Ενώ η συζήτηση έχει ήδη ξεκινήσει για το ποιες ταινίες θα ξεκινήσουν επίσημα την οσκαρική τους πορεία στα φθινοπωρινά κινηματογραφικά Φεστιβάλ, αξίζει να θυμηθούμε κάτι: οι τέσσερις τελευταίες ταινίες που κέρδισαν το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας είχαν κάνει πρεμιέρα πριν από οποιαδήποτε Φεστιβαλική συμμετοχή το φθινόπωρο.
Με άλλα λόγια, ίσως έχουμε ήδη δει την επόμενη μεγάλη νικήτρια των Όσκαρ.
Αν ρίξουμε μια ματιά στις ταινίες ευρείας κυκλοφορίας των τελευταίων μηνών, η ταινία “F1: The Movie” έχει ήδη κερδίσει σημαντικό έδαφος στις προβλέψεις για την Καλύτερη Ταινία, χάρη στην πολύ θετική αποδοχή από τους κριτικούς, αλλά και την ελαφρώς καλύτερη από το αναμενόμενο εμπορική της επίδοση στο πρώτο Σαββατοκύριακο προβολής. Η παραγωγή των Apple Studios προέρχεται από την ίδια δημιουργική ομάδα πίσω από το “Top Gun: Maverick”, κάτι που έχει οδηγήσει πολλούς να κάνουν ευθείες συγκρίσεις ανάμεσα στις δύο ταινίες.
Όμως, αυτό ενδέχεται τελικά να λειτουργήσει σε βάρος της ταινίας, καθώς το “Top Gun: Maverick” με τον Τομ Κρουζ έθεσε τον πήχη εξαιρετικά ψηλά. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχει σαφώς χώρος για το κινηματογραφικό F1 να διεκδικήσει τουλάχιστον μια υποψηφιότητα για Καλύτερο Ήχο. Επίσης, όπως και ο προκάτοχός του μπορεί να προταθεί για Καλύτερα Οπτικά Εφέ και Καλύτερο Μοντάζ, αν καταφέρει να διατηρηθεί στην οσκαρική συζήτηση μέχρι το τέλος του καλοκαιριού.
Αν και το σάουντρακ της δεν περιέχει κάποιο τραγούδι που να δικαιολογεί συζήτηση για την κατηγορία Καλύτερου Πρωτότυπου Τραγουδιού, ο Hans Zimmer, όπως πάντα, είναι δυνατός υποψήφιος για το Καλύτερο Πρωτότυπο Μουσικό Σκορ. Η τεχνική κατηγορία όμως που πιθανόν να αποδειχθεί η πιο ρεαλιστική υποψηφιότητα είναι εκείνη της Καλύτερης Φωτογραφίας. Ο τρόπος με τον οποίο ο σκηνοθέτης Τζόζεφ Κοσίνσκι και ο διευθυντής φωτογραφίας Κλαούντιο Μιράντα αποτυπώνουν τις σκηνές αγώνων είναι πρωτοφανής και ας μην ξεχνάμε πως ο Μιράντα θεωρήθηκε αδίκως «ριγμένος» όταν αγνοήθηκε για το “Top Gun: Maverick” στα Όσκαρ του 2023.
Αν και το “F1: The Movie” αποτελεί ακόμα μία επιτυχία που κατορθώνει να αφηγηθεί μια πρωτότυπη ιστορία, προς το παρόν δεν φαίνεται να κινείται με τις ίδιες “ταχύτητες box office” όπως το Barbie, οπότε η υποψηφιότητά του για Καλύτερη Ταινία δεν μπορεί να θεωρείται δεδομένη, ωστόσο ποτέ μη λες ποτέ, ειδικά όταν πίσω από το πρότζεκτ βρίσκεται η Apple Studios. Η νίκη της με το CODA άλλωστε παραμένει ένα από τα πιο αξιοσημείωτα επιτεύγματα της τελευταίας δεκαετίας. Παρ’ όλα αυτά, τα επερχόμενα φιλμ των Spike Lee και Paul Greengrass αναμένεται να αποτελέσουν μεγαλύτερες προτεραιότητες για το στούντιο στην επερχόμενη οσκαρική σεζόν.
Η ταινία “28 Years Later” της Sony Pictures κινείται στο ίδιο κλίμα, αλλά με ακόμη πιο εντυπωσιακό δημιουργικό υπόβαθρο. Ο σκηνοθέτης Danny Boyle έχει ήδη τιμηθεί με Όσκαρ Καλύτερης Σκηνοθεσίας για το Slumdog Millionaire, ενώ ο σεναριογράφος Alex Garland έχει προταθεί για Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου και έχει σκηνοθετήσει βραβευμένες ταινίες όπως το Ex Machina. Αν προστεθεί σε αυτά το γεγονός ότι πρόκειται για ένα καλοδουλεμένο sequel, το “28 Years Later” συγκεντρώνει όλες τις προϋποθέσεις για να βρίσκεται, έστω και δειλά στη συζήτηση για το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας.
Η τάση που διαμορφώθηκε πέρσι, με αρκετές ταινίες τρόμου να λαμβάνουν υποψηφιότητες, λειτουργεί υπέρ της ταινίας, ιδιαίτερα σε τεχνικές κατηγορίες όπως Καλύτερο Μακιγιάζ και Κομμώσεις, Καλλιτεχνική Διεύθυνση, και Οπτικά Εφέ.
Αυτό που ενδεχομένως θα σταθεί εμπόδιο για υποψηφιότητες στις μεγάλες κατηγορίες (σκηνοθεσίας, σεναρίου, ταινίας) είναι πως η ταινία έχει ήδη ανακοινωθεί ως το πρώτο μέρος μίας νέας τριλογίας. Όπως απέδειξε και το Dune, όταν το κοινό γνωρίζει πως η ιστορία θα συνεχιστεί, συχνά καθυστερεί η πλήρης επιβράβευση του αρχικού κεφαλαίου.
Επιπλέον, το γεγονός ότι το φιλμ προέρχεται από τη Sony Pictures, η οποία δεν έχει τακτική παρουσία στα Όσκαρ (εξαιρουμένου του παραρτήματος Sony Pictures Classics) ενδέχεται να το αφήσει στο περιθώριο, καθώς το στούντιο μπορεί να επικεντρώσει τις δυνάμεις του περισσότερο στο Caught Stealing του Darren Aronofsky και στο A Big Bold Beautiful Journey του Kogonada, που αναμένονται το φθινόπωρο.
Τέλος κλείνοντας με μια αισιόδοξη νότα, η μοναδική υπερπαραγωγή του 2025 που φαίνεται να έχει σοβαρές πιθανότητες για υποψηφιότητα Καλύτερης Ταινίας είναι το “Sinners” του Ryan Coogler, όμως όλα εξαρτώνται από το πόσο αποφασιστικά θα στηρίξει την ταινία το στούντιο της Warner Bros. Pictures.
Από τις τέσσερις προηγούμενες ταινίες του σκηνοθέτη του Black Panther, οι τρεις προτάθηκαν για Όσκαρ, αν και ο ίδιος έχει μόνο δύο υποψηφιότητες μέχρι σήμερα μία για την παραγωγή του Judas and the Black Messiah και μία για το πρωτότυπο τραγούδι του Black Panther: Wakanda Forever. Το γεγονός ότι δημιούργησε μια πρωτότυπη ταινία που διατηρεί το προσωπικό του στίγμα, ενώ παράλληλα αναδεικνύει τον σεβασμό στο σινεμά του είδους και στην κινηματογραφική εμπειρία, ίσως του ανοίξει τον δρόμο για τις πρώτες του υποψηφιότητες στις κατηγορίες Σκηνοθεσίας και Πρωτότυπου Σεναρίου.
Οι υποψηφιότητες για ερμηνείες από το Sinners δεν θα είναι τόσο εύκολη υπόθεση. Ο Michael B. Jordan, που υποδύεται δίδυμους χαρακτήρες και είναι και παραγωγός της ταινίας, έχει σοβαρές πιθανότητες να πρωταγωνιστήσει σε μια δυνατή καμπάνια για Α’ Ανδρικό Ρόλο. Οι Hailee Steinfeld και Wunmi Mosaku παραδίδουν επίσης αξιόλογες ερμηνείες, η τελευταία έχει υπάρξει υποψήφια για Β’ Γυναικείο Ρόλο στο παρελθόν, αλλά θα πρέπει να ελπίζουν πως δεν θα “σπάσουν” τις ψήφους μεταξύ τους ή επισκιαστούν από άλλες αναμενόμενες ερμηνείες, όπως αυτές των Elle Fanning και Inga Ibsdotter Lilleaas στο Sentimental Value, που κέρδισε το Grand Prix στις Κάννες
Εκεί που το “Sinners” πραγματικά λάμπει είναι στις τεχνικές κατηγορίες, με κορυφαία πιθανότητα υποψηφιότητας για το νέο Όσκαρ Καλύτερου Κάστινγκ. Το καστ συνδυάζει έμπειρους ηθοποιούς όπως ο Delroy Lindo με νέους ταλέντα όπως ο Miles Caton σε μια εμπνευσμένη μίξη. Οι μεγαλύτερες ελπίδες της ταινίας εντοπίζονται στο Πρωτότυπο Μουσικό Σκορ και το Πρωτότυπο Τραγούδι, με τη σφραγίδα του Ludwig Göransson, δύο φορές βραβευμένου με Όσκαρ. Το κεντρικό μουσικό μοντάζ της ταινίας θεωρείται ήδη σημείο αναφοράς, και με δεδομένο ότι προγραμματίζεται επανέκδοση τον Οκτώβριο, την πιο κρίσιμη περίοδο της οσκαρικής καμπάνιας, δύσκολα θα βρεθεί άλλη ταινία να τη «ρίξει» από τον θρόνο της σ’ αυτές τις δύο κατηγορίες.
Το πρόβλημα για το “Sinners” είναι κοινό για όλες τις ταινίες που διεκδικούν Όσκαρ: τα στούντιο συνήθως επενδύουν σοβαρά μόνο σε μία υποψηφιότητα για Καλύτερη Ταινία. Την τελευταία πενταετία μόλις ένα στούντιο έχει καταφέρει να περάσει δύο φιλμ στην τελική πεντάδα.
Η Warner Bros. ίσως να αποτελεί την εξαίρεση φέτος. Οι επικεφαλής της, Michael De Luca και Pamela Abdy, πέρασαν από δοκιμασία την άνοιξη, με φήμες για αποπομπή, αλλά τελικά βρέθηκαν πίσω από δύο από τις τρεις εμπορικότερες ταινίες της χρονιάς.
Το καθοριστικό σημείο για τη Warners θα είναι η επιτυχία ή μη του “One Battle After Another” του Paul Thomas Anderson. Ο δημιουργός του Licorice Pizza έχει μεγαλύτερη καλλιτεχνική πορεία από τον Coogler, αλλά παραμένει χωρίς Όσκαρ παρά τις πολλαπλές υποψηφιότητες των εννέα του ταινιών.
Αν η νέα του δουλειά, με πρωταγωνιστή τον Leonardo DiCaprio κάνει λαμπερή πρεμιέρα σε Φεστιβάλ, θα αποκτήσει αμέσως δυναμική. Ακόμα κι αν δεν πάει καλά εισπρακτικά, αλλά κερδίσει τους κριτικούς, θα τραβήξει τη στρατηγική προσοχή της Warner Bros. και το “Sinners” ίσως περάσει στο παρασκήνιο, δίπλα στο “Mickey 17” του Bong Joon Ho.
Βέβαια, υπάρχει σενάριο να υπάρξει χώρος και για τις δύο ταινίες. Όμως αν η Warner χρειαστεί να κάνει ξεκάθαρη επιλογή, θα μπορούσε να “πουλήσει” την επιτυχία του “Sinners” ως το πρωτότυπο φιλμ με τα περισσότερα έσοδα για το 2025, και ταυτόχρονα να παρουσιάσει το “One Battle After Another” ως την ταινία που επιτέλους χάρισε στον Anderson το πολυπόθητο Όσκαρ.
*Με στοιχεία από το IndieWire.
➳ Διαβάστε επίσης: 5 ταινίες από την Ισλανδία που κέρδισαν το κοινό τα τελευταία χρόνια
Ενώ η συζήτηση έχει ήδη ξεκινήσει για το ποιες ταινίες θα ξεκινήσουν επίσημα την οσκαρική τους πορεία στα φθινοπωρινά κινηματογραφικά Φεστιβάλ, αξίζει να θυμηθούμε κάτι: οι τέσσερις τελευταίες ταινίες που κέρδισαν το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας είχαν κάνει πρεμιέρα πριν από οποιαδήποτε Φεστιβαλική συμμετοχή το φθινόπωρο.
Με άλλα λόγια, ίσως έχουμε ήδη δει την επόμενη μεγάλη νικήτρια των Όσκαρ.
Αν ρίξουμε μια ματιά στις ταινίες ευρείας κυκλοφορίας των τελευταίων μηνών, η ταινία “F1: The Movie” έχει ήδη κερδίσει σημαντικό έδαφος στις προβλέψεις για την Καλύτερη Ταινία, χάρη στην πολύ θετική αποδοχή από τους κριτικούς, αλλά και την ελαφρώς καλύτερη από το αναμενόμενο εμπορική της επίδοση στο πρώτο Σαββατοκύριακο προβολής. Η παραγωγή των Apple Studios προέρχεται από την ίδια δημιουργική ομάδα πίσω από το “Top Gun: Maverick”, κάτι που έχει οδηγήσει πολλούς να κάνουν ευθείες συγκρίσεις ανάμεσα στις δύο ταινίες.
Όμως, αυτό ενδέχεται τελικά να λειτουργήσει σε βάρος της ταινίας, καθώς το “Top Gun: Maverick” με τον Τομ Κρουζ έθεσε τον πήχη εξαιρετικά ψηλά. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχει σαφώς χώρος για το κινηματογραφικό F1 να διεκδικήσει τουλάχιστον μια υποψηφιότητα για Καλύτερο Ήχο. Επίσης, όπως και ο προκάτοχός του μπορεί να προταθεί για Καλύτερα Οπτικά Εφέ και Καλύτερο Μοντάζ, αν καταφέρει να διατηρηθεί στην οσκαρική συζήτηση μέχρι το τέλος του καλοκαιριού.
Αν και το σάουντρακ της δεν περιέχει κάποιο τραγούδι που να δικαιολογεί συζήτηση για την κατηγορία Καλύτερου Πρωτότυπου Τραγουδιού, ο Hans Zimmer, όπως πάντα, είναι δυνατός υποψήφιος για το Καλύτερο Πρωτότυπο Μουσικό Σκορ. Η τεχνική κατηγορία όμως που πιθανόν να αποδειχθεί η πιο ρεαλιστική υποψηφιότητα είναι εκείνη της Καλύτερης Φωτογραφίας. Ο τρόπος με τον οποίο ο σκηνοθέτης Τζόζεφ Κοσίνσκι και ο διευθυντής φωτογραφίας Κλαούντιο Μιράντα αποτυπώνουν τις σκηνές αγώνων είναι πρωτοφανής και ας μην ξεχνάμε πως ο Μιράντα θεωρήθηκε αδίκως «ριγμένος» όταν αγνοήθηκε για το “Top Gun: Maverick” στα Όσκαρ του 2023.
Αν και το “F1: The Movie” αποτελεί ακόμα μία επιτυχία που κατορθώνει να αφηγηθεί μια πρωτότυπη ιστορία, προς το παρόν δεν φαίνεται να κινείται με τις ίδιες “ταχύτητες box office” όπως το Barbie, οπότε η υποψηφιότητά του για Καλύτερη Ταινία δεν μπορεί να θεωρείται δεδομένη, ωστόσο ποτέ μη λες ποτέ, ειδικά όταν πίσω από το πρότζεκτ βρίσκεται η Apple Studios. Η νίκη της με το CODA άλλωστε παραμένει ένα από τα πιο αξιοσημείωτα επιτεύγματα της τελευταίας δεκαετίας. Παρ’ όλα αυτά, τα επερχόμενα φιλμ των Spike Lee και Paul Greengrass αναμένεται να αποτελέσουν μεγαλύτερες προτεραιότητες για το στούντιο στην επερχόμενη οσκαρική σεζόν.
Η ταινία “28 Years Later” της Sony Pictures κινείται στο ίδιο κλίμα, αλλά με ακόμη πιο εντυπωσιακό δημιουργικό υπόβαθρο. Ο σκηνοθέτης Danny Boyle έχει ήδη τιμηθεί με Όσκαρ Καλύτερης Σκηνοθεσίας για το Slumdog Millionaire, ενώ ο σεναριογράφος Alex Garland έχει προταθεί για Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου και έχει σκηνοθετήσει βραβευμένες ταινίες όπως το Ex Machina. Αν προστεθεί σε αυτά το γεγονός ότι πρόκειται για ένα καλοδουλεμένο sequel, το “28 Years Later” συγκεντρώνει όλες τις προϋποθέσεις για να βρίσκεται, έστω και δειλά στη συζήτηση για το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας.
Η τάση που διαμορφώθηκε πέρσι, με αρκετές ταινίες τρόμου να λαμβάνουν υποψηφιότητες, λειτουργεί υπέρ της ταινίας, ιδιαίτερα σε τεχνικές κατηγορίες όπως Καλύτερο Μακιγιάζ και Κομμώσεις, Καλλιτεχνική Διεύθυνση, και Οπτικά Εφέ.
Αυτό που ενδεχομένως θα σταθεί εμπόδιο για υποψηφιότητες στις μεγάλες κατηγορίες (σκηνοθεσίας, σεναρίου, ταινίας) είναι πως η ταινία έχει ήδη ανακοινωθεί ως το πρώτο μέρος μίας νέας τριλογίας. Όπως απέδειξε και το Dune, όταν το κοινό γνωρίζει πως η ιστορία θα συνεχιστεί, συχνά καθυστερεί η πλήρης επιβράβευση του αρχικού κεφαλαίου.
Επιπλέον, το γεγονός ότι το φιλμ προέρχεται από τη Sony Pictures, η οποία δεν έχει τακτική παρουσία στα Όσκαρ (εξαιρουμένου του παραρτήματος Sony Pictures Classics) ενδέχεται να το αφήσει στο περιθώριο, καθώς το στούντιο μπορεί να επικεντρώσει τις δυνάμεις του περισσότερο στο Caught Stealing του Darren Aronofsky και στο A Big Bold Beautiful Journey του Kogonada, που αναμένονται το φθινόπωρο.
Τέλος κλείνοντας με μια αισιόδοξη νότα, η μοναδική υπερπαραγωγή του 2025 που φαίνεται να έχει σοβαρές πιθανότητες για υποψηφιότητα Καλύτερης Ταινίας είναι το “Sinners” του Ryan Coogler, όμως όλα εξαρτώνται από το πόσο αποφασιστικά θα στηρίξει την ταινία το στούντιο της Warner Bros. Pictures.
Από τις τέσσερις προηγούμενες ταινίες του σκηνοθέτη του Black Panther, οι τρεις προτάθηκαν για Όσκαρ, αν και ο ίδιος έχει μόνο δύο υποψηφιότητες μέχρι σήμερα μία για την παραγωγή του Judas and the Black Messiah και μία για το πρωτότυπο τραγούδι του Black Panther: Wakanda Forever. Το γεγονός ότι δημιούργησε μια πρωτότυπη ταινία που διατηρεί το προσωπικό του στίγμα, ενώ παράλληλα αναδεικνύει τον σεβασμό στο σινεμά του είδους και στην κινηματογραφική εμπειρία, ίσως του ανοίξει τον δρόμο για τις πρώτες του υποψηφιότητες στις κατηγορίες Σκηνοθεσίας και Πρωτότυπου Σεναρίου.
Οι υποψηφιότητες για ερμηνείες από το Sinners δεν θα είναι τόσο εύκολη υπόθεση. Ο Michael B. Jordan, που υποδύεται δίδυμους χαρακτήρες και είναι και παραγωγός της ταινίας, έχει σοβαρές πιθανότητες να πρωταγωνιστήσει σε μια δυνατή καμπάνια για Α’ Ανδρικό Ρόλο. Οι Hailee Steinfeld και Wunmi Mosaku παραδίδουν επίσης αξιόλογες ερμηνείες, η τελευταία έχει υπάρξει υποψήφια για Β’ Γυναικείο Ρόλο στο παρελθόν, αλλά θα πρέπει να ελπίζουν πως δεν θα “σπάσουν” τις ψήφους μεταξύ τους ή επισκιαστούν από άλλες αναμενόμενες ερμηνείες, όπως αυτές των Elle Fanning και Inga Ibsdotter Lilleaas στο Sentimental Value, που κέρδισε το Grand Prix στις Κάννες
Εκεί που το “Sinners” πραγματικά λάμπει είναι στις τεχνικές κατηγορίες, με κορυφαία πιθανότητα υποψηφιότητας για το νέο Όσκαρ Καλύτερου Κάστινγκ. Το καστ συνδυάζει έμπειρους ηθοποιούς όπως ο Delroy Lindo με νέους ταλέντα όπως ο Miles Caton σε μια εμπνευσμένη μίξη. Οι μεγαλύτερες ελπίδες της ταινίας εντοπίζονται στο Πρωτότυπο Μουσικό Σκορ και το Πρωτότυπο Τραγούδι, με τη σφραγίδα του Ludwig Göransson, δύο φορές βραβευμένου με Όσκαρ. Το κεντρικό μουσικό μοντάζ της ταινίας θεωρείται ήδη σημείο αναφοράς, και με δεδομένο ότι προγραμματίζεται επανέκδοση τον Οκτώβριο, την πιο κρίσιμη περίοδο της οσκαρικής καμπάνιας, δύσκολα θα βρεθεί άλλη ταινία να τη «ρίξει» από τον θρόνο της σ’ αυτές τις δύο κατηγορίες.
Το πρόβλημα για το “Sinners” είναι κοινό για όλες τις ταινίες που διεκδικούν Όσκαρ: τα στούντιο συνήθως επενδύουν σοβαρά μόνο σε μία υποψηφιότητα για Καλύτερη Ταινία. Την τελευταία πενταετία μόλις ένα στούντιο έχει καταφέρει να περάσει δύο φιλμ στην τελική πεντάδα.
Η Warner Bros. ίσως να αποτελεί την εξαίρεση φέτος. Οι επικεφαλής της, Michael De Luca και Pamela Abdy, πέρασαν από δοκιμασία την άνοιξη, με φήμες για αποπομπή, αλλά τελικά βρέθηκαν πίσω από δύο από τις τρεις εμπορικότερες ταινίες της χρονιάς.
Το καθοριστικό σημείο για τη Warners θα είναι η επιτυχία ή μη του “One Battle After Another” του Paul Thomas Anderson. Ο δημιουργός του Licorice Pizza έχει μεγαλύτερη καλλιτεχνική πορεία από τον Coogler, αλλά παραμένει χωρίς Όσκαρ παρά τις πολλαπλές υποψηφιότητες των εννέα του ταινιών.
Αν η νέα του δουλειά, με πρωταγωνιστή τον Leonardo DiCaprio κάνει λαμπερή πρεμιέρα σε Φεστιβάλ, θα αποκτήσει αμέσως δυναμική. Ακόμα κι αν δεν πάει καλά εισπρακτικά, αλλά κερδίσει τους κριτικούς, θα τραβήξει τη στρατηγική προσοχή της Warner Bros. και το “Sinners” ίσως περάσει στο παρασκήνιο, δίπλα στο “Mickey 17” του Bong Joon Ho.
Βέβαια, υπάρχει σενάριο να υπάρξει χώρος και για τις δύο ταινίες. Όμως αν η Warner χρειαστεί να κάνει ξεκάθαρη επιλογή, θα μπορούσε να “πουλήσει” την επιτυχία του “Sinners” ως το πρωτότυπο φιλμ με τα περισσότερα έσοδα για το 2025, και ταυτόχρονα να παρουσιάσει το “One Battle After Another” ως την ταινία που επιτέλους χάρισε στον Anderson το πολυπόθητο Όσκαρ.
*Με στοιχεία από το IndieWire.
➳ Διαβάστε επίσης: 5 ταινίες από την Ισλανδία που κέρδισαν το κοινό τα τελευταία χρόνια