Οι μέρες περνούν, μία ανάσα από το φινάλε συγκεντρώνουμε όσα κρατήσαμε από τις τελευταίες ημέρες από το Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης. Από τη συμφωνική μαγεία του Ταν Ντουν μέχρι τον ανατρεπτικό κινηματογράφο των Ράντου Ζούντε και Ταρίκ Σαλέχ, και από την “Αρκουδότρυπα” του ελληνικού σινεμά που ταξίδεψε σε όλον τον κόσμο και βραβεύτηκε στη Βενετία έως τη συγκινητική βράβευση του Γιώργου Τσεμπερόπουλου, το 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης συνεχίζει να αποδεικνύει γιατί παραμένει η καρδιά του κινηματογραφικού πολιτισμού στη χώρα. Μια διοργάνωση γεμάτη αντιθέσεις, διαλόγους και συναισθήματα, ακριβώς όπως ο ίδιος ο κινηματογράφος. 

Στη Θεσσαλονίκη βρέθηκε ο διάσημος μαέστρος, Ταν Ντουν κι έδωσε συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, με την οποία το  Φεστιβάλ επεκτείνει την ήδη επιτυχημένη συνεργασία του με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης. Νωρίτερα βρέθηκε στις κινηματογραφικές αίθουσες και συνομιλώντας με το κοινό τόνισε: «Όταν συνάντησα τον Ορέστη Ανδρεαδάκη, του εξέφρασα το ενδιαφέρον μου να ξεκινήσουμε μια συνεργασία μεταξύ Ελλάδας και Κίνας, έναν διάλογο που θα λειτουργήσει κατοπτρικά και θα συνθέσει μια αντανάκλαση του πνεύματος και του πολιτισμού αυτών των δύο χωρών. Στην καριέρα μου έχω συνθέσει μουσική για πάνω από 25 κινεζικές ταινίες. Πιο χαρακτηριστικές οι Τίγρης και Δράκος (2000), Ήρωας (2002) και το Δείπνο Δολοφόνων (2006). Με εργαλείο τη μουσική, προσπάθησα να συνθέσω μια ιστορία, χρησιμοποιώντας στοιχεία και από τις τρεις αυτές ταινίες». 

Δύο σπουδαίες ταινίες διεθνώς αναγνωρισμένων δημιουργών έκαναν στάση στη Θεσσαλονίκη και επίσημη πρώτη στην Ελλάδα πριν τη διανομή τους. Το “Dracula” του Ράντου Ζούντε. Μετά το “Ατυχές Πήδημα ή Παλαβό πορνό” ο Ρουμάνος σκηνοθέτης νιώθει πως μπορεί να κάνει τα πάντα. Αυτή τη φορά παντρεύει κινηματογραφικά είδη, “βασανίζει με τον μοναδικό του τρόπο” τους θεατές και δίνει μία δική του “τρελή” εκδοχή του Δράκουλα μέσα από μία προβοκατόρικη, απολαυστική αφήγηση. 

 Ο Ταρίκ Σαλέχ ολοκλήρωσε την τριλογία του Καΐρου με τους “Αετούς της Δημοκρατίας”. Ο Αιγύπτιος σκηνοθέτης είναι μετρ του ψυχολογικού θρίλερ και δένει την πλοκή της υπόθεσής του με την εξαιρετική μουσική του Αλεξάντρ Νεσπλά. Ο Φαρές Φαρές και πάλι έχει τα ηνία. Η σάτιρα γίνεται όπλο στα χέρια των σπουδαίων δημιουργών, ωστόσο το φινάλε της ταινίας μας αφήνει με σφιγμένο το στομάχι και πολλές σκέψεις για το παρόν και το μέλλον. 

Ανταπόκριση χωρίς ελληνικό σινεμά γίνεται; “Αρκουδότρυπα” των Χρυσιάννα Παπαδάκη και Στέργιου Ντινόπουλου από την Ελάτη στη Δράμα μέχρι τη Βενετία και από εκεί στο Ολύμπιον. Η Αργυρώ κι η Αννέτα. Η γοητεία της φύσης. Η ελευθερία των επιλογών, ο εγκλωβισμός στα διαμερίσματα και τις επιλογές μας. Ένα αντίο που δεν ειπώθηκε. “Εσύ έχεις επιλογές”. Μία προοικονομία και ένα ταξίδι που αξίζει να δει το ελληνικό κοινό προσεχώς και στις αίθουσες με διανομή από το Cinobo. 

Aξίζει να σημειωθεί επίσης ότι το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης απένειμε τιμητικό Χρυσό Αλέξανδρο για το σύνολο της προσφοράς του στο σινεμά στον αγαπημένο δημιουργό Γιώργο Τσεμπερόπουλο σε μια συγκινητική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο Ολύμπιον, πριν από την προβολή της ταινίας “Ο Εχθρός Μου”. Τον Χρυσό Αλέξανδρο απένειμαν ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος Ντένης Ηλιάδης, η σεναριογράφος και αντιπρόεδρος του ΔΣ του Φεστιβάλ Κατερίνα Μπέη και ο σεναριογράφος Γιάννης Τσίρος. 

Τέλος, την έναρξη ενός δημιουργικού διαλόγου εγκαινίασαν το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, δύο ιστορικοί πολιτιστικοί θεσμοί της χώρας, με την υπογραφή ενός μνημονίου συνεργασίας στο πλαίσιο της 66ης διοργάνωσης. Το μνημόνιο υπέγραψαν από την πλευρά του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, η Γενική Διευθύντρια Ελίζ Ζαλαντό και ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής Ορέστης Ανδρεαδάκης και από την πλευρά του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου ο Γενικός Διευθυντής Ιωάννης Καπλάνης και ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής Μιχαήλ Μαρμαρινός. 

 

 

 Ακολουθήστε το OLAFAQ στο Facebook, Bluesky και Instagram.