«Κάποτε στο Χόλιγουντ»… Αυτό έρχεται στο μυαλό μου μελετώντας τις τομές που συμβαίνουν και στον χώρο του σινεμά τα τελευταία χρόνια. Όπως είναι λογικό οι μεγάλες εταιρείες που αναλαμβάνουν παραγωγές προσπαθούν να μειώσουν το κόστος και να ανοίξουν έναν δρόμο αξιοποιώντας όσο το δυνατόν καλύτερα τα εργαλεία της Τεχνητής Νοημοσύνης που ήρθε για να μείνει και να γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας. Δεν αποτελεί πυροτέχνημα, ούτε υπάρχει περίπτωση επιστροφής κι αυτό μπορούμε να το γράψουμε με σχετική βεβαιότητα.

Όταν οι σεναριογράφοι και οι ηθοποιοί του Χόλιγουντ έκαναν την μεγάλη απεργία ένα από τα μεγάλα διακυβεύματα που τους απασχολούσαν ήταν αυτό της διαχείρισης της Τεχνητής Νοημοσύνης (AI). Οι ηθοποιοί δεν ήθελαν η εικόνα τους να χρησιμοποιείται χωρίς την άδειά τους, είτε από τα στούντιο που τους προσέλαβαν εκείνη την εβδομάδα είτε από κάποιον με σύγχρονα προγράμματα στο μέλλον. Οι σεναριογράφοι δεν ήθελαν να κάνουν διορθώσεις σε πιθανώς αδύναμα σενάρια AI ή να βλέπουν τα λόγια τους (ή τις ιδέες τους) να χρησιμοποιούνται από μεγάλα γλωσσικά μοντέλα που δεν θα τους αποζημιώσουν.

Το τελευταίο διάστημα πολλοί από αυτούς τους συγκεντρώθηκαν σε έναν κινηματογράφο στο Culver City της Καλιφόρνια για το πρώτο Culver Cup, έναν διαγωνισμό ταινιών γεννητικής AI που διοργανώθηκε από την FBRC.AI και το Amazon Web Services. Εκατοντάδες κινηματογραφιστές υπέβαλαν αίτηση για συμμετοχή στον διαγωνισμό και τελικά επιλέχθηκαν πενήντα από αυτούς. Είχαν λιγότερο από τρεις εβδομάδες για να παραδώσουν ένα δίλεπτο έως πεντάλεπτο μικρού μήκους φιλμ. Από αυτά, οκτώ επιλέχθηκαν για να διαγωνιστούν μπροστά στο κοινό στην εκδήλωση του LA Tech Week.

Ο διαγωνισμός είχε στόχο να είναι «ένα μικρό πείραμα» λέει ο συνιδρυτής της FBRC.AI, Todd Terrazas. Περιγράφεται ως ένας τρόπος να εκτιμηθεί που βρίσκεται αυτή η αναπόφευκτη μετάβαση σε σύγκριση με το παρελθόν και που κατευθύνεται η κατάσταση συνολικά. Κάποια λάθη στα ταινιάκια ήταν μάλλον αναμενόμενα, όπως ασυνέπειες στους χαρακτήρες ή εμφανή οπτικά σφάλματα, αλλά οι συμμετέχοντες στο event γενικά έδειξαν να είναι εντυπωσιασμένοι. Ο Jon Jones, επικεφαλής του AWS Startups λέει ότι το νόημα ήταν να δουν «τι είναι δυνατό στην παρούσα φάση, όχι τι είναι τέλειο».

Το να καταλάβουμε τι είναι δυνατό με την τεχνητή νοημοσύνη (AI) στο Χόλιγουντ είναι μια περίπλοκη υπόθεση, ενώ η AWS Startups συνεργάζεται με εταιρείες που δημιουργούν εργαλεία παραγωγής AI για τον κινηματογράφο, η Amazon που παράγει περιεχόμενο για το Prime Video πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του περασμένου έτους σε διαπραγματευόμενη με τα σωματεία σεναριογράφων και ηθοποιών ως μέρος της Ένωσης Παραγωγών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (AMPTP), σχετικά με τις βέλτιστες πρακτικές χρήσης της AI στη δημιουργία ταινιών και τηλεοπτικών σειρών. Η AMPTP διαπραγματεύεται με τους ανιματέρ για την AI, μεταξύ άλλων, από τον Αύγουστο.

Τα Amazon MGM Studios δεν συμμετείχαν στο Culver Cup. Αντίθετα, η εκδήλωση ήταν μια προσπάθεια να δείξει πώς η AI θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να αυτοματοποιήσει διαδικασίες που οι ανεξάρτητοι κινηματογραφιστές δεν μπορούσαν να κάνουν μόνοι τους. Το Χόλιγουντ θα πρέπει να βρει τον πιο δίκαιο τρόπο για τη χρήση αυτών των εργαλείων.

Η Meta σε παρόμοιο τόνο ανακοίνωσε συνεργασία με τη Blumhouse στο πλαίσιο της οποίας το στούντιο τρόμου έφερε κοντά σκηνοθέτες —όπως ο Casey Affleck και ο Aneesh Chaganty του “Searching”— με ερευνητές της Meta για να δοκιμάσουν το νέο της εργαλείο Movie Gen. Ο επικεφαλής της γενετικής AI της Meta, Connor Hayes, δήλωσε σε μια ανάρτηση στο blog ότι ο στόχος είναι να βρεθεί η «υπεύθυνη χρήση» της AI. Ο CEO της Blumhouse, Jason Blum, ανέφερε ότι το στούντιο καλωσόρισε την ευκαιρία να επιτρέψει στους σκηνοθέτες να «δοκιμάσουν αυτήν την πρωτοποριακή τεχνολογία και να δώσουν τις παρατηρήσεις τους σχετικά με τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά της, καθώς βρίσκεται ακόμη υπό ανάπτυξη».

«Δεν θα μπορούσα να φτιάξω μόνος μου μια πλήρους μήκους ταινία τύπου Pixar, απλά λόγω του χρόνου που θα χρειαζόταν για να δημιουργήσω κάθε δευτερόλεπτο animation», λέει ο Skylar Thomas, CTO της Playbook, «αλλά με τη βοήθεια της AI, ο όγκος που μπορεί να δημιουργήσει ο ατομικός συντελεστής είναι πολύ μεγαλύτερος και αυτό είναι πραγματικά συναρπαστικό». Είναι επίσης πιο οικονομικό, με τον συνιδρυτή της Playbook, JD LeRoy, να σημειώνει ότι ένα δευτερόλεπτο εφέ VFX σε μια ταινία μπορεί να κοστίσει από $2.000 έως $20.000, ανάλογα με την πολυπλοκότητα.

Μια έρευνα που διεξήχθη νωρίτερα φέτος σε 300 ηγέτες της βιομηχανίας του θεάματος έδειξε ότι το 75% πίστευε πως η γενετική AI (gen AI) οδήγησε στην εξάλειψη, τη μείωση ή την ενοποίηση θέσεων εργασίας στα τμήματά τους. Παρόλο που δημιουργήθηκαν κάποιες νέες θέσεις εργασίας δεν ήταν «σαφές» αν οι νέες θέσεις θα αντισταθμίσουν πλήρως αυτές που χάθηκαν. Άλλες μελέτες εξέτασαν πώς μπορεί να επηρεαστεί ο κόσμος των ειδικών εφέ (VFX) από την αύξηση της χρήσης της AI στην παραγωγή, με τους καλλιτέχνες να εκφράζουν ενδιαφέρον ή ενθουσιασμό για τα εργαλεία που θα μπορούσαν να απλοποιήσουν τις συχνά κουραστικές ροές εργασίας τους, αλλά και ανησυχία για τις ηθικές και οικονομικές επιπτώσεις της τεχνολογίας.

 

☞︎Ακολουθήστε το OLAFAQ στο FacebookX/Twitterκαι Instagram.