Μια σημαντική προσπάθεια για την καταγραφή της ιστορίας, του πολιτισμού και των ηθών και εθίμων του νησιού της Ρόδου καταβάλλει με ιδιαίτερη επιτυχία, τα τελευταία χρόνια ο δικηγόρος και κινηματογραφιστής Γιώργος Τζεδάκης, αναφέρει το ΑΠΕ.
Πιο συγκεκριμένα, εδώ και δύο χρόνια κατά τακτά χρονικά διαστήματα, οι λάτρεις της τοπικής ιστορίας της Ρόδου, δίνουν ραντεβού στο κανάλι «Μια σταγόνα Ροδιακής Ιστορίας» για να παρακολουθήσουν κάθε φορά και ένα νέο ιστορικό θέμα.
Η δημιουργία του συγκεκριμένου καναλιού στο ΥouΤube μπορεί να θεωρηθεί ως ένα λογικό επακόλουθο της μακράς και συνεχιζόμενης ενασχόλησής του Γιώργου Τζεδάκη με τον κινηματογράφο και την ιστορία του νησιού της Ρόδου καθώς παράλληλα, δουλεύει πάνω στη δημιουργία της πρώτης «Ροδιακής Ταινιοθήκης», μιας σειράς δηλαδή ιστορικών ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, παραγωγής του κινηματογραφικού εργαστηρίου «Cine Chevalier» του Κοινωφελούς Ιδρύματος Εμμ. & Μ Σταματίου, που απαριθμεί ήδη τρεις ταινίες: 1) «Ο Γιώργος Σεφέρης στα χνάρια της Δωρικής Κρήνης», 2) «Σάμουελ Μοντιάνο – Η αποστολή – από τη Ρόδο στο Άουσβιτς» και 3) «Το Κοντσεντραμέντο της Ρόδου – Κρυφομιλώντας με τη λευτεριά. Tα ντοκιμαντέρ αυτά μπορεί κανείς να τα παρακολουθήσει δωρεάν και υποτιτλισμένα σε πολλές γλώσσες, στην ιστοσελίδα του Ιδρύματος Εμμ. και Μ. Σταματίου (emstamatiou.gr).
Η αφορμή όμως, για να ξεκινήσει το κανάλι στο youtube, όπως δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Γιωργος Τζεδάκης «ήταν το γεγονός της πανδημίας καθώς ο εγκλεισμός λειτούργησε σε αυτή την περίπτωση ως καταλύτης για μία έκρηξη δημιουργικότητας. Και κάπως έτσι ξεκίνησε η παραγωγή αυτών των ολιγόλεπτων βίντεο που απαρτίζουν την ιστορική σειρά “Μια σταγόνα Ροδιακής ιστορίας” και που ήδη αριθμεί 56 επεισόδια και συνεχίζει ακάθεκτη καθώς η ανταπόκριση του Ροδιακού και όχι μόνο κοινού είναι μεγάλη.»
Οι στόχοι του ιστορικού καναλιού «Μια σταγόνα Ροδιακής Ιστορίας», όπως επισημαίνει ο κ. Τζεδάκης είναι πολλοί:
α) Πρώτος στόχος ήταν να δοθεί ένα έναυσμα αρχικά στους ίδιους τους κατοίκους της Ρόδου, ώστε να ανακαλύψουν ξανά το νησί τους παρουσιάζοντας γνωστά θέματα όπως δεν τα έχουν ποτέ ξαναδεί, αναδεικνύοντας τα μέσα από μια φρέσκια και πρωτότυπη ματιά.
β) Επιπλέον, τα ολιγόλεπτα επεισόδια του καναλιού λειτουργούν ως «οπτικές νύξεις», θίγοντας ακροθιγώς τα ιστορικά, πολιτιστικά και οικολογικά θέματα του τόπου μας, χωρίς να αναλώνονται σε πολλές λεπτομέρειες έτσι ώστε να διατηρούνται αυτά στην επικαιρότητα, αφενός για να μην ξεχαστούν και αφετέρου γιατί όσο κρύβονται τα προβλήματα, τόσο θα καθίσταται ολοένα και δυσκολότερη η επίλυσή τους στο μέλλον. Υπό αυτό το πρίσμα το κανάλι σχετίζεται με τη λεγομένη «δημοσιογραφία των πολιτών» ή αλλιώς «συμμετοχική δημοσιογραφία», το είδος δηλαδή της δημοσιογραφίας που αναπτύσσεται με γοργούς ρυθμού σε ολόκληρο τον κόσμο με τη βοήθεια της τεχνολογίας και των εργαλείων του διαδικτύου (social media, like, share, hashtag κτλ) και που ασκείται από ενεργούς πολίτες, «δρώντας επικουρικά και παράλληλα με τη μαχόμενη δημοσιογραφία των επαγγελματιών δημοσιογράφων και διευκολύνοντας με αυτό τον τρόπο τη ροή της είδησης και συμβάλλοντας σε μια περισσότερο αμφίδρομη επικοινωνία με τον σύγχρονο πολίτη».
γ) Ακόμη μία παράμετρος της πρωτότυπης αυτής οπτικοποίησης της Ρόδου μέσω των μικρών και εύληπτων επεισοδίων, είναι η προσέγγιση της νεολαίας μας, «η οποία όπως όλοι γνωρίζουμε, πολύ δύσκολα θα ανοίξει ένα βιβλίο τοπικής ιστορίας ή θα παρακολουθήσει ένα ιστορικό ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους. Αντίθετα είναι πολύ πιο εύκολο, καθώς ούτως ή άλλως περνά ένα μεγάλο μέρος του χρόνου της συνδεδεμένη στο διαδίκτυο και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ακόμη και από απλή περιέργεια, καθώς σερφάρει στο διαδίκτυο ακόμη και από το κινητό τηλέφωνο, να ανοίξει ένα ολιγόλεπτο βίντεο και να λάβει κάποιες βασικές πληροφορίες για τον τόπο που ζει. Με αυτό τον τρόπο λαμβάνει ένα πρώτο αλλά θελκτικό οπτικό ερέθισμα ώστε στη συνέχεια, αν θέλει να εμβαθύνει ανατρέχοντας στις ιστορικές πηγές».
δ) Τέλος, καθώς τα επεισόδια του ιστορικού καναλιού αυξάνονται και η σειρά θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια, φιλοδοξεί στο απώτερο μέλλον να λειτουργήσει ως μια μεγάλη οπτική παρακαταθήκη για τους ιστορικούς, μελετητές, εκπαιδευτικούς και τους ενεργούς πολίτες της πατρίδας μας.
Στα επεισόδια της σειράς «Μια σταγόνα Ροδιακής Ιστορίας» μπορεί κανείς να διατρέξει χωρο-χρονικά σε ολόκληρη την ιστορία του νησιού, καθώς κάθε σημείο του κρύβει και μια ιστορία που αξίζει κανείς να αφηγηθεί.
Μέχρι τώρα μέσα από τη σειρά «Μια σταγόνα Ροδιακής ιστορίας» έχουμε ταξιδέψει σε διάφορες τοποθεσίες και ιστορικές περιόδους, όπως στην ελληνιστική γέφυρα (μια από τις αρχαιότερες γέφυρες της Ελλάδας που βρίσκεται ακόμη σε χρήση), στην περίφημη «Δωρική Κρήνη» στους πρόποδες της Φιλερήμου, στον Αλευρόμυλο Samica, στο Εθνικό Θέατρο, στην Ακρόπολη της Ρόδου, στη Νεκρόπολη του Ροδινιού και στο ρέμα του πάρκου του Ροδινιού (του αρχαιότερου πάρκου στην Ευρώπη), στη Ροδιακή Έπαυλη, στην Ιταλική Κηπούπολη κλπ. Οι θεματικές των επεισοδίων δεν είναι μόνο καθαρά ιστορικές αλλά και πολιτιστικές, λαογραφικές, οικολογικές και θρησκευτικές. Έτσι με την είσοδο του στο κανάλι «Μια σταγόνα Ροδιακής Ιστορίας» ο θεατής θα συναντήσει τις εξής 8 θεματικές (playlists): 1) Αρχαία Ρόδος, 2) Ιπποτοκρατία, 3) Τουρκοκρατία, 4) Ιταλοκρατία, 5) Γερμανική κατοχή, 6) Οικολογία, 7) Λαογραφία και 8) Θρησκευτικά προσκυνήματα.
Ο δημιουργός του καναλιού θεωρεί προσωπικό του χρέος ως ενεργός πολίτης και ως κινηματογραφιστής να συμβάλλει στη καταγραφή, διάσωση και μετάδοση της ιστορικής μνήμης στις νέες γενιές καθώς και στην ανάκτηση της χαμένης συναίσθησης του ρόλου μας μέσα στην ιστορία.
Ο κ. Τζεδάκης είναι δικηγόρος και κινηματογραφιστής, αναδημιουργός της «Ροδιακής Ταινιοθήκης», υπεύθυνος λειτουργίας του κινηματογραφικού εργαστηριού «Cine Chevalier» του Κοινωφελούς Ιδρύματος Υποτροφιών Εμμ. και Μ. Σταματίου και αντιπρόεδρος του Εκπαιδευτικού Ομίλου «Cine – Εκπαίδευση».