Σε κάθε κινηματογραφική χρονιά υπάρχουν ταινίες που κερδίζουν Βραβεία από το Βερολίνο τις Κάννες στη Βενετία, αρκετά ακόμα Φεστιβάλ μέχρι και τα Όσκαρ. Δεν είναι απαραίτητο όμως πως αυτές κάνουν και τα περισσότερα εισιτήρια. Αυτό μας έχει δείξει η ιστορία και επιβεβαιώνεται και μέσα στο 2024 όσον αφορά τις ελληνικές αίθουσες. Η εξαιρετική ταινία του Ζακ Οντιάρ, “Emilia Perez” που σάρωσε τα βραβεία της Eυρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου και φιγουράρει σε αρκετές λίστες για τις Χρυσές Σφαίρες και τα Όσκαρ είχε μια επιεικώς μέτρια κυκλοφορία. Κάτι ανάλογο συνέβη και με το “Αnora” τον Χρυσό Φοίνικα του Σον Μπέικερ που σε αρκετές αίθουσες παίζεται ακόμα. Μια ακόμα ταινία που ευτυχώς ξεπέρασε τις 40.000 εισιτήρια στην Ελλάδα και αξίζει αναφοράς είναι το “Μικρά πράγματα σαν κι αυτά” με πρωταγωνιστή τον καθηλωτικό Κίλιαν Μέρφι που μετά το “Οπενχάιμερ” δίνει μια ερμηνεία ζωής σε μια ταινία που έχει βάλει για τα καλά τη σφραγίδα του και φυσικά φέρει την υπογραφή του σκηνοθέτη Τιμ Μίλαντς.

Πάμε όμως να δούμε τι επέλεξαν να δουν στις κινηματογραφικές αίθουσες οι Έλληνες το έτος που ολοκληρώνεται …

Στην πρώτη θέση και πολύ μακριά από το δεύτερο φιγουράρει το “Ιnside Out 2” με 664.000 εισιτήρια. Στη δεύτερη θέση συναντάμε το “Poor Things” του Γιώργου Λάνθιμου με 407.000 εισιτήρια. Μια μεγάλη επιτυχία για μία ταινία που αναγνωρίστηκε σε διεθνή κλίμακα και κάνει τον σκηνοθέτη ελληνικής καταγωγής να αποτελεί έναν από τους πιο καταξιωμένους του είδους του τα τελευταία χρόνια. Αυτό το γεγονός μας κάνει περήφανους, καθώς παρακολουθούμε τη διαδρομή του από τα πρώτα του βήματα και ενστερνιζόμαστε τον κόσμο που ονειρεύεται και τα διαφορετικά σύμπαντα που συναρμολογεί, ώστε να μιλήσει για μείζονα ζητήματα του σύγχρονου κόσμου και παθογένειες που διαιωνίζονται στο χρόνο με έναν μοναδικό τρόπο. Την πρώτη τριάδα κλείνει το “Εγώ, ο Απαισιότατος 4” των Κρις Ρενό και Πιερ Κοφέν. Μια ταινία κινουμένων σχεδίων που έκλεισε στις 373.000 εισιτήρια και αναλογικά είχε μια συμπαθητική πορεία σ ολόκληρη τη διαδρομή της.

Από εκεί και πέρα μία ανάσα πιο κάτω βρέθηκε το “Deadpool & Wolverine” του Σον Λέβι σταματώντας στις 340.000 εισιτήρια και πολύ μακριά, σε άλλη κλίμακα το “It Ends With Us” του Τζάστιν Μπαλντόνι με 178.000. Σε αυτό το επίπεδο έχουμε επίσης το εξαιρετικό “Dune:Part Two” του Ντενί Βιλνέφ που και αυτό άγγιξε τις 175.000 εισιτήρια. Ένα κλικ πιο κάτω το “Κung Fu Panda 4” των Μάικ Μίτσελ και Στέφανι Στάιν στις 157.000. Ειδική μνεία αξίζει στο “Βαϊάνα 2” των Ντέιβιντ Ντέρικ Τζούνιορ, Τζέισον Χαντ και Ντέινα Λεντού Μίλερ που στην τελευταία καταμέτρηση μπορεί να είχε 156.000, αλλά ήδη έχει ξεπεράσει τις 200.000 και συνεχίζει στις αίθουσες, έχοντας βέβαια πλέον να ανταγωνιστεί τον “Μουφάσα”, αλλά και το “Υπάρχω” του Γιώργου Τσεμπερόπουλου που προσελκύει ένας παραδοσιακό ελληνικό κοινό που θέλει να δει τον Χρήστο Μάστορα ως Στέλιο Καζαντζίδη.

Η πρώτη δεκάδα κλείνει με το “Μην Ανοίγεις την Πόρτα” των Σάκη κι Αλέξανδρου Καρπά στις 143.000 και το “Joker:Folie A Deux” του Τοντ Φίλιπς στις 138.000. Απουσιάζει όπως εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς ο εναλλακτικός κινηματογράφος και οι κυριότερες ταινίες που θα μας απασχολήσουν σε Χρυσές Σφαίρες και Όσκαρ. Αυτό από μόνο του δείχνει μία τάση που θα πρέπει να λάβουμε υπόψιν μας και να αναζητήσουμε πού χάνεται όλος αυτός ο κόσμος μετά τα Φεστιβάλ (Νύχτες Πρεμιέρας, Κινηματογράφου και Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης);

Κατά γενική ομολογία μπορούμε να πούμε πως μετά από μια μεγάλη περιπέτεια από το 2020 μέχρι το 2022 που πολλές κινηματογραφικές αίθουσες έκλεισαν και άλλες φλέρταραν έντονα με το λουκέτο ο κόσμος επιστρέφει ξανά στους κινηματογράφους, χειμερινούς και κυρίως θερινούς κι αυτό αφήνει μια νότα αισιοδοξίας στη δύση του 2024. Ίσως τελικά να μην έχει τόσο μεγάλη σημασία τι θα δεις, αλλά η επαφή με τη μεγάλη οθόνη ως μια μυσταγωγία, ως ένας τρόπος ζωής, ως μια διέξοδος απόδρασης και ως μια «συνεδρία ψυχοθεραπείας».

 

 Ακολουθήστε το OLAFAQ στο FacebookBluesky και Instagram.