαίτερα από την εταιρεία Neon, με μια σειρά ταινιών που κέρδισαν τον Χρυσό Φοίνικα: “Parasite,” “Titane,” “Triangle of Sadness,” “Anatomy of a Fall” και “Anora”. Η τελευταία έγινε η δεύτερη ταινία της Neon που κέρδισε τόσο τον Χρυσό Φοίνικα όσο και το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας μετά το “Parasite.” Πέρυσι, επίσης, οι Κάννες ανέδειξαν τις οσκαρικές επιτυχίες “Flow” και “Emilia Pérez” του Netflix. 

Ποιες ταινίες του Φεστιβάλ Καννών 2025 θα βρεθούν τελικά στην κούρσα για τα Όσκαρ; 

Οι πιο προβεβλημένες ταινίες υποψήφιες για Όσκαρ μέχρι στιγμής περιλαμβάνουν επίσης το “Die My Love” της Λιν Ράμσεϊ, το οποίο απέκτησε η MUBI έναντι 23 εκατομμυρίων δολαρίων. Η πιθανότερη υποψηφιότητα για Όσκαρ από την ταινία είναι η Τζένιφερ Λόρενς, η οποία υποδύεται μια νεαρή μητέρα που ζει απομονωμένη σε ένα εξοχικό σπίτι με τον σύντροφό της (Ρόμπερτ Πάτινσον) και πέφτει σε βαθιά επιλόχειο κατάθλιψη, χάνοντας σταδιακά την επαφή με την πραγματικότητα. Η ερμηνεία της αναμένεται να αποτελέσει «μαγνήτη» για τα μέλη του κλάδου των ηθοποιών της Ακαδημίας. 

Μια ακόμη μαγνητική ερμηνεία δίνει η 90χρονη Τζουν Σκουίμπ (υποψήφια για Όσκαρ Β’ Γυναικείου Ρόλου για το “Nebraska”, συμμετοχή στο διαγωνιστικό των Καννών το 2014), η οποία πρωταγωνιστεί στην ταινία “Eleanor the Great” (Sony Pictures Classics), την οποία σκηνοθέτησε η πρωτοεμφανιζόμενη (σε αυτόν τον ρόλο) Σκάρλετ Γιόχανσον. 

Φυσικά πολλά θα εξαρτηθούν από τα βραβεία των Καννών αυτό το Σαββατοκύριακο, καθώς και από το ποιος διανομέας θα στηρίξει τελικά ταινίες όπως το “Urchin” του ηθοποιού και πλέον σκηνοθέτη Χάρις Ντίκινσον, το οποίο περιλαμβάνει μια αποκαλυπτική ερμηνεία από τον Φρανκ Ντίλεϊν ως ένας άστεγος στο Λονδίνο. Όπως και το “Eleanor the Great”, η ταινία συμμετέχει στο διαγωνιστικό τμήμα Un Certain Regard. 

Αρκετές ξενόγλωσσες ταινίες αναμένεται να υποβληθούν από τη χώρα παραγωγής τους για το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας και τα βραβεία των Καννών πιθανόν να κρίνουν την υπεροχή ταινιών όπως το γερμανικό “Sound of Falling” της Μάσα Σχιλίνσκι – αγαπημένο των κριτικών – έναντι του εκτός διαγωνιστικού ιστορικού δράματος Β’ Παγκοσμίου Πολέμου “Amrum” του Φατίχ Ακίν. 

Καθώς οι παρευρισκόμενοι στο Φεστιβάλ συνεχίζουν να διαφωνούν σχετικά με τις αρετές αρκετών ταινιών, όπως το sci-fi δράμα με ναρκωτικά “Alpha” της Ζιουλιά Ντικουρνό (Neon), το υπερβολικά γνώριμο “The Phoenician Scheme” του Γουές Άντερσον (Focus) και το σύγχρονο γουέστερν “Eddington” του Άρι Άστερ (A24), οι πιθανότητες αυτών των ταινιών να διεκδικήσουν Όσκαρ φαίνονται περιορισμένες. Ο χρόνος θα δείξει … 

*Με στοιχεία από το Indie Wire. 

 

 

 Ακολουθήστε το OLAFAQ στο FacebookBluesky και Instagram.